Noll vision - i praktiken

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Utan att ha åstadkommit något… återigen så visar du prov på en helt huvudlös debatteknik.

Historielöshet OCH ignorans är ingen bra kombination.
Det var du som hävdade det. Inte jag.
SMC har drivit dessa frågor i decennier, MOT bla Trafikverket som styvnackat vägrat diskutera saken.

Nu har Trafikverket efter internationella påtryckningar svängt lite, det är hela saken.

Nej, det är nog helt korrekt att Sverige inte skulle förbjuda motorcyklar. Men staten kan ju hitta på allehanda hyss som gör att det i praktiken blir alltför jobbigt, eller tråkigt. SMC har tex genom åren hindrat införandet av maxeffekt och kraftigt sänkt toppfart (lägre än högsta skyltade motorvägsfart) på motorcyklar. Även regplåt fram jobbar dom mot.

Men som andra har noterat, du verkar mest gå igång på argumenterandet, lyssnar bara på dina egna argument, du får panik om människor gör något tillsammans/kollektivt, och verkar störa dig enormt på att någon tjänar mer än dig. Och för att strö salt i såren, tom Liberalerna vill få bort skillnaderna mellan rika och fattiga kommuner, ge alla samma förutsättningar och homologisera skolan: https://www.dn.se/sverige/liberalerna-vill-tvinga-kommuner-att-hoja-skolpengen/

För att återgå lite till ämnet: https://www.gd.se/2021-11-20/bilist-tittade-pa-pekskarm--krockade-med-a-traktor

Dels kan man ju fråga över det smarta med att såna ska regleras via en pekskärm, istället för rattar, som är betydligt enklare när man kör bil, men det är väl för att biltillverkarna måste komma med något nytt hela tiden, bättre eller sämre spelar ingen roll, och dels är det faktiskt bra att tom rättsväsendet inte stirrar sig blinda på hastighet:
Nej jag får inte panik. Jag stör mig inte på människor som tjänar mer än jag. Även om jag hade gjort det så hade jag inte stört mig på dansken. Vad Liberalerna vill göra har inget med mig att göra.

Jag var beredd på den typen av argument när jag kritiserade den heliga kon. Jag har tidigare sammanfattat argumenten här:
Så får att sammanfatta: För höga löner, för höga utgIfter, för lite konkreta resultat och att man lyckats lura i kollektivet att vår hobby är förlorad utan dem.
Om andra tycker att dansken ska ha mer än 100k/månad, att SMCs utgifter är i sin ordning, att de levererar konkreta resultat och att man inte lurat i kollektivet att hobbyn är förlorad utan dem så tyck det. Jag har läst på och bildat mig en uppfattning som jag för tillfället är trygg i. Jag har delat med mig av min uppfattning, efter jag fick en direkt fråga om vad jag tyckte, och jag förväntar mig inte att alla ska hålla med mig.

Fortsätt med att säga att jag har panik, är historielös, har en taskig debatteknik med mera. Jag kan ta det.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kompetens kostar, oavsett om den sitter i ett vinstdrivande bolag, statligt ägt bolag eller en förening, jag har inga problem med det.

Jag har sett vilket enormt arbete som görs genom delar av organisationen. Ledarskapet är en viktig pusselbit för att det ska fungera, uppifrån och ner.

Som medlem är jag glad att vi har ett stark och kompetent SMC. Det är mycket pengar involverat, då ser jag gärna att någon har ett ordentligt ansvar. Alla de här förskingringarna jag läser om i föreningar runt om i Sverige, jag är övertygad om att det är mindre sannolikt när ansvariga är anställda och uppbär rätt ersättning.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nej, det är nog helt korrekt att Sverige inte skulle förbjuda motorcyklar. Men staten kan ju hitta på allehanda hyss som gör att det i praktiken blir alltför jobbigt, eller tråkigt. SMC har tex genom åren hindrat införandet av maxeffekt och kraftigt sänkt toppfart (lägre än högsta skyltade motorvägsfart) på motorcyklar. Även regplåt fram jobbar dom mot.

