Sverige idag..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Precis. Därför är Nurnbergrättegångarna efter andra världkriget egentligen olagliga.
För det mesta var väl OK enligt tysk lag.
Precis som de etniska rensningarna av indianer i amerika enligt USA lag och samer i Sverige enligt svensk lag.
Håller med. Bra att vi är överens.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
För mig och många andra skåningar (på den tiden det begav sig 1980-talet) så står Nimis kort och gott för nedskräpning på annans mark. Markägaren på tiden, tror det var en Kullabergstiftelse, försökte tvinga Vik städa bort skräpet på stranden men han kollrade bort markägare och "myndigheter" hur lätt som helst.
Bland annat genom att sälja Nimis till en tysk.
Och då så skulle tysken stämmas för nedskräpning osv .

För mig står Lars Vilks på samma nivå som Roger Akelius.


Citat:
Med sitt engagemang för att betala så lite skatt som möjligt blev Roger Akelius känd som ”Den störste skattesmitaren i Sverige”. Ett epitet som han inte vill kännas vid. Akelius har sagt att han i stället borde ha fått Stora Journalistpriset för sina pedagogiska insatser. Allt var lagligt, inte ens i en gråzon, har han berättat i olika sammanhang
slut citat

Eller Malmös bilmålvakter.
Ursprungligen kommer listan från Sydsvenskan men den tidningen har valt ta bort den gamla hemsidan....

eller
Michael Skråmo


Människor som utnyttjar nivån på lagstiftningen för sin egen del.
Eller i varje fall hoppas jag det.
Jag blev bara glad av att besöka stället. Det är ändå uppfört en spik och en bräda i taget. Man slås av mängden arbete han lagt ner. Ofattbart att det håller ihop och för mig representerar brädhögen flit, arbetsmoral, lekfullhet och kreativitet. Man blir rätt barnslig därute, på ett bra sätt.

På väg ner mötte vi Vilks som obesvärat lufsade fram på den rätt oländiga stigen. Han hälsade vänligt och såg förnöjd ut. Utstrålade kraft på nåt sätt, mycket mer än hans ganska magra lekamen angav. Det höll honom säkert i trim, vandrandet, klättrandet och spikandet. Runt 60 när jag var där och höll forfarande på, 75 år gammal.

Jag är nog mest imponerad, inte minst av hur outtröttligt han höll på, i en situation som hade brutit ner vem som. I övrigt har jag rätt begränsad uppfattning om hans göranden och låtanden.

En sak är klar, ingen har som han pekat på vad som väntar om vi inte underkastar oss anhängarna av den ideologi som heter precis det.

Rivs/Bränns inte Nimis under ordnade former kommer garanterat någon idealistisk/fundamentalistisk tok att bränna ner det.

Ett värdigt fyrverkeri? Kanske, men vi får ffa hoppas markägarna blir glada.
 
Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Men rimligen måste man göra skillnad på konst på en öde ö och en verksamhet i avsikt att utrota en folkgrupp. Olagliga eller ej?
Uppsåtet och avsikten är väl rimligen avgörande?
Skall man (motvilligt) stå på det vänstra benet en stund förekom det väl en hel del aktiviteter i arbetarrörelsen mm som inte var vare sig lagliga eller helt kosher i etablissemangets ögon. Men som jag tror att nästan alla är överens om idag var berättigade och med ett positivt utfall i slutändan.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Men rimligen måste man göra skillnad på konst på en öde ö och en verksamhet i avsikt att utrota en folkgrupp. Olagliga eller ej?
Uppsåtet och avsikten är väl rimligen avgörande?
Skall man (motvilligt) stå på det vänstra benet en stund förekom det väl en hel del aktiviteter i arbetarrörelsen mm som inte var vare sig lagliga eller helt kosher i etablissemangets ögon. Men som jag tror att nästan alla är överens om idag var berättigade och med ett positivt utfall i slutändan.
Vad är detta kommentar till?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Tillhör du dem som tycker att bensin- och dieselpriset börjar blir provocerande högt? Då har du fel. Visserligen är priset rekordhögt, men bensinen kostar oss likväl mindre än någonsin förr. Det menar nationalekonomen John Hassler i en intervju i vårt eget Pravda, Sveriges Television:

”Bensinen är dyrare än någonsin. Så, var det bättre förr? Om man gillar låga bensinpriser vill säga.

– Bensinen kostar oss allt mindre. Det är faktiskt sant, konstaterar John Hassler, professor i nationalekonomi.”

Man måste ändå beundra SVT:s ledning i dess totala lojalitet mot regimen. Så ivrig är man att visa sitt stöd för den rödgröna röran i Rosenbad, och för de skyhöga drivmedelspriserna, att man anstränger sig till det yttersta för att upplysa allmänheten om att det blir bättre när det i själva verket blir sämre.

