Suzuki Bandit 1200-tråden

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Men att stå gränsle över cykeln och hålla motorn på mellan 60 - 80kg gissar jag, det sättet lär ju ta på ryggen. Kan tilläggas att jag är ensam när detta görs. Nu är generator, startmotor och kopplingskorgen urtagen, men det minska ju bara vikten relativt marginellt.

Hur rotera motorn så att den går fri? Växelaxeln är ju ett jäkla hinder.
(Han på YT har plockat den ramren för att sedan lacka om ramen. Den här killen är betydligt bättre än den gamle busschaffisen Delboy som snackar vitt och brett om saker han inte har en aning om)
 

Bjornbuse1

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2020
Ort
Ängelholm
Hoj
2000, Suzuki Bandit Gsf1200s
Björnbuse1; varför inte gå igenom ok och pump i vinter. Packningssatserna kostar inte många hundra på Ebay. Samtidigt får du god inblick över hur skicket är på bromssystemet. Kolla oxå att dina belägg inte har "glaserats" när dom legat an vid färd.
"Bandit-1200" Har väl haft lite samma tankar o ligger mer i garaget än i soffan (e väl bra i och för sig ?) Har gott igenom det mesta och rengjort, smort där man ska och inte för mycket på mig själv. Har bytt ut det jag fått tips om och annat självklart. Idag när jag luftat med hjälp av en systersonen som kan se ordentligt och alltid bra med en extra arm tog det nästan en hel liter DOT4 för att få ut alla bubblor. Tog sen en provtur, men efter en stund kände jag att det var likadant. Körde hem och av någon anledning plockade jag av höger (framifrån) bromsok och snurrade på hjulet och då snurrade det på helt normalt!!! Så antingen oket eller bromsslang som är boven i dramat? Hoppas jag. Men jag får se, är som sagt förtidspensionär, så det får sparas lite först.

Ha en go lördag :hej
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Tack för svar Anders. Med den vetskapen lyckades även en gammal pensionär med förtvinade muskler själv lyfta upp motorn på operationsbordet.

Anledningen till att jag har tagit ur motorn var att jag vid sista körningen upplevde att det lät ung som grus i växellådan (vid lägsta växeln har jag för mig om jag minns rätt) och att jag upplevt transmissionsljud under säsongen. Med tråget borttaget kan man ju se båda axlarna, och det jag ser så långt möjligt är, är felfria drev. Inga urgröpta kuggar ens. Står väldigt frågande vad det är jag upplevt vid sista turen. Testade i somras med att byta framdrev, men transmissionsljudet kvarstod. Får väl gå igenom kedjan, och inse att man börjat i fel ände :). Men det är ju så kul att mecka, ha ha.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Rakskurna drev låter ju rejält. Det enda att oroa sig för är lagret på utgående axeln om man spänt kedjan för hårt någon gång. Om du har möjlighet, byt det lagret, utan att ta reda på om det behövs eller inte, när du ändå har motorn kluven. Likaså packboxen där far illa i grussprutet från kedjan. Packboxen för kopplingsstången är given att byta.
 

DanHam

DanHam
Gick med
18 Mar 2019
Ort
Kävlinge
Hoj
-78 Honda CX500, -81 Honda CB750, -82 Honda CB900F2, -02 Honda Transalp, -10 Honda Varadero XL1000VA, -87 Honda CBR1000F
Hej alla banditägare!
Jag ska kolla på och provköra en Bandit och en GSX 1400 nästa lördag.
Nu undrar jag vad jag ska kolla på och förvänta mig. Efter att ha provkört Banditen först, kommer jag att tycka att 1400:an är en ”best”? Har kört många hojar, den senaste var en Varadero, oxå stor och tung precis som 1400:an.
Jag vill egentligen ha en Honda CB1300 SA men det verkar omöjligt att få fatt i, tyvärr. Fastnade för den efter en lång provkörning på ”Honda-dagarna”.
Suzuki 1400 verkar råstark och det är vridet jag är ute efter, annars hade jag köpt en Blackbird.
Har haft en Suzuki tidigare, men kvaliten var inte så hög som på Honda, vi får se, de kanske har bättrat sig.
Jag återkommer när jag kört men vill gärna veta vad ni som har kört dessa båda eller någon av dem har att säga.
Tack för ordet.
 

