Stora Grill-tråden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Brukar köra halloumin hel och vända då och då tills ytan är ganska hårt grillad, skiva upp och servera direkt.
Då får varje bit en "bränd" kant och ett ganska krämigt inre.
Bästa sättet att grilla den tycker jag även om halloumi inte heller är någon av mina favoriter.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Baconlindad mozarella bör ju vara himmelskt gott förutsatt att det är sjukt hög temp så bacon grillas snabbt innan osten hinner smälta, rejält täcke med bacon runtom bör förhindra det också tänker jag?
Feta är ju också trevligt men har aldrig haft tanken att lägga skiten på grillen faktiskt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är nog anledningen då.
Laxen behövde åka i hög temp så grillen var rätt hög temp typ 250 grader, körde halloumin i 4-5 min men absolut inte nöjd.
Jag får helt enkelt ta och testa det igen med lägre temp!
När jag gjorde sist så grillade jag någon väldigt flottig gris. Flottade upp haloumin i köttets fett, efter att jag penslat med olivolja och nån örtmix, och sedan grillade jag på hujedamigvärme (vi pratar blekvita kol) bara tillräckligt för att få den karaktäristiska grillgallersytan, mindre än en minut per sida. Sedan upp på indirekt värme i rökgrillen resten av grilltiden, säkert över 10min, och vända då & då för att inte torka ur ytan.
blev faktiskt gött som fan.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
98jvhq8xf6k21.png
.
Those who fried are justified, for using the grill, it’s their chosen skill
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Körde grisens bakben i en timme i folie sedan några minuter på var sida. Den blev lite torr, får fixa en till gris.
 

Bifogat

  • 1000020687.jpg
    1000020687.jpg
    2.7 MB · Visningar: 10

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Körde grisens bakben i en timme i folie sedan några minuter på var sida. Den blev lite torr, får fixa en till gris.

Lyckligtvis är väl inte grisar någon bristvara i dina trakter?

Jag tycker det låter länge med en timme, kanske korta ner lite?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Lyckligtvis är väl inte grisar någon bristvara i dina trakter?

Jag tycker det låter länge med en timme, kanske korta ner lite?
Jag tror framförallt det var för varmt.
En timme på svag värme är ju toppen, om man kan reglera till den innertemperatur man vill ha och sedan köra länge tror jag på det.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag tror framförallt det var för varmt.
En timme på svag värme är ju toppen, om man kan reglera till den innertemperatur man vill ha och sedan köra länge tror jag på det.
Koka i vatten i en kastrull tills köttet i princip faller isär och sedan bara bränna av på grillen för yta?

Så brukar vi göra med kamben och det blir himmelskt gott.
Kör man i ugn istf grillen så maxar man ugnstemperaturen och penslar på lite glaze/bbq-sås efter att köttet kokat i någon timme och låter då kambenen gå några minuter på varje sida i ugnen.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Koka i vatten i en kastrull tills köttet i princip faller isär och sedan bara bränna av på grillen för yta?

Så brukar vi göra med kamben och det blir himmelskt gott.
Kör man i ugn istf grillen så maxar man ugnstemperaturen och penslar på lite glaze/bbq-sås efter att köttet kokat i någon timme och låter då kambenen gå några minuter på varje sida i ugnen.
Ja det har jag också gjort det blir bra.
Men i detta fallet fanns bara en grill och djurdelar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mellan vilka ben hittade du den?? ?
(man kunde ju inte låta bli ?)

För många år sedan åkte jag på en resa med jobbet till Grekland, med oss hade vi bland annat en kille från någon by utanför Skellefteå, som aldrig hade varit utanför hemkommunen, och aldrig ätit annat än mammas mat och hamburgare.

Första kvällen skulle vi småäta och dricka öl sådär, och dom grekiska värdarna beställde in massor med mat som vi skulle prova.

Där låg det en fläskfilé och såg penisaktig ut, så killen frågade ju oss andra svenskar i gruppen, och så klart sa vi att det var en getpenis.
Brevid stod en skål med friterade fetaostbitar som vi självklart sa var friterade get testiklar.
Vi fortsatte i den stilen med dom flesta maträtterna, och hetsade honom till att prova en "get-testikel" (som han spottade ut när han hade bitit sönder)

Så hela kvällen åt han bara korvar och pommes.

