Harley Davidson m fl glidarhojar

Går jag över till HD måste jag byta ut alla mina ställ till skinnbrallor och och väst, blir dyrt.
Sen kommer det bli obehagligt att införskaffa öppen hjälm, kommer få hudproblem av alla insekter som kommer smälla in i ansiktet. Kanske insekter hanteras med ett enormt skägg, kanske det är därför alla HD gubbar har skägg. Hmmm? Men då måste jag också flytta för min sambo gillar inte skägg. Så sammantaget är det inte bara att köpa en HD utan att tänka några extra varv.
Det där är inget problem ju. Dels för att alla män givetvis redan har helskägg, dels för att schemagh löser problemet med att dölja att man inte är man nog för skägg och ihop med den öppna hjälmen och gogglesarna får en att känna sig som en bandit (trots att man med godkänd öppen hjälm mest liknar en super Mario svamp). Resten av piratkläderna har man förmodligen antingen i garderoben redan (med lite fantasi) eller så finns de billigt på blocket.

Sambon får rimligen ha ögonbindel. Hitta på någon bra och trovärdig anledning till den bara.

Det finns inga problem, bara lösningar. Plus då att vad man än gör så blir man oavsett insatsen aldrig sådär cool som man skulle vilja vara... :)

Det där är inget problem ju. Dels för att alla män givetvis redan har helskägg, dels för att schemagh löser problemet med att dölja att man inte är man nog för skägg och ihop med den öppna hjälmen och gogglesarna får en att känna sig som en bandit (trots att man med godkänd öppen hjälm mest liknar en super Mario svamp). Resten av piratkläderna har man förmodligen antingen i garderoben redan (med lite fantasi) eller så finns de billigt på blocket.

Sambon får rimligen ha ögonbindel. Hitta på någon bra och trovärdig anledning till den bara.

Det finns inga problem, bara lösningar. Plus då att vad man än gör så blir man oavsett insatsen aldrig sådär cool som man skulle vilja vara... :)
1748941734568.png

Åtgärder vidtogs ju angående denna reklampelare, och vet faktiskt inte om märket i sig led speciell skada?
Någon kanske kan mer om historiken kring MB?

Daimler-Benz (sedermera döpt Mercedes efter någon konsuls dotter) är väl världens äldsta biltillverkare och levererade bilar till alla möjliga nästan vid tiden för Hitlers födelse…

Värre var det väl med Volkswagen som var ett 100% nazistprojekt. Inte många tänker på det idag.

Med vänlig hälsning,

Har tyvärr ingen draging till konceptet eller hojtypen, och därför bara ringa erfarenhet av körupplevelserna.
Jag vill helst inte köra en hoj jag tycker är ful, men sedan så uppfyller den inte min kravspec heller när det gäller den typ av körning jag har.
Därmed inte sagt att jag tycker illa om varken hojarna eller de som väljer att gå den vägen.....i de flesta fall.
Tyvärr blir ju även märket lite kantstött av att det ofta (med all rätt) kopplas till krimialitet, och någon hypad bild av hur man bör se ut i övrigt för att framföra farkosten.
Men så blir det ju ofta med hypade produkter, där är ju Tesla ett modernt exempel, där märket får lida hårt för högsta hönsets nazisympatier, vilket egentligen inte har med produkten att göra.
Men jag sällar ig till @illoco - en glidare ska jag naturligvis inneha inom överskådlig framtid, men det blir en VMax.

En instruktörskollega har två Vmax; en av första generationen och en modern.

Den äldre är fränare. Säger som tårtsmulan: KÖP!

Med vänlig hälsning,

Bushido skrev något om att en HD liknar en jänkebil och menar man en Olds '58 eller Cadillac' 59 så håller jag med, men mitt intresse för amerikanska bilar rör främst kompakta modeller från 1964-1972. Där skulle jag främst se Indian FTR1200 som motsvarande.
FTR1200 är ju en modern hoj, knappt ens en glidare och verkligen inte mycket gammal jänkekänsla över den. Vill man dela in det i glidarbilar som 50-tals cadillac eller motsvarande kontra senare pony-/muskelbilar så skulle jag snarare säga att deras HD-motsvarigheter är riktigt feta Electra-glides kontra vråltrimmade Streetglides. Den förstnämnda är stor, tung, bekväm och har en sävlig mullrande motor med stor slagvolym, en streetglide är fortfarande ganska stor och tung men åtminstone något nättare och styvare än Electran och med en trimmad motor med ännu mer slagvolym så spättar det på rätt bra i jämförelse. Ungefär som en muskelbil jämfört med glidare.