Bjornbuse1

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2020
Ort
Ängelholm
Hoj
2000, Suzuki Bandit Gsf1200s
Halloj igen!
Har fortfarande problem med handbromsen.
Luftar den och kör iväg, funkar fin fint i ett par minuter sen känner jag att när jag släpper gasen så bromsar den in själv, blir inte tvärstopp! Sätter jag upp den på depåställen och snurrar på däcket så snurrar det ett halvt varv ungefär. Är precis som den inte släpper trycket oken.

Jag har:
1. Nya Brembo bromsskivor
2. Nya Brembo bromsbelägg
3. Nya Hel bromsslangar
4. Bytt Brake Master Cylinder kittet
5. Kollat så den (se ovan) inte va igentäppt
6. Renoverat bromsoken (rengjort, putsat upp cylindrarna och bytt packningarna)
7 Tänkte att det kanske va något lager, men det snurrar på utmärkt utan bromsoken på.

Har jag missat något, någon som har en snilleblixt? Hade så många planer jag skulle göra nu under vintern och våren, men vill ju inte lägga massa pengar på något som inte går som den ska.

Ha bra dag :hej
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har jag missat något, någon som har en snilleblixt?
Lixom, det är det lilla hålet i bromsvätskebehållaren som ventilerar ut ALLT övertryck i bromssystemet. Fungerar det hålet, som spottar bromsvätska som en groda när man pumpar med bromshandtaget, kan det bara vara mekaniskt fel på bromsoken.

Du skrev "putsat upp cylindrarna", har du verkligen henat/honat som gjort ett svagt kryssmönster i 45 - 60 graders vinkel? Verktyg från Biltema:
19-2276_xl_1.jpg
 

Bjornbuse1

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2020
Ort
Ängelholm
Hoj
2000, Suzuki Bandit Gsf1200s
Lixom, det är det lilla hålet i bromsvätskebehållaren som ventilerar ut ALLT övertryck i bromssystemet. Fungerar det hålet, som spottar bromsvätska som en groda när man pumpar med bromshandtaget, kan det bara vara mekaniskt fel på bromsoken.

Du skrev "putsat upp cylindrarna", har du verkligen henat/honat som gjort ett svagt kryssmönster i 45 - 60 graders vinkel? Verktyg från Biltema:
19-2276_xl_1.jpg
Ett sådant verktyg har jag iNTE använt, aldrig sett innan! Köpte 2 bromsok från "Boonstra" och provade dem också med samma resultat, såg ut som nya.
Tack för snabbt svar ännu en gång. Får väl se va ett sådant verktyg kostar. Behöver nya drev och kedja och nya däck hade nog inte gjort ont heller.
Tack igen och ha en bra dag.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Håller på att dela vevhuset på min B12, men halvorna sitter ihop så starkt så jag får inte isär dem. Det är första gången motorn delas, och packningsklistret Suzuki har nyttjat, har limmat ihop halvorna ordentligt. Man kan se på det som pressats ut att det är hårt som torkat lim. Det finns möjlighet att pressa isär blockhalvorna på två motsatta ställen i blocket, men man kan ju inte pressa hur hårt som helst, då kanske man får en skev blockhalva gissar jag. Har dunkat lite försiktigt med gummiklubba runt om utan framgång. Hur mycket våld kan man ta i med? Och nej, jag har inte missat någon av de "dolda" skruvarna heller. Detta var det första man tänkte på, så det är kollat flerfalt.

Vidare, vilket packningsklister kan var användbart när det hela ska ihop igen?
Har nyttjat Permatex blå i andra sammanhang, och den produkten kommer jag aldrig att använda igen. Biltema har ett flytande packningsklister som ser ut lite som tjära och härdar långsamt. Kan det vara något?
 