Men som andra har noterat, du verkar mest gå igång på argumenterandet, lyssnar bara på dina egna argument, du får panik om människor gör något tillsammans/kollektivt, och verkar störa dig enormt på att någon tjänar mer än dig. Och för att strö salt i såren, tom Liberalerna vill få bort skillnaderna mellan rika och fattiga kommuner, ge alla samma förutsättningar och homologisera skolan: https://www.dn.se/sverige/liberalerna-vill-tvinga-kommuner-att-hoja-skolpengen/

För att återgå lite till ämnet: https://www.gd.se/2021-11-20/bilist-tittade-pa-pekskarm--krockade-med-a-traktor

Dels kan man ju fråga över det smarta med att såna ska regleras via en pekskärm, istället för rattar, som är betydligt enklare när man kör bil, men det är väl för att biltillverkarna måste komma med något nytt hela tiden, bättre eller sämre spelar ingen roll, och dels är det faktiskt bra att tom rättsväsendet inte stirrar sig blinda på hastighet:
Håller med, det känns trafiksäkerhetsmässigt "bakåt" att införa funktioner som kräver att man släpper blicken från det som är viktigt.
Men det är nog som du säjer, ett säljande argument att kunna skriva att bilen har 12-tums peksärm :va
Det har varit förvånansvärt lite debatt om det tycker jag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller med, det känns trafiksäkerhetsmässigt "bakåt" att införa funktioner som kräver att man släpper blicken från det som är viktigt.
Men det är nog som du säjer, ett säljande argument att kunna skriva att bilen har 12-tums peksärm :va
Det har varit förvånansvärt lite debatt om det tycker jag.
Det viktiga är nog här som annars själva funktionen. När man kör bil sitter man inte och stirrar på en skärm. Klimatanläggningen är nuförtiden automatisk. Blinkers, helljus, farthållare, vindrutetorkare... det mesta går med automatik idag. Resten styr man med rösten...

Bättre än förr? Det vete fan.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det viktiga är nog här som annars själva funktionen. När man kör bil sitter man inte och stirrar på en skärm. Klimatanläggningen är nuförtiden automatisk. Blinkers, helljus, farthållare, vindrutetorkare... det mesta går med automatik idag. Resten styr man med rösten...

Bättre än förr? Det vete fan.
Ptjaa, jag tror - som med mycket annat - att det handlar om tillvänjning och anpassning. Går jag till mig själv är jag väl hyfsat teknikintresserad men har ändå paradigmer från tidigare decennium, ändå från DOS-tiden. Det gör att jag, av gammal vana, börjar med att knappa i menyerna innan jag t ex kommer ihåg att använda röstassistenten.

En annan familjemedlem i min ålder ( ? ) hatar instruktionsböcker och vill att allt ska fungera precis som personen är van, det gör nog att tröskeln till det nya UI blir ändå lite högre.

Det tror jag personligen är anledningen till att många traditionella biltillverkare väljer att behålla några knappar och vred för de mest självklara funktionerna, pekskärmarna bör ju inte bli ett självändamål i sig. Och det kan nog hjälpa till att undvika olyckor som den i exemplet under övergångsskedet. Tänker jag?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Är det någon här som har erfarenhet av röststyrning när den styrande har någon form av talfel eller dialekt som kan vara svårtolkad?

Ämnesflykt från nollvision,
Jag menar, röststyrning är bra för synskadade men sämre om man har fått en stroke tex och tungan inte lyder.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är det någon här som har erfarenhet av röststyrning när den styrande har någon form av talfel eller dialekt som kan vara svårtolkad?

Ämnesflykt från nollvision,
Jag menar, röststyrning är bra för synskadade men sämre om man har fått en stroke tex och tungan inte lyder.
Nja, men som jag förstått det har de stora leverantörerna (Google/Apple/Tesla etc) backend-lösning på detta. Dvs kommandot går till central server för att tolkas och skickas sedan tillbaka till telefonen/bilen/etc och kommandot utförs. Dialekter lärs med tiden och med tanke på all data som analyseras varje sekund så blir det väl bättre och bättre. Såvitt jag vet så funkar det både i Skåne och Norrbotten vad gäller svenska (som är ett litet språk).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ptjaa, jag tror - som med mycket annat - att det handlar om tillvänjning och anpassning. Går jag till mig själv är jag väl hyfsat teknikintresserad men har ändå paradigmer från tidigare decennium, ändå från DOS-tiden. Det gör att jag, av gammal vana, börjar med att knappa i menyerna innan jag t ex kommer ihåg att använda röstassistenten.

