Bör Sverige gå med i NATO?

Status
Ej öppen för fler svar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tror du har fått något om bakfoten. Bara för att någon kritiserar något som ”vänster extrem” betyder inte att denne per automatik är högerextrem.
Och jag ville läsa motsvarigheten till Ekot för att få en mera nyanserad bild av nyheten. Enda jag kom på som höger extrem media var ju dem.
Har du några bra tips på motsvarigheter till ekot på högersidan?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fan vad man ser fram den dagen Turkiet vill få sin medlemsansökan till EU eller annan organisation godkänd och Sverige lägger in motsvarande orelaterade krav för att avstå sitt veto.

Nä, så gör ju inte vi. Men ska vi göra det någon gång så ska det vara då. Och Turkiet har ju visat varför man inte vill ha med dem i någon organisation där de själva senare får veto.

Även presidenten i Kroatien visar problemet med att ha veto-rätt för samtliga medlemmar i denna typ av organisationer. Det finns folk som inte tvekar att använda den som förhandlingsspel och få orelaterade fringisar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fan vad man ser fram den dagen Turkiet vill få sin medlemsansökan till EU eller annan organisation godkänd och Sverige lägger in motsvarande orelaterade krav för att avstå sitt veto.
"Vi vill att ni inför en oinskränkt paragraf om yttrandefrihet för alla, oavsett kön, religion, folkgrupp, i grundlagen"
?
Helt seriöst vore det faktiskt ett vettigt krav. ?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Och jag ville läsa motsvarigheten till Ekot för att få en mera nyanserad bild av nyheten. Enda jag kom på som höger extrem media var ju dem.
Har du några bra tips på motsvarigheter till ekot på högersidan?
Jag tycker inte Ekot är extremvänster men dock vänster. SvD känns som en likvärdig motpol.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tycker inte Ekot är extremvänster men dock vänster. SvD känns som en likvärdig motpol.
Jag tycker att Ekot är relativt obundna, men när de viker åt något håll, vilket de gör då och då, så är det oftare åt vänster än åt höger.
SvD försöker jag läsa då och då, men ids inte köpa låsta artiklar.

Men att kalla den länken jag publicerade för fake news av vänster extrem media är något man i så fall får bevisa. Därav min frågan om det fanns någon annan åsikt om ambassadörens uttalande. Helst då från den andra sidan jämfört med Ekot då.
Sen i sakfrågan om vad amassadören sa så tror jag han pudlade på sitt första uttlande. Han är diplomat och insåg hur hans uttalnde hade tolkats. Därav förtydligandet att det inte var menat så.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Eller så har en geopolitisk maktspelare gett Erdogan ett erbjudande som innebär stora fördelar, om han bara lyckas få frågorna om NATO och yttrandefriheten att bli valfrågor i Sverige.
Vem skulle det vara? Kina? Ryssland känns inte som ett vinnande lag den här säsongen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vem skulle det vara? Kina? Ryssland känns inte som ett vinnande lag den här säsongen.
Behöver ju inte utesluta att intressena sammanfaller, trots att Ryssland är inmålat i ett hörn. Ryssland är den kortsiktiga spelaren. Kina är den långsiktiga spelaren som skulle kunna tänkas vilja utnyttja situationen med Ryssland. Och det finns fler spelare. En stor del av världen är trots allt inte västvärlden.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nä fan hellre än att slicka för mycket Erdogan-röv kan jag vara utan Nato. Med lite tur så tillintetgör Ryssland större delen av sin armé och då är det inte lika viktigt längre. Undrar om Erdogan tycker hans land ska få gå med i EU?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"sitt still i båten"
Erdogan kommer snart att få förklarat att han inte är den lagspelare som krävs, och att resten av lagkamraterna börjar tröttna.

Han har en släng av putlers storhetsvansinne, men får snart förklarat att bara för att han sitter på kanalen till svarta havet så är resten av NATO inte beroende av honom

Den kanalen har visat sig relativt oviktig i samma takt som putlers plåtschabrak har omvandlats till U-båtar av tämmeligen enkla Ukrainska vapen.
Svarta havsflottan skrämmer inte NATO som den brukade.

Kanalen går dessutom att göra obrukbar tillfälligt bara genom att låta ett par utrangerade fraktfartyg krocka och sjunka om man vill stänga ute/inne putlers rostiga flotta
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Läser man lite på turkiska nyhetssidor så är Sverige frågan inte så stor där. Vilket är bara är bra. Skulle frågan vara på alla löpsedlar hela tiden så skulle det vara svårare att komma fram till saker.
Nu verkar det mest vara: att man funderar på att inleda en ny invasion in i Syrien för att säkra 30 km djup buffertzon mot YPG, att ryska turister flödar in i turkiet på semester, att man dödat en till hög PKK ledare. osv.

Sverige/Finland och NATO frågan finns, men är långt ifrån den största nyheten.
Erdogan pratar mest om att han vill se att NATO lyfter sanktionerna om de nu vill expandera.
Det är inte samma vinkling eller betoning som här hemma om vad som sker.

Lite saxat från artikeln i Hurriyet:
"Turkey wants to see concrete steps from NATO on the issues concerning Turkey’s national security, President Recep Tayyip Erdoğan said on May 23, stressing that Ankara could not achieve the support it needed, although it has paid the price for the alliance.
.....
As a country “paying a price” for NATO, Ankara wants to see concrete steps rather than open-ended diplomatic statements on the issues concerning the country’s national security, he said. “We believe an enlargement policy that disregards the fundamental security sensitivities will benefit neither us nor NATO.
....
Ankara is objecting to the NATO membership of Finland and Sweden over security concerns, accusing them of supporting terror groups. Ankara also says these countries impose defense industry export bans on Turkey.”