Det gäller att ställa allt till rätta nu när medborgarna är olydiga och protesterar. Därför upplyser SVT om att ”drivmedel aldrig utgjort en så liten andel av vår samlade konsumtion som under 2021. Inte sedan mätningarna startade, just år 1980.”

Att det finns en väldig massa skäl till det – bland annat att folk idag konsumerar sådant som inte ens existerade 1980 och att hus- och lägenhetspriserna har skenat i höjden de senaste decennierna – nämner man överhuvudtaget inte. Nej, här är det enkelt förpackat för att folk ska uppfostras att tänka rätt. Bensinpriset är högt men lågt. Samtidigt. Allt är som sig bör, som det ju alltid är när SVT kommer till regimens försvar.

-Pravda har ställt allt tillrätta. Precis som med sjuktalen och dödstalen i Covid och det konstiga i att 15 000 kolade i Sverige, och typ 500 i Norge. Men vi har ju ännu inte faaaaaacit. Norrmännen hinner nog dö ikapp. Och att dieseln är dyrare i Sverige än i Finland är bara inbillning. Allt står väl till i världens bästa lilla land! konstaterade en av mina väninnor.

Observant som hon är fortsatte hon:

-Det påminner också lite om när man plockar fram statistik för att visa att ”det minsann inte var mindre våldsamt och farligt i Sverige förr”. Att skjutningar, förnedringsrån mot tonårspojkar och grova gruppvåldtäkter minsann var vardagsmat när vi växte upp på 70- och 80-talet också…

Det har hon alldeles rätt i. Det spelar liksom ingen roll hur verkligheten ser ut, vi matas ändå med det uttjatade mantrat om att det alltid varit likadant. De tre statsmakterna slår sina kloka huvuden ihop för att underminera och misstänkliggöra medborgarnas verklighet med grötmyndiga påståenden som är direkta förolämpningar mot var och en som kan se, höra och tänka själv.

Där kan man för övrigt med fog använda uttrycket ”så har det alltid varit”. SVT har uppfostrat svenska folket i decennier, kanske sedan dag ett. Gränsen mellan public service och regim-TV är hårfin, även i den bästa av världar, och i Sverige har den suddats ut för längesen om den överhuvudtaget fanns någon gång.

[https://detgodasamhalletdotcom]Bitte Assarmo

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Mördaren: Hellre Somalia än att utvisas till Sverige​

 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Säkert den där indianen till polis i Borås som inte behöver stå för ett skit av det han säger..

Sätter en 100 lapp på att det blir lika jävla tyst om Einar som om polisen i Göteborg som blev mördad av en mena person.

Jag verkligen avskyr socialdemokrater o miljöpartister. Dessa är fanimej inget annat än rena landsförädare.

Socialdemokrater är dom enda rent historiskt som har haft kontakt med nasism o det dessutom redan på 40 talet.
Det var sosse svinen som släppte tyskar genom Svea rike mot Norge det var sosse svin som utvisade balterna till Nasisterna ( nationalsosialister) som det heter.

Det var sosse svin som förhandlade o sålde 5-6 millioner ton Bohusläns granit till socialnationalisternas huvudstad.

Som alla vet bodde Herman göring i Sverige på 40 talet med sossesvinens goda minne.

Allt dessa jävla dårar tar i blir skit det såg vi inte. I porten av mena är enbart för att få en ny arbetarklass som röstar på sossenassarna. Pga att dom svenska lolifen som röstat på sossarna börjar dö ut eller har fått upp ögonen för vad socialdemokrati står för.

Detta skall svenska folket straffas för. Socialdemokrater är enbart intresserade av makt att bestämma kosta vad det kosta vill, skit i Sverige bara vi bestämmer. Hmmm National sosialism nasism, oliktänkande skall fostras till att lyda.

Hoppas dessa importerade mena börja skjuta lite batik häxor o några helt jävla menlösa politiker o åklagare då kanske det händer något.

Men Einar o polisen i Göteborg lär det bli o fortsätta vara i princip tyst om.

Fan vad ilks jag är just nu men är inte rasist då jag mer än järns jobbar med våra muslimer o skrattar ihop med dessa troende stollar dom är fruktansvärt trevliga och arbetsama
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Minns jag min historia rätt så var Göring boende på Långbro sjukhus till följd av missbruk.

Det var enligt den allvetande skräphögen Google innan 40-talet Kapten(dåvarande grad) Göring bodde här.


Att Göring varit på avdelningen stora mans var nåt man lärde sig i grundskolan när man var pojk boende i närområdet av Långbro sjukhus som då hade patienter. Numera konverterat till bostäder.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Minns jag min historia rätt så var Göring boende på Långbro sjukhus till följd av missbruk.

