Harley Davidson m fl glidarhojar

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Hittar ingen tråd om märket, och det verkar vara mer snack om HD i KTM-tråden än om KTM ;) så nu har vi en HD-tråd.

Själv är jag grymt nyfiken på dessa tunga och otympliga motorcyklar, har aldrig provkört en. Ljudet är väl själva grejen, men hur är dom att köra? Det finns ju flera olika modeller i varierande klasser. Sportster 1200 är väl den som tilltalar mig mest, tror jag. Dom verkar vara lagom stora. "Chopper" är intressanta, dock inte med för lång gaffel, läskigt faktiskt.

Folket / klientelet kring HD förstår jag är mestadels en slags knuttekultur, typ vikingar och kelter? Tänker på Asterix & Obelix, sköna typer egentligen som gillar att grilla och frossa vildsvin och andra livets godheter. Men det är inte människor eller nån slags tillhörighet jag efterlyser, utan 100% fokus på motorcykeln.

Och hur jämförs alternativen till HD? Suzukis Intruder, Yamahas Virago, Hondas Rebel, Kawasakis Vulcan? Utmärkta hojar i japansk kvalitet, pålitliga motorer och i mitt tycke kanske bättre än HD? Men dom har inte ljudet. Hur viktigt är ljudet? Låt oss lufta ämnet lite, sommaren är här och det är dags för provkörningar och eventuella hojbyten. Jag tror vi är fler som vill få lite klarhet i HD-träsket.

Exempel på olika HD

HDs.jpg

Jag har provat några modeller av HD korta sträckor och har inte fastnat. Det har inte känts som att styret sitter på samma fordon som sadeln utan mer som att de råkade hamna i närheten av varandra.
De jag har provat är årsmodeller efter 2020.

Sen kan jag väl erkänna att jag inte är så förtjust i hela Blue Oyster Bar-stuket klädmässigt.

Jag brukar testköra hojar när jag får möjlighet, oavsett modell. Har kört både HD och Yamaha 1600 på bana, ingen av dem var speciellt lämpad och ymahan som var sänkt var direkt livsfarlig. Redan i 45-50 km/h så började underredet skrapa i så framhjulet lyfte och hojen gav sig av i tangentens riktning. Skulle inte vilja köra den typen av hoj på gatan och bli överraskad t ex när det svänger och man är i en bilkö.
HD har ju "patenterat" ljudet från sin motor och det är ju något speciell med deras 45 gradare, det finns onekligen en känsla inbyggd, precis som med Ducati och KTM, vilket saknas helt i alla modeller av BMW. Svår att sätta fingret på vad det är.

Den enda HD jag tyckte var okej som körmaskin var Pan American, adventurehojen. Förutom att den är fruktansvärt ful med brevlådan där fram så var den helt okej att köra, en blandning mellan en KTM 1290 Adventure och en BMW GS 1250.

Annars är det mest "stuket" som jag inte tycker om, oavsett märke och modell av hoj. Att sitta med fötterna framåt och hålla i ett styre som också sitter framåt gör att det känns som en blandning mellan gynekologstol och toalett. Det inte bara ser töntigt ut, det känns ohyggligt obekvämt och det gör att själva körupplevelsen blir en åkupplevelse.

Sen har jag en kollega som precis köpt en Road Glide som enligt reklamen blandar touring och sport... Vad det sportiga är vet jag inte men förutom kåpan som får en XKjell kåpa att vara vacker så tjatar han om det enorma "vridet" och när jag ber honom förklara vridmoment så kan han inte det. Han tror fortfarande att hojen går som ett spjut när han aldrig har testat en Gixxer 1000 eller en S1000RR...
Den här övertron är nog ganska vanligt i de här kretsarna...

Kan ju nämna att en ny Road Glide kostar 450 000... och de finns specialversioner uppå 800 000 och mer...

