Second opinion felaktigt bedömd uppkörning

jesperi

Ny medlem
Gick med
5 May 2022
Hoj
Yamaha fz6 2008
Hej Sporthoj. Jag hade nyss en uppkörning där hela banan var perfekt men sen kom förarprövaren och sa att jag skulle köra om högfartsbanan för att min vändning gick långsamt som om det skulle vara en tävling om vem som gör det snabbast. På deras hemsida och deras video som jag länkat står/säger dem inte att man ska göra det i en viss hastighet. Själv tycker jag att det var helt felaktigt bedömt. Sen andra försöket flyttade jag konan 1dm. Jag skulle inte ha behövt köra en runda 2 enligt mitt tycke och resten av alla som var där.
Vad tycker ni om hans bedömning? Mvh Jesper I
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Att du ska boka en ny tid och göra om.

Bedömning var ordet.
Förarprövaren har gjort det där förut. Det finns inget självändamål i att ligga för din vändnings skull.
Det var med stor sannolikhet en helhetsbild.
Inte minst, vad ska du göra åt det?
Rent konkret, vad hoppas du uppnå?
Tillfället har ju passerat så det går ju inte att göra något.

Lycka till nästa gång och öva lite mer bara.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Om du inte klarade av manövern den andra gången så är det nog inte helt fel att du blivit underkänd. Deras uppgift är ju att bedöma om du är en tillräckligt säker förare för att släppas ut i trafiken och även om det känns trist så känns det som om du kanske har en del övning kvar innan du är helt redo.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Beklagar att det inte gick vägen.
Boka ny tid, öva, bättre lycka nästa gång.

Nej, det är inte vad du vill höra i det känsloläge där du befinner dig nu, men ingen här på Sporthoj kan bedöma om förarprövaren "dömde rätt".

Konkret förslag:
Det enda jag ser att du kan göra är att vända dig till Trafikverket med din fråga.
1651740420960.png




Ämnet:
Enligt vad jag förstår finns ingen möjlighet att "överklaga" en förarprövares beslut.
Allt enligt https://lawline.se/answers/gar-det-att-overklaga-en-uppkorning

1651740077470.png
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hade en bekant på 80-talet som blev underkänd för bil på vaga grunder och klarade det gången efter. Han körde dock som en synskadad astigmatiker, det var jobbigt att åka med.

Min gissning är att en del underkänns utan att en specifik gräns passerats men att helhetsintrycket kanske inte var det bästa. Och när jag själv tog A-kortet sa läraren jag hade att medelmåttor har inte på en motorcykel att göra.

Men jag är överygad om att du sätter det nästa gång, upp i sadeln igen bara.
Det är ju fortfarande rätt kallt så ingen ko på isen.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Här är ytterligare en gammal gubbe som tycker att det bara är att lära sig så det sitter i ryggmärgen. Varje moment vid uppkörningen ska sitta så bra att varje försök lyckas. Den enkla anledningen är att man bara får ett försök i trafiken och där flyttar sig objekten konstant.

På't igen, ba!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När jag körde upp kom kontrollanten fram till mig efter garagevändningen och skakade suckande på huvudet och sa "det där var ingen garagevändning, gör om gör rätt". Jag var rånervös, så jag hade kondensstrimmor kring styrvikterna, och det fattade han också, så andra repan krypkörde jag, och då blev det godkänt :hihi

Kontrollanterna har ingen egen agenda att dom vill kugga folk, eller jävlas. Dom har ingen skyldighet att kugga ett visst antal heller, så att dom 3 sista blir kuggade för att uppfylla statistiken den dagen. Tvärt om, om en kontrollants statistik avviker från medelvärdet så kollar dom extra på honom/henne. Var glad att du har en chans att lära dig köra ordentligt, det ökar chanserna att dö av ålder istället för som kylarprydnad. Tar du sen hojen och kör lite KNIX eller SMC School så ökar chanserna ännu mer, och du får ännu roligare.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag håller med.

Bit ihop, gör om och var tacksam att det inte är slutet på oktober eller när det nu är som dom slutar med prövningarna för säsongen.

Välkommen till forumet!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi hade en grinig jävla uppkörningsgubbe här i stan, till slut gick flera körskolelärare ihop annonymt och klagade på honom.
Och då var han ändå mild i bedömningarna av dom som körde upp via körskola motför dom som körde upp privat, dom hade han nog en 90% kuggningsrate på.

Men om en och en privatperson som har kuggat klagar så händer ingenting.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Vi är många som fått köra upp två gånger på hoj, välkommen in i klubben :(
I mitt fall berodde det på kass lärare som utbildade fel sätt vid krypkörning..tänkte jag ger upp efter byggningen men istället bytte jag lärare och fixade det galant på andra försöket.
 

