Frågor man vågar ställa

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ta o skit i 4T maskinerna köp en beg 250 2T.

Mycket mindre skruva o absolut inte så täta oljebyte. Heller inte kolvbyte eller dyra ventil justeringar, sedan är dom lite lättare o tittar du på gasgas 300 så är dom flesta enduro vägreggad o går utmärkt att köra på väg.

Min yz250wr 2T gick 1100 mil innan kolvbyte o ca 300 mil mellan oljebyte som motard på asfalt och grus.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Filar på att sälja min GSX-R.

Två av två som hört av sig skall köpa på export, och tycker att _jag_ ska kunna svara på hur de skall gå till väga för att registrera hojen i _deras_ land, samt vad det kommer att kosta dem.

Hur tänker man då? :va
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jodå, jag förstår JPT. Det är inte det att byta olja tar tid, det är mängden olja som går åt, typ jag är snål. Tänk dig att hälla ut 1,2 Liter olja vart 15e timme.

Så nämnde jag att jag just nu använder Biltemas 4T delsyntet olja för MC, då skrattade han och sa att jag ska ha Motul. Ok, förvisso är väl Motuls oljor bättre, men också dyrare antar jag.

Alltså jag är nyfiken på hur det vore att äga, pendla, köra på bana ibland, och så längre utflykter ut på landet osv, på en Huskvarna FE 450. Den har ju lampor och är gat-reggad, och jag får köra var jag vill med den. MEN om jag måste byta olja + filter så pass ofta som manualen säger, så går den ju fetbort. Det är sorgligt.
Jag har en 501. Köpte en liten adapter med slang så jag kunde köra oljebyte i fält på en långhelg med grussprättande. Start i Skåne, oljebyte halvvägs (ovanför Vättern). Är hyfsat enkelt när man får kläm på det.
Tips från coachen är att dra in en skruv i det gamla filtret så man har något att hålla i när det ska bort. Har en tendens att "klibba fast" och man har inget att ta tag i så att säga.
Som tipsat om innan, 20l dunk från Swedol så blir det inte många pengar per oljebyte. Kör man inte som man stulit den och sparkar i växlarna så kan du nog hoppa över filter-byte lite då och då.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Idag dök kollegan upp nyduschad och med rena kläder.
Välkommet, eftersom jag har inte tagit ett andetag på nära 2 dygn.
Helt fri från pisslukten blev jag dock inte, eftersom det fortfarande luktade av stolar där kollegan suttit.
Nåja det ger väl sej med tiden.
Historien tar inte slut.
Jobbar på annan plats denna vecka men mötte kollegan i korridoren. Pisslukt med extra allt igen.
Nästa vecka jobbar vi åter ihop.
Blir nog till att ta ett snack med chefen.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hur mycket rost får man ha i trösklarna på bilen innan den blir underkänd? Släpper dom igenom sånt här?
 

Bifogat

  • 20210627_165051.jpg
    20210627_165051.jpg
    2.1 MB · Visningar: 28

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur mycket rost får man ha i trösklarna på bilen innan den blir underkänd? Släpper dom igenom sånt här?

Det beror kanske på vad det är för bil. Sist jag besiktade körde jag igenom med ett stort uppkapat hål i tröskeln eftersom jag börjat kapa upp för att laga och när jag väl hade kapat upp insåg jag att jag behöver köpa reparationsplåtar till insidan av tröskeln också.

Vet inte ifall dom inget såg eller om dom inte brydde sig men dom nämnde inte tröskeln med ett enda ord. Och jag vill inte väcka den björn som sover så jag höll förstås tyst.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Historien tar inte slut.
Jobbar på annan plats denna vecka men mötte kollegan i korridoren. Pisslukt med extra allt igen.
Nästa vecka jobbar vi åter ihop.
Blir nog till att ta ett snack med chefen.
Läste lite på Flashback om yrken som tror dom är nåt. Lite om läkare som kan vara sjysta eller rövhål. Kom på att jag träffa en läkare som stank piss. Han var inte så duktig om man säger så.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Läste lite på Flashback om yrken som tror dom är nåt. Lite om läkare som kan vara sjysta eller rövhål. Kom på att jag träffa en läkare som stank piss. Han var inte så duktig om man säger så.
Du ska ju inte boka ett "leka doktormöte" på centralens urionar :dummer
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Var ute o knalla med Milton idag och såg ett såntdär stålrör man ser ibland som växt upp ur sten/berg ute i ingenstans, någon rimlig förklaring varför dom finns sådär lite hux flux? Måste missat den lektionen i allmänbildning, rimligtvis borde denna plats aldrig varit bebodd heller. Denna lämna dock något modernare spår efter sig då det är rester av röd färg samt ett avtryck runt röret men så är väl inte alltid fallet vill jag tro.

20211105-102220.jpg

20211105-213809.jpg

20211105-102238.jpg
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kan det vara en dobb som lantmäteriet slagit in när de märkt upp olika skiften och gränser mellan olika gårdar/markägare
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tackar, vad man lär sig =) Om det är det ena eller tredje framgår inte men då har jag lärt mig något nytt.

 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top