Jag har provkört några HD, Gillar motorgången och ljudet.
Men vart överraska över hur dåliga bromsarna var.
Var van vid Hondas bromsar.
Skulle inte ha något emot att äga en för lugna åkturer.
Men priset är bara löjligt på HD.

Det är mysigt att puttra omkring och mullra ibland. Det sagt så har jag aldrig kört Harley faktiskt, inte ens provkört. De är för dyra för mig som bara vill mullra ibland så jag har en Honda Shadow 1100 ace med enkel vevtapp för det ändamålet. Som inte har lämnat garaget på några år nu iofs, när jag tänker efter så var det mest när barn ville åka med den kom fram.

Over and out. :)

Jag hade en sporre efter min Suzuki.
Folk tyckte den var bra mycket tuffare än min Suzuki.
Den var fem gånger så dyr som min 1000g
Jag köpte ju min när dom snoddes mest.
Gick inte ha ha stående över en natt.
Ett plus är ju att det fanns så mycket prylar att köpa. Både här och i 🇺🇸
Klart roliga att köra

Ägt en Elektra Glide från -78, skulle gärna ha den kvar! Kört många H-D och i det stora drömgaraget skulle det finnas flera. Man måste(bör?) kunna uppskatta olika hojar för olika ändamål, min gammeltrajja skänker en enorm glädje men rent objektivt sett är den ju klart sämst av mina fem maskiner. Sedan är de klart överprisade, men utbud och efterfrågan styr ju.
Har sedan 16-års ålder stått med ett ben i custom/choppervärlden och det andra benet i, alla andra (!) hojvärldar inklusive sporthojar. Jag käkar inte heller oxfilé varje dag, ibland blir det yoghurt… Samma samlagställning varje gång? Näää, skulle inte tro det!
Japanska customhojar är bara skittråkiga och bleka kopior, mellanmjölk liksom.
Mina fem öre.

Bifogat

• IMG_0678.jpeg
    IMG_0678.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 14
Jag provkörde och sen var jag fast. Kraft överallt och ROLIG NÄR DET SVÄNGER!! 😲😲😲
Samtidigt kan man totalt slakta motorvägsmil. Köpa en fika 15 mil bort känns inte som ett problem.

Jag har en Dyna SuperGlide från 2009.
Den kom med sänksats och det var ju helt förkastligt. Original stötdämpare är bra.
Steg ett trim på den sedan ny.
Det innebär vad jag förstått luft och buller som dom säger, samt en omprogrammering av ECUn för att matcha.
Just det att den är stark och drar som en dieseltraktor från tomgång är vad jag älskar.
Den skickar iväg dig i olagliga hastigheter med ett härligt skjuts utan att varva så värst. Som en kryssningsmissil på motorvägen. Inte överljudsfart men stabilt mot målet.
Sen är det allt runtomkring. Folket och Harleyhandlarna. Servicen är impeccable och man känner att man får valuta för pengarna. Det kanske upplevs som dyrt men absolut prisvärt.
Utrustning för förare och kvalitet på reservdelar andas kvalitet och passar perfekt. Man önskar fler märken och branscher var på den nivån.
Jag tror vi blivit vana vid högt prissatt skräp överlag. Helt avtrubbat. Från Icas mjölk till Volvos Kinabilar.

Aldig gillat custom/glidare men eftersom jag jobbat med mc i många år har jag naturligtvis kört det mesta.
Inte alltför många HD men en del, har man inte bråttom och inser vad man sitter på så är dessa helt ok, visst tunga med tveksamma bromsar men som sagt inga racers.
Yamaha XV 1600 Wildstar gillade jag att köra gruppkörningar med, den har enorma skrap-puckar under fotplattorna som tar i direkt och kom man ifatt några sportisar på krokväg så ryckte alla till när man höll kvar fotplattan mot backen.
Omoget men skitkul.

Frugan har en Sportster 1200. Jag gillar den, ffa att "åka till jobbet" på.
Den är väldigt lätt fram vilket blev extremt otäckt en gång i Göteborgstrafiken när det blev tvärstopp i samtliga filer samtidigt och jag pallnitade. Framhjulet bara kasade.

