Transportstyrelsen drar in körkort pga PEth-test

Hur länge tar de kortet tror du?
Du får inte tillbaka det alls utan att genomgå lång tid, ibland år, av fortsatta PEth-tester slumpmässigt som alla ska visa låga värden som jag har förtsått det. Bättre att åka dit för rattfylla och få kortet indraget med krav på alkolås för att få tillbaka det, än att få höga PEth-värden i blodprover.

Det är ju absolut det som är problemet. Testet verkar slå väldigt olika och indikerar bara att du druckit alkohol inom de närmaste veckorna. Har du otur och är en person som genererar höga värden och lång halveringstid så räcker det med ett måttligt intag i närtid så är du rökt. Har du turen att vara en som kan hinka rejäla mängder utan att det visar nämnvärt höga siffror så kan du i princip vara full dagligen utan att vara orolig.

Hon ambulanstjejen är bara ledig varannan helg och dricker normalt sett inte varje ledig helg (enligt utsago såklart), men om testet kommit efter en semesterresa eller efter en fest så hade hon höga värden trots att hon inte druckit alls innan. Jag läste om en annan snubbe som hade haft enn bikergäng boende hos sig under flera veckor en sommar och pimplat litervis med öl varje dag under flera veckor som sedan blev testad kort därefter och hade 0,07.
En ny artikel idag i Kristianstadsbladet, vårdcentralen i Tollarp ska tydligen ha tagit en del peth-tester, en del utan att informera om det. Och hittat en del med höga värden, som de då har anmält till transportstyrelsen.

Det är väl en låst artikel gissar jag, men ett litet spännande urklipp:

"En patient fick inte förnyat det recept som var utlovat. Istället skulle hen få ett läkemedel man får vid alkoholanvändning – något patienten inte förstod, då denne är nykterist."

Det låter stabilt...

En ny artikel idag i Kristianstadsbladet, vårdcentralen i Tollarp ska tydligen ha tagit en del peth-tester, en del utan att informera om det. Och hittat en del med höga värden, som de då har anmält till transportstyrelsen.

"En patient fick inte förnyat det recept som var utlovat. Istället skulle hen få ett läkemedel man får vid alkoholanvändning – något patienten inte förstod, då denne är nykterist."

Det låter stabilt...

Helt galet, lilla vårdcentralen i lilla Tollarp är den som skickar flest Peth-tester för analys i hela Region Skåne (lite oklart om det faktiskt var hela Sverige). Inte nog med det, när samma läkare började jobba i en ännu mindre håla ökade Peth-testerna där med många gånger om.

Jag tar det som ytterligare ett bevis för att aktivister, i detta fall en läkare, får driva sina egna agendor utan att chefer eller arbetsgivare har förmågan att ta tag i det. Kostnaden för dessa Peth-tester skulle med säkerhet kunna användas för effektivare/bättre vård till vårdbehövande i krisande Region Såne.

Jag inser att ytterligare en förklaringsmodell kan vara att personerna inom upptagningsområdet för vårdcentralen i Tollarp har högst alkoholkonsumtion/riskbruk i Region Skåne (eventuellt hela Sverige), så kan det vara men det ger inte ett kausalt samband med att de också kör onyktra.

I natt drömde jag om en olaglig gärning, finns det risk att polisen snart knackar på min dörr? Frågar åt en kompis...

Det låter stabilt...

De är finurliga, de där tollarparna. När jag körde taxi var det en del som gick så långt att de tog taxi, för att kunna färdas i bil med alkohol i blodet.

Jag super mig gärna nästan redlös, har dock inte haft tid på senare år pga alldeles för kul med fordon, samt att bensinen prioriterats nu när den kostar dom den gör. Emellertid blir det en del passivt sniffande av avgaser och bensinångor, och kemikalier runt fordonsvård. Om jag blir påverkad eller inte kan jag inte avgöra själv, så jag kan bara fråga; täcker dessa PTHE-tester även andra ämnen som säkert cirkulerar i mitt biologiska system?