På slutet av kvällen frågade den grekiska värden (som var införstådd med vad vi sysslade med) "Varför åt du inte av den andra maten, tex fläskfilén, och jag såg att du spottade ut den friterade fetaosten"

Varpå den inte allt för världsvane 17-18 åringen svarar "Jag trodde det var getpenis och get-testiklar"
Varpå greken skrockade och sa "Nä, sånt går inte att fritera, det är för segt, sånt mal vi ner och gör korv av"
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
För många år sedan åkte jag på en resa med jobbet till Grekland, med oss hade vi bland annat en kille från någon by utanför Skellefteå, som aldrig hade varit utanför hemkommunen, och aldrig ätit annat än mammas mat och hamburgare.

Första kvällen skulle vi småäta och dricka öl sådär, och dom grekiska värdarna beställde in massor med mat som vi skulle prova.

Där låg det en fläskfilé och såg penisaktig ut, så killen frågade ju oss andra svenskar i gruppen, och så klart sa vi att det var en getpenis.
Brevid stod en skål med friterade fetaostbitar som vi självklart sa var friterade get testiklar.
Vi fortsatte i den stilen med dom flesta maträtterna, och hetsade honom till att prova en "get-testikel" (som han spottade ut när han hade bitit sönder)

Så hela kvällen åt han bara korvar och pommes.

På slutet av kvällen frågade den grekiska värden (som var införstådd med vad vi sysslade med) "Varför åt du inte av den andra maten, tex fläskfilén, och jag såg att du spottade ut den friterade fetaosten"

Varpå den inte allt för världsvane 17-18 åringen svarar "Jag trodde det var getpenis och get-testiklar"
Varpå greken skrockade och sa "Nä, sånt går inte att fritera, det är för segt, sånt mal vi ner och gör korv av"
Cool story bro.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tydligen utlovat en grillkväll på lördag.

Äter inte kattmat men övriga i sällskapet gillar fisk, så det blir lax med citronsaft, vitlök, ingefära, andalimanpeppar, szechuanpeppar och salt.

Något jag mer än gärna äter är kött från grisar som äter ekollon.
Så vi kör även secreto iberico, älskar denna detalj så vill låta den tala för sig själv, enbart kört lite svart kampotpeppar och salt här.

Även preppat en fläskfile som ska rullas i bacon, ligger och suger i lite salt/peppar och ytterst lite grillolja nu.

Några kycklingfiléer som badar i cayenne, honung, vitlök och mango nu.

Återkopplar med bilder på resultaten här på lördag :)


Kan tydligen inte ladda upp bilder av någon jävla anledning nu...?
Och nu funkar det helt plötsligt...

DSC_0996[1].JPG

Secreto, detta är fan guds gåva till människan.
Oerhört mycket fett men efter en vända på grillen på riktigt hög temp så är det precis som Tina Nordström (kanske) sa, det knullar i munnen.

DSC_0994[1].JPG

Äter inte själv kattmat så jag hoppas att den här blir bra, fisk brukar gå hem där så jag är fortsatt hoppfull.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lite marinerade kycklinglår, tomat-å-lök sallad och en kall sås med chili, lime, vitlök och en touch spiskummin.
Till det lite box-vin för de e ju sommar. ?
20230622_184314.jpg
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Flapsteak.
Det står överallt att man ska skära tvärs över fibrerna. Är det från vä. > hö. I mitt fall? Jag vill ju förvisso skiva upp den innan den ligger på tallriken, så då tänkte jag skiva först uppifrån och ner, och sen på tallriken andra vägen.IMG_6064.jpeg
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Uppifrån och ner ser det ut att vara.
Gillar den detaljen. Skär den tunt tunt tunt mot fiberriktnings så är det super. Eftersom den är så lång kan du dela den i två eller tre bitar först men det viktiga tycker jag är att biten man äter och stoppar i sin mun har så korta fibrer som möjligt, längden på själva biten är mer en smaksak(pun not intended).
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Jag skar uppifrån och ner på skärbräda, sen andra vägen på tallriken. Det var gott och inte segt. Gillar konsistensen på dessa. Rostade färskpotatisar och pepparsås till. Några gurkbitar, körsbärstomater och lite fetaost likväl. Rött i glaset.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top