Fraktur - hur kändes din läkningsprocess?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag bröt högra underarmsbenet (radius) och det andra (ulna) var ur led. Är det normalt att det börjar göra mer ont ett par dagar efter operation?
5:e dagen är värre än 3:e och jag tar morfin igen. Ny form av hög smärta som uppstår då jag sovit vanligtvis 1-2h med handen på kudde vilandes upprätt.
Tidigare var det tvärtom, sömn och vila gav lättnad. Det är inte så att jag flänger med armen under sömnen som orsakar smärta även om viss smärtsam rörelse har hänt.

Jag vet att ulna satts på plats samt att frakturen är lagad men inte hur. Stift, platta? Vet dock att de skurit upp för att laga.


Bakgrund och hur viktigt det är att vara aktiv när man söker sjukvård.
Jag höll i en stor träregel som föll ned i andra ändan och det blev en jävla smäll på min handled av stöten. Jag misstänkte benbrott direkt med tanke på omedelbar svullnad samt skevhet. På akuten röntgade de mig och såg ingen fraktur, allt såg ut att ligga på plats så jag blev tyst. Fick diagnosen kompartment syndrom.
Recept för smärtlindring nämndes men saknades när jag skulle köpa ^^ ..det löste jag dagen efter med samtal.
Insåg att det inte bara kan vara svår svullnad så efter ett par dagar kontaktade jag vårdcentralen. Sjuksyster tittade på mig, jag beskrev min orörlighet och hon gick iväg pratade med en läkare som "visste" exakt vad jag hade. Jag skulle snabbt på rehab men jag vägrade boka tid. Låg på med samtal under några dagar och försökte få prata med en kompetent person men det är inte så lätt. Till slut fick jag en tid hos en ortoped som skall vara mycket duktig. 2 veckor efter skadan undersökte han mig och såg direkt att ulna var ur led. Han försökte trycka tillbaka den men det är svårt när det gått så lång tid. Kan säga att jag blev yr och höll på att svimma :)
En vecka senare skulle jag sövas och rätta till benet vilket är lättare under narkos. Ortopeden skulle gå in med kamera fick jag veta strax innan jag sövdes. När jag vaknade upp var det tydligen en ganska komplicerad operation och även radius var tydligen av. Jag skulle ha fått prata med honom efteråt om operationen men han hade väl fullt upp så det skulle ske på telefon dagen efter men jag fick aldrig ett samtal. Tydligen har han jobbat dubbla skift under en längre tid och gick nu på semester. Är ändå glad att jag fick denna expert som alla talar så gott om. Jag skickades hem utan recept igen men snappade upp att jag skulle fått morfin på recept. Fick dock med mig 3 st så jag skulle klara mig under natten.

Summa summarum: 3 veckor med ben ur led samt fraktur innan behandling, ej skrivna recept, feldiagnos som andra inom sjukvården går på istället för att göra egen bedömning.
Kom ihåg att kämpa tills du fått svar och vård du vill ha.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Feldiagnoser ja..
Jag rupterade höger bröstmuskel (pectoralis major) vid ouppvärmd bänkpress för ett antal år sedan. Inne på akuten var inre blödningen nästan hela höger sida ner till midjan, och den jourhavande doktorn serverade vatten då jag höll på att svimma av blödningschock. Den skadan borde opererats medan vävnaden ännu var vid liv.

I samband med annan idrottsskada (långt före skadan ovan) slogs höger axel sönder vid kollision (amerikansk fotboll), där ledkapseln slets sönder, muskelfäste rupterades och jag fick broskskador i axelleden.
Innan allvarlighetsgraden i den skadan upptäcktes med DT, gick jag med svåra smärtor i över en vecka efter att ansvarig läkare gav diagnosen mjukdelsskada/muskel o menade på att försiktig träning skulle hjälpa mig läka.
Det tog 3 kirurger totalt 5 timmar att fixa ihop axeln hjälpligt, och det sades att så allvarliga skador förekom i princip enbart i samband med bilolyckor.

Nu tränar jag för fullt 3-4 ggr/v. för att jag är en enveten fan, men det är då inte läkarnas förtjänst : )
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Inte opererat då bitarna la sig "rätt" eller åtminstone så bra de kunde utan att öppna(blev bra tillslut med så det var väl rätt beslut, tog ett nyckelbensbrott extra för att rätta till bara ett par år senare...:näsblod )men den första dagen var klart bättre ur smärtsynpunkt än de efterföljande, lugnade sig efter en vecka ungefär för mig.

