Kawasaki KLX 230.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag har skydd som går från styrändarna så jag kan inte kränga på några muffar. Tror jag klarar mig, eller får helt enkelt klara mig, med handskar, vindskydd och värmehandtag. Sällan det är så kallt här nere och då är det svårt köra hoj ändå pga svartis och andra hemskheter.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ser skönt ut det där med svart endurohoj och så ett vapen med på trippen. Fick du nåt vilt att äta?

Tänkte ut och motionera min KLX230 idag, det är 11C ute men blött. Hoppas det torkar lite över dagen, då kan jag passa på att tvätta den nu, och sen ut och tork-köra den.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Nya KLXen kommer med 6 cm kortare fjädring både fram och bak.
Det där ser intressant ut. Kawasaki verkar satsa på flera varianter med den motorn och den ramen. Kul!

Själv är jag lite smått nyfiken på Hondas nya CRF300L som tydligen kommer snart. Och även på Kawasakis KLX300, men den vet jag inte om den kommer till sverige. Nån som vet?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ser skönt ut det där med svart endurohoj och så ett vapen med på trippen. Fick du nåt vilt att äta?

Tänkte ut och motionera min KLX230 idag, det är 11C ute men blött. Hoppas det torkar lite över dagen, då kan jag passa på att tvätta den nu, och sen ut och tork-köra den.
11c och blött är standard sydsvensk vinter. ?
Väntar på stövelskydd från XL-moto så jag kan köra i vätan utan att bli dyngsur om fötterna.

Nej, blev inget. Kom två rådjur springande men det första hann jag inte sikta in mig på och det andra vågade jag inte skjuta på i språng på det avståndet och med kulvapen. Risk för onödigt lidande och flera timmar eftersök. Bättre låta det springa vidare (till nästa by och jaktlag...). Men igår var jag ute och såg en riktigt fin bock. Fast alldeles för stort avstånd. Men man fick iallafall en fin naturupplevelse. Elegant herre.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det där ser intressant ut. Kawasaki verkar satsa på flera varianter med den motorn och den ramen. Kul!

Själv är jag lite smått nyfiken på Hondas nya CRF300L som tydligen kommer snart. Och även på Kawasakis KLX300, men den vet jag inte om den kommer till sverige. Nån som vet?
Tycker CRF är för nära KLX. Jag funderar på att införskaffa mig en större hoj för längre turer. Klx är perfekt på stigar men saknar effekt på landsväg. Allt är en kompromiss. Tittat på en BMW gs800. Snygga, lite klumpiga men väger inte alltför jävligt. Klx är dock fortfarande skitkul i nästan alla sammanhang! ????
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Tur man är expert... ??
Lös sand och stora stenar och vips!
Sen la jag den lite senare på andra hållet när jag skulle genom en tight sväng och fick kärringstopp. Håhåjaja... ? Dock på mjukt o fint gräs. Men jag böjde barkbustern och spräckte plasten på densamma. Och böja tillbaka aluminium är i princip att glömma. Och Biltema säljer inte dom längre. Ska man behöva betala tre gånger så mycket för eländet för att det sitter ett fräsigt klistermärke på dom? Suck.
Snapchat-1247104249.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ojajaj där, Elm! Men hojen tål det, ingen fara. Du kanske ska köpa dom där större mer hållbara "barkbuster"? Har sett några rejäla i butikerna. Jag har inga på min KLX, men så böjde jag kopplingshandtaget en gång på crossbanan när jag slirade omkull i en vänstersväng. Kunde hur som helst böja tillbaks det senare utan problem.

Själv kör jag inte längre i år, det är för salt och kladdigt för min älskling, här en bild från nån vecka sen på årets sista äventyr *Jakten på vattentornet i Sätra*.

IMG_4360.JPG

Fast det resulterade faktiskt i att jag fick en ganska allvarlig släng ADHD och stack till Rotebro för att provsitta KTM-hojar, dom riktigt vilda bassingarna.

Jag känner mig lite som en förrädare, i alla fall i den här tråden, då min KLX är undanställd och jag beter mig som en 'otrogen' husse mot den, men endast av mycket goda skäl.