Jag gillar heller inte konceptet med reservkran efter att ha fått soppatorsk i rusningstrafik med den, hade föregående tankare glömt att vrida tillbaka den till normalläget vetifasen ifall inte en lastbil skulle mosat mig där jag stod till slut.

Man kan som ovanstående talare påpekade inte heller trycka ifrån med fötterna för att avlasta röv/rygg så varenda ojämnhet går rakt upp i hjälmen.

Till sist så är tanken väldigt bred så det känns som man ridit islandshäst en heldag när man kommer fram, fartvinden tvingar ut knäna så man får hålla emot.

Men den har något, det rister, skakar och smäller och man känner sig lite old school knuttesvin på något sätt. Men jag åker i räserställ med puckel och Shoei-hjälm med visir så jag ser troligen inte klok ut.

Före denna hade hon en Dragstar 650. På alla sätt väldigt lik men den kom från en annan planet, alldeles för polerad. Det ska vara STORA motorer på dessa.

Lånade även en Warrior eller vad den hette vid en service en gång. Yamaha, tror det var 1400cc. UPPLEVELSEN av ax var sanslöst men den kunde inte köra ifrån en XJ600 vid ett rödljus. Samma som min 450-motard, det känns också hisnande när man drar på och framhjulet lättar men det flytter egenligen inte på sig särskilt mycket.

Har provat Sportster och Night Rod.
Var ganska trevliga båda två och känslan är ju ändå lite speciell på en HD. :)

Kunde gott tänkt mig en moddad Sportster som andra hoj om den inte var så j@vla dyr. 🫣

Har provat när jag haft chansen. Mestadels modernare och det har varit både landsväg, knix och konbana. Min favorit hittills är Road King utan modifieringar. Tyst, bekväm och riktigt snygg. Breakout 2015 med luft&buller lät hemskt och var ännu hemskare att köra med högerbenet i vinkel ut pga insuget.

Jag tycker i grunden att alla hojar som gör sin ägare glad är bra hojar och det amerikanska uttrycket ”whatever floats your boat” är träffande.

Jag har troligen fel, men jag har fått uppfattningen att imagen är det viktigaste. I grunden lågt presterande motorcyklar i oförfinat utförande och rätt dåliga konstruktioner men ofta sjukt snygga lacker och en miljard tillbehör i katalogen av dödskallar, malteserkors och stor text med HARLEY DAVIDSON på alla kläder (som inte heller alla kan sägas vara särskilt funktionella i någon MC-relaterad betydelse).

Vill jag ha en?

Ja varför inte? En 750 från sent 1940-tal eller då en Road King av någon senare årsmodell och som man kan ta fram vackra sommarhelger och puttra till Revisören och köpa glass. Men imagen är åtminstone för mig helt irrelevant och det handlar väl kanske inte heller om MC-körningen i första hand. Men det är den jag gillar.

Med vänlig hälsning,

Jag är lite förtjust i dom där "slagskeppen". :)
Men hade jag pengarna till en Road King skulle jag nog snegla mer på K1600, Indian eller tom en vinge.

Jag bytte hoj med en arbetskollega för några år sedan, för att känna på en provtur med hans Sportster 1200 av, då, nyare modell. Han fick prova min ZX7R:a.
HD:n vibrerar. Han ville köpa sporthoj.

Jag bytte hoj med en arbetskollega för några år sedan, för att känna på en provtur med hans Sportster 1200 av, då, nyare modell. Han fick prova min ZX7R:a.
HD:n vibrerar. Han ville köpa sporthoj.
Han hade nog gått på hajpen. Det är ju inte unikt för Harley. Finns bevis för det överallt på blocket för alla möjliga modeller av motorcyklar.

Är det någon som kört någon längre sträcka och testat Pan America ordentligt? Eller har någon bekant som äger en?

Är det någon som kört någon längre sträcka och testat Pan America ordentligt? Eller har någon bekant som äger en?

