Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Saxat från Samnytt.


Ny skatt för bilägare ska ge klirr i statskassan när hårdbeskattade fossila bränslen fasas ut​

  • Ekonomi
  • 17 oktober 2021
    kl. 10.42
  • 60 procent av det du betalar vid bensinpumpen är skatt. När de fossila drivmedlen fasas ut försvinner en av statens kassakor och bensinskatten behöver då ersättas med andra skatter för bilägarna för att upprätthålla Sverige skattetryck som är ett av de högsta i världen.
Redan för ett år sedan föreslog en statlig utredning en övergång till kilometerskatt för att bilägarna inte ska få en minskad skattebörda när allt fler byter till eldrivna fordon. Och nu trycker aktörer, bland annat Svenska miljöinstitutet (IVL), på för att skiftet ska bli verklighet så att staten inte förlorar några skatteintäkter.

Hävdar ”bred enighet” om ännu högre bensinpriser

Mats-Ola Larsson arbetar på IVL och titulerar sig forskare. Han hävdar intervjuad av SvD Näringsliv att det råder ”bred enighet” bland svenskarna om att drivmedelspriserna måste öka ytterligare kraftigt över de rekordhöga nära 18 kronor som en liter bensin kostar idag.
Initialt ger högre drivmedelspriser mer klirr i statskassan men på sikt är avsikten att bensinen ska bli så smärtsamt dyr att bilägarna tvingas överge traditionella fordon och skaffa sig en elbil och de som inte har råd med en sådan övergå till att resa kollektivt. Då minskar försäljningen av fossila drivmedel och skatteintäkterna minskar.



Förbud mot bensin och diesel redan om några år

Om Miljöpartiet blir kvar i riksdag och regering och fortsätter att få igenom sin energipolitik kommer bensin och diesel att helt förbjudas som drivmedel för bilar redan om tre år, något som Samnytt nyligen rapporterat om. När det sker sinar drivmedelsskatten helt som kassako för staten.
Det är inte små summor som staten drar in på bilisterna. Det rör sig om i storleksordningen 40-60 miljarder kronor varje år. Den största delen av pengarna kommer vid sidan av fordonsskatten från skatten på bensin.
För att inte bilisterna ska få en skatterabatt på tiotals miljarder som belöning när de börjar köra klimatvänligt måste bensinskatten ersättas med en eller flera nya skatter. Och den modell som ligger närmast till hands är att beskatta varje kilometer bilisterna kör.

Massövervakning av alla bilister

För att det inte ska fuskas föreslås att staten ska övervaka alla bilisters körning digitalt via GPS. Storebror kommer att veta exakt när, var och hur mycket du använder din bil.
– Skatteintäkterna krymper i takt med att elbilarna kommer. Då måste politikerna dra in pengar på något annat sätt, förklarar en annan forskare på IVL, Anders Roth, som för Energimyndighetens räkning varit med och tagit fram en rapport om en sådan statsövervakad kilometerskatt för personbilar.
Utredarna menar att fördelarna överväger massövervakningens integritetsaspekter. Bland annat kan man genom att varje bilist registreras individuellt och geografiskt differentiera skatten så att bilister i glesbygd där bilen är mer nödvändig än i tätort får betala mindre än andra och omvänt bilister i storstäderna kan beskattas hårdare än genomsnittet.
Enligt de förslag som finns ska bilister i storstad kunna beskattas med upp till 5 kronor milen. Boende i mindre tätorter kan komma undan med 1 krona bilen med den som bor i den allra mest ödsliga glesbygd kan slippa skatten helt och hållet. Det handlar dock endast om skisser på hur skatteuttaget ska ske och den slutgiltiga differentiering och beloppen kan komma att se väsentligt annorlunda ut.
Med den beskattningsmodellen hinner staten ifatt alla som köpt elbil i förhoppning om att i varje fall slippa drivmedelsskatten. Beroende på var man bor och hur mycket man kör kan det till och med bli dyrare än då man körde klimatskadligt.
Huruvida utredarna befarar att det kan hämma omställningen till eldrivet framgår inte. Anders Roth menar dock att det generellt ska vara fortsatt mer fördelaktigt att köra bil på el än på bensin även om skillnaden kraftigt kommer att minska när den nya kilometerskatten införs.

