Idag är jag förbannad därför att...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ringde Skatteverket idag och fick dom fyra sista i personnumret för att vi tänkte göra ett betalningsföreläggande.

Vi kollade upp bolagsengagemang innan och tänkte att då är väl det här någon att lita på.
Bild på spelkonsol med aktuellt datum och namn fick dottern också så allt såg bra ut.

Det som däremot aldrig kommer synas är bedrägeriet i och med att polisen lade ner det.

Efter att jag skrev såg att bolagen verkar inte så lysande heller. Han hade väl varit inblandad i 15 bolag varav 5 nyligen. Och av de fem var det ingen med större omsättning och någon i konkurs.
Så de där företagen är kanske mest till för skumraskaffärer.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Att köpa hus och flytta ut på landet innebär att man får lära sig en massa saker. Det är kul att lära sig hur huset fungerar, men inte just idag.

Håller på och provar mig fram till hur jag effektivast värmer upp hus och garage nu när det är kallt. Eldar för fullt i kaminen och kör luftvärmepump i både garage-/förrådsbyggnaden och huvudbyggnaden. Försöker undvika att ha några vanliga element på i onödan, men just ikväll slog jag på elementen i sovrummet och arbetsrummet då temperaturen gått ner under 17 grader där, trots eldning.

Dessutom har jag i garagebyggnaden haft dörren mellan förrådet (där luftvärmepumpen sitter) och garaget stängd för att inte behöva värma upp mer yta än nödvändigt. Just idag fick jag för mig att testa att lämna dörren öppen då temperaturen i garaget krupit ned till bara 5 grader och jag gärna vill ha något varmare än så. Hade därför tänkt testa hur mycket högre energiförbrukningen blev om luftvärmepumpen fick värma upp även garaget. Först ville jag dock få upp temperaturen i garaget för att inte få onödig kondensbildning i förrådet (där MC och en massa annat förvaras), så jag satte igång ett par 2 kW värmefläktar i garaget och tänkte låta dem gå ett par timmar.

Sen ställde jag mig i duschen.

Det första som händer är att jag märker att vattentrycket är väldigt lågt. Sen tidigare har jag lärt mig att vattenpumpen behöver fyllas på med tryckluft med 2-3 månaders intervall och har gjort det en gång tidigare för ett par månader sedan så ställde in mig på att göra detta igen.Har till och med skaffat lång förlängningsslang till kompressorn för ändamålet.

PIIIP-PIIIP! När jag står där i duschen och delvis får min kropp översköljd (nåja) av en förnimmelse av ljummet duggregn undrar jag först om det är min hjärna som försöker väcka mig ur detta poetiska tillstånd eller möjligen min tinnitus, men tänker sedan att det kanske är vattenpumpen som larmar (den står i källarutrymmet alldeles under badrummet). Efter att jag duschat klart märker jag att pipljudet i själva verket kommer från arbetsrummet. Aha, UPS:en till datorutrustningen. Märker också att ljuset är släckt där, liksom i sovrummet. Egentligen inget ovanligt problem då jag håller på och mixtrar med mitt smarta hem och det mycket väl kan vara så att rörelsesensorn just denna gång inte känt av varken min fysiska eller mentala närvaro.

Går ut i köket där ljuset är tänt, liksom i resten av huset. PIIP-PIIP... vafan, nu kommer det från UPS:en i skåpet där jag har all nätverksutrustning.

Såväl dator som nätverksutrustning tycks alltså drabbats av synnerligen lokala strömavbrott som inte drabbat resten av huset.

Kollar samtliga tre säkringsskåp inklusive jordfelsbrytare. Allt ser normalt ut.
Börjar känna en oro för att det uppstått någon kortslutning, kabelbrott/brand eller liknande någonstans i huset. Kanske är det den jävla husmusen som jag tog död på ("piip-piip-bzzzt" - ljudet av den elektriska musfällan) vars brorsa nu bestämt sig för att hämnas genom att gnaga av en kabel?

Här kan det nu när man läser beskrivningen ovan tyckas finnas ett direkt och uppenbart samband mellan incidenterna och mina uppvärmningsexperiment, men i likhet med härdsmältan i Tjernobyl drabbas även jag av den blindhet som kan uppstå kring ens egna tillkortakommanden. Till slut inser jag iaf att det är huvudsäkringen till en av faserna som gått. Allt i övrigt är automatsäkringar, men just huvudsäkringarna är gamla klassiska proppar, så jag såg det inte först, trots att jag kollade. Sen upptäcker jag att båda luftvärmepumparna är strömlösa.

