Sverige idag..

Raderad medlem 51742

Guest
Intressant betraktelse, eller så är det så att de båda nu (nästan) godkänt Finland men inte Sverige så det kanske inte är riktigt så enkelt.

Det kanske rent av är att att Sverige inte passar in längre, det är ju också ett alternativ.
I såna fall kan man fråga sig varför samtliga 30 medlemsländers regeringar (inklusive Ungern och Turkiet) beslutat att bjuda in Sverige till NATO och 28 av 30 medlemsländer mycket snabbt även gjort det formella steget i processen att ratificera Sveriges ansökan.

Detta handlar bara om att utnyttja situationen och att de släppte in Finland torde snarare göra det ännu lättare för dem att göra just detta eftersom de nu specifikt kan pinpointa och exploatera Sveriges svagheter, vilket också blir tydligt nu när de trycker på precis rätt knappar för att få igång en massa tjafs.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En tråkig men trolig förklaring till deras bristande respekt för oss kan vara att vi tror att gay rights är universella. Tyvärr är de inte det.
Så vi kanske borde ha en annan förhandlare. Undrar om "vi" ens tänkt tanken?
 

Raderad medlem 51742

Guest
En tråkig men trolig förklaring till deras bristande respekt för oss kan vara att vi tror att gay rights är universella. Tyvärr är de inte det.
Så vi kanske borde ha en annan förhandlare. Undrar om "vi" ens tänkt tanken?
Med all respekt så tror jag inte gay rights är en del av vare sig förhandlingen eller sådant som diskuteras i NATOs ledningsmöten, men om den nu skulle vara det ser jag ingen annan utväg än att kalla in Kina som medlare. De kan säkert komma med ett konstruktivt förslag som även accepteras av övriga västvärlden.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Med all respekt så tror jag inte gay rights är en del av vare sig förhandlingen eller sådant som diskuteras i NATOs ledningsmöten, men om den nu skulle vara det ser jag ingen annan utväg än att kalla in Kina som medlare. De kan säkert komma med ett konstruktivt förslag som även accepteras av övriga västvärlden.
Det är klart de inte säger det rakt ut men att vi har en bisexuell som ansvarig för förhandlingen hjälper garanterat inte till.
Skicka någon som de kan respektera. Ebba kanske eller någon stöddig fd muffare.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Visst kan jag googla det, kanske du också borde göra då du har åsikter i frågan.

Ungern hade två olika premiärministrar 2004, den ena var socialliberal, den andra verkar ha tillhört regimen fram till 1989.
Så vad du menar att Sverige gjorde dessa herrar för tjänst 2004, om vi gjorde något alls, har ingen bäring på huruvida vi nu jävlas med Fidesz.

Jag läste på lite om kritiken mot Ungern, en del kan tänkas vara berättigat ur ett ungerskt perspektiv, svårt att veta. Helt klart är att det inte berör någon i Sverige så om vi lägger oss i andra länders angelägenheter gissar jag att vi får vara beredda på att de lägger sig i våra.

Är inte säker på att vi kommer längre än så här. Jag har inte sett något i Ungern som väcker stark anstöt hos mig. Finns det sådant vill jag ha det påvisat. Inte länkar till andras åsikter. Jag har nog med mina egna åsikter.
Jag tror inte heller vi kommer längre.
Du tar ju upp sjuttioelva miljarder (?) andra saker än om NATO blir starkare med Sverige som medlem.
Lbtqi+, Fidesz, kristna, migration, utpressar-pengar från Sverige, vem som satt i regering 2004, mina personliga åsikter om Polen och Ungern och jag vet inte allt. ?
Så ja, vi lägger ner här.?
(Inte för att jag tror du kan undvika att skriva svar på det här.)

Jag lovar dock att bjuda på öl om vi syns på ett av alla vackra torg i Budapest nån gång. ?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Problemet med såväl Turkiet som Ungern verkar vara att deras nuvarande regimer inte tycks dela de grundläggande värderingar som EU respektive NATO bygger på. Det gör att de kan ha ett spelteoretiskt perspektiv och passa på att utnyttja situationen för kohandel och utpressning som de nu gör, medan alla andra inblandade länder sätter värdegemenskapen främst. Enligt mig är Turkiets och Ungerns agerande djupt ovärdigt och man kan fråga sig om dessa länder överhuvudtaget borde vara med i EU respektive NATO.

Denna typ av långsiktiga samarbeten får sin robusthet bl.a. genom att de bygger på just värdegemenskaper som är beständiga över tid och som kan stå starka oavsett vad Erdogan har ätit till frukost, vad Strandhäll twittrar om, vilka idioter som sitter i regeringen för stunden eller om Paludan eldar upp ett helt lastbilslass med koraner.