EU kliver in i skattepolitiken

Innan det kan ske måste dock byråkratins kvarnar mala ett tag till. Den utrustning som måste monteras i varje fordon för att möjliggöra en detaljerad massövervakning av alla privatbilister är också dyr och kommer att bli en enorm utgift för staten såvida inte kostnaden vältras över på bilisterna.
Skeptikerna menar också att det inte finns några klimatargument för att införa en skatt av det här slaget som det kan hävdas finnas för att hårt beskatta fossila drivmedel. Det skulle enbart handla om att dra in pengar till statskassan. Om man vill komma åt trängseln på vägarna i tätort finns redan en trängselskattemodell för detta
Elbilar är dyra i inköp och förenade med en rad nackdelar jämfört med fossildrivna bilar. Om skattefördelarna till stor del uteblir vid byte till elbil kan incitamenten minska för den som inte motiveras av klimatångest. Om fossildrivna bilar förbjuds så som Miljöpartiet föreslår kommer man dock inte att ha något val.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag tycker vi skänker bort Älvkarleby kraftverk och Untraverken till Libanon så att de slipper ha elbrist samtidigt som laxen kan vandra ända upp till Näs/by så att Holländarna kan fiska annat än Gös. Hur man får tag på vatten i Libanon, det fixar sig alltid, ungefär som att förse Bai Bang-projektet med råmaterial och arbetskraft.
Baibang det var några år sedan? vad var det 20 miliarder o inget papper blev det o var det inte så att tillomed pappers maskinen försvann spårlöst ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Inte ens ett år kvar…

 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu blir det politik... Jag vet tråkigt och redigt långt, men det gäller ju ämnet i fråga.
Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...det-av-veteranbilar-vid-ett-bensin--och_H9107

Jag kortar ned ganska ordentligt till det mest matnyttiga och vill ni läsa hela så kolla länken ovanför.
Det är en fråga ställa en Marléne Lund Kopparklint (M) till Per Bolund (MP) med efterfölajnde debatt.

Marléne Lund Kopparklint (M)
-Hur ämnar ministern verka för att bevara veteranbilarna och underlätta för människor som har en motorhobby, om och när ett förbud mot bensin och diesel träder i kraft?
Per Bolund (MP)
(Han "svarar" genom att citera en utredning)
-Vidare bedömer utredningen att det även efter utfasningsåret kommer att behöva finnas kvar en viss möjlighet för en fortsatt mycket begränsad användning av fossila drivmedel. Det är förmodligen så att den användning av flytande drivmedel som kvarstår längst också är den användning där det är svårast att ersätta fossila drivmedel med förnybara flytande eller gasformiga drivmedel av drop-in-typ. Det kan komma att handla om veteranfordon och äldre bensindrivna arbetsmaskiner som har svårt att använda bränslespecifikationer med ens låga andelar förnybara drivmedel.

Jag vill även lyfta fram den positiva utveckling som sker. Diesel producerad med förnybara råvaror finns redan på marknaden. Det pågår också flera forskningsprojekt om att framställa biobensin från skogsavfall och syntetisk bensin från koldioxid och vatten. Biobensin eller syntetisk bensin kan användas på samma sätt som fossil bensin. I dagsläget är de tillgängliga volymerna mycket små, men om några år skulle de kunna utgöra ett alternativ för exempelvis veteranfordon.
Sten Bergheden (M)
-Hur ser ministern på tillgången till och distributionen av bränsle till våra veteranbilar långsiktigt? Det handlar inte bara om vad man gör precis nu.
Lars Beckman (M)
-Ni ska alltså fasa ut drivmedel till åkgräsklipparen, gräsklipparen, mopeden, motorsågen, personbilen, den lätta lastbilen och så vidare.
...
Sverige har ju grundlagar som ska skydda oss i befolkningen från övergrepp från staten. Att begå ett övergrepp som gör att exempelvis min åkgräsklippare eller veteranbil blir obrukbar är ett allvarligt intrång i äganderätten. Jag tycker att det är allvarligt.
...
Jag skulle vilja fråga statsrådet Per Bolund: Ska man kunna tanka även i framtiden? Och hur vill statsrådet och regeringen kompensera alla människor som kommer att ha produkter som inte går att använda?
Jan Ericson (M)
-

