"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Värt 👍
Bauhaus säljer/sålde? den där serien i lösa delar, jag skruva ihop 2 par hållare till fönsterbrädor av dessa. Dom tog rätt bra(läs; dåligt) betalt för dom men vi gillar idésignen.

Kan ta ett kort när jag vaknar.

Eftersom jag numera är nerlusad med pengar, högre pension.
så genast vart det en investering, som jag sucktat efter.
GIGABYTE GeForce RTX 5080 WINDFORCE OC SFF för 11 942:-
Hittade "Power SUPERDEALEN 2025 maj" på sweclockers.

View attachment 515758
- Vad lirar du som kräver det kortet, undrar jag med mitt 4070 Ti som klarar allt jag kör i go upplösning?

- Vad lirar du som kräver det kortet, undrar jag med mitt 4070 Ti som klarar allt jag kör i go upplösning?
Tanken var att uppgradera RX 6900XT som tyvärr som har vidrigt fläktljud vid Moderna spel.
Skapade en tråd på SweClockers efter ett antal svar siktade på 5070TI för Cirka 11000:-
Men så kom detta inlägg:
inlägg.jpg
Ville få även tillgång till senaste grafiska tekniker Då vart valet lätt
11942:- för RTX 5080

Last edited:
Beslöt mig för samhällsundersökning och åkte på bilmarknad under lördagen. Tittade väl på allt men hitta inget särskilt, köpte två plåtfilter och en styrled.

På väg hem tog någon bromsklots slut, stannade på första bästa gubbdagis och inspektera, bak vänster yttre skrapade. Köpte nya klotsar, lyxa till det med pinnar och bleck. En tunnbrödsrulle blev det också.. dubbelpipig.

Idag har det blivit automatiskt körförbud för utebliven bes , jävla system.. jag har ju köpt allt lixom.

Borde få dispens, automatiskt.

Min Harleyjacka är trots miljöaktivisternas hojtande om insektsdöden full av insekter och jag ser knappt ut genom visiret. Hittade en klassisk vindruta till Harleyn på Tradera. Smällde fast med ett solitt "klonk" runt gaffelbenen. Så nu har jag dubbla lager av insektssamlare.

Och ser ut som den där gubben jag ALDRIG skulle bli när jag körde Ducati för 25 år sedan. 😂

signal-2025-06-02-16-50-08-027-2.jpg

Har beställt en hållare till en topbox jag har liggande. Svårt men Lelles i Uppsala har hittat en. Fanns typ en i Sverige
Dom hör av sig när den är klar för leverans

Idag blev det triss i pocketrevolvrar:
1000011503.jpg
Egentligen ropade jag in dem på auktion i förra veckan men nu har det ju varit långhelg så de dök upp först idag.

Den översta är ett lysande exempel på hur man kringgår krångliga patent, när denna revolver tillverkades så hade Colt nämligen patent på själva den mekaniska lösningen att låta uppspännandet av hanen rotera cylindern så för att slippa betala royalties till Colt för varje tillverkad revolver så uppfann Whitney en alternativ lösning där trumman är helt skild från hanen och istället roterar genom att den rinmgformade avtryckaren förs framåt och bakåt. Lite klurigt ändå:

Vad kostar sådana där rackare, och hur är reglerna kring förvaringen?

Du hade väl ett rejält skåp, men jag tänkte vad man kommer undan med som minst.
Jadu, som med allt annat så beror det ju på vad det är för något, vilken kaliber, tillverkare, och modell det är samt vilket skick de är i och så vidare. Just de här är småkalibriga (pocket = .28-.31cal) och lite obskyra märken/modeller och därför relativt billiga, runt fem till tio papp. En Colt Army (.44cal) revolver kostar väl i runda slängar 30-40, och riktigt sällsynta modeller kan kosta 100+.

Eftersom de är tillverkade före 1890 och ej avsedda för gastät enhetspaatron så omfattas de inte av vapenlagen, de är således helt licensfria och utan krav på särskild förvaring. Jag har mina som prydnad på väggen:
20250529_212145.jpg

Snyggare och roligare än tavlor och annat krafs om du frågar mig :tummenupp

Jadu, som med allt annat så beror det ju på vad det är för något, vilken kaliber, tillverkare, och modell det är samt vilket skick de är i och så vidare. Just de här är småkalibriga (pocket = .28-.31cal) och lite obskyra märken/modeller och därför relativt billiga, runt fem till tio papp. En Colt Army (.44cal) revolver kostar väl i runda slängar 30-40, och riktigt sällsynta modeller kan kosta 100+.

Eftersom de är tillverkade före 1890 och ej avsedda för gastät enhetspaatron så omfattas de inte av vapenlagen, de är således helt licensfria och utan krav på särskild förvaring. Jag har mina som prydnad på väggen:
View attachment 516135

Vågar man avfyra dom?

View attachment 516135

En fråga.
Hänger det ett samurajsvärd i närheten av dessa revolvrar?

Hur vet man att dom inte exploderar och tar bort några fingrar? Det är ju ändå gamla pjäser.

Hur vet man att dom inte exploderar och tar bort några fingrar? Det är ju ändå gamla pjäser.
Jadu, det vet man väl ungefär lika mycket som man vet att ett modernt vapen inte ska explodera... En försiktighetsåtgärd som man bör (tolkas skall) vidta är att endast använda traditionellt svartkrut eller svartkrutsersättningar, ALDRIG modernt röksvagt krut. Röksvagt har en alldeles för snabb gasexpansion vilket leder till på tok för högt tryck med risk för explosion som följd, men traditionellt svartkrut (och moderna substitut) som de här vapnen är tillverkade för att användas tillsammans med är betydligt långsammare och därför snällare mot vapnet. Svartkrut är tekniskt sett inte explosivt, det bara brinner jävligt snabbt :gnissla :hihi

En polare i skytteklubben använde tidigare en modern Uberti replika av en gammal Remington när han skulle tävla, på den exploderade trumman och skickade fragment lite varstans trots att han använde rätt typ av krut. Som tur var skadades ingen, men en bit for rakt genom skon på en åskådare och en rejäl bit fastnade i en takbjälke i skjuthallen. Så det här med modernt kontra gammalt är ingen garanti...

Man kan ju också resonera som så att om den gamla pjäsen nu överlevt såhär långt så kanske risken att den ska råka ut för katastrofhaveri nu är mindre än för en ny och oprövad variant som inte fått bekänna färg genom år av användning... :tummenupp

Back