Är däcket rätt monterat...?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Borde vara uppenbart, men tycker inte det är det. Är van vid att en pil anger riktningen som däcket ska rotera, inte vad som är fram/bak. Är ett helt nytt Michelin-däck som jag beställde på Däckonline och som en lokal däckverkstad monterade. Blev osäker ifall det blev rätt...

:va
 

Bifogat

  • riktning_montering.jpg
    riktning_montering.jpg
    226.9 KB · Visningar: 251

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Borde vara uppenbart, men tycker inte det är det. Är van vid att en pil anger riktningen som däcket ska rotera, inte vad som är fram/bak. Är ett helt nytt Michelin-däck som jag beställde på Däckonline och som en lokal däckverkstad monterade. Blev osäker ifall det blev rätt...

:va


Att däck får två riktningspilar blir allt mer vanligt eftersom folk - inklusive det som skulle vara yrkesmän-niskor, tappat kunskapen om hur däck skall monteras, och dessutom gärna monterar bakdäck fram.

Dina två pilar indikerar hur däcket skall rotera beroende på om det löper fram (front) eller driver bak(rear).

Om bilden är tagen från vänster sida och visar ditt bakdäck är det korrekt monterat.
Visar det framdäcket är det fel.


Berätta vad du kom fram till.
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Att däck får två riktningspilar blir allt mer vanligt eftersom folk - inklusive det som skulle vara yrkesmän-niskor, tappat kunskapen om hur däck skall monteras, och dessutom gärna monterar bakdäck fram.

Dina två pilar indikerar hur däcket skall rotera beroende på om det löper fram (front) eller driver bak(rear).

Om bilden är tagen från vänster sida och visar ditt bakdäck är det korrekt monterat.
Visar det framdäcket är det fel.


Berätta vad du kom fram till.
Däcket ifråga är ju uppenbarligen kapabelt att monteras både bak och fram utifrån det resongemanget. Med olika riktningar på pilarna så indikerar ju det att mönstret inte upprepas symmetriskt. Däckmönstrets funktion att undantränga vatten skulle i detta fall skilja sig mellan bakhjul och framjul ? Ett klassiskt och själförklarande v-mönster i däcket borde tämligen fungera likadant fram som bak, och med det så undrar jag om resonemanget verkligen stämmer.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Att däck får två riktningspilar blir allt mer vanligt eftersom folk - inklusive det som skulle vara yrkesmän-niskor, tappat kunskapen om hur däck skall monteras, och dessutom gärna monterar bakdäck fram.
Kan du förklara hur däck skall monteras? Jag har alltid haft mina däck monterade enligt riktningspilen både fram och bak. Skall det inte vara så? Metzeler M5 120 däck fram och 180 däck bak på en Z800 är det.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om detta är bakdäcket så är det rätt (om fronten är till vänster som du skriver)
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Beror nog oftast på strukturen i däcket då du har belastning åt motsatt håll med avseende på acceleration och bromsning. En del däck har jag hört är starkare i ena riktningen så förmodligen dom som har pilar för rotationsriktning.

Angående mönstret så brukar man ha pilmönstret(om det är sådant mönster) pekandes framåt på ovansidan då det har bäst självrensande egenskaper avseende lera och liknande. Men där brukar man också vända så att pilmönstret pekar bakåt på bakdäcket för då fläker det liksom ut sig och greppar bättre vid acceleration och motsvarande vid bromsning fram.

På min 125a har jag så smala däck att jag kör framdäck bak och då har jag vänt det åt "fel" håll.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Misstänkte att tråden skulle generera lite förvirring, så jag var angelägen att få in facit först, högst upp - även om det var sent på dygnet.


Däcket ifråga är ju uppenbarligen kapabelt att monteras både bak och fram utifrån det resongemanget. Med olika riktningar på pilarna så indikerar ju det att mönstret inte upprepas symmetriskt. Däckmönstrets funktion att undantränga vatten skulle i detta fall skilja sig mellan bakhjul och framjul ? Ett klassiskt och själförklarande v-mönster i däcket borde tämligen fungera likadant fram som bak, och med det så undrar jag om resonemanget verkligen stämmer.

Du missar att fram- respektive bakdäck har två helt olika arbeten att göra.
Normalt sett är fram- och bakdäck helt olika uppbyggda, men det finns ett fåtal typer som kan monteras både fram och bak. Dessa skall då "rotera mot varandra" för att fungera optimalt.




Om detta är bakdäcket så är det rätt (om fronten är till vänster som du skriver)

En av er har rätt.



Kan du förklara hur däck skall monteras? Jag har alltid haft mina däck monterade enligt riktningspilen både fram och bak. Skall det inte vara så? Metzeler M5 120 däck fram och 180 däck bak på en Z800 är det.


Tittar du på riktningspilen på däckssidan så gör du rätt.
...om du inte försöker montera ett däck avsett att användas bak på en framposition eller vice versa.
Det är fel, men man kan mildra felet genom att vända däcket till att löpa baklänges i den nya positionen.

Försöker du använda ett eventuellt pilformat mönster i slitbanan att tolka som "riktningspil" är det risk att det blir väldigt fel - beroende på vilken position däcket går i.

Det finns dessutom några få däck som "rullar knasigt" när dom är korrekt monterade enligt sin rotationspil.
Både Bridgestone och Michelin har var sitt som jag hittat hittills. Båda designerade framdäck för landsvägsbruk.






Beror nog oftast på strukturen i däcket då du har belastning åt motsatt håll med avseende på acceleration och bromsning. En del däck har jag hört är starkare i ena riktningen så förmodligen dom som har pilar för rotationsriktning.