Bröt skulderbladet, blev två brott med en 10mm avstånd parallellt och den 10mm biten bröts i två delar, benbitarna trillade innanför och muskler och senor drog ihop resterande skulderblad så det blev en cm kortare ungefär(plus lite revben och nyckelben osv men inget som kändes mer än när jag hostade/nös jämfört med skulderbladet), första natten var ok när jag höll mig still och smärtsam vid rörelse som att ta sig till dass från liggande läge, de efterföljande dagarna så gjorde det ondare att röra mig och även smärta stillasittande, sov inte mycket de dagarna och gjorde så ont att jag vaknade av de när jag väl somnat.

Började avta efter en 4-5 dagar och åter bara göra ont när jag rörde mig igen.
Men, som sagt, ingen operation för mig...

Var förresten liknande när jag bröt handleden, blev värre de första dagarna för att lugna sig efter några dagar om jag minns rätt.

Sista nyckelbensbrottet kände jag knappt av alls, ingen smärta utan bara "klicket" när det snäppte och lite öm efter, det rättade till mitt skulderblad som vart "bakåtvridet" efter brottet, återfick rörligheten framåt efter det men nyckelbenet sticker istället ut lite mer på den sidan numera, inget som stör då.....man kanske blir van med brott med tiden....:3freak
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@MickeZX7R fyfasiken, uppfattar det som att viss vävnad dött men att du kommit tillbaka bra från båda skador genom envis träning. Mitt mål är att bli apstark i greppet igen och att jag kan träna BJJ.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men, Lyssna på kroppen!

Ligger något fel och det inte känns bra begär att dom kollar upp och var envis och stönig som fan, vet en som bara körde på med stenhård rehab för att komma tillbaka men någon nerv låg fel och förtvinade under tiden han klagade och rehabade, kom aldrig tillbaka...
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ska vi starta mc-klubb och sy västar med texten Invalidos?

@He rik åfan.. låter oskönt. Det kan nog kännas olika. Farsans smalben, helt söndertrasad gjorde inte speciellt ont men det var väl besvärligt med stålskena och skruvar.

Jag förväntade mig inte att 6:e dagen gör mer ont än 3:e fast det är annorlunda och bättre på ett sätt. Jag verkar må bättre av att göra små rörelser med fingrar och arm men att gå promenad ger osköna stötar. Att sänka ned handen går inte heller, blir sjukt tryck.
Min handled lugnar sig på ett sätt men samtidigt uppstår ny hög smärta efter vila. Så skumt.

Värst var de 3 första dagarna för 3 veckor sedan då jag inte fick behandling men jag gjorde framsteg varje dag förutom rörlighet och det blev bättre och bättre. Körde utan bandage förutom då jag sov. Dessutom strök/pressade jag ganska lätt med andra handen svullnaden ned mot armbågen. Återhämtade mig faktiskt bättre då än nu.
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Att nerver och muskelfibrer dör kan hända vid kompartment syndrom vilket är en inre blödning inom muskelhinna och inte i mellan tex. Mycket allvarligt som kan leda till amputation och även död. Så även om man inte tror något är brutet sök vård. Jag hade tyvärr inte sökt vård om jag inte trodde min handled/arm var bruten.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag bröt högra underarmsbenet (radius) och det andra (ulna) var ur led. Är det normalt att det börjar göra mer ont ett par dagar efter operation?
5:e dagen är värre än 3:e och jag tar morfin igen. Ny form av hög smärta som uppstår då jag sovit vanligtvis 1-2h med handen på kudde vilandes upprätt.
Tidigare var det tvärtom, sömn och vila gav lättnad. Det är inte så att jag flänger med armen under sömnen som orsakar smärta även om viss smärtsam rörelse har hänt.

Jag vet att ulna satts på plats samt att frakturen är lagad men inte hur. Stift, platta? Vet dock att de skurit upp för att laga.