 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Sverige köper patriot för någon miljard+.
(Borde skrivas in i kontraktet att det är under förutsättning att Erdogan håller käften.)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De officiella turkiska kraven för att acceptera Sverige i NATO:


Den där listan är ju inte ens värd papperet den är skriven på.

Men visst, jag är glad om vi stoppar utbetalningarna till PKK/YPG
Vi kan köpa Bayraktar för dom pengarna istället så blir Erdogan nöjd.

"Devlet Bahçeli, ledare för turkiska nationalistpartiet Nationella aktionspartiet som är allierade till president Erdoğan, säger att Turkiet borde fundera på att lämna Nato "om omständigheterna blir svårlösta" och landet tvingas godkänna Sverige och Finlands medlemskap.
I ett tal sa Bahçeli att Turkiet inte står utan valmöjligheter. Istället för Nato skulle landet kunna bilda en säkerhetsallians med andra muslimska stater."
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om vi bryter ned deras krav lite då...
De vill att vi skall:

-Sluta träffa YPG, PKK, PYD, osv. på officiell nivå när dessa besöker Sverige.
Borde väl kunna gå att genomföra ganska enkelt.

-Sluta ge YPG, PKK, PYD politisk support.
Borde väl också gå att genomföra.

-Sluta ge PYG, PKK, PYD bistånd.
Vi ger dem inte bistånd specifikt eller officiellt, men vi har ju gett bistånd till att återbygga delar av Syrien och vissa av dessa pengar har säkert gått till dem.
Denna kommer det säkert bråkas om, men som jag ser det så när man väger Svea Rikes säkerhet mot rätten att ge bort sina egna pengar till andra så prioriterar jag Svea rikes säkerhet.
Detta borde politikerna också förstå.
Hade det varit typ att vi skall ändra yttrandefriheten eller utvisa svenska medborgare på väldigt lösa anklagelser så hade det varit en annan sak. Men dra in bistånd borde kunna gå att genomföra.

-Sluta ge vapen till YPG, PKK, PYD
Ger vi vapen till dem?
Enligt turkiet så ger vi dem pansarvärnsvapen och drönare. Har vi ens vettiga drönare att ge? Vad jag vet har vi inget militärt stöd som vi gett dem. Misstänker här att detta är någon annan nations säkerhetstjänst som gjort det. Typ USA som varit framme.

-Lyfta vapenembargot mot Turkiet.
Borde väl inte vara så svårt att genomföra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag visste inte ens om att vi hade ett vapenembargo mot dom, vad har vi nekat dom att köpa?

IOFS så krigar ju Turkiet lite smått till höger och vänster och då har vi ju automatiskt embargo mot att sälja vapen, men det är ju inte bara mot turkiet, utan det är ju en generell regel.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag visste inte ens om att vi hade ett vapenembargo mot dom, vad har vi nekat dom att köpa?
Vi är väl emot att andra skall sälja vapen till dem när de mördar kurder..?

Men drönare.... Vilka svenska drönare har vi gett PKK/PYD/YPG?
Vi har ju inga attackdrönare så det lär det ju inte vara eller?
Sen vad det gäller obeväpnade drönare så har vi ju Falken, Svalan, Korpen och Örnen. Men har vi gett bort sådanna?
Svalan har ju t.ex. sämre räckvidd och uthållighet än en Mavic3.
Korpen är ju iofs bättre, men den är väl den enda vettiga vi har och att ge bort den känns ganska långsökt.
Örnen är ju på tok för stor för att släpa runt i fält och den har vi ju definitivt inte gett bort.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi är väl emot att andra skall sälja vapen till dem när de mördar kurder..?

Men drönare.... Vilka svenska drönare har vi gett PKK/PYD/YPG?
Näe, den uppgiften (drönare) tror jag Erdogan drog ur röven faktiskt.

Det är ett område där vi är sorgligt efter, om vi inte har något topphemligt, men då ger vi knappast bort dom som halloweengodis heller...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag visste inte ens om att vi hade ett vapenembargo mot dom, vad har vi nekat dom att köpa?

IOFS så krigar ju Turkiet lite smått till höger och vänster och då har vi ju automatiskt embargo mot att sälja vapen, men det är ju inte bara mot turkiet, utan det är ju en generell regel.
Vi har egentligen inte någon sådan regel. Det är en vanlig missuppfattning.
Det vi har är en regel som säger att vi bara får sälja till andra länder där det ligger i linje med Sveriges långsiktiga utrikespolitiska strategi.
Dvs att vi inte skall sälja till förtryckande eller totalitära regimer eller till sådana som kan tänkas använda vapen för offensiv krigföring eftersom vi inte gillar totalitära regimer och inte stödjer att man angriper ett annat land.

I praktiken så har det ofta misstolkats som att vi inte får sälja till krigförande länder men det stämmer bara i de fall där det är offensiv krigföring. vi har inget i reglerna som hindrar att vi säljer till länder som bara försvarar sig. Typ som Ukraina.

Men ja. Vi har ett vapenembargo mot Turkiet eftersom dom har gått in offensivt i Syrien. Det har USA och UK också. Men varför han bryr sig om det fattar jag inte för historiskt sett har våra vapenexporter till Turkiet varit i stort sett obefintliga. Så man kan undra varför han bryr sig om att han ska få köpa vapen han inte själv väljer att köpa.
Lite som att jag ska bli förbannad på om det är slut på enlagers supersträvt toapapper på ICA trots att jag inte alls har för avsikt att köpa något sådant.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top