Angående mönstret så brukar man ha pilmönstret(om det är sådant mönster) pekandes framåt på ovansidan då det har bäst självrensande egenskaper avseende lera och liknande. Men där brukar man också vända så att pilmönstret pekar bakåt på bakdäcket för då fläker det liksom ut sig och greppar bättre vid acceleration och motsvarande vid bromsning fram.

Precis! Fast tvärt om då...


På min 125a har jag så smala däck att jag kör framdäck bak och då har jag vänt det åt "fel" håll.

Men det stämmer!





Jag häpnar över - sedan 10 år tillbaka, hur detta ens kan vara en fråga.
Det är som all kunskap och förståelse för motorcykelns dynamik, det arbete den utför och de krafter den utsätts för är som bortblåsta.


Men det är bra att man frågar när man är osäker, absolut.




Spelar det någon roll då?

Ja, som fan!
Speciellt vid tunga inbromsningar kan man få våldsamt otrevliga upplevelser med felmonterade framdäck.
Man kan uppleva en sådan instabilitet att man inte vågar bromsa fullt och därför får stopp mycket senare än man tänkt. Eller tidigare än man hoppats...

Man tappar förtroendet för hojen, och man kanske inte vågar satsa på den där luckan som kunde vara möjlig att nå med en hoj som inte ormar sig som en rodeohäst när man verkligen behöver all hjälp man kan få.

Det finns ett sätt att montera däck på.
Gör det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Riktningspilen sätts beroende på hur skarven på slitbanan är lagd.
Man tror nämligen att man kan slita upp den på bakhjulet om man monterat däcket fel.

Sedan tillverkar man ju riktningsberoende mönster också, men då gör man det utifrån den rikning som ges av skarven i gummit.

Därför anses det väl inte LIKA troligt att skarven slits upp på framdäcken som på bakdäcken som ska ta accelerationskrafter konstant och många gånger kan framdäcken då monteras valfritt
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Riktningspilen sätts beroende på hur skarven på slitbanan är lagd.
Man tror nämligen att man kan slita upp den på bakhjulet om man monterat däcket fel.

Sedan tillverkar man ju riktningsberoende mönster också, men då gör man det utifrån den rikning som ges av skarven i gummit.

Därför anses det väl inte LIKA troligt att skarven slits upp på framdäcken som på bakdäcken som ska ta accelerationskrafter konstant och många gånger kan framdäcken då monteras valfritt
Det tror jag inte på för fem öre.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det tror jag inte på för fem öre.
Nehepp, slipp då

"All tyres, and not just Bridgestones, are designed to work in one direction, hence the direction arrow on every tyre. This even applies to slicks where there is no tread pattern involved. One of the issues is that where the rubber is joined together it creates a force that is designed to make the join stronger.2 sep. 2014"


Gummiremsan lindas på stommen i en riktning, och avslutas med en snedfasad skarv.
Är det så svårt att anta att trots att gummit ska ha vulkats ihop att strukturen är starkare om man inte "lindar av" gummit igen?
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Finns det verkligen en skarv i slitbanan på moderna däck?

Edit:
Ja tydligen enligt ovan....
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns det verkligen en skarv i slitbanan på moderna däck?

Edit:
Ja tydligen enligt ovan....

Tja, gummit läggs på som en remsa från en stor rulle, någonstans måste man ju avsluta, och då gör man det med en snefasad skarv.
Det finns filmer på Youtube om man vill se hur det går till.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja, gummit läggs på som en remsa från en stor rulle, någonstans måste man ju avsluta, och då gör man det med en snefasad skarv.
Det finns filmer på Youtube om man vill se hur det går till.
Kanske för Barum och andra högkvalitativa kinadäck, dom jag har haft till mina hojar har då varit gjutna direkt på stommen, det är därför det sitter 6 rader med gjutskägg tvärs över däcket. Sen att corden inne i däcket kommer på rulle, det är ju något helt annat, men den gjuts ju ihop med gummit och blir en solid, sömlös, enhet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kanske för Barum och andra högkvalitativa kinadäck, dom jag har haft till mina hojar har då varit gjutna direkt på stommen, det är därför det sitter 6 rader med gjutskägg tvärs över däcket. Sen att corden inne i däcket kommer på rulle, det är ju något helt annat, men den gjuts ju ihop med gummit och blir en solid, sömlös, enhet.

Jag gick en Michelin MC däck kurs för 30 år sedan, det var där jag fick lära mig det.
(men folk här verkar ju inte tycka om andeknotisk bevisning så därför letade jag upp en källa på Internet)
Det du kallar gjutskägg är från Vulkaniseringen, då däcket läggs in i en form och kläms ihop under högt tryck och hetta så att lagrena från lindningen smälter ihop ordentligt
 
Last edited:

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Tack för alla lärdomar om däck, det var intressant. När jag köpt min första tunga hoj, en Tiger 110 -54, så var det enda kriteriet att däcket skulle var billigt. Jo, det var på 60-talet förstås, som studerande var man inte direkt rik. Körde ett år på alltför smalt bakdäck, kompisen hade ett utslitet Avon racedäck där corden syntes...
 

motorras

Medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
jönköping
Hoj
bmw k1200rs 2002
fram eller bakdäck på bilden?framfälg brukar gå att montera åt andra hållet..mer info är inte så dumt att ge ut om man behöver hjälp.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
fram eller bakdäck på bilden?framfälg brukar gå att montera åt andra hållet..mer info är inte så dumt att ge ut om man behöver hjälp.
Mer info behövs inte för att besvara frågan, om man har relevant kunskap för att vara till hjälp. Gissar man eller inte vet, tycker jag att man ska avstå från att ”hjälpa”.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top