-Miljöministern sa i sitt svar att det även efter utfasningsåret kommer att behöva finnas kvar en viss möjlighet till en fortsatt mycket begränsad användning av fossila drivmedel. Min fråga ligger nära det som Lars Beckman var inne på nyss: Hur ska människor få tag på dessa mycket begränsade mängder fossila drivmedel? Hur ska de distribueras ut i landet? Har man ens funderat över detta?
De flesta bensinstationer lär ju läggas ned om de inte längre kan sälja flytande drivmedel. Hur ska man då kunna få ut dessa drivmedel på landsbygden, och vad kommer de att kosta? De kommer att vara i så små mängder att de blir dyrare, och dessutom kommer distributionen att bli jättedyr.
Hur ska man styrka vem som ska få lov att tanka de här fossila bränslena? Ska man ha någon som står och vaktar på stationen och som säger att någon annan har en för ny bil och inte får tanka fossila bränslen, för Miljöpartiet har bestämt att vi inte ska ha några fossila bränslen?
Vem avgör vad som är ett kulturhistoriskt intressant fordon som man ska få lov att tanka med fossila bränslen?
Utfasningsutredningen innebär ju, precis som Lars Beckman nämnde, ett gigantiskt sopberg av helt funktionella och väl fungerande produkter som inte längre kan användas på grund av att man tar bort bränslet.
Jag måste fråga Per Bolund, som i andra sammanhang har nämnt hur viktigt det är med en livscykelanalys i olika sammanhang, om det verkligen är förenligt med en livscykelanalys att skrota ut mängder av utombordsmotorer, verktyg, maskiner, traktorer, snöslungor, snöskotrar, mopeder, motorcyklar - jag kan räkna upp hur mycket som helst - bara för att man inte längre kan använda de bränslen som man tidigare har använt.
Det här blir ett gigantiskt sopberg som på något vis måste hanteras. Det är dessutom är en enorm kapitalförstöring och inte särskilt miljövänligt om man gör en livscykelanalys. Det är heller inte särskilt miljövänligt om man tittar på utsläpp, med tanke på att utsläppen vid tillverkning av produkter är väldigt stora - särskilt när det gäller produkter som inte används så jättemycket.
Per Bolund (MP)
-Det verkar finnas de som tror att Utfasningsutredningen bara handlar om att fasa ut. Då kan jag lugna herrarna och damen med att Utfasningsutredningen också handlar om att fasa in, det vill säga att vi steg för steg ska se till att vi får nya drivmedel som är biobaserade, så att man kan fortsätta att köra. I dag har vi, om jag inte minns fel, 5 miljoner bilar som rullar på våra gator och är beroende av flytande drivmedel. Självfallet ska de fortsatt ha drivmedel att köra på.
...
Vår ambition är att man ska kunna köra de fordon som rullar i dag och även tillkommande fordon på drivmedel. Men då blir det drivmedel som vi kan producera själva i fabriker i vårt land med svenska råvaror och som kan ersätta den olja som i dag till 100 procent är importerad från andra länder, bland annat Ryssland och andra länder som kanske inte använder pengarna på ett sätt som vi skulle önska. Jag kan se många fördelar med det, till exempel att det ger nya gröna jobb i industrier i Sverige i stället för att ge jobb på oljeplattformar och borrtorn i andra länder.
Men det gör som sagt inte att det inte kommer att finnas bränslen att tanka. På den fråga som jag fick, om man ska kunna tanka i framtiden, svarar jag: Ja, det kommer att finnas möjligheter att tanka i framtiden. Min förhoppning är att man ska kunna göra det med svenskproducerade hållbara drivmedel.
En annan fråga var hur länge det ska finnas fossila bränslen. Mitt svar på det är: så länge som det behövs för de fordon som inte kan köra på någonting annat. Men jag hoppas att teknikutvecklingen kommer att gå framåt. Biobensin eller syntetisk bensin ska ju enligt tillverkarna ha exakt samma kemiska förutsättningar och samma funktion som dagens fossila bensin. Det kan inte vara så att det är en förmån eller en fördel att få köra på just fossil bensin om det finns förnybar bensin med samma effekt.
Vi behöver helt enkelt göra mycket för att minska klimatpåverkan från trafiken. Det kommer vi att behöva göra genom elektrifiering men också genom att byta ut bränslen mot mer hållbara för de bilar som redan i dag rullar.


