Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Det är ett grillhak just över gatuköksnivå - men med hemlagad dagens - och med massa hjärta.

Det märkliga är väl att dom bet sig kvar när vägen drogs om.

Det är ett exempel på folk som säkert har fått samma memo som alla andra - men skitit i det och kört på ändå.

Jag beundrar den sortens människor som karvar ut sin egen lycka ur sådant som andra förkastat.

Platsen är historisk mark. Alldeles här gick den gamla stenåldersvägen och följde åsarna som gav någorlunda torrskott resande.
Svänger man in vid husvagnsfirman (gamla Biscaya!) och fortsätter österut så hamnar man på den gamla vägen som var huvudväg fram till slutet av 50-talet.
Här finns det kvarlämnade granitståndare med rundrör och rent av ännu äldre ekplank som vägräcke.
Husen står tätt in på vägen och Bullerbyn känns nära - även om somliga hus är modernare. Framförallt är det vägsträckningen som är så typisk för urgamla vägar.

Stoppet i Hol där Lenas ligger kvar var ett genuint truckstop back in the days när den kommande 24-meters regeln skulle innebära en begränsning av fordonlängden och man surrade med rep och täckte godset med blytunga canvaspresenningar - gärna blötfrusna, och rattade ekipage som nådde uppåt 36-38 meter i konfiguration dragbil - Trailer och släp efter trailern.

Hade du en bra åkare så hade han beställt bilen med hyttvärme. Om inte satt du med en glykoltrasa under körning och försökte hålla rutorna isfria.
På insidan...

Bättre förr?
Inte fan. Folk slet ont förr. Också.
...och kom inte med "dagens stressfaktor". Dom hade press på sig då också. Alla jagar en chaufför.
Det är ohyggligt frustrerande att stå som nummer 5 i kön till betaltelefonen för att kolla med speditionen om man kan börja vända hem igen - eller om man skall komplettera längs vägen.


Det står "Annelund" på skylten i min bild.
Mormor undrade alltid varför det fanns så många skyltar från alla tänkbara vägar till just Annelund. "En sådan obetydlig plats."

Jag visste. Jag ville inte berätta.
Annelund var en stor brytpunkt för evakueringen av Göteborg. Vi skulle dit, det visste jag. Allt sådant var förplanerat, baserat på vilket postnummer man själv bodde i. Jag visste var bussarna skulle plocka upp dom som inte hade eget transportmedel - men just Annelund var framförallt brytpunkt för familjer som hade tillgång till egen bil. Därav den minutiösa skyltningen.

Annelund.
En sådan obetydlig ort.
Med så stor betydelse.
Om kriget skulle komma...
Krig. Något som Sverige avvecklade ensidigt under -90 talet.
I Theorin.


Historien finns runtomkring oss.
Nutidshistorien ser vi inte ens, närtidshistorien feltolkas som skräp - men vi flyger gärna iväg och tittar på andras tempel.
Är uppväxt strax utanför Annelund och kan rekommendera vägen ut till Hol, en av vägarna man smiskade ohälsosamt hårt när man var ung. Strax utanför Annelund ligger Asklanda, en liten håla med en kanonfin S-kurva där man lätt kunde lägga i knät i båda kurvorna. Obs, detta var naturligtvis många år sedan när man var ung och skulle aldrig komma på fråga att göra något sånt idag.... Men det är fortfarande en härlig väg.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Är uppväxt strax utanför Annelund och kan rekommendera vägen ut till Hol, en av vägarna man smiskade ohälsosamt hårt när man var ung. Strax utanför Annelund ligger Asklanda, en liten håla med en kanonfin S-kurva där man lätt kunde lägga i knät i båda kurvorna. Obs, detta var naturligtvis många år sedan när man var ung och skulle aldrig komma på fråga att göra något sånt idag.... Men det är fortfarande en härlig väg.
Här kommer ännu ett inlägg något Off Topic. Men detta är ju sporthoj.com och här är Off Topic en konstform! :)

Då tänker du på lilla vägen efter Asklanda, förbi Ornunga och vidare mot Ljurhalla, Kärtared och Bälinge utgår jag ifrån. Och inte 182:an....