Bifogat

  • 20220201_175049.jpg
    20220201_175049.jpg
    434.5 KB · Visningar: 12
  • 20220201_175106.jpg
    20220201_175106.jpg
    461.9 KB · Visningar: 11

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Håller på att dela vevhuset på min B12, men halvorna sitter ihop så starkt så jag får inte isär dem. Det är första gången motorn delas, och packningsklistret Suzuki har nyttjat, har limmat ihop halvorna ordentligt. Man kan se på det som pressats ut att det är hårt som torkat lim. Det finns möjlighet att pressa isär blockhalvorna på två motsatta ställen i blocket, men man kan ju inte pressa hur hårt som helst, då kanske man får en skev blockhalva gissar jag. Har dunkat lite försiktigt med gummiklubba runt om utan framgång. Hur mycket våld kan man ta i med? Och nej, jag har inte missat någon av de "dolda" skruvarna heller. Detta var det första man tänkte på, så det är kollat flerfalt.

Vidare, vilket packningsklister kan var användbart när det hela ska ihop igen?
Har nyttjat Permatex blå i andra sammanhang, och den produkten kommer jag aldrig att använda igen. Biltema har ett flytande packningsklister som ser ut lite som tjära och härdar långsamt. Kan det vara något?
Använd garagefönen och värm ordentligt på delningen på halvorna.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Håller på att dela vevhuset på min B12, men halvorna sitter ihop så starkt så jag får inte isär dem.
Syns det att halvorna böjar gå isär i framkanten när du använder "utpressarskruvarna"?
Du har väl inte glömt halvmånen på ingående växelaxel där kopplingskorgen sitter?
Muttern på insidan ovanför halvmånen som göms av generatorn? Likaså vid framdrevet.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Närå, fick använda slagmejsel med JIS-bits för att få bort den. Finns oxå 2 förband innanför kopplingskorgen, men dom är borta. Likaså tre på växellådans ovansida, samt en vid utgående axel. Det jag i skrivande stund börjat fundera över, är om skruvarna med pilmarkering för oljeröret och sumpfiltret är genomgående mot övre vevhushalvan, och oxå måste lossas? Jag får släpp på främre halvan och den bakre halvan med skruvarna, så möjligen ska även även dessa tre skruvar bort.

Skärmbild 2022-02-01 230258.jpg
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Bilden jag visade kommer ur manualen, men den visar mer demontage än vad som behövs. Men nu när sumpfiltret är borta får jag ju i alla fall möjlighet att skölja rent det. Hade kollat en kille på YT som visade var de "gömda" skruvförbanden fanns, men han nämnde inte skruven till oljeröret. Såg dock när jag superkollade filmen att röret var borta när han delade.

Nu är lådan ur och jag blir mer och mer förvånad över det ljud som lådan gav i från sig när man drog igång. Alla fyra lagren går lent och fint. Inget hack eller glapp. Det enda jag hittat är en antydan till slitage på femmans drivande drev. Man börjar ju få mardrömmar om det kan ha varit ev grus på kedjan som följt med över främre drevet, och att det är det jag hört. Då har man liksom meckat i onödan :p.

Funderingarna nu är om man ska bry sig om slitaget på drevet (efter 3500 mil) och ev bara byta lagret mot kedjedrevet.20220202_143206.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Funderingarna nu är om man ska bry sig om slitaget på drevet (efter 3500 mil) och ev bara byta lagret
Det är bara dumt att inte byta det utgående lagret och dess packbox. Byt respektive drevpar du ser är "pittade". När du ändå är inne och skruvar, sänd iväg tvåan/femman för undercut till Motospeed. Du ser direkt vad jag menar med det som är slitet i ingreppet dvs klackarna på det ena och urfräsningen i det andra.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Trots all försiktighet man vidtagit händer detta: en liten del av trasan man stoppat i insuget när motorn varit delad blir oupptäckt kvar. Drar igång hojen efter lite växellådejobb och motorn går bra...... i runt 5 sekunder. Sedan bara på 3 cylindrar och med ett skrammel. Gått in i cylindern med endoskop och ser så långt inga skador. Bara en tygbit som sticker fram. Verkar inte som om ventilen har gått in i kolven, men man vet inte helt säkert. Å andra sidan är tyget så tunt att ventilen kan inte vara speciellt långt ute när kolven kommer. Ett kompressionsprov får visa hur det gått. Skramlet är nog ventilsläpan som går mot delvis öppen ventil skulle jag tro.

20220425_200326.jpgcyl4.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top