MotoGP 2022 #7: SHARK Grand Prix de France

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Skulle säga att Q har chans på titeln i år också så länge han håller sig på hjulen och slutar fyra halvdåliga dagar istället för att krascha. De andra är lite ojämna förutom möjligen Espargaro då.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om man håller Quarten bakom sig, hela racet. På Le Msns. Ja då får man nog anta att den lilla fabriken öster om prosecco-dalen gjort ett bra jobbbmed chassit och att den garvade piloten ändå har god styrka.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Maverick Vinalez… tycker Simon Crafar sa det bäst, han pushar ju inte det där extra någon gång utan har safat på sina hojar senaste 4 åren om han inte har en hoj som passar hans ”ridingstyle”. När crashade han senast på träning eller race? Så sjukt med hans blixtsnabba singelvarv men alltid i botten på varenda race.

Statistiken stöder tyvärr inte din tes. Bästa varvtid någonstans i mitten av fältet (trots trafik) och fjorton positioner upp - varav tiotalet är klockrena omkörningar - trots trafik och allt svammel om framdäck som överhettar om man följer någon. Jag skulle inte avfärda det som en förare som inte pushar…

Tyvärr är det den där lilla detaljen med att tappa tio positioner redan i starten som åter förstör hans race.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tyvärr är det den där lilla detaljen med att tappa tio positioner redan i starten som åter förstör hans race.
Vad tror du detta beror på? Det var ju samma sak med Yamahan så han har haft samma problem på två olika märken.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Morbidelli är riktigt deppig alltså. Man förstår ju förvisso att han hade hoppats på mer av sig själv så här långt men ändå, inget kul att se någon som är så knäckt.

 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Morbidelli är riktigt deppig alltså. Man förstår ju förvisso att han hade hoppats på mer av sig själv så här långt men ändå, inget kul att se någon som är så knäckt.

Så sorgligt. Jag blir ledsen av att se honom så.
En så skicklig och en så sympatisk förare som inte får till det. Skulle vara intressant att veta vad det är som gör sån skillnad för Morbidelli och Dovi gentemot Quarten.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad tror du detta beror på? Det var ju samma sak med Yamahan så han har haft samma problem på två olika märken.

Jag tror att han helt enkelt inte har någon bra startteknik och inte heller lägger tillräckligt fokus på att träna och utvärdera starter eller att köra in kopplingen så som många andra gör efter warm up’en eller ut på uppvärmningsvarvet.

Sedan hjälper det föga att han dessutom har lite svårt att pusha på de relativt kalla däck man har under första varvet. Det finns ju tillfällen då han faktiskt får till starten men sedan blir uppkäkad på två-tre kurvor.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så sorgligt. Jag blir ledsen av att se honom så.
En så skicklig och en så sympatisk förare som inte får till det. Skulle vara intressant att veta vad det är som gör sån skillnad för Morbidelli och Dovi gentemot Quarten.

Jag tror att det hela måste studeras mer ur synvinkeln ”vilken körstil passar vilken hoj”.

Vilka förare är bra på upprätt inbromsning, vända runt en näst intill stillastående hoj mitt i svängen och snabbt lyfta upp hojen så upprätt som möjligt under acceleration…? Vilka förare är bra på att gå in i sväng och genom sväng med hög hastighet…? Vilken hoj lämpar sig för ”point and shoot” och V-formade svängar…? Vilken hoj lämpar sig för U-formade svängar med hög hastighet mitt i svängen…?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag tror att det hela måste studeras mer ur synvinkeln ”vilken körstil passar vilken hoj”.

Vilka förare är bra på upprätt inbromsning, vända runt en näst intill stillastående hoj mitt i svängen och snabbt lyfta upp hojen så upprätt som möjligt under acceleration…? Vilka förare är bra på att gå in i sväng och genom sväng med hög hastighet…? Vilken hoj lämpar sig för ”point and shoot” och V-formade svängar…? Vilken hoj lämpar sig för U-formade svängar med hög hastighet mitt i svängen…?
Morbidelli var runner up 2020 så antar M1 har ändrat skepnad ordentlig sen dess då? Han hade 2019-hoj 2020 om jag minns rätt
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror inte att någon hoj i fältet har ändrat sin grundläggande karaktär eller skepnad helt och hållet på bara en eller två säsonger. Oddsen för att någon skulle få detta att fungera är helt osannolika.

Som vanligt handlar ändringarna om små detaljer och som vanligt kan idrottspsykologin spöka för de förare som inte riktigt får till det från början och detta kan nog göra att små detaljer uppfattas som väldigt mycket större saker.

Sedan är inget av detta svart eller vitt, utan snarare en gråskala. Hur mycket är tillverkarens ansvar att anpassa hojen till förarens körstil…? Hur mycket är förarens ansvar att anpassa körstilen till hojens starka sidor…? Kan man mötas på mitten eller vid något annat nummer…?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top