Yamaha Ténéré 700

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
World raid har ju också ett par öhlins dämpare fram som är ställbara samt den nya skärmen dom de nya - 23orna har.

Hursomhelst finns det massor med -22or hos säljarna runt om i landet så det går nog att göra en hyfsad deal på en ny.
Trodde den hade KYB.
 

Tomlund-83

Medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Yamaha tenere 700 rally - 22
Kollade nu upp noggrannare vad som skiljer standard vs rally edition.

*rallysadel 20mm högre än orginal
*slip on akrapovic, synd att det ej är uttagbar insats dock!
*kraftigare 4mm hasplåt
*kylarskydd, nån aluminium historia
*kedjeskydd i aluminium
*led blinkers
*knä pads
*handtag i offrodstil

Gillar den vit röda, snygg som satan med guldiga fälgar. Måste väl ändå vara ett okej pris på 130k för en ny - 22 rally edition?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
World raid har ju också ett par öhlins dämpare fram som är ställbara samt den nya skärmen dom de nya - 23orna har.

Hursomhelst finns det massor med -22or hos säljarna runt om i landet så det går nog att göra en hyfsad deal på en ny.
Är det Öhlins till i år då för i fjol hade dom kyb?
 

Bifogat

  • IMG_1600.png
    IMG_1600.png
    1.7 MB · Visningar: 12

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om det känns som en viktig sak så har alla årsmodell 22 av den ”vanliga” Teneren den gamla displayen, medan årsmodell 23 har den nya.
Alla World Raid har dock den nya displayen.
WR är dessutom ca 20mm högre, det har jag dock svårt att känna när jag sitter på den, dom känns väldigt lika.
 

Tomlund-83

Medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Yamaha tenere 700 rally - 22
Var är alla beggade t7or på Blocket när man väl behöver dom?? Verkar som att det får bli nytt om man ska få tag på en.
Måste ändå vara ett bra tecken på ägarna är nöjda och inte har behov av att byta??
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Var är alla beggade t7or på Blocket när man väl behöver dom?? Verkar som att det får bli nytt om man ska få tag på en.
Måste ändå vara ett bra tecken på ägarna är nöjda och inte har behov av att byta??
Eller så är man som jag, trött på att sälja saker på Blocket.
Så för den mentala hälsans skull byter man in den, och handlaren hade flera potentiella kunder redan som var intresserade.
Så det verkar vara en viss efterfrågan på begagnade.
 

Tomlund-83

Medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Yamaha tenere 700 rally - 22
Eller så är man som jag, trött på att sälja saker på Blocket.
Så för den mentala hälsans skull byter man in den, och handlaren hade flera potentiella kunder redan som var intresserade.
Så det verkar vara en viss efterfrågan på begagnade.
Sålde precis en triumph Street triple på Blocket, var ingen kul upplevelse alls! 15pers hörde av sig, skambud och alla skulle göra upp priset innan de sett den utom en... han som köpte den. Man blir ganska frustrerad, irriterad och arg bland annat. Förstår inte hur folk kan med!
Så det ligger nått i det du säger, har själv en handlare där jag har aviserat om just en tenere och han hörde av sig förra veckan om en beggad så det är väl så det funkar nuförtiden.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Sålde precis en triumph Street triple på Blocket, var ingen kul upplevelse alls! 15pers hörde av sig, skambud och alla skulle göra upp priset innan de sett den utom en... han som köpte den. Man blir ganska frustrerad, irriterad och arg bland annat. Förstår inte hur folk kan med!
Så det ligger nått i det du säger, har själv en handlare där jag har aviserat om just en tenere och han hörde av sig förra veckan om en beggad så det är väl så det funkar nuförtiden.
Exakt min upplevelse.
En hel hög med individer med en skev uppfattning hör av sig direkt annonsen är ute, och ger inte upp på flera dagar.
Så ibland blir det svårt att sålla fram om det till slut är "rätt köpare" som hör av sig.
Jag räknade lite snabbt på min hoj, och insåg att jag säkerligen tjänar en slant på att sälja den själv, men drog mig samtidigt till minnes mina senaste Blocket-upplevelser.
Så det kändes helt rätt att byta in den, och den blev såld dagen efter.
En trevlig affär för alla inblandade tror jag, och så fick jag "gratis" kaffe. :)