-------------------------------
Sen var det en massa flera inlägg, men summasumarum så säger Bolund att man skall fasa ut fossila bränslen och att man har förhoppningar på att det skall finnas biodrivmedel tillverkade i Sverige i framtiden.
Hur nu detta skall kunna ske är väldigt diffust och man hoppas någon annan löser tillverkning och distrubution av dessa drivmedel.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det där har jag sagt flera gånger. Att vi kommer kunna fortsätta köra. Fast på biodrivmedel. Det fattar ju förfan en höna att dom miljoner bilar som finns idag inte bara kan grävas ner i marken.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu blir det politik... Jag vet tråkigt och redigt långt, men det gäller ju ämnet i fråga.
Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...det-av-veteranbilar-vid-ett-bensin--och_H9107

Jag kortar ned ganska ordentligt till det mest matnyttiga och vill ni läsa hela så kolla länken ovanför.
Det är en fråga ställa en Marléne Lund Kopparklint (M) till Per Bolund (MP) med efterfölajnde debatt.

Marléne Lund Kopparklint (M)
-Hur ämnar ministern verka för att bevara veteranbilarna och underlätta för människor som har en motorhobby, om och när ett förbud mot bensin och diesel träder i kraft?
Per Bolund (MP)
(Han "svarar" genom att citera en utredning)
-Vidare bedömer utredningen att det även efter utfasningsåret kommer att behöva finnas kvar en viss möjlighet för en fortsatt mycket begränsad användning av fossila drivmedel. Det är förmodligen så att den användning av flytande drivmedel som kvarstår längst också är den användning där det är svårast att ersätta fossila drivmedel med förnybara flytande eller gasformiga drivmedel av drop-in-typ. Det kan komma att handla om veteranfordon och äldre bensindrivna arbetsmaskiner som har svårt att använda bränslespecifikationer med ens låga andelar förnybara drivmedel.

Jag vill även lyfta fram den positiva utveckling som sker. Diesel producerad med förnybara råvaror finns redan på marknaden. Det pågår också flera forskningsprojekt om att framställa biobensin från skogsavfall och syntetisk bensin från koldioxid och vatten. Biobensin eller syntetisk bensin kan användas på samma sätt som fossil bensin. I dagsläget är de tillgängliga volymerna mycket små, men om några år skulle de kunna utgöra ett alternativ för exempelvis veteranfordon.
Sten Bergheden (M)
-Hur ser ministern på tillgången till och distributionen av bränsle till våra veteranbilar långsiktigt? Det handlar inte bara om vad man gör precis nu.
Lars Beckman (M)
-Ni ska alltså fasa ut drivmedel till åkgräsklipparen, gräsklipparen, mopeden, motorsågen, personbilen, den lätta lastbilen och så vidare.
...
Sverige har ju grundlagar som ska skydda oss i befolkningen från övergrepp från staten. Att begå ett övergrepp som gör att exempelvis min åkgräsklippare eller veteranbil blir obrukbar är ett allvarligt intrång i äganderätten. Jag tycker att det är allvarligt.
...
Jag skulle vilja fråga statsrådet Per Bolund: Ska man kunna tanka även i framtiden? Och hur vill statsrådet och regeringen kompensera alla människor som kommer att ha produkter som inte går att använda?
Jan Ericson (M)
-