Det var enligt den allvetande skräphögen Google innan 40-talet Kapten(dåvarande grad) Göring bodde här.


Att Göring varit på avdelningen stora mans var nåt man lärde sig i grundskolan när man var pojk boende i närområdet av Långbro sjukhus som då hade patienter. Numera konverterat till bostäder.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Göring övertog Richthofens, Röde Baronen för er som läst Biggles, skvadron vid dennes död.
Han var också gift med en svenska och en stor sverigevän.

Edit: tog bort en bit som inte gick att skriva ens efter några glas vin.
Han var dessutom en hel del vedervärdiga saker.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Tillhör du dem som tycker att bensin- och dieselpriset börjar blir provocerande högt? Då har du fel. Visserligen är priset rekordhögt, men bensinen kostar oss likväl mindre än någonsin förr. Det menar nationalekonomen John Hassler i en intervju i vårt eget Pravda, Sveriges Television:

”Bensinen är dyrare än någonsin. Så, var det bättre förr? Om man gillar låga bensinpriser vill säga.

– Bensinen kostar oss allt mindre. Det är faktiskt sant, konstaterar John Hassler, professor i nationalekonomi.”

Man måste ändå beundra SVT:s ledning i dess totala lojalitet mot regimen. Så ivrig är man att visa sitt stöd för den rödgröna röran i Rosenbad, och för de skyhöga drivmedelspriserna, att man anstränger sig till det yttersta för att upplysa allmänheten om att det blir bättre när det i själva verket blir sämre.

Det gäller att ställa allt till rätta nu när medborgarna är olydiga och protesterar. Därför upplyser SVT om att ”drivmedel aldrig utgjort en så liten andel av vår samlade konsumtion som under 2021. Inte sedan mätningarna startade, just år 1980.”

Att det finns en väldig massa skäl till det – bland annat att folk idag konsumerar sådant som inte ens existerade 1980 och att hus- och lägenhetspriserna har skenat i höjden de senaste decennierna – nämner man överhuvudtaget inte. Nej, här är det enkelt förpackat för att folk ska uppfostras att tänka rätt. Bensinpriset är högt men lågt. Samtidigt. Allt är som sig bör, som det ju alltid är när SVT kommer till regimens försvar.

-Pravda har ställt allt tillrätta. Precis som med sjuktalen och dödstalen i Covid och det konstiga i att 15 000 kolade i Sverige, och typ 500 i Norge. Men vi har ju ännu inte faaaaaacit. Norrmännen hinner nog dö ikapp. Och att dieseln är dyrare i Sverige än i Finland är bara inbillning. Allt står väl till i världens bästa lilla land! konstaterade en av mina väninnor.

Observant som hon är fortsatte hon:

-Det påminner också lite om när man plockar fram statistik för att visa att ”det minsann inte var mindre våldsamt och farligt i Sverige förr”. Att skjutningar, förnedringsrån mot tonårspojkar och grova gruppvåldtäkter minsann var vardagsmat när vi växte upp på 70- och 80-talet också…

Det har hon alldeles rätt i. Det spelar liksom ingen roll hur verkligheten ser ut, vi matas ändå med det uttjatade mantrat om att det alltid varit likadant. De tre statsmakterna slår sina kloka huvuden ihop för att underminera och misstänkliggöra medborgarnas verklighet med grötmyndiga påståenden som är direkta förolämpningar mot var och en som kan se, höra och tänka själv.

Där kan man för övrigt med fog använda uttrycket ”så har det alltid varit”. SVT har uppfostrat svenska folket i decennier, kanske sedan dag ett. Gränsen mellan public service och regim-TV är hårfin, även i den bästa av världar, och i Sverige har den suddats ut för längesen om den överhuvudtaget fanns någon gång.

[https://detgodasamhalletdotcom]Bitte Assarmo

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Ja men alltså 2003 kosta bensin runt 10kr eller nåt. Idag är inkomsten mer än det dubbla och bilen snålare.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja men alltså 2003 kosta bensin runt 10kr eller nåt. Idag är inkomsten mer än det dubbla och bilen snålare.
Inkomsten är knte mer än dubbelt så hög nu mot 2003. https://www.scb.se/hitta-statistik/...ll-och-diagram/genomsnittlig-manadslon-1973-/

Bilarna är dock lite snålare. Så skillnaden nu och då är inte jättestor.

Samtidigt tycker jag det är fel utgångspunkt. Soppan hade ju kunnat vara mycket billigare om inte skatten höjts gång på gång. Jag vill leva i ett samhälle där välståndet ökar, inte ligger kvar på samma nivå som 2003.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top