Herregg.. jag tror jag hittade en Harley som vill ha mig. Vad ska jag göra nu? Dom vill värdera min Royal Shotgun 650 för inbyte.

Säljaren startade en harley som jag fick sitta på och gasa tills jag blev yr av ångorna. Fasen vad det smällde om den. Styret vibrerade lite men sätet kändes mjukt och lugnt.

Det lutar alltså åt en "wide glide" med en 1700cc motor, hos Pauls Motor i Järfälla.

IMG_4893.JPG

.. tänk om den smäller så att jag ramlar av? På fredag ska jag provköra. Hoppas allt funkar på den så jag inte hamnar i statistiken.

Street Boben (softail) var fin att köra.

Med ett större garage med plats för två hojar skulle en Springer med Evo motorn sitta fint 🤌

Herregg.. jag tror jag hittade en Harley som vill ha mig. Vad ska jag göra nu? Dom vill värdera min Royal Shotgun 650 för inbyte.

Säljaren startade en harley som jag fick sitta på och gasa tills jag blev yr av ångorna. Fasen vad det smällde om den. Styret vibrerade lite men sätet kändes mjukt och lugnt.

Det lutar alltså åt en "wide glide" med en 1700cc motor, hos Pauls Motor i Järfälla.

View attachment 516184

.. tänk om den smäller så att jag ramlar av? På fredag ska jag provköra. Hoppas allt funkar på den så jag inte hamnar i statistiken.
Se till att provköra först, det finns väldigt fina Harley modeller (utseende mässigt) som är sketa sega att svänga med om man är känslig för sådant. Wide gliden är nog rätt trög att svänga med misstänker jag… 😇

Har en Road King Special -22. (Till salu för övrigt..)
Tycker den är riktigt trevlig, undantaget pendlande till jobbet, den är för stor för att ta sig mellan bilarna... 🙈 Många av de fördomar jag hade och hört kom på skam, förvisso ganska ny men har aldrig haft några problem med den och den är absolut körbar vad gäller bromsar och väghållning.

IMG_6592.jpeg

Last edited:

1700cc alltså, då borde den ha bortemot 60 hästar eller nåt.
Mycket kvar att göra buller av MAO.

"Harley-Davidson Wide Glide, with its 1690cc Twin Cam 103 engine, produces 60 horsepower. This engine is paired with a six-speed transmission"

View attachment 516184

Frågan vi alla ställer oss. Får en H-D plats i hobbyrummet uppe i lägenheten tillsammans med dina enduro cyklar?

Står en Road Glide 98 i mitt garage med 12 000 mil på mätaren. Måste erkänna att den är mysig att köra. I många år har jag sagt aldrig HD. Men man ska ju aldrig säga aldrig.

Har en Road King Special -22. (Till salu för övrigt..)
Tycker den är riktigt trevlig, undantaget pendlande till jobbet, den är för stor för att ta sig mellan bilarna... 🙈 Många av de fördomar jag hade och hört kom på skam, förvisso ganska ny men har aldrig haft några problem med den och den är absolut körbar vad gäller bromsar och väghållning.

View attachment 516186
Sådär ska de se ut! Varför sälja?

M fl glidarhojar.

1985 kom Yamaha Vmax och det var en lika stor revolution i sin klass som Suzukis banbrytande GSX-R 750 var i sporthojsklassen.

44606c05fd113f04f9767cfd1d00557d.jpg

Dessutom har den ett underbart ljud. Och den är snabb på riktigt - i alla fall rakt fram.

Skall man ha en customhoj så kanske…

Med vänlig hälsning,

Sådär ska de se ut! Varför sälja?
Tackar, det handlar väl mest om att jag jag har lite för många hojar för att hinna köra dem. Tycker också det är lika kul att fixa med dem som att köra och den här finns det inget mer att fixa med. Men det verkar vara sjukt trögt att sälja nu så jag funderar nästan på att ställa in Multistradan ett tag och lägga lite mer mil på den. 🙂

Back