-Miljöministern sa i sitt svar att det även efter utfasningsåret kommer att behöva finnas kvar en viss möjlighet till en fortsatt mycket begränsad användning av fossila drivmedel. Min fråga ligger nära det som Lars Beckman var inne på nyss: Hur ska människor få tag på dessa mycket begränsade mängder fossila drivmedel? Hur ska de distribueras ut i landet? Har man ens funderat över detta?
De flesta bensinstationer lär ju läggas ned om de inte längre kan sälja flytande drivmedel. Hur ska man då kunna få ut dessa drivmedel på landsbygden, och vad kommer de att kosta? De kommer att vara i så små mängder att de blir dyrare, och dessutom kommer distributionen att bli jättedyr.
Hur ska man styrka vem som ska få lov att tanka de här fossila bränslena? Ska man ha någon som står och vaktar på stationen och som säger att någon annan har en för ny bil och inte får tanka fossila bränslen, för Miljöpartiet har bestämt att vi inte ska ha några fossila bränslen?
Vem avgör vad som är ett kulturhistoriskt intressant fordon som man ska få lov att tanka med fossila bränslen?
Utfasningsutredningen innebär ju, precis som Lars Beckman nämnde, ett gigantiskt sopberg av helt funktionella och väl fungerande produkter som inte längre kan användas på grund av att man tar bort bränslet.
Jag måste fråga Per Bolund, som i andra sammanhang har nämnt hur viktigt det är med en livscykelanalys i olika sammanhang, om det verkligen är förenligt med en livscykelanalys att skrota ut mängder av utombordsmotorer, verktyg, maskiner, traktorer, snöslungor, snöskotrar, mopeder, motorcyklar - jag kan räkna upp hur mycket som helst - bara för att man inte längre kan använda de bränslen som man tidigare har använt.
Det här blir ett gigantiskt sopberg som på något vis måste hanteras. Det är dessutom är en enorm kapitalförstöring och inte särskilt miljövänligt om man gör en livscykelanalys. Det är heller inte särskilt miljövänligt om man tittar på utsläpp, med tanke på att utsläppen vid tillverkning av produkter är väldigt stora - särskilt när det gäller produkter som inte används så jättemycket.
Per Bolund (MP)
-Det verkar finnas de som tror att Utfasningsutredningen bara handlar om att fasa ut. Då kan jag lugna herrarna och damen med att Utfasningsutredningen också handlar om att fasa in, det vill säga att vi steg för steg ska se till att vi får nya drivmedel som är biobaserade, så att man kan fortsätta att köra. I dag har vi, om jag inte minns fel, 5 miljoner bilar som rullar på våra gator och är beroende av flytande drivmedel. Självfallet ska de fortsatt ha drivmedel att köra på.
...
Vår ambition är att man ska kunna köra de fordon som rullar i dag och även tillkommande fordon på drivmedel. Men då blir det drivmedel som vi kan producera själva i fabriker i vårt land med svenska råvaror och som kan ersätta den olja som i dag till 100 procent är importerad från andra länder, bland annat Ryssland och andra länder som kanske inte använder pengarna på ett sätt som vi skulle önska. Jag kan se många fördelar med det, till exempel att det ger nya gröna jobb i industrier i Sverige i stället för att ge jobb på oljeplattformar och borrtorn i andra länder.
Men det gör som sagt inte att det inte kommer att finnas bränslen att tanka. På den fråga som jag fick, om man ska kunna tanka i framtiden, svarar jag: Ja, det kommer att finnas möjligheter att tanka i framtiden. Min förhoppning är att man ska kunna göra det med svenskproducerade hållbara drivmedel.
En annan fråga var hur länge det ska finnas fossila bränslen. Mitt svar på det är: så länge som det behövs för de fordon som inte kan köra på någonting annat. Men jag hoppas att teknikutvecklingen kommer att gå framåt. Biobensin eller syntetisk bensin ska ju enligt tillverkarna ha exakt samma kemiska förutsättningar och samma funktion som dagens fossila bensin. Det kan inte vara så att det är en förmån eller en fördel att få köra på just fossil bensin om det finns förnybar bensin med samma effekt.
Vi behöver helt enkelt göra mycket för att minska klimatpåverkan från trafiken. Det kommer vi att behöva göra genom elektrifiering men också genom att byta ut bränslen mot mer hållbara för de bilar som redan i dag rullar.


-------------------------------
Sen var det en massa flera inlägg, men summasumarum så säger Bolund att man skall fasa ut fossila bränslen och att man har förhoppningar på att det skall finnas biodrivmedel tillverkade i Sverige i framtiden.
Hur nu detta skall kunna ske är väldigt diffust och man hoppas någon annan löser tillverkning och distrubution av dessa drivmedel.
Läs på lite om 70 talets olje kris med ransonerings kupongen som delades ut.

Varje kupong gav rätten att tanka X antal liter varje medborgare fick X antal kuponger. När kuponger a var slut fick bilen helt enkelt stå.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Går väl att lösa via Systembolaget och ett återinförande av motboken. En gång i månaden får man åka till bolaget och köpa ut sin ranson, som givetvis är tilldelad utifrån specifika kriterier som politiker sätter upp om vem de anser har störst behov av bensinen.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Det där har jag sagt flera gånger. Att vi kommer kunna fortsätta köra. Fast på biodrivmedel. Det fattar ju förfan en höna att dom miljoner bilar som finns idag inte bara kan grävas ner i marken.
Jovisst, rent logiskt.
Jag tror att de flesta skeptiker dock inte ser att det lagts fram en seriös plan för överfasningen, utan bara en önskan om att det skulle lösa sig självt på något sätt.
Bolunds svar är förresten svammel angående att vi skulle ta fram eget biobränsle, för det är bl.a. det som Preem ville tillverka om de fått bygga ut sin kapacitet i Sverige.
Men MP sa nej till denna utbyggnad.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Läs på lite om 70 talets olje kris med ransonerings kupongen som delades ut.

