Olovlig terrängkörning

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är ju näst intill det de gör nu, alltså knatar in nära huset och hävdar att de har rätt att gå där pga allemansrätten. Det är därför den är i fara, för att folk utnyttjar den på fel sätt.

Orkar inte gå runt för det är längre att gå till stranden.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
På vilket sätt då. Enligt allemansrätten så har du teoretiskt sett rätt att campa i max 24 timmar på någons villatomt under förutsättning att du kan slå upp tältet så att det inte är i "omedelbar närhet" till bostadshus. I praktiken blir det omöjligt på majoriteten av tomterna då det oftast är så pass små tomter att man inte kan slå upp ett tält tillräckligt långt bort på tomten. Man brukar prata om 50-100 meter beroende på siktförhållanden, växtlighet mm.
Men allemansrätten gäller för all mark.
Blanda inte ihop fastighet med byggnad.
Förväxlar du inte villatomt me mark...
Va jag kommer ihåg så är inte allemansrätten att gå eller tälta på någons tomt, men helt oki på annans mark..
Vad menas me tomt är att de finns staket eller liknande å finns inte de så gäller regeln inom synhåll från huset räknas som tomt..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag hade fel och blandade ihop fastighet och byggnad. Sorry!

Personligen ser jag inga problem med stt markägare skyddar sin mark om allmänheten inte sköter sig. Äganderätt står över allemansrätt i min bok. Vill tillägga att jag är för allemansrätt i områden långt från byggnader.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Förväxlar du inte villatomt me mark...
Va jag kommer ihåg så är inte allemansrätten att gå eller tälta på någons tomt, men helt oki på annans mark..
Vad menas me tomt är att de finns staket eller liknande å finns inte de så gäller regeln inom synhåll från huset räknas som tomt..
Allemansrätten gör inte skillnad på en villatomt eller en lantbruksfastighet eller skogsbruksfastighet. Det gäller precis samma där.
Den enda skillnaden är att en villatomt typiskt sett är såpass liten att det i praktiken är omöjligt att campa utan att göra det i den så kallade "privata zonen" vilket brukar räknas med inom synhåll eller om det är öppet ca 50-100 meter även om jag har svårt att tro att någon skulle känna sig bekväm med att smälla upp ett tält 50 meter från ett hus.

Juridiskt sett skiljer sig inte en villatomt från annan mark utan det faller på begränsningen att man ska hålla sig utanför den "privata zonen" vilket för en typisk villatomt blir hela tomten.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
GundJ undrade om jag inte brydde mig om lagen om terrängkörning i samband med en bild på min trialhoj ute i naturen. Då jag bryr mig om lagar och regler, annars hade jag varken haft A-kort eller skaffat mig behörigheter för vissa fritidsaktiviteter, blev mitt svar följande:

"Bra fråga, tackar för att du tog upp det. Svaret blir hur som helst nej. Jag är inte bekymrad över den lagen alls. Du hade lika gärna kunnat fråga mig "hur uppträder du bland folk?", eller kanske "hur beter du dig på internet?"

Jag kommer ihåg att vi haft nåt liknande på tapeten för nåt år sen, och jag är alltid angelägen om att lufta ämnet då det angår ganska många, i synnerhet dom yngre som kanske inte riktigt lärt sig artighet och beteende mot sina medmänniskor. För det här handar egentligen inte om 'terräng' eller ens natur, utan det handlar om civiliserat beteende och respekten för omgivningen.

Utan att bli varken alltför juridisk eller känslosam, dom gånger jag råkar hamna i terräng (ordet i sin tur manar till en definition av just *terräng*, vad är det?) så är jag väl medveten om ansvaret jag har mot mig själv, hojen, miljön samt mina medmänniskor som också vistas omkring mig.

Att inte skada, inte störa, inte höras för mycket eller uppträda vårdslöst, inte lämna skräp efter mig .. mm, blir så klart prioritet här. Behovet av en lag som "förbjuder all terrängkörning" är tyvärr nödvändigt när jag ser hur vissa, oftast yngre män, kör. Vanligtvis i grupp och med högljudda tvåtaktare som river upp underlaget utan att idka någon som helst försiktighet vid möte av andra människor, djur typ hästar, hundar och smådjur typ fåglar och sorkjävlarna som ju faktiskt bor i naturen. Även om det luktar gudomligt så förstår jag också hur vissa kan uppleva det som störande, rent av farligt.

