Sämsta kopplingsresovoar?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag håller ju på med gamla hojar jämt men det här var det värsta jag sett, och den här kopplingen har alltså fungerat fram tills nyligen när det började dragga. Och den var såhär tom när jag bröt upp skruvarna till locket för första gången någonsin.

Är det någon som vet om det brukar vara JIS skruvar på åttiotalsjapaners kopplingshuvudcylinders lock?
 

Bifogat

  • F9682050-A447-458E-BB82-5D99DD043AA3.jpeg
    F9682050-A447-458E-BB82-5D99DD043AA3.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 39
  • C954DDBD-7C59-4367-B9BF-4137562B7065.jpeg
    C954DDBD-7C59-4367-B9BF-4137562B7065.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 38
  • 76A68E59-BA33-4C41-B6DE-47DEA75F9C6D.jpeg
    76A68E59-BA33-4C41-B6DE-47DEA75F9C6D.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 38

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag håller ju på med gamla hojar jämt men det här var det värsta jag sett, och den här kopplingen har alltså fungerat fram tills nyligen när det började dragga. Och den var såhär tom när jag bröt upp skruvarna till locket för första gången någonsin.

Är det någon som vet om det brukar vara JIS skruvar på åttiotalsjapaners kopplingshuvudcylinders lock?
Ja antagligen uteslutande JIS, har aldrig sett något annat iaf.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
JIS mejsel fungerar utmärkt i philips skruv, men inte tvärtom. Så vill man vara safe så använder man bara JIS mejsel när man skruvar på japanska hojar.

Edit. JIS skruv identifieras med "punkten" på skruvskallen.
Capture6.PNG
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fanns ingen punkt och har bara sett det på flottörskruvarna innan. Tycker alltid de skruvarna sitter illa i mejseln
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ungefär så där såg det ut i GSX:ens bromscylindrar, höll inte på att få i den i garaget då bromsarna låste sig så fort man tog på dom lite hårdare.

Skulle man byta bromsvätska som man ska slipper man nog mycket av geggan.

Är väl JIS på samtliga krysspår skruvskallar i hojarna, eller?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ungefär så där såg det ut i GSX:ens bromscylindrar, höll inte på att få i den i garaget då bromsarna låste sig så fort man tog på dom lite hårdare.

Skulle man byta bromsvätska som man ska slipper man nog mycket av geggan.

Är väl JIS på samtliga krysspår skruvskallar i hojarna, eller?
Oklart, jag har alltid trott att det var begränsat till förgasaren med omgivning men jag är villig att ändra mig.

Alltigt tyckt just de skruvarna verkar mjuka och icke passande
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
JIS är det ofta, jag skulle tro att det finns en del JIS skruvar utan punkt också.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Slipa av 1,5-2mm på sjärnmejselns kryss i underkant så kryssel blir kortare då funkar det mycket bättre. Jis skruvar är betydligt grundare än Philips men också rakare i sidorna Philips är svagt koniska i krysset.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Slipa av 1,5-2mm på sjärnmejselns kryss i underkant så kryssel blir kortare då funkar det mycket bättre. Jis skruvar är betydligt grundare än Philips men också rakare i sidorna Philips är svagt koniska i krysset.
Gjorde det, men tog av för mycket eller för lite för den sitter ändå dåligt i skruven
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
JIS mejsel fungerar utmärkt i philips skruv, men inte tvärtom. Så vill man vara safe så använder man bara JIS mejsel när man skruvar på japanska hojar.

Edit. JIS skruv identifieras med "punkten" på skruvskallen.
View attachment 466101
Inte alla har väl punkt ? På gammeljapsen i garaget (en -01:a ) har ingen av stjärnskruven punkt ändå är det jis på allt där och inte juniorcrossarna heller 97 och 2007 är jis punktade
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Inte alla har väl punkt ? På gammeljapsen i garaget (en -01:a ) har ingen av stjärnskruven punkt ändå är det jis på allt där och inte juniorcrossarna heller 97 och 2007 är jis punktade
JIS mejsel fungerar utmärkt i philips skruv, men inte tvärtom. Så vill man vara safe så använder man bara JIS mejsel när man skruvar på japanska hojar.

Edit. JIS skruv identifieras med "punkten" på skruvskallen.
View attachment 466101
Ursäkta, men skruven heter Phillips efter https://sv.wikipedia.org/wiki/Henry_Phillips
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag håller ju på med gamla hojar jämt men det här var det värsta jag sett, och den här kopplingen har alltså fungerat fram tills nyligen när det började dragga. Och den var såhär tom när jag bröt upp skruvarna till locket för första gången någonsin.

Är det någon som vet om det brukar vara JIS skruvar på åttiotalsjapaners kopplingshuvudcylinders lock?
Bromsvätskebehållaren på min 750 twin. Ser ut som äppelmos.

image.jpeg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag håller ju på med gamla hojar jämt men det här var det värsta jag sett, och den här kopplingen har alltså fungerat fram tills nyligen när det började dragga. Och den var såhär tom när jag bröt upp skruvarna till locket för första gången någonsin.

Är det någon som vet om det brukar vara JIS skruvar på åttiotalsjapaners kopplingshuvudcylinders lock?

Bromsvätskebehållaren på min 750 twin. Ser ut som äppelmos.

View attachment 466121
Helvette gubbar! Det tar max 30 minuter att byta bromsvätska och man gör det vartannat eller vart tredje år. Hur busy är ni egentligen? ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Helvette gubbar! Det tar max 30 minuter att byta bromsvätska och man gör det vartannat eller vart tredje år. Hur busy är ni egentligen? ?
Gissar gubbarna visar photon från egen 1:a service på sina "fynd".
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Bromsvätskebehållaren på min 750 twin. Ser ut som äppelmos.

View attachment 466121
Ser precis lika fin ut som bromsvätskan i min första hoj. Fick skrapa ur "vätskan" med skruvmejsel. Hojen var 18 år gammal när jag köpte den och fan vet om bromsvätskan någonsin var bytt. Förvånansvärt nog funkade bromsarna ändå hjälpligt vid provkörningen.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Helvette gubbar! Det tar max 30 minuter att byta bromsvätska och man gör det vartannat eller vart tredje år. Hur busy är ni egentligen? ?
Aaahhhh, nu har inte du kombinerade bromsar från Honda hör jag :)

(jag har inte bytt själv ännu för jag har inte hittat en vacuum-bleeder som funkar så jag kan göra det själv)
/R
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Aaahhhh, nu har inte du kombinerade bromsar från Honda hör jag :)

(jag har inte bytt själv ännu för jag har inte hittat en vacuum-bleeder som funkar så jag kan göra det själv)
/R
Du kanske kan klara det med en
Om det är gjort så att bakbromsen tar bakre bromsok och ena främre bromsoket ????
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Aaahhhh, nu har inte du kombinerade bromsar från Honda hör jag :)

(jag har inte bytt själv ännu för jag har inte hittat en vacuum-bleeder som funkar så jag kan göra det själv)
/R
Jag bytte bromsslangar och luftade själv på min VFR med vacuum-bleeder från Ebay. Det var lite pyssel men det gick bra?
 
  • Gilla
Reaktioner: RN
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top