Varje kupong gav rätten att tanka X antal liter varje medborgare fick X antal kuponger. När kuponger a var slut fick bilen helt enkelt stå.
Jag har kvar alla kuponger som vi fick den gången. Så jag hoppas de snålar och återanvände de gamla kupongerna.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bolunds svar är förresten svammel angående att vi skulle ta fram eget biobränsle, för det är bl.a. det som Preem ville tillverka om de fått bygga ut sin kapacitet i Sverige.
Men MP sa nej till denna utbyggnad.
Vi kan ju byta el mot Finländskt bränsle från Neste. "Ska vi byta grejer med varann?"
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jovisst, rent logiskt.
Jag tror att de flesta skeptiker dock inte ser att det lagts fram en seriös plan för överfasningen, utan bara en önskan om att det skulle lösa sig självt på något sätt.
Bolunds svar är förresten svammel angående att vi skulle ta fram eget biobränsle, för det är bl.a. det som Preem ville tillverka om de fått bygga ut sin kapacitet i Sverige.
Men MP sa nej till denna utbyggnad.
Det är ju just det som är stora problemet. Förutom pris då.
Någon som tror att ett miljötillstånd skulle tillåtas i Sverige för storskalig tillverkning av det...?
Dessutom vem vill plöja ned miljarder i något som skall fasas ut om några år.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Samtidigt.
Miljöpartiet vill göra det svårare att köra bil i städer och förbjuda flygtrafik på kortare sträckor i Sverige. Det är två av besluten på partiets kongress som avslutades i dag.
Det är ju inte aktuellt att vi skulle börja förbjuda flygtrafik mellan orter där det inte finns några bra alternativ.
Och vem bestämmer vad som är ett "bra" alternativ?

De vill tydligen också locka köttätare och bilister.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är en synnerligen köttätande bilist, motorcyklist, snöskoterist och flygare av rang. Dessutom blekfet medelålders man - ni vet den där gruppen som faktiskt betalar för kalaset - som bor i glesbygd. Så med MP's och framförallt SVT's definition bör jag stryka min bruna skjorta och putsa marschkängorna...?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är fascinerande vilken green washing man håller på med, och att folk verkar svälja det med hull och hår. Jag hörde en radioreklam häromdagen, något i stil med "Är det du som luktar? Luktar du diesel?! Köp vår hybrid istället bla bla bla". Fattar inte folk vad hybrider är, och hur dom fungerar? En hybrid har ju lika mycket förbränningsmotor som vilken gammal 740 eller Amazon som helst, enda skillnaden är en betydligt mer komplex drivlina, några elmotorer och ett batteri som man kan köra någon mil på. Till största delen finns dom ju bara för att biltillverkarna ska klara myndigheternas krav i konbanan för WLTP-testerna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kan störa mig något vansinnigt på PK-vågen som drar genom svensk TV-reklam just nu. Måste man ens ta på sin bruna skjorta för att bli less på alla ”interracial”-par och familjer som var och varannan reklamfilm handlar om…? Eller på en historielös jävla skitunge som inte vet att bilar brummar…?

Men det är inte bara reklamen som innehåller ”green washing”, även våra politiker tillämpar det till fullo, oavsett hur dåligt eller bra mediatränade de är…

En hel del politiker ur regeringspartierna har ju till exempel slängt sig med uttryck som antyder att fossila bränslen såväl som förbränningsmotorn har ett datum då de blir förbjudna, trots att några sådana beslut aldrig fattats. Men man drar upp detta så fort man får tillfälle och långsamt, långsamt gnugga man in budskapet i folks undermedvetna, tills det är ”normaliserat”. När beslutet sedan fattas reagerar ingen…
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det där har jag sagt flera gånger. Att vi kommer kunna fortsätta köra. Fast på biodrivmedel. Det fattar ju förfan en höna att dom miljoner bilar som finns idag inte bara kan grävas ner i marken.

Japp, våra bilar kommer att rulla vidare.

I ett annat land, med smutsigare bränsle. Katalysatorer kommer att kapas loss och säljas för sitt metallvärde, men bilarna kommer rulla vidare. Partikelfilter kommer plockas bort i takt med att dom börjar krångla, men bilarna kommer att rulla.
Rulla ända fram till det att det bara inte går att reparara dem längre - precis som det sker redan idag.
Ta en titt i Wallhamn eller på de industritomter runtomkring storstäder där exportbilarna samlas:
Toyota är kung bland de japanska märkena, Hyundai bland de koreanska.
Personbilsmercor ratas numer - för komplicerade och för ojämn kvalitet.
Sprinters rullar fortfarande ut ur landet, Kangoo och Trafic är grymt poppis.