Ok, bara att byta säkring då (och stänga av diverse strömförbrukare). Givetvis har jag inga säkringar hemma, så det bär iväg någon mil till affären i snömodden (tur jag iaf hade skottat mig ur huset).

Väl hemma igen och med bytt säkring upptäcker jag att vattentrycket fortfarande är lågt. Ah, pumpjäveln behöver alltså fortfarande fixas. Blev att pulsa runt i snön och dra ut 30 meter slang från kompressorn till ingången till källarutrymmet och fullfölja det "blow job" som krävdes för att normalisera tillståndet.

När det är klart och jag kommer in igen... PIIIP-PIIP.

Bajslarmet! Det går lätt att föreställa sig den potentiella magnituden av detta problem. Nääää, orkar inte... Nu går jag och lägger mig och sover gott i förhoppningen att det bara är sensorn till septitanken som blivet en aning förvirrad av strömavbrottet. Den väckarklocka som försöker väcka mig imorgon bitti med minsta antydan till "piiip-piip" kommer jag likvidera.

Jag älskar att bo i hus, bara inte just idag.

Skaplig redogörelse och imponerande systematik!

Börjar luta åt att det är mitt livs näst sämsta beslut so far att sätta mig i en kåk. Dras med diverse jobbiga sjukor på huset och blir konstant framflyttad i kalendern av samtliga potentiella aktörer. Koordinationen mellan den oerfarne husägaren, försäkringsbolag, byggare, grävare mm haltar betänkligen. Detta alltmedan det börjat smälla och knaka som det inte gjort under mina 4 år här. Kunde haft drän och avlopp gjort i sept-okt och varit mer garderad under vintern men allt ska vara under en samordnande entrepenör. Bra firma och person men jag är inte högprioriterad direkt.

Jobbar också med kamin och luft/vatten med tveksamt resultat. Kör med innegivare och kyler följaktligen ut det vattenburna så fort jag tänder en brasa. Sen är det rått och dyrt några timmar. Luft/luften jag tänkte installera i källaren som klimatförbättrare/avfuktare/golvvärmare i boplan är det ingen som vill befatta sig med...

Sen är det taket, uterummet som måste rivas och därmed byggas upp igen mm mm.

Allt kommer utöver det jag visste vid köp och planerade fixa. Som låg i kalkylen s a s.

Inte så att man köpte ett hus och byter lite tapeter, trots skötsamma ägare senast före mig. Före dem....annan historia. Jag är nr 3 på adressen.

Finns mer men det har tagit rätt ordentligt på mig. Inte minst trögheten i att få något uträttat och därtill mina personliga tillkortakommanden.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Skaplig redogörelse och imponerande systematik!

Börjar luta åt att det är mitt livs näst sämsta beslut so far att sätta mig i en kåk. Dras med diverse jobbiga sjukor på huset och blir konstant framflyttad i kalendern av samtliga potentiella aktörer. Koordinationen mellan den oerfarne husägaren, försäkringsbolag, byggare, grävare mm haltar betänkligen. Detta alltmedan det börjat smälla och knaka som det inte gjort under mina 4 år här. Kunde haft drän och avlopp gjort i sept-okt och varit mer garderad under vintern men allt ska vara under en samordnande entrepenör. Bra firma och person men jag är inte högprioriterad direkt.

Jobbar också med kamin och luft/vatten med tveksamt resultat. Kör med innegivare och kyler följaktligen ut det vattenburna så fort jag tänder en brasa. Sen är det rått och dyrt några timmar. Luft/luften jag tänkte installera i källaren som klimatförbättrare/avfuktare/golvvärmare i boplan är det ingen som vill befatta sig med...

Sen är det taket, uterummet som måste rivas och därmed byggas upp igen mm mm.

Allt kommer utöver det jag visste vid köp och planerade fixa. Som låg i kalkylen s a s.

Inte så att man köpte ett hus och byter lite tapeter, trots skötsamma ägare senast före mig. Före dem....annan historia. Jag är nr 3 på adressen.

Finns mer men det har tagit rätt ordentligt på mig. Inte minst trögheten i att få något uträttat och därtill mina personliga tillkortakommanden.
Känner igen mycket av det du skriver. Att man är lågprioriterad har man fått tydligt bevisat gång efter gång.
Nu senast ville jag få ett par fläktkonvektorer inkopplade till bergvärmepumpen för att kunna köra kyla under de varmaste sommarmånaderna. Den första firman jag kontaktade kom inte ut och kikade på jobbet förrän 3-4 månader efter min första kontakt, trots upprepade påstötningar från mig. Den andra firman kom ut redan dagarna efter första kontakt men det dröjde ändå nästan två månader innan jag fick en offert för jobbet.