Jag har naturligtvis stor respekt för alla lagar, men endast i den utsträckning som lagen har mening. Är det förbjudet att köra mot rött när du ligger i din säng och sover? Det behöver inte tolkas särskilt, utan visst är det "alltid förbjudet" - men bara i sitt avsedda sammanhang. Reglering införs när/där det finns ett behov. Och marginalerna för behovet kan tänjas åt båda hållen, tills det uppstår fascism.

För att förtydliga; Sverige är mitt land, jag är född och uppvuxen här, samt betalar jag för mig och är en försiktig människa som inte gärna bråkar. Marken, med natur / terräng (?) tillhör mig, och alla som har behov att njuta av en skön dag på ett rekreativt och bildande sätt. Eftersom jag gärna återkommer till samma ställen och gärna kör vissa turer fler gånger är jag mån om att lämna ett trevligt intryck. I motsats till polska turister ;)

Så till det tekniska / juridiska; min motorcykel är fullt betald med allt det innebär som reggad, skattad, besiktad osv. Jag själv är ostraffad, laglydig (går naturligtvis på röd gubbe ibland, och kör lite för fort på motorvägen), jag är dessutom en bidragande kraft i arbetslivet och en tillgång för landets ekonomi. Jag får lovligt köra på allmäna vägar, till viss del även privata, och jag får göra det under samma förrutsättningar som gäller på grusvägar, grusstigar, stigar, .. är vi ute i terrängen nu? Jag tror jag har hävdat mig tillräckligt.

Så att vad är egentligen "terräng"? Det finns en juridisk definition av det, men som allt i vårt universum så är det relativt. Jag förstår att Sergels Torg ses av trafikförordningen som "terräng".

Skapar jag mig en stig ute i skogen med hjälp av en sax, kratta och kvast, för att få åtkomst till ett av mig utsett ställe, är det fortfarande terräng då? Eller är det en 'väg'? Är en grusad yta, tidigare gräs / växtlighet, en stig, väg, en parkering, eller ett torg? Hur/ vem säger vad det ska vara? Jag är man, men jag kan bli en kvinna om jag har lust, och sen bli en man igen (!?) jo. Vem bestämmer?

När jag kör på klubbens endurobana, eller motokrossbana, det är ett "inhägnat området avsett för motorsport", men det tycker jag är mer terräng. När jag kör på upptrampade stigar i skog eller längs klippor och stenar på kalhyggen, det måste väl också anses vara terräng.

Terräng eller inte, det är hur som helst mark, mark jag delar med fler som gärna vistas här. Så hur beter vi oss mot varandra? Hur gör vi ute på stan, på bussen, på t-banan, eller i kön i affären? Vi ler mot varandra och säger "Hej", vi flyttar oss artigt när någon vill komma förbi, och vi försöker vara hjälpsamma mot varandra. Självklart finns ju folk som inte kan ens det, och då har man satt upp etiketter och instruktioner för hur vi behöver bete oss. Pilar, anvisningar, förbudsskyltar, påbudsskyltar .. skyltar överallt, i taken, på golven, på toaletter, vid entreer mm.

Under 'pandemin' försökte myndigheter införa en slags reglering kring hur vi ska bete oss ute på allmäna platser och i våra hem. Som om det behövs. Är det någon här som känner tvivel inför hur vi vill bete oss, hur vi klär oss, hur långt från varandra vi får lov att vara. Och synpunkterna på vår personliga hygien, munskydden var ju förfasen höjden. Vem riktade sig dessa 'rekommendationer' mot?

Förbud mot cyklar, barnvagnar och skrikande klåfingriga ungar tycker jag i så fall är mer relevanta. Och människor som luktar motbjudande. Vi har ju bevakningskameror, varför har vi inte luktsensorer?"
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
GundJ undrade om jag inte brydde mig om lagen om terrängkörning i samband med en bild på min trialhoj ute i naturen. Då jag bryr mig om lagar och regler, annars hade jag varken haft A-kort eller skaffat mig behörigheter för vissa fritidsaktiviteter, blev mitt svar följande:

"Bra fråga, tackar för att du tog upp det. Svaret blir hur som helst nej. Jag är inte bekymrad över den lagen alls. Du hade lika gärna kunnat fråga mig "hur uppträder du bland folk?", eller kanske "hur beter du dig på internet?"