Mercedes var dock populär som exportbil under W123- och W124-perioden, och det mesta rullar ännu.
Kul reflektion: under -90 talet kom "privatimporten" in till Sverige igång på allvar.
Det var under en period lite "fint" att ha importerat en begagnad merca själv från tyskland och bokstaven "P" i nummerskylten gav närapå lite bragging rights: här åkte en som var lite mer än andra och som lurat systemet.

Några år senare exporteras samma bil vidare ut ur landet med Saccoplanken hängandes på trekvart och SEC-huven glipandes. Någon som minns?

Ur ett tyskt perspektiv var re-exporten ur Sverige för övrigt bara en bil som flyttades från ett U-land till ett annat...

Det jag vill ha sagt är att vi tittar på problemet genom dassrullar.
Vi kan stampa ut tuvor som brinner i vår egen trädgård och känna oss Oh! så duktiga - men skogen brinner fortfarande bakom ryggen på oss.

Den kursen vi och många andra "västländer" är inne på kommer att innebära ett quantum leap i motoriseringen av utvecklingsländer.

Befolkningsgrupper - hela länder och regioner som inte haft råd att köpa bil tidigare kommer att sättas på hjul genom den forcerade avvecklingen av fossilbilen i väst.

Så vad är nettonyttan?




Nej, jag missunnar inte Afrikas befolkning nyttan och nöjet med att kunna förflytta sig med bil, och - nej, alla dagens bilar här hos oss kommer inte att exporteras ut ur landet och leva vidare någon annanstans.

Men, tillräckligt många för att det skall kullkasta miljönaivisters rosenröda beräkningar. Bilarna rullar vidare, utan katalysator, utan periodisk avgaskontroll, utan opacitetstest och på fulbränsle.
Hej och hå.

Och, när en bil verkligen är förbrukad där nere så plockas den på delar som kan hålla igång andra bilar och lämnas där den står. Spilloljorna eldas i en kamin man lagar mat på och sedan är det bra med det.

Vad är nettonyttan?

Menade vi allvar med vår omsorg om planeten så såg vi till att först elektrifiera tredje världen, och sedan skicka alla nya, förment "rena" elbilar till dessa länder i första hand.

Men det låter inte så kul...

Eller vänta!
Menade vi verkligt allvar med vår omsorg om planeten så släppte vi bojsänket "evig tillväxt" och började intressera oss för hur stor befolkning planeten faktiskt kan bära och såg till att hamna där.

Men det låter verkligen inte så kul.

Bättre att uppfinna ett nonsensord som "hållbar tillväxt" och hoppas att ingen ser att kejsaren är naken.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Japp, våra bilar kommer att rulla vidare.

I ett annat land, med smutsigare bränsle. Katalysatorer kommer att kapas loss och säljas för sitt metallvärde, men bilarna kommer rulla vidare. Partikelfilter kommer plockas bort i takt med att dom börjar krångla, men bilarna kommer att rulla.
Rulla ända fram till det att det bara inte går att reparara dem längre - precis som det sker redan idag.
Ta en titt i Wallhamn eller på de industritomter runtomkring storstäder där exportbilarna samlas:
Toyota är kung bland de japanska märkena, Hyundai bland de koreanska.
Personbilsmercor ratas numer - för komplicerade och för ojämn kvalitet.
Sprinters rullar fortfarande ut ur landet, Kangoo och Trafic är grymt poppis.

Mercedes var dock populär som exportbil under W123- och W124-perioden, och det mesta rullar ännu.
Kul reflektion: under -90 talet kom "privatimporten" in till Sverige igång på allvar.
Det var under en period lite "fint" att ha importerat en begagnad merca själv från tyskland och bokstaven "P" i nummerskylten gav närapå lite bragging rights: här åkte en som var lite mer än andra och som lurat systemet.

Några år senare exporteras samma bil vidare ut ur landet med Saccoplanken hängandes på trekvart och SEC-huven glipandes. Någon som minns?

Ur ett tyskt perspektiv var re-exporten ur Sverige för övrigt bara en bil som flyttades från ett U-land till ett annat...