Vidare har jag en planerad renovering av källaren, med uppbyggande av nytt badrum och tvättstuga. Här hade jag en byggfirma ute som kikade på det och det lät inte som om det skulle vara några problem att fixa det. Sedan var det tyst ett par veckor och när jag ringer och frågar om han hunnit räkna på en offert så kryper det fram att han nog ändå inte var intresserad av att göra jobbet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Skaplig redogörelse och imponerande systematik!

Börjar luta åt att det är mitt livs näst sämsta beslut so far att sätta mig i en kåk. Dras med diverse jobbiga sjukor på huset och blir konstant framflyttad i kalendern av samtliga potentiella aktörer. Koordinationen mellan den oerfarne husägaren, försäkringsbolag, byggare, grävare mm haltar betänkligen. Detta alltmedan det börjat smälla och knaka som det inte gjort under mina 4 år här. Kunde haft drän och avlopp gjort i sept-okt och varit mer garderad under vintern men allt ska vara under en samordnande entrepenör. Bra firma och person men jag är inte högprioriterad direkt.

Jobbar också med kamin och luft/vatten med tveksamt resultat. Kör med innegivare och kyler följaktligen ut det vattenburna så fort jag tänder en brasa. Sen är det rått och dyrt några timmar. Luft/luften jag tänkte installera i källaren som klimatförbättrare/avfuktare/golvvärmare i boplan är det ingen som vill befatta sig med...

Sen är det taket, uterummet som måste rivas och därmed byggas upp igen mm mm.

Allt kommer utöver det jag visste vid köp och planerade fixa. Som låg i kalkylen s a s.

Inte så att man köpte ett hus och byter lite tapeter, trots skötsamma ägare senast före mig. Före dem....annan historia. Jag är nr 3 på adressen.

Finns mer men det har tagit rätt ordentligt på mig. Inte minst trögheten i att få något uträttat och därtill mina personliga tillkortakommanden.
Låter helt klart som att du har några rejäla utmaningar. Även om jag inte har något större av den karaktären som behöver fixas i närtid finns det en del saker jag kommer behöva göra framöver, som att åtgärda en del av en gammal syll som är rötskadad, renovera badrum inom en femårsperiod, få bort fukt ur krypgrunden, se över elsystemet osv. Men givet Murphys lag kan det förstås dyka upp oväntade saker också.

När jag köpte huset ställde jag, trots bra besiktning och att jag hade gått igenom huset ordentligt, nästan in mig på det värsta och tänkte att om lagen om alltings jävlighet skulle slå till får jag väl bo i gäststugan ett tag. Nu var huset dock väl underhållet som det verkar och på det stora hela har allt löpt på mer provblemfritt än jag föreställt mig. Något som jag framför allt uppskattar med att bo i hus är att kunna äga sina egna omständigheter på ett annat sätt.

Kommer från ett boende i hyresrätt där dålig ventilation och div. andra problem gjorde att jag till slut blev sjuk av inomhusluften samt att det blev helt olidligt varmt på sommaren. Höll på och bråkade med hyresvärden i flera år utan att något hände, utöver att de struntade totalt i allt underhåll eller service till hyresgästerna. Internet och kabel-TV ansåg de var nymodigheter som inte behövdes. Lägg därtill strulet med att ordna garage till hojen. Flyttade runt mellan olika garage där jag fick vara några månader i taget innan jag blev utslängd för att någon med förtur eller på andra godtyckliga grunder skulle ta över platsen. Oftast innebar det att det krävdes en bilresa för att ta mig till garaget innan jag kunde köra hoj.

Så jag är enormt glad över att till slut ha flyttat till hus, trots snöskottning, tömning av septitank, konstiga elfel, kommande renoveringar och allt som det innebär.

Verkar dock jobbigt när det inte går att få tag på vettiga hantverkare när man behöver.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Känner igen mycket av det du skriver. Att man är lågprioriterad har man fått tydligt bevisat gång efter gång.
Nu senast ville jag få ett par fläktkonvektorer inkopplade till bergvärmepumpen för att kunna köra kyla under de varmaste sommarmånaderna. Den första firman jag kontaktade kom inte ut och kikade på jobbet förrän 3-4 månader efter min första kontakt, trots upprepade påstötningar från mig. Den andra firman kom ut redan dagarna efter första kontakt men det dröjde ändå nästan två månader innan jag fick en offert för jobbet.

