Hjälp vid försäkring

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Okej men hur menar du då? Vagnskadan är ju den jag vill åt för krockar man så är de väl bara att skrota hojen eller köpa delar?
Börja med att kolla vilken typ av hoj du suktar efter....körställning, karaktär, utseende, typ av körning mm.
Känns fel att börja med att titta på försäkringspremie i första hand...tycker jag.
Sedan får du sålla bort det du inte har råd med, men fundera även på om en helförsäkring verkligen är nödvändig?
Jag har resonerat som så att dom det verkligen händer, och är mitt fel....då får jag bita i suräpplet, och då kanske det inte ens är mitt problem, utan dom efterlevande.
Så jag kör halvföräkring på mina sporthojar, för stöldbiten vill jag ändå ha.
Och som många har skrivit så är en avställningsbar försäkring en möjlig framgång, och det gör att jag betalar ca 1/20 del i premie när den är avställd, vilket är större delen av året.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Okej men hur menar du då? Vagnskadan är ju den jag vill åt för krockar man så är de väl bara att skrota hojen eller köpa delar?
Iställer för att man år efter år betalar en dyr försäkring så lägger man pengarna på hög. Förmodligen kostar reparationerna efter dina olyckor mycket mindre än det du sparar på försäkringen på lång sikt.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Okej men hur menar du då? Vagnskadan är ju den jag vill åt för krockar man så är de väl bara att skrota hojen eller köpa delar?
Ja det är den verkligheten jag och många andra har fått leva med i många år. Att ha det i bakhuvudet när man rullar ut hojen ur garaget är nog många gånger den bästa försäkringen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Okej men hur menar du då? Vagnskadan är ju den jag vill åt för krockar man så är de väl bara att skrota hojen eller köpa delar?
Tror han menar att det du som ung får betala för en helförsäkring under ett par månader kan du köpa många hojar för, så kraschar du hojen har du råd att ersätta skadorna själv om du kör trafikförsäkrat och sparar undan försäkringspremien istället.

Mitt råd kvarstår: Köp något som är 20+ år gammalt, helförsäkra hos bilsport&MC för 1500 spänn om året och kör och var glad. Då behöver du inte bry dig om vagnskadegarantin som du får hos nyare hojar eftersom du har en helförsäkring så du får hjälp om du nu skulle krascha, och du slipper betala en svindyr premie eftersom hojen är såpass gammal att den kan entusiastförsäkras vilket medför att du kan sätta undan pengarna som en dyrare försäkring skulle ha kostat så att du om ett par år kan köpa drömhojen med besparingar tillgodo :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top