Bekant fick som ersättning en dag i Spanien när ordinarie hyrhoj pajat.

Som jag uppfattade kontentan:

Rätt mycket att köra med
Bra med höj/sänk vid rödljus
Inte så genomtänkt i detaljerna som de etablerade konkurrenterna
Blir varm att sitta på
Topptung

En som redan idag kör HD och vill komplettera med en Adventure har nog mer överseende med eventuella nackdelar än vad den som idag kör KTM/BMW/Ducati har.

Med vänlig hälsning,

Jag brukar jämföra HD med jänkebilar. Gillar du det ena gillar du antagligen det andra, av ganska liknande anledningar. De är snygga (om man nu gillar det klassiska custom-stuket med allt vad det innebär), mullrar gött, har skönt gungig gång, är bekväma av rang och så vidare. Jag har provat både japscustom och HD och kan säga att det är stor skillnad, framförallt är det en helt annan karaktär i motorerna. Återigen jämför jag gärna med bilar, finns många biltillverkare som byggt V8or men det är något speciellt i gången och sången hos en rejäl jänkeåtta med vass kam. Gillar man sånt så ser man nog charmen med HDs motorer.

Jag har en softail och en Ultra:

20220416_175033.JPG20220422_145819.JPG

Softailen är mer av en hotrod, motorn har en big-bore-kit, vassa kammar och lätt bearbetade toppar etc så den har skönt "vass" gång, riktigt rytig när man drar på.

Ultran är det ultimata touringloket, även den har ett big-bore kit på massiva 131cui (drygt 2.1L) men kammen är mer vridfokuserad och den har verkligen ett helt sinnessjukt bottenvrid. Förutom massor av vrid, bra med plats för packning, dragkrok och så vidare så har den en massa trevliga funktioner som är trevliga att ha när man ska resa långt, farthållare, uppvärmda handtag, rejäl display med nav, ställbar fjädring bak, ställbart ryggstöd, stereo och så vidare. Dessutom lite smarta säkerhetsfunktioner som ABS och valbar antispinn. Har åkt runt lite överallt i Europa med den, tjejen sitter så bekvämt bakpå att hon brukar somna men som tur är sitter hon stadigt inklämd mellan armstöden på packboxen så hon har inte ramlat av än så länge... :gnissla :hihi

En stor fördel med HD är ju att utbudet av eftermarknadsdelar är helt enormt. Du kan personifiera precis allt efter tycke och smak, inte bara utseendemässiga förändringar utan även mer funktionella. Gillar man inte känslan av att ha både fotpinnarna och styret för långt framåt så finns det bakåtflytt, förlängda, förhöjda och sänkta styren, ryggstöd, sadlar med varierande sittyta/höjd och mjukhetsgrad etc etc. Personligen föredrar jag en normal upprätt körställning med benen inte alltför långt fram, så jag kör med ett styre som jag når bra samt långa fotplattor så att man kan variera fötternas position under färden. Har även utfällbara highway-pegs som är rätt nice när man börjar bli stel i knäna och vill sträcka lite på benen.

Provkör man en Harley och kommer fram till att man inte gillade den av diverse olika anledningar så ska man betänka att precis de synpunkter man har antagligen går att åtgärda hyfsat enkelt. Om nu inte klagomålet är att "det är ingen sporthoj", men då har man fel inställning redan från början och ska antagligen inte ha HD eller custom över huvud taget.

Älskar båda mina av olika anledningar, de är bra till olika saker. Men båda är fortfarande bra på alla sätt som jag tycker att HD är :tummenupp

Last edited:
Polaren har en, har långtourar runt i Europa med den så bekvämligheten är det nog inget fel på. Tror inte han kör jättemycket offroad med den dock. Är det något särskilt du undrar kan jag höra med honom om vad han tycker om just de aspekter du är intresserad av, själv har jag inte diskuterat saken sådär uttömmande med honom då det inte är min typ av hoj.

Back