En annan familjemedlem i min ålder ( ? ) hatar instruktionsböcker och vill att allt ska fungera precis som personen är van, det gör nog att tröskeln till det nya UI blir ändå lite högre.

Det tror jag personligen är anledningen till att många traditionella biltillverkare väljer att behålla några knappar och vred för de mest självklara funktionerna, pekskärmarna bör ju inte bli ett självändamål i sig. Och det kan nog hjälpa till att undvika olyckor som den i exemplet under övergångsskedet. Tänker jag?
Det är enklare att flyga JAS Gripen än en Supercub. Även om det finns många knappar så krävs det inte så många för att flyga planet. Det är väl en liknande utveckling för bilarna.

Och snart ryker nog ratten också...

Saknar man handgas, tändningsförställning, fem reglage till värmen, helljusknapp på golvet, manuell choke, separat knapp för ljusspolaren etc etc? Inte så troligt. Men det är ju för att man blivit van.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Visst kan det vara en vanesak, åtminstone delvis. Van av hur dålig röststyrning varit tidigare bryr jag mig oftast inte ens om att testa. Den största begränsningen hos röststyrning har varit att man inte vet vilka kommandon man kan ge och det har inte fungerat att säga det hur som helst. Det där har blivit betydligt bättre på senare år.

Ett fysiskt vred eller knapp har fördelen att det ger en signal till oss om hur vi kan använda det. Detta fyller en mer fundamental funktion för oss än man kan tro. Senare års forskning har visat att det till och med det är så vi orienterar oss i förhållande till olika saker omkring oss, vi ser inte olika saker som objekt utan utifrån vad vi uppfattar att vi kan göra med dem.

Men det kostar att ha fysiska vred och knappar, mycket mer än man kan tro. Det begränsar även möjligheten att uppdatera med nya funktioner via mjukvara. När det ändå behöver finnas en pekskärm i bilen blir det därför ur tillverkarnas perspektiv betydligt mer fördelaktigt att använda den istället för att ha fysiska rattar och knappar för saker.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För mig ligger en rimlig lön som GS för SMC i spannet 40-50k/månad.

Jisses...Du fortsätter sannerligen att rada upp bevisen för att du är ett troll utan verklighetsuppfattning...

De lönenivåer du snackar om är numera ingångslöner för snorungar utan större erfarenhet i en hel del tjänstemannayrken. Någon påstod att 40-50 tusen per månad är lönenivån för en chaffis i Malmfälten, men de tjänar faktiskt lite mer än så.

Vill du ha en snorunge utan erfarenhet (eller en chaffis utan högre utbildning), betala då 40-50 tusen per månad. Vill du däremot att någon med högre kompetens eller högre utbildning ger upp sin privata karriär för detta uppdrag så kostar det ytterligare några tior per månad.

Hela debatten är precis som debatten kring våra politikers löner. 98% av alla fördummade svenskjävlar skriker om att halvera deras löner. Jag tycker istället att vi dubblerar dem, så att kompetent folk kan tänka sig att pausa sin privata karriär.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jisses...Du fortsätter sannerligen att rada upp bevisen för att du är ett troll utan verklighetsuppfattning...

De lönenivåer du snackar om är numera ingångslöner för snorungar utan större erfarenhet i en hel del tjänstemannayrken. Någon påstod att 40-50 tusen per månad är lönenivån för en chaffis i Malmfälten, men de tjänar faktiskt lite mer än så.

Vill du ha en snorunge utan erfarenhet (eller en chaffis utan högre utbildning), betala då 40-50 tusen per månad. Vill du däremot att någon med högre kompetens eller högre utbildning ger upp sin privata karriär för detta uppdrag så kostar det ytterligare några tior per månad.

Hela debatten är precis som debatten kring våra politikers löner. 98% av alla fördummade svenskjävlar skriker om att halvera deras löner. Jag tycker istället att vi dubblerar dem, så att kompetent folk kan tänka sig att pausa sin privata karriär.
Så är det. 50k är en svenssonlön. För mig handlar det om ideellt vs vinstdrivande och där ser jag att lönerna bör vara lägre för att jag ska vara medlem. Du har en annan uppfattning och det är såklart ok. Dock antar jag att även du har en övre gräns du hade tolererat, om än högre än min.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det är enklare att flyga JAS Gripen än en Supercub. Även om det finns många knappar så krävs det inte så många för att flyga planet. Det är väl en liknande utveckling för bilarna.

