Vad fick dig att le idag?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Ingen fara, förmodligen så sitter de inte riktigt fast så de kommer att lossna när du har kört ca 100 mil.
Förläng livslängden med att inte styra när du står still, ha lite rull på hjulen när du vrider på ratten. Fickparkering dödar flest dubbdäck, +150km/h så brukar det också lossna många dubb.

Läste nyss om ett dubbdäck från Kina som hade för många dubb och långt utstick, Teknikens Värld som testar v-däck har artikeln.
Att ratta stillastående bil är ett jävla påfund som folk håller på med. Inte bara däcken som tar stryk.

Det där med dubb som lossnar... Bra inkörda Hakka släpper normalt inte dubb alls (enstaka efter några säsonger), även med många repor över 200. Empiriska test påvisar detta. Jag kör inget annat sedan 15-20 år tillbaka (när Hakka 2 var hett, när nu det var?).
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nja ingenting är gjort för att hålla, framförallt inte vinterdäck. Inte sommardäck heller.

Underhåll av bilskrälle är åt helvete för dyrt, tråkigt och arbetsamt.

~ 2000 mil per år * 100 år = 200 000mil borde vara minimum serviceintervall. Olje/filter och däcksbyte inkluderat.
Jag tänker att om jag köper en 20 år gammal bil och kör i 80 år så är jag död och nya däck är någon annans problem sedan.

Helst ska man inte behöva tanka på den tiden heller.
 

Raderad medlem 51742

Guest
AI-modellen ChatGPT som nyligen lanserats i betaversion har precis kvalificerat sig som ny medlem på sporthoj.com :rofl
 

Bifogat

  • chatGPT1.png
    chatGPT1.png
    114.1 KB · Visningar: 51
  • chatgpt3.png
    chatgpt3.png
    122.4 KB · Visningar: 50

Raderad medlem 51742

Guest
En till
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2022-12-03 kl. 21.49.33.png
    Skärmavbild 2022-12-03 kl. 21.49.33.png
    84.3 KB · Visningar: 28

Raderad medlem 51742

Guest
Den där är ju nästan skrämmande.
Ja, efter att i princip ha ramlat av stolen och tjutit av skratt sitter jag nu och skrattar nervöst. Trots att modellen inte lär vara anpassad för svenska utan lär generera texten på engelska och sen göra en översättning så är det imponerande. Släng in en sån här i diverse internetforum och det går att lura människor på riktigt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, efter att i princip ha ramlat av stolen och tjutit av skratt sitter jag nu och skrattar nervöst. Trots att modellen inte lär vara anpassad för svenska utan lär generera texten på engelska och sen göra en översättning så är det imponerande. Släng in en sån här i diverse internetforum och det går att lura människor på riktigt.
Jo, som en enda post så klarar den ivf av Turingtest.
Hade varit intressant att se hur den presterat i en längre diskussion.
Sedan "kan" de inte språk, så har den bara tränats på sporthoj-data så kan den generera text så som det är brukligt att skriva på sporthoj.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jo, som en enda post så klarar den ivf av Turingtest.
Hade varit intressant att se hur den presterat i en längre diskussion.
Sedan "kan" de inte språk, så har den bara tränats på sporthoj-data så kan den generera text så som det är brukligt att skriva på sporthoj.
Har testat lite längre diskussioner och blivit ännu mer imponerad. Den kan inte browsa internet live, men har tränats på en massa data från internet som jag förstod det. När jag testat några fler exempel där jag bett den skriva på svenska har det varit tydligare att översättningarna låtit lite konstiga så det blivit mer uppenbart att den översatt engelska uttryck. Baserat på vad jag sett modellen prestera tror jag inte nödvändigtvis att sporthoj.com-data alls behöver ha varit med i datan den tränats på, utan att den genererat svaret främst utifrån den andra infon jag gav.

Går att skapa ett konto och testa på https://chat.openai.com/chat
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, som en enda post så klarar den ivf av Turingtest.
Hade varit intressant att se hur den presterat i en längre diskussion.
Sedan "kan" de inte språk, så har den bara tränats på sporthoj-data så kan den generera text så som det är brukligt att skriva på sporthoj.

Fast det där med att bara kunna slänga fram lösa kommentarer och oneliners skulle ju inte göra den unik på internet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Testade att köra helt på engelska och en lite längre konversation.