Den är mycket trivsam med härliga kurvor! Särskilt den östliga delen, Asklanda-Ljurhalla. Men övriga delar duger också gott!
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Här kommer ännu ett inlägg något Off Topic. Men detta är ju sporthoj.com och här är Off Topic en konstform! :)

Då tänker du på lilla vägen efter Asklanda, förbi Ornunga och vidare mot Ljurhalla, Kärtared och Bälinge utgår jag ifrån. Och inte 182:an....

Den är mycket trivsam med härliga kurvor! Särskilt den östliga delen, Asklanda-Ljurhalla. Men övriga delar duger också gott!
Jo den vägen är också jäkligt fin, men när man var 22 och skulle rasta sin nya Fireblade så var 182:an lagom kurvig o snabb?. Sista delen innan Vårgårda är riktigt kul.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Ja, då retar jag mig mer på att ena blinkersen fram och på andra sidan bak hänger i sladden...

Att sadeln inte är fastskruvad känns som ett mindre problem
Får man ner priset blir det pengar över till ett par nya blinkers att skruva dit.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Får man ner priset blir det pengar över till ett par nya blinkers att skruva dit.

Ja det är inte priset för nya blinkersar jag bryr mig om, jag hade nog bytt dom även om dom var hela, men om hojen är krashad/kantstött på båda sidor utan förklaring, och man har inte ens brytt sig om att fixa till det inför försäljning?
Hur välskött är den då i övrigt?
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Ja det är inte priset för nya blinkersar jag bryr mig om, jag hade nog bytt dom även om dom var hela, men om hojen är krashad/kantstött på båda sidor utan förklaring, och man har inte ens brytt sig om att fixa till det inför försäljning?
Hur välskött är den då i övrigt?
Man skall nog inte köpa den innan man har kollat lite mer än att bara sparka på däcken.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Det har alltid varit samma sak. Ger du nycklarna till ngn för provkörning och denne försvinner så har du problem med försäkringsbolaget. Det är bara hans tolkning och försök till lösning.
Det kan ju vara en sak till (på samma tema). Jag har Svedea på mina hojar och där får man ju välja om jag bara ska köra själv, eller om jag lånar ut den till andra. Samma försäkring fast olika premier.

Han har kanske samma "problem". Men i praktiken får man alltså inte provköra innan man köper den? Det finns nog fler hojar att titta på i så fall...
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Sant!

Det är Avon Gripster som skall monteras klassiskt med/mot:

View attachment 482475

Avon Distanzia skall faktiskt monteras med/med.

View attachment 482476


Nå, det är ändå ett skitdäck - men rätt skall vara rätt.

Förlåt!
Jag blev lite förvånad när du la in fotot på framhjulet som jag antog var för att visa på det felvända däcket. Jag reagerade först också på däcket, men såg pilen och funderade på om du ansåg dig ha mer kunskap än tillverkarna av däcket?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det kan ju vara en sak till (på samma tema). Jag har Svedea på mina hojar och där får man ju välja om jag bara ska köra själv, eller om jag lånar ut den till andra. Samma försäkring fast olika premier.

Han har kanske samma "problem". Men i praktiken får man alltså inte provköra innan man köper den? Det finns nog fler hojar att titta på i så fall...


Oavsett vilken försäkringsmodell du valt så landar problemen i knät på dig själv om spekulanten försvinner med hojen under provkörningen. Försäkringsbolagen ser det inte som stöld om du frivilligt avhänt dig nycklarna.

Jag skulle tro att det hela övergår i "olovligt förfogande" och att du själv behöver driva ett civilrättsligt mål - för att sedan, eventuellt, hamna sist i kön från alla som kräver ersättning från kräket.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top