Bakgrund och hur viktigt det är att vara aktiv när man söker sjukvård.
Jag höll i en stor träregel som föll ned i andra ändan och det blev en jävla smäll på min handled av stöten. Jag misstänkte benbrott direkt med tanke på omedelbar svullnad samt skevhet. På akuten röntgade de mig och såg ingen fraktur, allt såg ut att ligga på plats så jag blev tyst. Fick diagnosen kompartment syndrom.
Recept för smärtlindring nämndes men saknades när jag skulle köpa ^^ ..det löste jag dagen efter med samtal.
Insåg att det inte bara kan vara svår svullnad så efter ett par dagar kontaktade jag vårdcentralen. Sjuksyster tittade på mig, jag beskrev min orörlighet och hon gick iväg pratade med en läkare som "visste" exakt vad jag hade. Jag skulle snabbt på rehab men jag vägrade boka tid. Låg på med samtal under några dagar och försökte få prata med en kompetent person men det är inte så lätt. Till slut fick jag en tid hos en ortoped som skall vara mycket duktig. 2 veckor efter skadan undersökte han mig och såg direkt att ulna var ur led. Han försökte trycka tillbaka den men det är svårt när det gått så lång tid. Kan säga att jag blev yr och höll på att svimma :)
En vecka senare skulle jag sövas och rätta till benet vilket är lättare under narkos. Ortopeden skulle gå in med kamera fick jag veta strax innan jag sövdes. När jag vaknade upp var det tydligen en ganska komplicerad operation och även radius var tydligen av. Jag skulle ha fått prata med honom efteråt om operationen men han hade väl fullt upp så det skulle ske på telefon dagen efter men jag fick aldrig ett samtal. Tydligen har han jobbat dubbla skift under en längre tid och gick nu på semester. Är ändå glad att jag fick denna expert som alla talar så gott om. Jag skickades hem utan recept igen men snappade upp att jag skulle fått morfin på recept. Fick dock med mig 3 st så jag skulle klara mig under natten.

Summa summarum: 3 veckor med ben ur led samt fraktur innan behandling, ej skrivna recept, feldiagnos som andra inom sjukvården går på istället för att göra egen bedömning.
Kom ihåg att kämpa tills du fått svar och vård du vill ha.
Inget svar på själva kärnfrågan, men...
... dokumentera allt. Gör anmälan till Inspektionen för vård och omsorg samt till Patientförsäkringen gällande feldiagnos/felbehandling. Till den första så vårdgivaren hålls ansvarig och skärper sig till nästa gång. Och till den andra för ekonomisk ersättning.

Har själv varit igenom processen för några år sedan vid feldiagnos både hos akuten på SöS samt hos Capio. Resulterade i ett stort antal operationer samt sjukskrivning i 5 månader. Och bestående men. Båda vårdgivare blev fällda/föremål för kritik, och Patientförsäkringen sörjde för rejäl ekonomisk kompensation. Krävde en del jobb, men var definitivt värt det.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@perjul tack för tipset!
Jag har ett visst bortfall av känsel, lite sovande fingrar men det kan bli bättre med tiden tror jag.

Ajdå, vad hände dig om du vill berätta?
 
Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Jag bröt högra underarmsbenet (radius) och det andra (ulna) var ur led. Är det normalt att det börjar göra mer ont ett par dagar efter operation?
5:e dagen är värre än 3:e och jag tar morfin igen. Ny form av hög smärta som uppstår då jag sovit vanligtvis 1-2h med handen på kudde vilandes upprätt.
Tidigare var det tvärtom, sömn och vila gav lättnad. Det är inte så att jag flänger med armen under sömnen som orsakar smärta även om viss smärtsam rörelse har hänt.

Jag vet att ulna satts på plats samt att frakturen är lagad men inte hur. Stift, platta? Vet dock att de skurit upp för att laga.


Bakgrund och hur viktigt det är att vara aktiv när man söker sjukvård.
Jag höll i en stor träregel som föll ned i andra ändan och det blev en jävla smäll på min handled av stöten. Jag misstänkte benbrott direkt med tanke på omedelbar svullnad samt skevhet. På akuten röntgade de mig och såg ingen fraktur, allt såg ut att ligga på plats så jag blev tyst. Fick diagnosen kompartment syndrom.
Recept för smärtlindring nämndes men saknades när jag skulle köpa ^^ ..det löste jag dagen efter med samtal.
Insåg att det inte bara kan vara svår svullnad så efter ett par dagar kontaktade jag vårdcentralen. Sjuksyster tittade på mig, jag beskrev min orörlighet och hon gick iväg pratade med en läkare som "visste" exakt vad jag hade. Jag skulle snabbt på rehab men jag vägrade boka tid. Låg på med samtal under några dagar och försökte få prata med en kompetent person men det är inte så lätt. Till slut fick jag en tid hos en ortoped som skall vara mycket duktig. 2 veckor efter skadan undersökte han mig och såg direkt att ulna var ur led. Han försökte trycka tillbaka den men det är svårt när det gått så lång tid. Kan säga att jag blev yr och höll på att svimma :)
En vecka senare skulle jag sövas och rätta till benet vilket är lättare under narkos. Ortopeden skulle gå in med kamera fick jag veta strax innan jag sövdes. När jag vaknade upp var det tydligen en ganska komplicerad operation och även radius var tydligen av. Jag skulle ha fått prata med honom efteråt om operationen men han hade väl fullt upp så det skulle ske på telefon dagen efter men jag fick aldrig ett samtal. Tydligen har han jobbat dubbla skift under en längre tid och gick nu på semester. Är ändå glad att jag fick denna expert som alla talar så gott om. Jag skickades hem utan recept igen men snappade upp att jag skulle fått morfin på recept. Fick dock med mig 3 st så jag skulle klara mig under natten.