Jag kommer ihåg att vi haft nåt liknande på tapeten för nåt år sen, och jag är alltid angelägen om att lufta ämnet då det angår ganska många, i synnerhet dom yngre som kanske inte riktigt lärt sig artighet och beteende mot sina medmänniskor. För det här handar egentligen inte om 'terräng' eller ens natur, utan det handlar om civiliserat beteende och respekten för omgivningen.

Utan att bli varken alltför juridisk eller känslosam, dom gånger jag råkar hamna i terräng (ordet i sin tur manar till en definition av just *terräng*, vad är det?) så är jag väl medveten om ansvaret jag har mot mig själv, hojen, miljön samt mina medmänniskor som också vistas omkring mig.

Att inte skada, inte störa, inte höras för mycket eller uppträda vårdslöst, inte lämna skräp efter mig .. mm, blir så klart prioritet här. Behovet av en lag som "förbjuder all terrängkörning" är tyvärr nödvändigt när jag ser hur vissa, oftast yngre män, kör. Vanligtvis i grupp och med högljudda tvåtaktare som river upp underlaget utan att idka någon som helst försiktighet vid möte av andra människor, djur typ hästar, hundar och smådjur typ fåglar och sorkjävlarna som ju faktiskt bor i naturen. Även om det luktar gudomligt så förstår jag också hur vissa kan uppleva det som störande, rent av farligt.

Jag har naturligtvis stor respekt för alla lagar, men endast i den utsträckning som lagen har mening. Är det förbjudet att köra mot rött när du ligger i din säng och sover? Det behöver inte tolkas särskilt, utan visst är det "alltid förbjudet" - men bara i sitt avsedda sammanhang. Reglering införs när/där det finns ett behov. Och marginalerna för behovet kan tänjas åt båda hållen, tills det uppstår fascism.

För att förtydliga; Sverige är mitt land, jag är född och uppvuxen här, samt betalar jag för mig och är en försiktig människa som inte gärna bråkar. Marken, med natur / terräng (?) tillhör mig, och alla som har behov att njuta av en skön dag på ett rekreativt och bildande sätt. Eftersom jag gärna återkommer till samma ställen och gärna kör vissa turer fler gånger är jag mån om att lämna ett trevligt intryck. I motsats till polska turister ;)

Så till det tekniska / juridiska; min motorcykel är fullt betald med allt det innebär som reggad, skattad, besiktad osv. Jag själv är ostraffad, laglydig (går naturligtvis på röd gubbe ibland, och kör lite för fort på motorvägen), jag är dessutom en bidragande kraft i arbetslivet och en tillgång för landets ekonomi. Jag får lovligt köra på allmäna vägar, till viss del även privata, och jag får göra det under samma förrutsättningar som gäller på grusvägar, grusstigar, stigar, .. är vi ute i terrängen nu? Jag tror jag har hävdat mig tillräckligt.

Så att vad är egentligen "terräng"? Det finns en juridisk definition av det, men som allt i vårt universum så är det relativt. Jag förstår att Sergels Torg ses av trafikförordningen som "terräng".

Skapar jag mig en stig ute i skogen med hjälp av en sax, kratta och kvast, för att få åtkomst till ett av mig utsett ställe, är det fortfarande terräng då? Eller är det en 'väg'? Är en grusad yta, tidigare gräs / växtlighet, en stig, väg, en parkering, eller ett torg? Hur/ vem säger vad det ska vara? Jag är man, men jag kan bli en kvinna om jag har lust, och sen bli en man igen (!?) jo. Vem bestämmer?

När jag kör på klubbens endurobana, eller motokrossbana, det är ett "inhägnat området avsett för motorsport", men det tycker jag är mer terräng. När jag kör på upptrampade stigar i skog eller längs klippor och stenar på kalhyggen, det måste väl också anses vara terräng.

Terräng eller inte, det är hur som helst mark, mark jag delar med fler som gärna vistas här. Så hur beter vi oss mot varandra? Hur gör vi ute på stan, på bussen, på t-banan, eller i kön i affären? Vi ler mot varandra och säger "Hej", vi flyttar oss artigt när någon vill komma förbi, och vi försöker vara hjälpsamma mot varandra. Självklart finns ju folk som inte kan ens det, och då har man satt upp etiketter och instruktioner för hur vi behöver bete oss. Pilar, anvisningar, förbudsskyltar, påbudsskyltar .. skyltar överallt, i taken, på golven, på toaletter, vid entreer mm.