Vidare har jag en planerad renovering av källaren, med uppbyggande av nytt badrum och tvättstuga. Här hade jag en byggfirma ute som kikade på det och det lät inte som om det skulle vara några problem att fixa det. Sedan var det tyst ett par veckor och när jag ringer och frågar om han hunnit räkna på en offert så kryper det fram att han nog ändå inte var intresserad av att göra jobbet.
Tycker jag hör sådana historier hela tiden. Känns som något inte är helt sunt i byggbranschen när det är "säljarens marknad" på det sättet. Antar renoveringsboomen i samband med pandemin i kombination med en generell byggboom, effekter av ROT-avdrag och annat som pågått en längre tid bidragit till detta.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan glädja dej med att i dalsland finns ingen snö vi har grönt gräs och fina rena vägar?
Väldans snällt av dig, hygglo :FU Själv fick jag ägna hela gårdagskvällen åt att skotta den förbannade uppfarten :mad:
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Väldans snällt av dig, hygglo :FU Själv fick jag ägna hela gårdagskvällen åt att skotta den förbannade uppfarten :mad:
Du skall veta att jag antagligen både är sjuk i huvudet o lätt pervers. För konstigt nog gillar jag att skotta snö det är något lugnande harmoniskt välmående som infinner sig när jag skottar snö. Hade jätte gärna bytt med dej.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du skall veta att jag antagligen både är sjuk i huvudet o lätt pervers. För konstigt nog gillar jag att skotta snö det är något lugnande harmoniskt välmående som infinner sig när jag skottar snö. Hade jätte gärna bytt med dej.
Du är välkommen att komma hit och skotta bäst du vill, jag bjuder på både kaffe och snöskyffel :hihi
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vårt företags Intranätet verkar ha blivit nästa reklamfinansierade plats att prångla dynga från samt att webutvecklaren för intranätets websajt har damp/adhd/asperger/whatever med noll sinne för "kiss" och UI. Dra in extern javakod på intranätet - som upplagt för ransom. Argggh!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bara ett rosthål i tröskeln. View attachment 466471
Har en bil med liknande rost stående här. Ska få tummen ur och skicka aset till skroten nån dag...
Nåt klappmongo till tidigare ägare hade skruvat alu-durk rakt i tröskeln på ena sidan, med självgängande skruv av ytterligare nån annan legering. Bada skiten i saltvatten och rosten är högst påtaglig.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Har en bil med liknande rost stående här. Ska få tummen ur och skicka aset till skroten nån dag...
Nåt klappmongo till tidigare ägare hade skruvat alu-durk rakt i tröskeln på ena sidan, med självgängande skruv av ytterligare nån annan legering. Bada skiten i saltvatten och rosten är högst påtaglig.
Jag skulle hjälpa en kille med ett hål. Besiktningen menade att bilen hade klarat sig ovanligt bra. Det är förstås över en vecka sen de såg den.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gavlegårdarnas hemsida säger "Om din felanmälan gäller akut ärende med fara för person eller egendom är det viktigt att ni kontaktar oss direkt." så det gjorde jag - i min infantila godtrogenhet och enfald. Notera diskrepansen i datumen man angivit. Klantskallar. Oduglingar. Curlade jävla spån. IQ-mongon. Tredje gången på två år som läckage uppstår där man hårdlött med korroderande flussmedel på 16mm vattenledningar.

21-08xx48 - Prio! Vattenläckage
Registrerad - 2021-12-15 15:52
Norra Stiftelsevägen 10
  • Ärendenummer: 21-08xx48
  • Registrerad: 2021-12-14 10:07
  • Senast ändrad: 2021-12-15 15:52
  • Status: Registrerad
  • Tillträde: Utanför lägenheten
  • Vattenläckage från rör
    Garage > Tak
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
När svenska damlandslaget i handboll gnäller för att dom ställdes mot Holland, Frankrike och Norge, vill man nå längre än kvartsfinal då får man träna hårdare och spela smartare.
Jag blir så förbannad på att alla svenska idrottare tror att det finns nån jädra gräddfil åt dom till finalen och där ska motståndet helst inte kunna spela över huvudtaget.
Det måste vara den curlade generationen som tävlar för Sverige nu.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top