Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
Intressant att så många:
a) är kritiska till tullar som Trump hittat på
b) är positiva till tullar som någon annan hittat på
Finns det såna?
Några ekonomer med de inhemska industrierna i fokus kanske tycker att det finns fördelar, men generellt är det inte bra med tullar. Tyvärr finns det stater som saboterar konkurrensen globalt genom ekonomiskt stöd till "sina företag" enbart i syfte att slå ut andra. Lite skev konkurrens blir det också när vissa stater följer arbetsrättsliga principer och andra behandlar arbetare lite sämre.

De flesta tullsatser länder emellan har kommit fram genom olika former av överenskommelser och inte genom att någon drar siffror ur röven.

Finns det såna?
Några ekonomer med de inhemska industrierna i fokus kanske tycker att det finns fördelar, men generellt är det inte bra med tullar. Tyvärr finns det stater som saboterar konkurrensen globalt genom ekonomiskt stöd till "sina företag" enbart i syfte att slå ut andra. Lite skev konkurrens blir det också när vissa stater följer arbetsrättsliga principer och andra behandlar arbetare lite sämre.

De flesta tullsatser länder emellan har kommit fram genom olika former av överenskommelser och inte genom att någon drar siffror ur röven.
Här är en lista på alla trådar och inlägg (samt tillhörande skribenter) på sporthoj som under mina år här, 2004-2025, som alla belyser problemet med tullar ur ett generellt perspektiv:

Här är en lista på alla trådar och inlägg (samt tillhörande skribenter) på sporthoj som under mina år här, 2004-2025, som alla belyser problemet med tullar ur ett generellt perspektiv:

Det behövs väl knappast för den som behöver få förklarat problemen med tullar är antagligen grav sosse alternativt en skrupelfri narcissistisk presidentkandidat som lurar sossar att rösta på honom.

Det har inte behövts eftersom det inte satts (särskilt mycket) godtyckliga tullar av klappmongon med stor marknad under de åren. Plus då att det heter Sporthoj, inte Nationalekonomiskt forum. När det når upp så det bubblar HÄR så är det redan ett verkligt problem.

Det har inte behövts eftersom det inte satts (särskilt mycket) godtyckliga tullar av klappmongon med stor marknad under de åren. Plus då att det heter Sporthoj, inte Nationalekonomiskt forum. När det når upp så det bubblar HÄR så är det redan ett verkligt problem.
Så klart, men plötsligt är alla emot tullar. Precis som många andra frågor där alla blev för eller emot något, kanske för att få manifestera sin distans från en specifik fråga eller person.

Så klart, men plötsligt är alla emot tullar. Precis som många andra frågor där alla blev för eller emot något, kanske för att få manifestera sin distans från en specifik fråga eller person.
Du menar så. Jag är inte emot tullar per se även om de ofta slår fel.
Jag är emot kaos och personligt godtycke som nationalekonomisk metod, och lite förvånad att ladet som grundades på premissen "inga mer kungar för oss!" står där lite lamt handfallna nu när de uppenbarligen har en kung igen. :)

Du menar så. Jag är inte emot tullar per se även om de ofta slår fel.
Jag är emot kaos och personligt godtycke som nationalekonomisk metod, och lite förvånad att ladet som grundades på premissen "inga mer kungar för oss!" står där lite lamt handfallna nu när de uppenbarligen har en kung igen. :)
Jag är i huvudsak enig i kritiken mot Trump och hans tullar men jag konstaterar att en enorm framgång är att han fått hela världen att påstå sig hylla tullfrihet.

Sedan kan man ju undra om tullar inte är det bästa sättet att säkerställa någon typ av konkurrens i en reglerad marknad, för ingen tycker väl att vi ska importera något som tillverkas med i Sverige omöjliga metoder? Tex krav på miljö, arbetsrätt, säkerhet osv? Det vore ju helt snurrigt och skulle leda till att vi administrerar ihjäl vår egen produktion.

Jag vet inte om det finns något japanskt företag som låter sig kontrolleras av en västerlänning, ännu mindre Nippon Steel av Donald Trump.
Utan att ha en jävla aning förvisso.

1000054116.jpg

Korrupt? Närå, inte så farligt...

Back