Det jag vill ha sagt är att vi tittar på problemet genom dassrullar.
Vi kan stampa ut tuvor som brinner i vår egen trädgård och känna oss Oh! så duktiga - men skogen brinner fortfarande bakom ryggen på oss.

Den kursen vi och många andra "västländer" är inne på kommer att innebära ett quantum leap i motoriseringen av utvecklingsländer.

Befolkningsgrupper - hela länder och regioner som inte haft råd att köpa bil tidigare kommer att sättas på hjul genom den forcerade avvecklingen av fossilbilen i väst.

Så vad är nettonyttan?




Nej, jag missunnar inte Afrikas befolkning nyttan och nöjet med att kunna förflytta sig med bil, och - nej, alla dagens bilar här hos oss kommer inte att exporteras ut ur landet och leva vidare någon annanstans.

Men, tillräckligt många för att det skall kullkasta miljönaivisters rosenröda beräkningar. Bilarna rullar vidare, utan katalysator, utan periodisk avgaskontroll, utan opacitetstest och på fulbränsle.
Hej och hå.

Och, när en bil verkligen är förbrukad där nere så plockas den på delar som kan hålla igång andra bilar och lämnas där den står. Spilloljorna eldas i en kamin man lagar mat på och sedan är det bra med det.

Vad är nettonyttan?

Menade vi allvar med vår omsorg om planeten så såg vi till att först elektrifiera tredje världen, och sedan skicka alla nya, förment "rena" elbilar till dessa länder i första hand.

Men det låter inte så kul...

Eller vänta!
Menade vi verkligt allvar med vår omsorg om planeten så släppte vi bojsänket "evig tillväxt" och började intressera oss för hur stor befolkning planeten faktiskt kan bära och såg till att hamna där.

Men det låter verkligen inte så kul.

Bättre att uppfinna ett nonsensord som "hållbar tillväxt" och hoppas att ingen ser att kejsaren är naken.
Tack för ett av de bästa inläggen jag läst på ett bra tag!
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag kan störa mig något vansinnigt på PK-vågen som drar genom svensk TV-reklam just nu. Måste man ens ta på sin bruna skjorta för att bli less på alla ”interracial”-par och familjer som var och varannan reklamfilm handlar om…? Eller på en historielös jävla skitunge som inte vet att bilar brummar…?

Men det är inte bara reklamen som innehåller ”green washing”, även våra politiker tillämpar det till fullo, oavsett hur dåligt eller bra mediatränade de är…

En hel del politiker ur regeringspartierna har ju till exempel slängt sig med uttryck som antyder att fossila bränslen såväl som förbränningsmotorn har ett datum då de blir förbjudna, trots att några sådana beslut aldrig fattats. Men man drar upp detta så fort man får tillfälle och långsamt, långsamt gnugga man in budskapet i folks undermedvetna, tills det är ”normaliserat”. När beslutet sedan fattas reagerar ingen…

Det är fascinerande vilken green washing man håller på med, och att folk verkar svälja det med hull och hår. Jag hörde en radioreklam häromdagen, något i stil med "Är det du som luktar? Luktar du diesel?! Köp vår hybrid istället bla bla bla". Fattar inte folk vad hybrider är, och hur dom fungerar? En hybrid har ju lika mycket förbränningsmotor som vilken gammal 740 eller Amazon som helst, enda skillnaden är en betydligt mer komplex drivlina, några elmotorer och ett batteri som man kan köra någon mil på. Till största delen finns dom ju bara för att biltillverkarna ska klara myndigheternas krav i konbanan för WLTP-testerna.


Blev lite sådär med multicitatet, men ni fattar.


Det rullar en radioreklam just nu, några skrikiga svenska sångerskor menar att framtiden håller på att ta slut.
Eller något. Dumt är det i vart fall.

Pay-offen i inslaget är dummare ändå. Ett bensinbolag har köpt kaffe som har någon defekt på emballaget, och dom tänker servera det till sina kunder. Sagt med påtaglig stolthet.

Wow! Världen är räddad. Ba' så ba'.


Vänta nu...? Ett bensinbolag säljer kaffe i engångsmugg med plastlock - och det skulle på något sätt bli ett slag för miljön och ge oss mer tid på jorden...?

Det är så fruktansvärt låg nivå på försöken att smyga över till den goda sidan - oavsett vad man gjort eller fortfarande gör. Tyvärr verkar det funka. Dumma människor trallar med i refrängen och ljudar ett Woo-oooh-oooa-tra-lalla-lalla-la i takt med att jorden räddas. :zpy
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top