JepsonH75

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2022
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Sprint 1050ST
Själv kuggade jag också på första uppkörningen. Jag "klarade" bankörningen - men det var så klumpigt gjort pga nervositet så jag förstår att jag kuggades. Andra uppkörningen släppte nervositeten när kontrollanten öppnade med att säga "jag bryr mig inte om ifall ni gör småmissar - då skulle jag kugga typ alla - det är helheten jag ser till. Att ni kan framföra hojen på ett säkert sätt". Då satte jag allt trots att jag (och instruktören) var på väg att köra mot rätt. Ett rödljus i stan som ALLTID slår om till grönt om det är fritt från andra håll...utom den här gången. ?

Lycka till med nästa försök - går säkert vägen.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jag hade en bekant på 80-talet som blev underkänd för bil på vaga grunder och klarade det gången efter. Han körde dock som en synskadad astigmatiker, det var jobbigt att åka med.

Min gissning är att en del underkänns utan att en specifik gräns passerats men att helhetsintrycket kanske inte var det bästa. Och när jag själv tog A-kortet sa läraren jag hade att medelmåttor har inte på en motorcykel att göra.

Men jag är överygad om att du sätter det nästa gång, upp i sadeln igen bara.
Det är ju fortfarande rätt kallt så ingen ko på isen.
Jag som trodde att det är när det är kallt som det är risk för ko på isen!
 

jesperi

Ny medlem
Gick med
5 May 2022
Hoj
Yamaha fz6 2008
Om du inte klarade av manövern den andra gången så är det nog inte helt fel att du blivit underkänd. Deras uppgift är ju att bedöma om du är en tillräckligt säker förare för att släppas ut i trafiken och även om det känns trist så känns det som om du kanske har en del övning kvar innan du är helt redo.
jag tror ni alla missupfattat vad jag menar. är rätt sur att han bad mig göra om när den första gången var helt perfekt. gubbkuken tyckte att min vändning gick för långsam, vilket inte ska spela någon roll.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
jag tror ni alla missupfattat vad jag menar. är rätt sur att han bad mig göra om när den första gången var helt perfekt. gubbkuken tyckte att min vändning gick för långsam, vilket inte ska spela någon roll.
Du får vara sur för det om du vill. Men som redan sagts här, han hade ju en poäng eftersom att du inte klarade av det den andra gången. Antagligen tyckte han att det såg allmänt vanskligt ut när du körde första vändan och ville även om det sig bättre ut andra gången.
Han hade lika gärna kunnat säga rakt nej istället för att låta dig försöka igen om det låter bättre för dig?

När jag körde upp fick jag göra om högfarten med har jag för mig, minns inte varför men det var bara att ta en sväng till.
 

jesperi

Ny medlem
Gick med
5 May 2022
Hoj
Yamaha fz6 2008
Du får vara sur för det om du vill. Men som redan sagts här, han hade ju en poäng eftersom att du inte klarade av det den andra gången. Antagligen tyckte han att det såg allmänt vanskligt ut när du körde första vändan och ville även om det sig bättre ut andra gången.
Han hade lika gärna kunnat säga rakt nej istället för att låta dig försöka igen om det låter bättre för dig?

När jag körde upp fick jag göra om högfarten med har jag för mig, minns inte varför men det var bara att ta en sväng till.
yey yes hittade en tid som tur var nästa vecka
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
jag tror ni alla missupfattat vad jag menar. är rätt sur att han bad mig göra om när den första gången var helt perfekt. gubbkuken tyckte att min vändning gick för långsam, vilket inte ska spela någon roll.
Du är bara sur för att ryggdunkningarna uteblev haha, sorry men du ville kanske bara få medhåll. Bit ihop. Själv körde jag 70 på 50 väg och missade en stoppskylt så jag fick inget medlidande:)
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Hej Sporthoj. Jag hade nyss en uppkörning där hela banan var perfekt men sen kom förarprövaren och sa att jag skulle köra om högfartsbanan för att min vändning gick långsamt som om det skulle vara en tävling om vem som gör det snabbast. På deras hemsida och deras video som jag länkat står/säger dem inte att man ska göra det i en viss hastighet. Själv tycker jag att det var helt felaktigt bedömt. Sen andra försöket flyttade jag konan 1dm. Jag skulle inte ha behövt köra en runda 2 enligt mitt tycke och resten av alla som var där.
Vad tycker ni om hans bedömning? Mvh Jesper I
Tjena! tråkigt att du inte klarade det denna gången. Jag körde upp 2020 och hade exakt samma som dig. 1a gången jag körde högfartsbanan tyckte jag satte den, dock kanske lite häftig inbromsning innan man ska glida runt/vända, blev lite knackigt kanske. förrättaren ville att jag skulle köra högfartsbanan igen men med ett jämt tempo vid vändningen. Så körde på, växlade ner i god tid, bromsade lite och sedan lutade och fick bra "flow" vid vändningen o körde på. Sedan blev det godkänt. Jag klarade alla moment och fick kortet på första försöket som tur var.

Lycka till!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top