Under 'pandemin' försökte myndigheter införa en slags reglering kring hur vi ska bete oss ute på allmäna platser och i våra hem. Som om det behövs. Är det någon här som känner tvivel inför hur vi vill bete oss, hur vi klär oss, hur långt från varandra vi får lov att vara. Och synpunkterna på vår personliga hygien, munskydden var ju förfasen höjden. Vem riktade sig dessa 'rekommendationer' mot?

Förbud mot cyklar, barnvagnar och skrikande klåfingriga ungar tycker jag i så fall är mer störande. Och människor som luktar motbjudande. Vi har ju bevakningskameror, varför har vi inte luktsensorer?"
Väldigt många ord för att beskriva varför du inte tycker dig behöva följa lagen. Jag gillar inte heller lagen och tycker man gott kan få köra på egen mark eller på allmän, givet att man inte förstör.

Men jag gör det inte, av respekt för lagen jag tycker är fel. Tänker däremot inte moralisera över att du bryter mot lagen. Tycker däremot det känns aningen onödigt med en wall of text med konstiga juridiska slutsatser istället för att bara säga ”jag skiter i denna lagen”.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
onödigt med en wall of text med konstiga juridiska slutsatser istället för att bara säga ”jag skiter i denna lagen”.
Det är varmt ute och jag läser ofta inte hela inlägg heller, så jag förstår dig. Jag är ofta ganska otålig och stör mig också på folk som skriver mycket. I detta fall kände jag att det behövdes, ungefär som lagen om terrängkörning faktiskt behövs, så jag "skiter" inte i den. Jag är högst medveten om den, som framgår om du läst.

.. var annars skulle jag skriva allt blaj jag just skrev, om inte här på hojforumet?

Du kanske vill ta dig lite tid senare idag, eller imorgon att läsa mitt inlägg? Kanske efter en kopp, eller två, kaffe så att ögonen vaknar till och man lättare kan ögna igenom hela 'väggen'. Att beskylla mig för att "skita i lagen" är ändå rätt starkt uttryck, i synnerhet då jag verkligen inte skiter lagar och regler. Jag följer dom med sunt förnuft.

Hur många gånger har du kört på rött, pga sensorerna i vägen inte känner av hojen?
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är varmt ute och jag läser ofta inte hela inlägg heller, så jag förstår dig. Jag är ofta ganska otålig och stör mig också på folk som skriver mycket. I detta fall kände jag att det behövdes, ungefär som lagen om terrängkörning faktiskt behövs, så jag "skiter" inte i den. Jag är högst medveten om den, som framgår om du läst.

.. var annars skulle jag skriva allt blaj jag just skrev, om inte här på hojforumet?

Du kanske vill ta dig lite tid senare idag, eller imorgon att läsa mitt inlägg? Kanske efter en kopp, eller två, kaffe så att ögonen vaknar till och man lättare kan ögna igenom hela 'väggen'. Att beskylla mig för att "skita i lagen" är ändå rätt starkt uttryck, i synnerhet då jag verkligen inte skiter lagar och regler. Jag förljer dom med sunt förnuft.
Du vet att det du gör är olagligt.
Du bryter mot lagen men idkar ditt ”sunda förnuft” samtidigt som du bryter mot lagen.
Eftersom du idkar ditt sunda förnuft så följer du, enligt dig, lagar och regler. Är det korrekt?

Rent objektivt bryter du mot lagen. Enligt ditt inlägg är du högst medveten om lagen. Du väljer trots det att bryta mot den. Det är enligt mig att skita i lagen.

Jag bryter också mot lagen ibland. Kör för fort osv. Jag skulle kunna försöka övertyga omgivningen att jag egentligen följer lagen pga bla bla bla, sunt förnuft med mera när jag kör i 140 på 110-väg. Jag skiter i den lagen och kör så fort jag tycker är lämpligt. Inga dåliga bortförklaringar där.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Du vet att det du gör är olagligt.
Ja, där satte du faktisk dit mig. Som du säger är jag högst medveten om lagen, trots det bryter jag mot den. Nu skäms jag ordentligt. Jag har inget mer att säga ... annat än jag vet att jag agerar olagligt och känner skuld över det. Jag får stundvis ont i magen av det, mina reumatiska besvär samt flera av mina psykosomatiska åkommor beror till stor del på min syndiga .. nej, på gränsen till kriminella livsstil.