Det går förstås att invända mot att de där värdegemenskaperna kanske ändå börjat krackelera rejält de senaste åren, vilket det finns många och komplexa orsaker till, men som av en händelse råkar en sådan krackelering också ligga helt i Rysslands intressen.
Mycket bra inlägg!
Tyvärr ett resultat att vi är naiva, som vanligt. Och inte förstår internationell politik och internationell business. Pinsamt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror inte heller vi kommer längre.
Du tar ju upp sjuttioelva miljarder () andra saker än om NATO blir starkare med Sverige som medlem.
Lbtqi+, Fidesz, kristna, migration, utpressar-pengar från Sverige, vem som satt i regering 2004, mina personliga åsikter om Polen och Ungern och jag vet inte allt.
Så ja, vi lägger ner här.
(Inte för att jag tror du kan undvika att skriva svar på det här.)

Jag lovar dock att bjuda på öl om vi syns på ett av alla vackra torg i Budapest nån gång.

Självklart kan jag inte sluta svara, jag är inte vuxen på långa vägar.

Jag har bara varit i Zalagarseg eller vad det hette, fick fortkörningsböter som kostade ca 15kr och med hot om straffarbete om jag inte betalade. Hade tydligen varit livslång preskription eller hur det var så jag vet med säkerhet att de är betalade i alla fall, det var samma dag som dubbelmordet i Linköping, så 2004?

Nåväl.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Självklart kan jag inte sluta svara, jag är inte vuxen på långa vägar.

Jag har bara varit i Zalagarseg eller vad det hette, fick fortkörningsböter som kostade ca 15kr och med hot om straffarbete om jag inte betalade. Hade tydligen varit livslång preskription eller hur det var så jag vet med säkerhet att de är betalade i alla fall, det var samma dag som dubbelmordet i Linköping, så 2004?

Nåväl.
Hur gammal är du eg?
Ser dig alltjämt, trots att du varit på forumet betydligt längre än jag, som en obstinat gunstig junker.

/Körkort sen -83
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Under 2021 flög fler än 100 000 personer från Sverige till länder enligt kartan.
1680166609040.png

3 frågor som dyker upp:
1. varför?
2. hur har flyktingar råd att flyga tur- och retur till sina hemländer?
3. flydde de inte från just de länderna pga risk för livet?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Under 2021 flög fler än 100 000 personer från Sverige till länder enligt kartan.
View attachment 482455

3 frågor som dyker upp:
1. varför?
2. hur har flyktingar råd att flyga tur- och retur till sina hemländer?
3. flydde de inte från just de länderna pga risk för livet?
4. Har du varit på Arlanda?

Det är helt galet. Fattar det inte. Eller jo, tyvärr gör jag det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, också en valid input.

f458b49d088a94754e9d4036cfeb4b49.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, också en valid input.

Ja, jag ser inte heller någon vits med att Finland väntar in oss.
Det är bättre att dom blir ett NATO land, även om inte vi blir det, visst vi blir den lägst hängande frukten, men vi har ju ändå vissa överenskommelser om samarbete.

IOM att både Norge och Finland omringar oss till stor del så får vi en NATO buffer i norr/väster hursomhelst och kusten och luftrummet får vi bevaka själva så gott det går.
Givetvis med all den hjälp vi kan få utan att vara NATO medlemmar själva.

Det hade varit viktigare/bättre för puttler att hålla Finland utanför, men där fanns det inget för Bazarhövdingen och Gulashbaronen att bråka om.

Sverige har ju gladeligen stött sig med alla som inte är lika bra som oss på olika saker...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Finnarna är bättre på oss i många stycken. Mindre snack, mer verkstad. Heder!
Varför ska de vänta på oss sengångare? Nä, de gör rätt! Man kan tyvärr inte hoppas på att svenskarna ska lära sig...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Under 2021 flög fler än 100 000 personer från Sverige till länder enligt kartan.
View attachment 482455

3 frågor som dyker upp:
1. varför?
2. hur har flyktingar råd att flyga tur- och retur till sina hemländer?
3. flydde de inte från just de länderna pga risk för livet?
Och sen kom de hem med mer smitta dessutom. Dubbelfel.
Bidrags-snyltare.
De verkliga flyktingarna har inte råd att "fly" hit upp. Är ju en bit att passera hela EU.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Finnarna är bättre på oss i många stycken. Mindre snack, mer verkstad. Heder!
Varför ska de vänta på oss sengångare? Nä, de gör rätt! Man kan tyvärr inte hoppas på att svenskarna ska lära sig...
Precis så. Viss velighet finns även där och konstiga idéer (mycket import från Sverige), men generellt mer raka rör. Som Sverige, fast för vuxna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Precis så. Viss velighet finns även där och konstiga idéer (mycket import från Sverige), men generellt mer raka rör. Som Sverige, fast för vuxna.
Jag är mycket i Finland och min konklusion är att det är som Sverige på 80-talet på gott och ont. Brukar säga att en nattöppen restaurang är lika unik som en gängskjutning.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad jag skulle ge för att få bo i Sverige på 80 talet...
Ja precis så. 60-90 talet kommer aldrig överträffas.

Tyvärr är det som skrevs nyss, finnarna är mer fötterna på jorden men många har också en naivitet som många svenskar har.

Vi får väl se om Sanna Marin blir kvar på söndag.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är väl bara att rösta på sossarna nästa gång? De har ju efter noggranna analyser kommit fram till att det bästa vore att återinföra 80-talet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top