Oljehaveri på Yamaha R1 -02, fjärde dagen i min ägo,

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
En R1:a från -02, vad har hänt, olja längs vänstra sidan. Ägt hojen fyra dagar. Förtvivlad, ny här o försöker hitta rätt sätt att introducera mig, blev så här.
Går det att ana skälet bakom oljan.
Allt gott!


IMG_20220806_092240_01.jpg-02, vad har hänt?IMG_20220806_092240_02.jpgIMG_20220806_204641.jpg
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Exup kom på fzr750/1000 på genisis motorn 20 ventil motorn har den karaktären att den är svag på låga rpm utan motstånd i avgassystemet, när R1 kom med ny motor 1998 så hade yamaha jobbat bort lite av den dåliga orken på låga rpm..
Genisis motorn trivs ju utmärkt på så låga rpm som 1000 rpm på 5 växeln med fungerande Exup men med helsystem så gillar den inte att vara under 2500 den rycker lite lätt då. Med insats i ljuddämparen så försvinner en del av ryckandet.

R1 med 6 växlad nyare motorn är inte lika känslig för fungerande Exup men även den iallafall fram till insprut kom 2002 vill ha motstånd upp till vissa rpm.

Ännu nyare motorer i R1 med digital insprut är säkert så att det är för att begränsa ljud på lägre växlar med digital styrning av motor får man helt andra möjligheter att påverka tändkurva o insprut i 3D mapp.
Ja, och från -07 modellen blev det ju 4-ventilstopp och då är en jämförelse med 5-ventil förstås inte så representativ..
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Innan den började drälla olja, slangade du mycket samt hur högt och hur länge?
Vissa hojar, osäker på hur det är med R1an, kan ju spilla över i luftburken vid bakhjulsåka.
Köpt den nyss, knappt transport hem innan detta läckage dök upp.
Går tyvärr inte att avgöra med bara dessa bilder varifrån oljan kommer.
Men där ser definitivt ut att finnas olja i luftburken och insugstrattarna är kladdiga.
Så skall det inte vara.
Det får mig att tänka på att motorn kanske skjuter upp mycket överskottsolja via vevhusventilationen.
Det vore å andra sidan konstigt för normalt endast lite oljedimma är att förvänta på en normalt fungerande motor.
Men en motor överfylld med olja kan göra det.

När gjordes senaste oljeservice?
Har du eller förra ägaren precis toppat upp med olja?
Vad ligger oljenivån på just nu, under eller över max-indikeringen?

Om du ägt hojen i fyra dagar, kom oljekladdet redan för fyra dagar sedan?
Alltså har du kört den några gånger innan oljekladdet startade?

Ser inte ut att vara kolvringar, vilket hade gett en massiv blåsvart rök i avgaserna om det varit så extremt med olja som far iväg, och det skulle inte kladda ner motorn på utsidan.
Och insugsventilerna skulle stoppa oljan från att tryckas ut bakåt till luftburken.
Med sådant massiv mängd olja bakåt så skulle det synas i berörd insugstratt, och insugsventiler måste vara paj.
Men det är inte troligt, och spåren av olja verkar bara vara jämnt längst ut på trattarna.
Så jag tror mer på för mycket olja i motorn som skjuter ut det i luftburken.

Förresten, när motorn gick, gjorde den det jämnt och utan missljud så indikerar det att motorn är mekaniskt OK.
Du kan också skruva loss tändstiften och se om de ser jämnt kladdiga ut (jag utgår från att de blivit kladdiga av olja).
Om något stift/cylinder utmärker sig här så kan det givetvis vara en faktor för oro, men sannolikt är kladdet jämnt fördelat mellan cylindrarna.
Tack, inloggad via datorn på detta forum för första gången. Stor skillnad mot mobilen. Först nu jag uppfattar hela ditt inlägg.

Oljan är bytt och Motul olja är den ersatt med. Nivån var okej när jag hämtade cykeln, enligt glaset, och även nu, o ligger på övre delen.

Ingen olja i avgaserna, känns lugnande, både för insugsventiler och kolvringar

Jag har kört hojen nästan hundra mil innan detta hände, dagen innan var jag ute med en vän och utmanade lite för första gången, kanske en tiomila tur. Inga tecken på olja

Medveten om att den borde gått bättre, men han hade full gas med sin 165hk MT10-22 genom en lång motorvägskurva och sa att mätarn visa 263, själv hade jag fullt sjå med att hålla ögonen på vägen , men inte full gas, även då vi inte låg i de hastigheterna för övrigt, så var det en massa växlande från min sida för att hålla jämna steg.