Och snart ryker nog ratten också...

Saknar man handgas, tändningsförställning, fem reglage till värmen, helljusknapp på golvet, manuell choke, separat knapp för ljusspolaren etc etc? Inte så troligt. Men det är ju för att man blivit van.
Är det verkligen lättare att flyga en Gripen än super cub? Varför börjar i så fall inte piloter i flugvapnet direkt på Gripen?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är det verkligen lättare att flyga en Gripen än super cub? Varför börjar i så fall inte piloter i flugvapnet direkt på Gripen?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Ptjaa, jag kan i viss mån förstå vad Brooklyn menar, men å andra sidan går JAS-kärran i överljudsfart och Du tränar för en situation där Du är omgiven av folk som försöker ha ihjäl Dig? Men personligen tror jag ändå att vissa reglage gör sig bra som fysiska ett tag till med tanke på att vi kan behöva göra snabba ändringar under t ex pågående samtal via telefon eller i konversation i kupén, t ex vindrutespolning, helljustuta, varningsblinkers eller blinkers.


Är det någon här som har erfarenhet av röststyrning när den styrande har någon form av talfel eller dialekt som kan vara svårtolkad?
Jag har en nära släkting med strokeliknande talsvårigheter efter en svår trafikolycka i ungdomen. För honom funkar Siri i telefonen samt Android Auto i min bil bra, d v s röststyrning där man talar några meningar för att kalibrera röstassistenten.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är det verkligen lättare att flyga en Gripen än super cub? Varför börjar i så fall inte piloter i flugvapnet direkt på Gripen?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Det finns nog flera anledningar till det. Ett är tillgängligheten på flygplan, ett annat skäl är kostnaden. Det finns nog ett antal fler, men inte att det skulle vara svårfluget i sig.
Jag har flugit det i "riktig" simulator på flottilj och det är ju gjort för att vara så enkelt som möjligt att flyga. Som simulatorpersonalen sade: "Din morsa kan flyga Gripen".

Pilotens kapacitet skall gå till att lösa uppgiften, inte framföra flygplanet.

Nu börjar man direkt på SK60 som också är väldigt lättfluget.

Super Cub kan vara ganska lömskt i vissa attackvinklar och hastigheter, man skall laborera med klaffar, propellervinkel, gaspådrag, blandningsförhållande, kombinerade roderutslag osv. Dessutom sporrhjul...
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Trafikverket menar att det är deras initiativ och att de nu tagit in SMC för inledande samtal.

Dansken hävdar att det är deras initiativ som TR nu utför.

Bilderna är oförenliga och jag vet inte vad som är sant.
Super Cub kan vara ganska lömskt i vissa attackvinklar och hastigheter, man skall laborera med klaffar, propellervinkel, gaspådrag, blandningsförhållande, kombinerade roderutslag osv. Dessutom sporrhjul...


Äsch, promenadtempo - vad kan hända egentligen ?

 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Är det någon här som har erfarenhet av röststyrning när den styrande har någon form av talfel eller dialekt som kan vara svårtolkad?

Ämnesflykt från nollvision,
Jag menar, röststyrning är bra för synskadade men sämre om man har fått en stroke tex och tungan inte lyder.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ptjaa, jag kan i viss mån förstå vad Brooklyn menar, men å andra sidan går JAS-kärran i överljudsfart och Du tränar för en situation där Du är omgiven av folk som försöker ha ihjäl Dig? Men personligen tror jag ändå att vissa reglage gör sig bra som fysiska ett tag till med tanke på att vi kan behöva göra snabba ändringar under t ex pågående samtal via telefon eller i konversation i kupén, t ex vindrutespolning, helljustuta, varningsblinkers eller blinkers.



Jag har en nära släkting med strokeliknande talsvårigheter efter en svår trafikolycka i ungdomen. För honom funkar Siri i telefonen samt Android Auto i min bil bra, d v s röststyrning där man talar några meningar för att kalibrera röstassistenten.
Jösses vad jag lär mig saker här idag. ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top