Att man inte ska ha alkoholpåverkade i trafiken kan vi alla vara överens om.
Men alla ni som kört innan mobiltelefonen kommer ihåg beteendet när man såg en överförfriskad förare. Nu ser jag samma beteende men de inte alkoholpåverkade utan är i telefon, GPS eller pillar på den stora skärmen.
Vad hjälper två händer på ratten om hjärnan pysslar med annat?

Alkohol, trötthet och användandet av telefon och liknande ger samma konsekvens. Skillnaden är att en tupplur gör att man "nyktrar till" liksom om man släpper telefon eller GPS.

Om det är bristande omdöme att dricka sig redlös eller bara tillräckligt för att få ett högt värde, är det inte bristande omdöme att göra annat än köra?

Wiltshire Police highlight impact of using a mobile phone while driving​

“Drivers who use a mobile device are impaired to a degree similar to that of a drink driver and can look directly at hazard yet fail to see them due to their level of distraction.”

Texting, selecting music and checking apps on a hands-free device are among many other distractions a phone can cause. Police say using a phone makes a driver four times more likely to be involved in a crash.

Driving and using mobile devices​

It’s illegal to use a handheld mobile phone while driving a motor vehicle on the roads in the UK.

Even using a hands-free option can incur penalties if your driving is deemed to be dangerous.
The police have the right to stop you if they think you’re distracted and not in control of your vehicle, and you can be prosecuted.

Att man inte ska ha alkoholpåverkade i trafiken kan vi alla vara överens om.
Men alla ni som kört innan mobiltelefonen kommer ihåg beteendet när man såg en överförfriskad förare. Nu ser jag samma beteende men de inte alkoholpåverkade utan är i telefon, GPS eller pillar på den stora skärmen.
Vad hjälper två händer på ratten om hjärnan pysslar med annat?

Alkohol, trötthet och användandet av telefon och liknande ger samma konsekvens. Skillnaden är att en tupplur gör att man "nyktrar till" liksom om man släpper telefon eller GPS.

Om det är bristande omdöme att dricka sig redlös eller bara tillräckligt för att få ett högt värde, är det inte bristande omdöme att göra annat än köra?

Wiltshire Police highlight impact of using a mobile phone while driving​

“Drivers who use a mobile device are impaired to a degree similar to that of a drink driver and can look directly at hazard yet fail to see them due to their level of distraction.”

Texting, selecting music and checking apps on a hands-free device are among many other distractions a phone can cause. Police say using a phone makes a driver four times more likely to be involved in a crash.

Driving and using mobile devices​

It’s illegal to use a handheld mobile phone while driving a motor vehicle on the roads in the UK.

Even using a hands-free option can incur penalties if your driving is deemed to be dangerous.
The police have the right to stop you if they think you’re distracted and not in control of your vehicle, and you can be prosecuted.
Sant, men hur många tar den där tuppluren?
Jag har gjort det en gång. Ja eller man har väl bytt förare ibland förvisso.

Touch-skärmar i bilar är ett otyg! Förr kunde man snabbt känna sig fram och hitta rätt knapp att trycka på för att tex byta kanal på radion, höja volymen eller justera fläkthastigheten. När man har en stor infotainmentskärm av touchmodell så kan man inte sköta den utan att ta ögonen från vägen.

Sant, men hur många tar den där tuppluren?
Jag har gjort det en gång. Ja eller man har väl bytt förare ibland förvisso.
Återigen omdöme. Vilken förare är farligast, en nykter förare med för högt Peth-värde eller en trött förare som borde tagit en tupplur?
Touch-skärmar i bilar är ett otyg! Förr kunde man snabbt känna sig fram och hitta rätt knapp att trycka på för att tex byta kanal på radion, höja volymen eller justera fläkthastigheten. När man har en stor infotainmentskärm av touchmodell så kan man inte sköta den utan att ta ögonen från vägen.