Dagen efter åkte jag femton kilometer, men redan vid tankningen dog den när jag släppte gasen. förvånad starta jag den och trodde det var choken som var intryckt för snabbt.
Väl framme och inne på sista svängarna gör den likadant och dör på tomgång. Hade kört in och ingen hård körning , utan bara gasa upp i marschfart till 170-190. Tyckte gasresponsen var si så där.
Ställde den på stödet och konstaterade oljan som rann ner på backen.

Om cykeln går jämnt kan jag knappt svara på, då jag älskar när det tenderar bluddra, och låta lite ojämnt, vilket det kanske inte gör. Missljud hör jag inga direkt.

Hoppas att meken har tid att kolla tändstift och cylindrar i eftermiddag, så vi kommer vidare.

Två slangar finns det in i luftburken, åtminstone är väl den ena från vevhusventilation, och för övrigt är det väl insugstrattarna.
Kan resonemanget kring exup-felkoden, som antyder att den skulle vara stängd, kunna påverka att oljan kommer in i burken. Mycket osäker och försöker resonera med det jag läser här, då jag inte kan motorer alls väl.
Tack för inlägg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Med tanke på att min thunderace gör rent hus med mt10 både i ax o toppfart och din R1 är ju ca 30 kg lättare än acen så skall du inte behöva jobba alls för att hänga på en sur tung mt10.

Så något är fel någonstans troligen är det standard felet att exup spjället kärvar kolla detta enkla innan ni djupdyker ännu längre in i hojen..
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Med tanke på att min thunderace gör rent hus med mt10 både i ax o toppfart och din R1 är ju ca 30 kg lättare än acen så skall du inte behöva jobba alls för att hänga på en sur tung mt10.

Så något är fel någonstans troligen är det standard felet att exup spjället kärvar kolla detta enkla innan ni djupdyker ännu längre in i hojen..
Precis pratat med meken, som då har ett annat jobb, men till kvällen gör han komp. prov o kollar stiften. Han sa att han även kollar nålarna (bestyckning?) av nyfikenhet.
Om allt är väl så långt tar vi exup historien och kikar på ( tack för beskrivning). Han kom också på att det var jag som kolla nivån på oljan och skulle även försäkra sig om att vi såg samma sak. Kanske blir omvänd ordning, men som sagt, exup ska ses över.
Nu läser jag att en del tar bort den helt. Vi prata om att göra rent och smörja upp, eventuellt spänna upp med den ena vajern, om den inte rör på sig. Båda vajrarna lossar vi först för att se om den rör på sig, ska se vad du skrev, men, att ta bort eller spänna upp låter som alternativen. Felkoden vill man ta bort förstås , då den snor varvräknaren.
Så tråkigt att sista semesterveckan går och hojen står. Inte ens någon större lust att dra i väg och hoppa fallskärm, innan jag vet omkostnaderna detta kan dra med sig.
Stort tack igen och allt gott!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om exup kärvar o inte rör sig då kommer felkoden om wires är bortkopplad o då motorn naturligtvis inkopplad och då rör sig utan Wires då får du ingen felkod.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
När ni säger att det gick bättre utan olika saker, är det mätt med klocka eller arseldyno då?
Vad gäller min FZ1 så såg den ut enligt bild med och utan exup tänkte jag, men sen insåg jag att exup var borttaget vid båda bänkningarna. Det som skiljer är mappning via power commander för den blåa kurvan. Tyvärr blev den aldrig bänkad eller ens provkörd med exup men jag har svårt tro en helt stock fz1 skulle gå bättre på något varvtal.

1660079433332.png
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vad gäller min FZ1 så såg den ut enligt bild med och utan exup tänkte jag, men sen insåg jag att exup var borttaget vid båda bänkningarna. Det som skiljer är mappning via power commander för den blåa kurvan. Tyvärr blev den aldrig bänkad eller ens provkörd med exup men jag har svårt tro en helt stock fz1 skulle gå bättre på något varvtal.

View attachment 474902
Jo, exup borde ju inte påverka på topp öht...