Jag är rädd om min KLX, jag kan inte utsätta den för den grymma miljön på motorbanan med alla hoppen och konstiga landfenomen dom skapat för utmaningens skull. Min KLX ska få ett lyckligt liv i naturen och besöka gårdar, skogar, vildsvin och annat kul på sommaren. Jag är rädd att paja fjädringen och så småningom också ramen, så jag måste ha en maskin som inte har något emot att få stryk, dagligen. Det här ska tydligen vara en sån.

IMG_4377.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Men det blev den här. Just för att den hade svart ram, och jag tänker köpa svarta plaster till så den blir som min KLX. "Sixdays" versionen har orange ram, det får mig att tänka på televerkets bilar på 70-talet. Inget fel med orange, men ...

IMG_4427.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Sen angående 2022 KLX 230 så ser dom ut precis som dom gjort senaste åren fast i asien. Där har man fler färgval, och dom flesta "uppgraderingarna" dvs dom extra plaster som hasplåt och musöron sitter redan på, dock inte pakethållaren. Annars är det bara samma hoj fast .. ser att den också har svarta fälgar. Men jag blir inte avis, nejnej .. !! ... nnnghh hur genomskinlig är jag?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Tror dom andra handtagsskydden är aluminium dom med. Vi hade lite fruset i veckan. Men nu är det sju åtta grader och regn igen. Rediga crosshojar är såklart att föredra. Fast de drar väl iväg med hysteriska serviceintervaller? Men den du köpte är en enduro? Ser grym ut hur som helst! Grattis! Själv blir det nog en större hoj till våren. XT eller DR eller nåt som klarar motorvägar.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Skulle man kunna göra något åt ljuddämparen på min KLX230? Ungefär som dom gjorde i butiken i Rotebro, dom plockade ut katalysatorn ur den, och så något annat också ... men jag vet inte riktigt vad.

Nån som kan det här med att 'öppna' motorn på motorcyklar? Var ska jag börja?

Så här ser mitt avgassystem ut idag:Open motor 01.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Kollar vi på KLX230 R så har den en aningens kortare ljuddämpare, med bättre detaljbeskrivning. Verkar som att denna ska gå att öppna, i motsatts till den på min KLX230 som verkar vara permanent ihopnitad.

Kanske borde jag köpa ljudburken till KLX230R, rensa lite inuti och sen skruva på min KLX? Så måste jag också plocka bort den där lilla givaren för avgaserna, eller hur?

Open motor 02.jpg

Har vi nån våldsam 'skruvare' här på Sporthoj? Vad skulle han göra om han fick våldsmeka med KLX230?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jo, men visst är det möjligt. Det var min första tanke. Tänkte mest på att jag kanske kommer behöva skruva på burken igen när det blir dags för en besiktning.
Montera istället en snorbillig högljudd dämpare mellan besiktningarna. Något i stil med:
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Anders. Ja, typ en sån där, måste bara kolla rätt diameter på anslutningen, och se till att hänga upp den stadigt också. Tackar.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Vad är det du vill åstadkomma? Om mer effekt finns det programmerbar ecu eller PAIR delete kit. Båda ska väl användas med eftermarknads avgassystem för bästa effekt.

På min hoj är burken helt sluten. Inga nitar, ingenting. Det är ut som de svetsat ihop katten med ljuddämparen. Snabbt och effektivt. Negativa(om du tar bort katalysator) är väl då att det börjar lukta tråkigt. En katalysator behöver ju inte betyda att motorn får jobba hårdare eller med mindre effekt. Det är inte som på åttiotalet längre. Då märktes det på många bilar. Men gör du en PAIR delete tror jag du måste fimpa katten annars kan den nog bli förstörd. Tror jag.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Och du måste ha kvar lambda sensorn eller ersätta den med något annat så motorn vet vad den ska göra annars går den antagligen sämre eller möjligen förstörd och du får felkod på instrumentbrädan direkt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Vad är det du vill åstadkomma?
Jag vill göra det dom gjorde på min KTM i Rotebro, plocka bort innanmätet i ljuddämparen och skapa fler HK.


gör du en PAIR delete tror jag du måste fimpa katten
Vad är PAIR delete? Hur gör jag det?

måste ha kvar lambda sensorn eller ersätta den med något annat
Dom verkar ha skruva för hålet med en bult bara. Vad mer ska man göra?

Tänkte att det vore kul att göra så med min KLX230 också. Om jag slipper köra strypt Kawa så vill jag gärna göra det.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top