Jag ångrar mina förbrytelser varje gång, jag känner skuld och skam över saker som inte anses vara lagbrott i Sverige, men kan vara det i andra länder då jag i teorin skulle kunna befinna mig där. Jag behöver vila flera gånger om dagen då min skuld tär på mitt samvete som är svart som natten av all ondska jag känner att jag ofrivilligt sprider.

Innan jag biktar mig för att göra om allt det bedrövliga dagen efter, tvättar jag alltid öronen så att jag kan höra vad min förmyndare och ledsagare befaller mig. Jag är tacksam över välsignelsen att bli styrd i precis allt då jag själv helt saknar omdöme. Jag är dessutom medveten om min farliga nyfikenhet på världen jag lever i, en vidrig och liderlig nyfikenhet som jag desperat försöker aga ur min värdelösa kropp som jag helst hade varit utan, men jag vågar inte avsluta mitt miserabla liv då det är olagligt att göra så.

Min existens är enbart för andras nytta och nöje, och jag blir förskräckt när jag hör hur olydig jag är, jag förstår att det är en förbannelse då jag ju upprepar samma sak dag efter dag, vecka efter vecka. Snälla Tegel, hjälp mig.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag hör till dem som ser just terrängkörningslagen som dispositiv.

Den är dum. Trubbig, dåligt beredd och en riktig skitlag när man tittar närmare på den.

Den definierar väg som byggd och "tillmakad" och lämnar allt annat som "terräng".

Pigrimsleder, handelsrutter, knallestigar, kyrkleder, kvarnvägar, klövjestigar - stora delar av vårt kulturarv och historiska transportleder hamnar utanför denna definitionen av "väg" och gör mig till villebråd för den som vill kritisera mig.
Varsågod!

Dessutom håller somliga av dessa, ibland mångtusenåriga transportleder på att växa igen. Växa - eller rent av fått en granplantering tvärs över sig utan att någon reagerar.

Våra historiska transportleder har ett alldeles för dåligt skydd i lagen, och det sätt som Terrängkörningslagen är utformad bidrar till att en del av vårt kulturarv försvinner.

Terrängkörningslagen 0 - Sunt förnuft 1
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lagen i sig är soklar, är det inte väg är det terräng, och tvärtom, och vi får inte köra "motorfordon" i terräng om den inte är täckt med snö.

Att tolka lagen är inte lika solklart. Det är upp till diverse tjänstemän att bestämma när ett stycke terräng är en väg.
Var det en väg en gång i tiden?
Vad innebär att "man har byggt" nånting?
Hur vet vi att just den här vägen som funnits här i 200 år verkligen byggdes lagligt en gång i tiden, eller fanns det helt enkelt inte lagar för vad som var väg då? Har den blivit laglig över tid?
Hur många vägar finns det av tradition, för man har alltid kört där?

Det här problemet har vi haft i många år häruppe i norr. Det är inte lika uppodlat/bebyggt som i södra sverige och en skog upplevs inte som att man kör på annans mark som om det är en åker. Dessutom är det så få människor så om man undviker bebyggelse, stugområden och liknande så blir man inte ertappad. Jag vet då inte av någon som har "åkt dit" för terrängkörningslagen under de 40 år jag har varit i skogen.

Vi har till och med kört hoj efter olika vandringsleder, mött vandrare och vid något tillfälle även den som anlagt vandringsleden. Vi vinkar glatt, alla vi möter vinkar glatt, snubben som anlade och skötte om leden stoppade oss och sa att det var skitbra att vi körde där så vi höll borta all sly som annars skulle växa upp och förstöra leden...

Lika förbannat är det olagligt att köra på den där slingriga stigen.

Vi har löst det i Boden på skjutfältet, via FMCK. Vi tog kontakt med MRN (försvaret i norr) och förklarade läget. Vi kan inte rekrytera ordonnanser till försvaret om vi inte får vara en aktiv förening, detta kräver att vi har civilister som medlemmar i FMCK, civilister med civila hojar, som gillar att köra i skogen.
Kortfattat så tog det nästan tre år innan vi fick ett avtal där vi inom FMCK bokar terrängen på skjutfältet precis som vilket annat förband som helst. Vi organiserar helt enkelt en övning. Köra hoj, orientering, ragga medlemmar, öva på olika saker osv.

