XV950 Bolt eller Sportster 1200?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Av någon märklig anledning, har jag fått ett sug efter den här typen av motorcykel...också:

1654780228785.png 1654780301087.png

Känns dock som ett enormt steg att ta från CBR100RR till en sån här "dunk-dunk-dunk"-hoj med bara typ 50-60 hk midskepps.

Kan man få några vettiga synpunkter på vilken av de två ovan som vore bästa köpet?
Plus o minus på respektive hoj?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Yamaha +
HD -
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det är ingen märklig anledning… det är för att Bolten är så jääääävla snygg!!!!
Jag kommer själv att köpa den någon gång i framtiden. Ev som nästa hoj eller att ha som komplement till min T7.

Varför Bolt, jo för det är en Yamaha såklart! Frågor på det?

Seriösare argument.

Yamma = Driftsäker och ej några vibrationer som många stört sig på med HDn och sportstern.

Om du köper så rapportera direkt hur körupplevelsen är!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Har haft en Sportster 1200 -04 utan balansaxlar och med förgasare. Riktigt trevlig hoj. Sköna vibrationer på tomgång, då rister det rejält. Tycker det var bra drag i den. Bättre drag än i dom Big twin jag kört. Körde ca 3000mil med den. Kvalitet problemen med lite nyare HD stämmer inte riktigt. Dom läcker inte olja och rasar inte ihop. Tycker det var skön känsla i hojen. Typ som om den var byggd med slägga och yxa. Har haft en Suzuki VZ 800 Marauder oxå. Bra hoj men saknade känslan som Harley har.
Nuförtiden kör jag hellre Adventure hoj. Lite mer utmaningar ute i skogen!
Bolt har jag ingen aning om.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Har haft en Sportster 1200 -04 utan balansaxlar och med förgasare. Riktigt trevlig hoj. Sköna vibrationer på tomgång, då rister det rejält. Tycker det var bra drag i den. Bättre drag än i dom Big twin jag kört. Körde ca 3000mil med den. Kvalitet problemen med lite nyare HD stämmer inte riktigt. Dom läcker inte olja och rasar inte ihop. Tycker det var skön känsla i hojen. Typ som om den var byggd med slägga och yxa. Har haft en Suzuki VZ 800 Marauder oxå. Bra hoj men saknade känslan som Harley har.
Nuförtiden kör jag hellre Adventure hoj. Lite mer utmaningar ute i skogen!
Bolt har jag ingen aning om.
- Tackar för intrycken, men hade inte -04:an gummiupphängd motor?
Och hur kändes det med bara 50 kusar i spisen, jag menar...hade du någon annan motorstarkare hoj att jämföra med när du åkte Sportstern?
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Är du lång kan bolten bli tight, jag hade knäna vid axlarna när jag provsatt(190cm)
Kanske är ganska lika på xl1200 utan framflytt iofs.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
- Varför inte den driftsäkra o kvalitativa Bolt:en hellre då?
För att jag redan haft en Yamaha custom. Omväxling förnöjer.
Och eftersom jag har andra hojar av olika typ skulle det vara spännande att se hur det är att ha en HD.
Jag gick faktiskt till lokala HD-säljaren när XR1200 kom ut för att köpa en, men kom inte överens med ergonomin, då skulle den blivit min enda mc och det hade inte funkat.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Jag har kört sporthoj mest hela min mc-karriär, men slog till på en Sportster för några år sen. Mest för att jag ville testa innan jag dör typ.
Den är en 883-04 som är konverterad till 1200.
Ett annat sätt att köra hoj på. Roligare på de där små krokiga vägarna där sporthojen känns för "stor".
Från -04 är motorn gummiupphängd. Skulle aldrig komma på tanken att sätta mig på en tidigare modell. HD-vibbarna räcker till ändå. Som niclas88 skrev. Det känns som den är byggd med slägga och yxa.
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
- Tackar för intrycken, men hade inte -04:an gummiupphängd motor?
Och hur kändes det med bara 50 kusar i spisen, jag menar...hade du någon annan motorstarkare hoj att jämföra med när du åkte Sportstern?
Jodå, gummiupphängd motor kom nog 04. Har för mig att det är ca 70 hästar i 1200. 883an har typ 50+ kusar.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Är du lång kan bolten bli tight, jag hade knäna vid axlarna när jag provsatt(190cm)
Kanske är ganska lika på xl1200 utan framflytt iofs.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Jag är 184 ungefär. Får - om det nu blir aktuellt - satsa på framflyttade pins i så fall.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
För att jag redan haft en Yamaha custom. Omväxling förnöjer.
Och eftersom jag har andra hojar av olika typ skulle det vara spännande att se hur det är att ha en HD.
Jag gick faktiskt till lokala HD-säljaren när XR1200 kom ut för att köpa en, men kom inte överens med ergonomin, då skulle den blivit min enda mc och det hade inte funkat.
- Jag har kört en Sportster 1200 en gång för några år sedan, o reagerade på vibrationerna. Har dock inte haft någon hoj som Bolt:en att jämföra motorkraften med.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har kört sporthoj mest hela min mc-karriär, men slog till på en Sportster för några år sen. Mest för att jag ville testa innan jag dör typ.
Den är en 883-04 som är konverterad till 1200.
Ett annat sätt att köra hoj på. Roligare på de där små krokiga vägarna där sporthojen känns för "stor".
Från -04 är motorn gummiupphängd. Skulle aldrig komma på tanken att sätta mig på en tidigare modell. HD-vibbarna räcker till ändå. Som niclas88 skrev. Det känns som den är byggd med slägga och yxa.
- Men känns den motorn tillräcklig på de kilona, tycker du?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vad får den kosta? Finns det möjlighet så behåll din fireblade och köp den andra och testa vilken som du använder/gillar mest.
Jag tycker att Triumph har en fräck modell i det stuket tror den heter boneville bobber.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Du får helt enkelt provköra igen.

Sportstern finns i så oerhört många utföranden redan från fabrik så de upplevs väldigt olika varandra.

1200cc är däremot sällan särskilt slött i praktiken. Öppnare andningsvägar hör till och även om det tycks vara lätt att raljera om hur det mest ökat ljudvolymen så är det inte hela sanningen. De svarar bra på enklare modifikationer och önskar man trimma grejerna rejält finns det hur mycket möjligheter som helst. Eftermarknaden är enorm, till skillnad från egentligen allt annat.

Grejen som jag själv verkligen gillar med HD är också att saker och ting är vad de ser ut att vara. Ingen kromad plats eller fejkade förgasare. (Åtminstone inte fram tills nyligen). Saker och ting är rejäla och de är trevliga att skruva med.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
- Men känns den motorn tillräcklig på de kilona, tycker du?
Det går ju så klart inte att jämföra acc och toppfart, broms eller stabilitet, men vridmomentet uppväger till viss del. En del av charmen är ju just yxigheten.
Man kan få fartkänsla i lägre hastigheter, vilket ju kan vara bra för hälsan...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top