Du är inte ensam! :tummenupp
Tyvärr är vi inte tillräckligt många som kan få till en förändring. :(
Dessutom gräver man bort parkeringsplatser som var hyfsat vanliga tidigare. :huvet
De borde istället skapa fler, gärna längs motorvägen, så man kan svänga av och stanna bilen.
Ett första steg vore att alltid kontrollera förarens telefon vid varje olycka. Har den använts är det försvårande för föraren, oavsett handhållen eller inte.

Trenden med stora pekskärmar är livsfarlig. Jag repeterar: livsfarlig. Du kan inte ta bort alla manuella rattar och kontroller och integrera dem i ett centralt placerat system. Det funkar inte.

Enligt en studie av AAA foundation i USA tar det över 40 sekunder att byta destination genom en
pekskärm. I motorvägsfart betyder det att föraren är distraherad i nästan en kilometer. Att byta låt kan ta nästan tio sekunder om föraren måste gå igenom diverse menysystem. Det är ett par hundra meter på autobahn. Ska vi fortsätta? Det tycker jag.

...

Ungefär tio procent av alla olyckor med dödlig utgång sker på grund av att föraren var distraherad. Han eller hon är upptagen med annat. Resultatet blir en olycka, ofta med tragisk utgång. Denna statistik är hämtad från de senaste tio åren av NTSB i USA. Jag misstänker att trenden med stora skärmar kommer göra statistiken betydligt mer dyster framöver.

Efter en olycka förra sommaren, där en 24-årig motorcyklist omkom i en olycka orsakad av en rattsurfare, har Vi Bilägare gjort en artikelserie om att använda mobilen när man kör bil.
I en artikel intervjuar man polisen Richard Nilsson, koordinator på trafiksektionen i Vänersborg, som anser att även de inbyggda skärmarna i våra bilar är problematiska.

Därför är det så farligt

Att rattsurfande och användande av bilens fasta skärmar kan vara så farligt beror till stor del på att en bil hinner färdas längre än man kan tro på bara några sekunder.
Vi Bilägare noterar att en bil som rullar i 40 km/h hinner färdas hela 22 meter om man tittar bort i bara två sekunder, och hela 40 meter om man tittar bort i två sekunder i 70 km/h.
Richard Nilsson tror att förare distraherade av mobiltelefoner eller annan utrustning i bilen främst orsakar en typ av krockar, nämligen kökrockar.
Så var också fallet vid dödsolyckan förra sommaren, som inträffade vid ett vägarbete på E4:an norr om Gävle.

Trafikpolisen: Mobilen vanlig orsak till kökrockar

rettungsgasseswe-2.jpg

Krockar vid köbildning skulle minska om vi höll avstånd och la undan mobilen, menar polisen.
I fjol bötfälldes drygt 16 000 personer för rattsurfning. Det är sannolikt bara en bråkdel av alla som använder mobilen bakom ratten, tror trafikpolisen Richard Nilsson.

Profile picture for user Anki Sydegård
Text

Anki Sydegård

Jag pratade med två läkare (eller en läkare och en sjuksköterska?) idag, som sysslar nästan uteslutande med medicinska intyg för yrkesförarbevis, och dom tyckte att hela den här härvan var djupt oetisk.

Tar man prover utan att upplysa om det innan och utan medgivande riskerar man att skrämma bort folk som borde ha sökt för andra åkommor från att besöka vården, för att dom är rädda för att bli provtagna i smyg.

Transportstyrelsen hade förstås fel, ambulanssjuksköterskan Linn var inte alkoholist och hon får nu tillbaka körkortet. Återstår att hon får upprättelse för att felet alls begicks från första början och att denna typ av beslut på tvivelaktiga grunder upphör. Det är inte alla som har möjlighet att få hjälp av Centrum för Rättvisa.

Back