Nu har jag ju inte Genesis motorn (5-ventil) men gjorde en liten film för R1 forumet för längesen som visar funktionen lite mer handgripligt...
Varning för svengelskan ;)

 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Om din exup är stängd kommer motorn att arbeta med för högt mottryck så den kommer att bete sig som en mc med dåliga kolvar och kolvringar, dvs den kommer att flåsa i vevhusventilationen. Har sett detta fenomen på ett elverk med nyrenoverad motor. Ljuddämparen var täppt så med ljuddämparen på så nästan hoppade oljestickan. Utan ljuddämpare så funkade den som den skulle. Det var ett ganska stort elverk med bilmotor.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Om din exup är stängd kommer motorn att arbeta med för högt mottryck så den kommer att bete sig som en mc med dåliga kolvar och kolvringar, dvs den kommer att flåsa i vevhusventilationen. Har sett detta fenomen på ett elverk med nyrenoverad motor. Ljuddämparen var täppt så med ljuddämparen på så nästan hoppade oljestickan. Utan ljuddämpare så funkade den som den skulle. Det var ett ganska stort elverk med bilmotor.
Tror inte en helt stängd exup ger effekt till 250+ km/h som trådskaparen säger sig jagat en mt10 i och den fungerade ju då så det känns inte som den borde sagt upp sig på samma körning
0F50A5D5-9688-4E9C-AB02-D3ED49AABD42.png
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
I väntan på........, ko
Är din FZR fin, är den till salu? :tungan
Den är inte fin, tyvärr, välanvänd, och behöver renoveras, även då den gick när jag ställde av den. Eftersom det ändå är första årgången -87, nån amerika edition med miles och km på mätaren, så ser jag den inte vara av större värde på marknaden, än för mig, med förhoppningen om att hitta tillfälle för att rusta den.:shrulesFZR mätare in speed.png
 
Last edited:

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Precis pratat med meken, som då har ett annat jobb, men till kvällen gör han komp. prov o kollar stiften. Han sa att han även kollar nålarna (bestyckning?) av nyfikenhet.
Om allt är väl så långt tar vi exup historien och kikar på ( tack för beskrivning). Han kom också på att det var jag som kolla nivån på oljan och skulle även försäkra sig om att vi såg samma sak. Kanske blir omvänd ordning, men som sagt, exup ska ses över.
Nu läser jag att en del tar bort den helt. Vi prata om att göra rent och smörja upp, eventuellt spänna upp med den ena vajern, om den inte rör på sig. Båda vajrarna lossar vi först för att se om den rör på sig, ska se vad du skrev, men, att ta bort eller spänna upp låter som alternativen. Felkoden vill man ta bort förstås , då den snor varvräknaren.
Så tråkigt att sista semesterveckan går och hojen står. Inte ens någon större lust att dra i väg och hoppa fallskärm, innan jag vet omkostnaderna detta kan dra med sig.
Stort tack igen och allt gott!
Kompprov var bra, sotiga stift
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
I väntan på........, ko

Den är inte fin, tyvärr, välanvänd, och behöver renoveras, även då den gick när jag ställde av den. Eftersom det ändå är första årgången -87, nån amerika edition med miles och km på mätaren, så ser jag den inte vara av större värde på marknaden, än för mig, med förhoppningen om att hitta tillfälle för att rusta den.:shrulesView attachment 474953
Okej, fattar... Aja, men en hoj som har använts på riktigt är å.a.s inget att gråta över. :)


Måste passa på att lägga upp bilder på kamrat Matte Johanssons uppriktiga försök i bakhjulsåkandets konst, hojsommaren -93.
IMG_0006 - kopia.jpg
IMG_0007 - kopia.jpg

Apropå FZR 1000 liksom...
 
Last edited:

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Sammanfattningsvis, fjärde dagen, ca 100 mil kört, dör hojen på tomgång, men kan startas. Ställde den på stödet och en oljepöl bildades under hojen.
Hojen på släp o t mekanikern.
Gott om olja i luftburken och tilläggas, felkod på, i väntan på exup- elliminator från säljaren.
Då kollas stift & komp samt förgasare, vi ?
Det rengörs, då det sotat hela vägen, stift ,förgasare, effekt rör.
Exup- motor och ventil är under lupp, eller, nåt ditåt, vilket läge är öppen? Funkar servomotorn, måste felkod raderas, finns det nåt diagnos uttag för instrument. Om - hur kalibreras exup, vad står fem kablar t exup- servon för, å komp var bra i cylindrarna.
Är inte mer kvalificerad än så, och försöker tolka och begripa perspektiven jag får av er, tillika mekens point of view, men sitter ca 70 km från hojen, å meken har fler jobb.
Frustrerade att inte få det självklara att vara det uppenbara.
Får inget vettigt gjort, då det är svårt att släppa, fast inte så mkt att göra....än att ge sig till tåls.
Meken fick min Fzr att gå bättre än den någonsin gjort tidigare i min ägo.
Sorri, spy ur sig , skönt, så fick jag ur mig det, och kan andas lugnt igen ?️? Dag 10, tror jag
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top