Yamalube_1.jpg
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Exakt min upplevelse.
En hel hög med individer med en skev uppfattning hör av sig direkt annonsen är ute, och ger inte upp på flera dagar.
Så ibland blir det svårt att sålla fram om det till slut är "rätt köpare" som hör av sig.
Jag räknade lite snabbt på min hoj, och insåg att jag säkerligen tjänar en slant på att sälja den själv, men drog mig samtidigt till minnes mina senaste Blocket-upplevelser.
Så det kändes helt rätt att byta in den, och den blev såld dagen efter.
En trevlig affär för alla inblandade tror jag, och så fick jag "gratis" kaffe. :)

View attachment 483703
Köpte du till nya plåtlådor?. Är grymt sugen på lådor till min. Men 17.000kr!!!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Köpte du till nya plåtlådor?. Är grymt sugen på lådor till min. Men 17.000kr!!!
Nej, jag flyttade över mina "reskamrater" till den nya hojen, hållarsatsen till WR är samma.
Även extraljusen och den högre rutan fick följa med.
Original lyktskyddet passade inte till WR, den är bredare mellan skruvhålen.
Sedan så köpte jag handtagsvärmare, för jag misstänker att jag hade förstört dom om jag hade försökt att flytta över dom.

T7_WR.jpg
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Snyggt!. Vad väger lådorna? Gör den hojen mycket mera baktung?.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Snyggt!. Vad väger lådorna? Gör den hojen mycket mera baktung?.
Oj, svår fråga, testade att väga en tom låda nu, 5,7kg.
Har inte upplevt att den blir baktung, däremot så förändras balansen en aning, eftersom jag har en tendens att lasta lite ojämt.
Men inget stort problem för mig, jag gubbkör ändå bara. :)
Grymt skönt att kunna låsa in saker, dom är vattentäta, och med en packrulle på sadeln så har jag tillräcklig volym för äventyret.
Om det kniper har jag även två 15-liters väskor att toppa med.

15_bag.jpg
 

Tomlund-83

Medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Yamaha tenere 700 rally - 22
Nej, jag flyttade över mina "reskamrater" till den nya hojen, hållarsatsen till WR är samma.
Även extraljusen och den högre rutan fick följa med.
Original lyktskyddet passade inte till WR, den är bredare mellan skruvhålen.
Sedan så köpte jag handtagsvärmare, för jag misstänker att jag hade förstört dom om jag hade försökt att flytta över dom.

View attachment 483718
Grymt snygg hoj! ?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Oj, svår fråga, testade att väga en tom låda nu, 5,7kg.
Har inte upplevt att den blir baktung, däremot så förändras balansen en aning, eftersom jag har en tendens att lasta lite ojämt.
Men inget stort problem för mig, jag gubbkör ändå bara. :)
Grymt skönt att kunna låsa in saker, dom är vattentäta, och med en packrulle på sadeln så har jag tillräcklig volym för äventyret.
Om det kniper har jag även två 15-liters väskor att toppa med.

View attachment 483720
Tack för infon! ?. Lådorna är nog det enda alternativet för mig, då jag nämligen alltid har min dator med mig. Ska på en lång resa i sommar, och planerar att åka med teneren. Harry har ju redan panniers orginal så jag har vant mig vid lyxen att öppna dumpa stänga. Typ . ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tack för infon! ?. Lådorna är nog det enda alternativet för mig, då jag nämligen alltid har min dator med mig. Ska på en lång resa i sommar, och planerar att åka med teneren. Harry har ju redan panniers orginal så jag har vant mig vid lyxen att öppna dumpa stänga. Typ . ?
Min dator följer också ofta med, eftersom jag gärna tar hojen till jobbet, så jag har gjort en mjuk inredningsficka av liggunderlag till den.
Jag har även borrat in ett 12V uttag i den vänstra lådan, så där kan jag till exempel ladda en powerbank medan jag kör (eller datorn).
Anslutningssladden dit är delbar med CTEK:s kontaktstycken.
Så ska jag ladda hojens batteri gör jag det via den sladden.

CTEK_1.jpg
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Haha är det äventyrshoj ni kör eller är det en kontorsdatorkaffemotard?

Passa er för att köra igenom tunnlar med dom lådorna. En T7 ägare i Tyskland fick tvärstopp efter att varsin låda tog i kanten på vardera sida av tunneln vid ingången. Han flög bra många meter…






Nä… skoja bara.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top