När vi då har bokat terräng, och vi har en övningsledare, vi har lämnat in de dokument som krävs, vi har en plan och vi har ett datum, då får vi ett undantag till terrängkörningslagen av samma typ som övande förband och kan köra lagligt i skogen på skjutfältet. Detta fungerar ypperligt även om det kräver lite byråkrati och framförallt får vi köra alla dessa roliga stigar, utan att störa någon och dessutom lagligt...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, där satte du faktisk dit mig. Som du säger är jag högst medveten om lagen, trots det bryter jag mot den. Nu skäms jag ordentligt. Jag har inget mer att säga ... annat än jag vet att jag agerar olagligt och känner skuld över det. Jag får stundvis ont i magen av det, mina reumatiska besvär samt flera av mina psykosomatiska åkommor beror till stor del på min syndiga .. nej, på gränsen till kriminella livsstil.

Jag ångrar mina förbrytelser varje gång, jag känner skuld och skam över saker som inte anses vara lagbrott i Sverige, men kan vara det i andra länder då jag i teorin skulle kunna befinna mig där. Jag behöver vila flera gånger om dagen då min skuld tär på mitt samvete som är svart som natten av all ondska jag känner att jag ofrivilligt sprider.

Innan jag biktar mig för att göra om allt det bedrövliga dagen efter, tvättar jag alltid öronen så att jag kan höra vad min förmyndare och ledsagare befaller mig. Jag är tacksam över välsignelsen att bli styrd i precis allt då jag själv helt saknar omdöme. Jag är dessutom medveten om min farliga nyfikenhet på världen jag lever i, en vidrig och liderlig nyfikenhet som jag desperat försöker aga ur min värdelösa kropp som jag helst hade varit utan, men jag vågar inte avsluta mitt miserabla liv då det är olagligt att göra så.

Min existens är enbart för andras nytta och nöje, och jag blir förskräckt när jag hör hur olydig jag är, jag förstår att det är en förbannelse då jag ju upprepar samma sak dag efter dag, vecka efter vecka. Snälla Tegel, hjälp mig.
Hade jag haft ett stort intresse av terrängkörning så hade jag antagligen brutit mot lagen också. Jag hade däremot inte försökt lura i folk att jag inte bryter mot lagen om jag använder mitt sunda förnuft.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hade jag haft ett stort intresse av terrängkörning så hade jag antagligen brutit mot lagen också. Jag hade däremot inte försökt lura i folk att jag inte bryter mot lagen om jag använder mitt sunda förnuft.
Selektivt lagföljande... :)

Det är okej att köra för fort
Det är okej att stjäla från staten om det är skatt.
Vi låter våra ungdomar spela spel och titta på filmer som är piratkopierade, men att stjäla en plånbok är INTE okej.
Det är okej att köra snöskoter på fyllan uppe i stugan
Samma stuga som det är okej att ha en crosshoj eller moped i som våran 12-åring får köra...

Vi har många "dispositiva" lagar... :D
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag tror mest att Tegel irriterar sig på mängden text han fick att läsa där. Men även kungen har dyslexi, det är inte olagligt ;) Själv tror jag att jag har ett aningens kreativt texttolkande när det blir mycket att läsa, så ofta tröttnar jag på mig själv.

Ville mest bara motivera hur jag ställer mig till den där terränglagen som tydligen kom 1975. Ingen som vet varför?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tror mest att Tegel irriterar sig på mängden text han fick att läsa där. Men även kungen har dyslexi, det är inte olagligt ;) Själv tror jag att jag har ett aningens kreativt texttolkande när det blir mycket att läsa, så ofta tröttnar jag på mig själv.

Ville mest bara motivera hur jag ställer mig till den där terränglagen som tydligen kom 1975. Ingen som vet varför?

Varför lagen kom till?

För att få stopp på samernas
barmarkskörning med skoter
i känslig fjällterräng och i planteringar.

Klantig beredning kom att jämnställa all terräng med alla sorts motorfordon.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför lagen kom till?

För att få stopp på samernas
barmarkskörning med skoter
i känslig fjällterräng och i planteringar.

Klantig beredning kom att jämnställa all terräng med alla sorts motorfordon.
Och nu har samerna ett undantag från lagen och kör som de vill i skog och mark ändå?
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top