Summa summarum: 3 veckor med ben ur led samt fraktur innan behandling, ej skrivna recept, feldiagnos som andra inom sjukvården går på istället för att göra egen bedömning.
Kom ihåg att kämpa tills du fått svar och vård du vill ha.
Typiskt inom "läkarvetenskapen" ... Inte många som kan och sköter sitt jobb :(
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är varken läkare eller har mottagning... tycker att det är tragiskt att Bennyfax råkat ut för allt detta...
för detta vill vi inte någon!!

Aha, så det var inte "Typiskt inom "läkarvetenskapen" då?

Det var ett enstaka fall, som vi inte vill ska hända någon?
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Aha, så det var inte "Typiskt inom "läkarvetenskapen" då?

Det var ett enstaka fall, som vi inte vill ska hända någon?
Jag har jobbat inom sjukvården i många år och jag kan försäkra dig att det inte är "ett enstaka fall "... i övrigt finns det tusentals och återigen tusentals anmälan till patientföreningen...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Som svar på frågan i första stycket, - i min erfarenhet ja, det är absolut normalt att det gör mer ont ett gäng dagar efter operation. Svullnaden går ner, och saker och ting rör sig mer, du får också mer blodgenomströmning, och domnaden som minskar smärtan avtar.

Det sagt, så är det något du är orolig över så bör du absolut kolla upp det, förr hellre än senare.
Både en infektion (som inte är så ovanligt i svenska operationssalar som man kunde hoppas), och en misslyckad fixering kommer att göra ont, på olika sätt, och båda är verkligen saker du vill åtgärda illa kvickt om de uppstått.

Att skjuta in opiater för att dämpa smärta skall man också vara förbannat försiktig med. Beroende är på riktigt, och abstinens är en riktigt verklig grej. Vi pratar inte lite humörsvängningar från att ge upp lucky strike heller. Så är det illa nog att morfinintaget måste upp för att stå ut med vardagen så är det också dags att titta på alternativ.
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@SJP tack, jag tar minimalt med opiader. Tog senast en ca 6 i morse då jag verkligen inte hade kunnat sova under natten.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Några dagar är inte mycket tyvärr, vad gäller smärta efter operation och benbrott. Speciellt om mjukdelar fått sig en känga och det är svullnad som ligger kvar.
Men det finns bra smärtstillande morfinderivat som inte är lika beroendeframkallande och lättare att kliva av ifrån. Sen kan man använda naproxen (som tar den typen av värk bättre än paracetamol mm).

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag spräckte en fotled med en motorcykel -98, och vred något i foten ur led, men det brydde sig ingen i, och jag förstod inte bättre heller, det gjorde ont som fan, men det såg jag inget konstigt med. När jag väl fick av gipset testade jag att ställa mig på foten, och då small det till, lite som att bryta av en snustorr 2"-tallgren, och världen försvann i ett töcken av smärta och småstjärnor en stund. Men när jag hade trampat tillbaka det som var ur led i foten så gick smärtan över nästan direkt.

Sen gäller det att få tag på en bra naprapat/kiropraktor/sjukgymnast, som verkligen är engagerad och kunnig. Tyvärr växer dom inte på träd, och man ska inte tveka att byta om man inte är nöjd. Men att aktivera just rätt muskelfiber och röra sig på rätt sätt gör underverk, mer än att bara bygga maximal styrka. Det gör oftast att kroppen kompenserar med någon annan muskel eller att man rör sig konsitgt, och i bästa fall får man ingen förbättring, i värsta fall överbelastar/skadar man ännu mer.
 
Nyheter
Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Scoutfamilj med stålram lanserad

Det är första gången sedan ...

Course Shorty & Rodeo Drive Motorcykelskor

Den här artikeln är sponsra...

Fullmatade Bike nr 4 ute nu!

Två intressanta Triumph-nyk...

Medical Card I hjälmen kan rädda liv

I samband med att motorcyke...

KTM förlänger garanti

Foto: Markus Berger KTM ...

Allt om MC växlar upp!

Linus Bankler lämnar över f...

Top