Skärmavbild 2022-12-03 kl. 22.46.27.png
Skärmavbild 2022-12-03 kl. 22.46.50.png
Skärmavbild 2022-12-03 kl. 22.49.19.png

Den verkar ha fastnat lite väl mycket i frågan om utväxling. Hade den varit tränad på verklig sporthoj.com-data hade den ju fattat att allt handlar om oljor och däck ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, men samtidigt är den ju mer kreativ och konkret med förslag än många verkliga människor.
Ja, det blir ju en fördel att ha tränats på en enorm mängd data som en människa aldrig skulle kunna ha kunnat ta in. Efter att ha testat en del tror jag att jag skulle kunna ha en enorm fördel av denna i mitt arbete. Blir nästan orolig att den skulle kunna ersätta mig. :gnissla
 

Raderad medlem 51742

Guest
Men inte mig!

..eller vadå? :va
För end del typer av kunskapsarbete ligger man nog i farozonen på sikt. Testade att be den generera ett mötesupplägg för en heldag med en grupp människor för att lösa ett problem och det var i princip på nivå som att jag själv hade gjort det.

Men har man något praktiskt yrke som hårfrisörska är det nog lugnt ett tag till, bortsett från att burken på hyllan sköter allt snack med kunden, fast jag skulle nog ha med mig en egen burk som jag ställde bredvid hårfrisörskans så fick de snacka med varandra ?
 
Last edited by a moderator:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
För end del typer av kunskapsarbete ligger man nog i farozonen på sikt. Testade att be den generera ett mötesupplägg för en heldag med en grupp människor för att lösa ett problem och det var i princip på nivå som att jag själv hade gjort det.

Men har man något praktiskt yrke som hårfrisörska är det nog lugnt ett tag till, bortsett från att burken på hyllan sköter allt snack med kunden, fast jag skulle nog ha med mig en egen burk som jag ställde bredvid hårfrisörskans så fick de snacka med varandra ?
Finns ju en del videos på nätet där två burkar pratar med varandra och kan föra en skaplig diskutioner, tänk då vad dessa AI som inte finns på nätet utan är typ företags hemligheter militära hemligheter osv, är ju några år sedan ett helt autonom amerikanskt fartygs AI sköt ned ett passagerar plan då AI misstog sig och ingen människa vågade ifrågasätta huruvida AI hade uppfattat planet rätt.

Jag är inte vänn med all denna automation. Ta en modern bil med uppkoppling, rent krasst skulle en AI kunna modifiera o säg starta en halvt själv körande bil likt den teslan som skenade några km och utföra någon typ av attack.

Säg att dom spärrar av för ett toppmöte och stänger till 10 kvarter men innanför blockaden finns 100 mer eller mindre själv körande bilar, kan ju bli spännande då.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Finns ju en del videos på nätet där två burkar pratar med varandra och kan föra en skaplig diskutioner, tänk då vad dessa AI som inte finns på nätet utan är typ företags hemligheter militära hemligheter osv, är ju några år sedan ett helt autonom amerikanskt fartygs AI sköt ned ett passagerar plan då AI misstog sig och ingen människa vågade ifrågasätta huruvida AI hade uppfattat planet rätt.

Jag är inte vänn med all denna automation. Ta en modern bil med uppkoppling, rent krasst skulle en AI kunna modifiera o säg starta en halvt själv körande bil likt den teslan som skenade några km och utföra någon typ av attack.

Säg att dom spärrar av för ett toppmöte och stänger till 10 kvarter men innanför blockaden finns 100 mer eller mindre själv körande bilar, kan ju bli spännande då.
Ja, i de fallen är det väl Amazons Alexa som pratar med Google-assistenten eller liknande, vars språkmodeller gissningsvis inte är i närheten av vad ChatGPT klarar. Påminner om den gamla Hassan-busringningen där de ringer upp två pizzerior och kopplar ihop samtalen så de pratar med varandra.

Är ganska övertygad om att vi redan haft mindre sofistikerade chat-botar här på forumet som lyckats hålla igång en konversation några inlägg innan de blivit blockade.

Finns ju en hel del risker man behöver tänka på allt eftersom AI blir bättre. Googla ”paper clip maximizer”.

Även något så till synes harmlöst som en chat-bot som bygger på en språkmodell kan ju ställa till stor skada om den manipulerar människor och gör att det blir allt svårare att veta vad som är sant och falskt. Tekniken har redan använts för att generera vetenskapliga artiklar som är mycket trovärdiga och svåra att skilja från äkta.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är inte så orolig för att AI ska ta över än, singulariteten är nog rätt långt bort.

Med tanke på vilka meningar autocorrect sätter ihop och att AI behöver hjälp med att känna igen trafikljus eller övergångsställen varje gång jag ska logga in på mognamilfs.nu
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top