Tråden för stötande skämt

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har ju haft förmånen att arbeta i andra länder, länge nog för att omfattas av deras system.
Ett exempel, i Tyskland tillhörde jag svenska systemet de tillåtna 5 åren, med full sjukförsäkring osv osv.
Från dag 1 år 6 sjönk summan på sista raden med drygt 10000:- efter skatter, pensionsinbetalningar mm p g a alla avgifter och försäkringar mm som var ett minimum för att få stanna kvar och jobba.
Det var rätt OK att flytta hem igen.
I Spanien är lönerna lägre, levnadskostnaderna generellt lägre men boende är dyrare än här t ex. Men framför allt kostar alla sjukförsäkringar, tandvårdsförsäkringar och liknande vansinniga belopp varje månad. Lägg till det osäkra anställningsförhållande. Lokalanställda konsulter fick ett sms den 26,e varje månad med besked om de skulle komma tillbaka den 1,a nästa månad eller ägna sista dagarna åt att tömma skrivbordet.
Hur mycket kunskapsöverföring tror ni skedde?
Detta är bara några snabba exempel.
Så ni som inte gillar systemet här, flytta! Allt blir så mycket bättre!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har ju haft förmånen att arbeta i andra länder, länge nog för att omfattas av deras system.
Ett exempel, i Tyskland tillhörde jag svenska systemet de tillåtna 5 åren, med full sjukförsäkring osv osv.
Från dag 1 år 6 sjönk summan på sista raden med drygt 10000:- efter skatter, pensionsinbetalningar mm p g a alla avgifter och försäkringar mm som var ett minimum för att få stanna kvar och jobba.
Det var rätt OK att flytta hem igen.
I Spanien är lönerna lägre, levnadskostnaderna generellt lägre men boende är dyrare än här t ex. Men framför allt kostar alla sjukförsäkringar, tandvårdsförsäkringar och liknande vansinniga belopp varje månad. Lägg till det osäkra anställningsförhållande. Lokalanställda konsulter fick ett sms den 26,e varje månad med besked om de skulle komma tillbaka den 1,a nästa månad eller ägna sista dagarna åt att tömma skrivbordet.
Hur mycket kunskapsöverföring tror ni skedde?
Detta är bara några snabba exempel.
Så ni som inte gillar systemet här, flytta! Allt blir så mycket bättre!
Ju mer skatt desto bättre. 100% skatt = allt bra. Passar det inte så flytta.

Borgarna sänkte skatten men trots det ökade skatteintäkterna. Hur är det möjligt? Bättre att alla jobbar och betalar 100% skatt och sen får staten dela upp det rättvist. Folk kommer jobba mer då eftersom alla gillar att hjälpa andra.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ju mer skatt desto bättre. 100% skatt = allt bra. Passar det inte så flytta.

Borgarna sänkte skatten men trots det ökade skatteintäkterna. Hur är det möjligt? Bättre att alla jobbar och betalar 100% skatt och sen får staten dela upp det rättvist. Folk kommer jobba mer då eftersom alla gillar att hjälpa andra.

Fast Maggan tror väl fortfarande att Lafferkurvan är nåt orwelskt som högerextremister hittat på.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur mycket kunskapsöverföring tror ni skedde?
Precis lika mycket som i USA, dvs ingen alls. Anledningen till att ingen där vågar vara borta från jobbet längre tid än en vecka i stöten samt att det är noll dagar betalt ledighet/semester som default om inget annat avtalats. Att många där behöver ha två minium wage jobb för att överleva är stötande.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast Maggan tror väl fortfarande att Lafferkurvan är nåt orwelskt som högerextremister hittat på.

Du vet vad Maggan har för bakgrund va?

Tror nog att hon tillhör den tiondels promille i världen som kan mest om nationalekonomi över huvudtaget. Hennes man likaså.

Sedan är det en HELT annan sak att bedriva politik men efter Ohlin är hon nog mest ekonomiskt meriterad i svensk politisk historia efter 1950.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du vet vad Maggan har för bakgrund va?

Tror nog att hon tillhör den tiondels promille i världen som kan mest om nationalekonomi över huvudtaget. Hennes man likaså.

Sedan är det en HELT annan sak att bedriva politik men efter Ohlin är hon nog mest ekonomiskt meriterad i svensk politisk historia efter 1950.
Så om vi hittar någon annan från den tiondels promillen som inte håller med Maggan, vad händer då? Imploderar universum? Eller är det bara så att en av dem har fel?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du vet vad Maggan har för bakgrund va?

Tror nog att hon tillhör den tiondels promille i världen som kan mest om nationalekonomi över huvudtaget. Hennes man likaså.

Sedan är det en HELT annan sak att bedriva politik men efter Ohlin är hon nog mest ekonomiskt meriterad i svensk politisk historia efter 1950.

Ja, jag vet mycket väl vad hon har för utbildning, hon har trots den utbildningen förkastat en teori som har vetenskaplig konsensus.

Den har hon kallat orwelsk förkastat som en högerextrem teori.

Så vill du vara så vänlig och förklara på vilket sätt Maggans ekonomiutbildning gör att du tror mer på hennes pseudoteorier än forskare inom ekonomi?

För övrigt var väl Wibble högre meriterad. Och Anders Borg har väl formelt sett likvärdig utbildning med Maggan men från en skola med lägre status.

Lite som en civilingenjör från Luleå kan ju inte mäta sig mot en från KTH.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Maggan slår mig som någon som fundamentalt har noll koll på (verklighets)ekonomi.

Vad har hon lärt sig rabbla på skolan som en robot? Keynesianism, keynesianism och lite mer keynesianism kanske?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Maggan slår mig som någon som fundamentalt har noll koll på (verklighets)ekonomi.

Vad har hon lärt sig rabbla på skolan som en robot? Keynesianism, keynesianism och lite mer keynesianism kanske?

Ja, det finns ju den sorten som lyckas fullfölja universitetsutbildningar utan att lyckats lära sig använda den verktygslåda universitetet ger dem.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top