Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Just "Förbjud allt dåligt" är ett extremt MP-fierat utryck i genren som faktiskt skrämmer mig en aning.
Det sättet att resonera är rent gräsligt. Egentligen menar man att allt, precis allt är underordnat deras gärning. Demokrati, yttrandefrihet, rättssamhälle och allt annat är underordnat den sanna och enda vägen.
Känns retoriken igen från annat historiskt håll?
Håller med om det gräsliga i resonemanget!
Det var väl något annat parti som lovade att bara "bra" konst skulle finnas om de kom till makten?
Frågan är bara vem som ska bestämma vad som är bra eller dåligt? :va

Majoriteten? Någon "överhöghet" med "rätt" åsikter?
Här på SportHoj tillhör jag minoriteten som kör SportHoj. Men jag är även i minoritet av minoriteten när jag kör Brittisk SportHoj och vi har sett åsikter här på SportHoj om att bara det som somliga gillar ska postas.

 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det var det vettigaste jag läst från en miljöpartist på flera år. Fan Birger var kanske inte så dum ändå på sin tid.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det var det vettigaste jag läst från en miljöpartist på flera år. Fan Birger var kanske inte så dum ändå på sin tid.
Birger har en poäng, men jag vet inte om jag vill hoppa på hans tåg heller.
För där finns motorcyklar med lika lite som i Bolunds utopi.
I Birgers cyklar vi och i Bolunds köper vi nya elmotorcyklar, elbåtar och elbilar för den lönen vi har inom de närmaste 8 åren. Eller så slutar vi med våra hobbys och tappar våran livsglädje.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har för mig att jag läst att Birger gillar gamla jänkebilar och 50-tals rock och att han blivit stoppad för fortkörning i en rosa Cadillac i USA. Han måste ju vara en riktig outlaw miljöpartist med dagen mått mätt?

Dom två sista raderna från Birger sammanfattar nog det hela ganska bra, sen vete fan om eller hur vi ska komma dit. Dock är jag ganska övertygad att inte förbränningsmotorn i fordon är det största problemet, det är utsläpp till följd att det konsumtionssamhälle vi har.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Birger har en poäng, men jag vet inte om jag vill hoppa på hans tåg heller.
För där finns motorcyklar med lika lite som i Bolunds utopi.
I Birgers cyklar vi och i Bolunds köper vi nya elmotorcyklar, elbåtar och elbilar för den lönen vi har inom de närmaste 8 åren. Eller så slutar vi med våra hobbys och tappar våran livsglädje.
Men Birger har ju i alla fall en ärlig argumentation, vilket man ju knappast kan beskylla ekomodernisterna för. Att byta från ice till elmotorer i våra fordon kommer inte påverka annat än möjligtvis luftkvaliteten i storstäderna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Birger har en poäng, men jag vet inte om jag vill hoppa på hans tåg heller.
För där finns motorcyklar med lika lite som i Bolunds utopi.
I Birgers cyklar vi och i Bolunds köper vi nya elmotorcyklar, elbåtar och elbilar för den lönen vi har inom de närmaste 8 åren. Eller så slutar vi med våra hobbys och tappar våran livsglädje.
Nä det var inte så jag menade heller, men Birger är ju bra my nyktrare än Bolund.

Men visst så är det nog så att varje år som går kommer göra livet surare o surare för oss som gillar motorer som andas fossila bränslen.

Fattar inte varför ingen förbjuder att gigantiska köpcentra står upplysta dygnet runt även när ingen är där o det är stäng.

Sådana saker borde gå att spara mycket energi/utsläpp på och om det hjälper mej/er att få köra hoj ett tag till så är ju detta ok.

För vem vågar idag gå o köpa en ny bil/hoj när alla borde veta att får miljöpartiet 4% så är sossarna så makt galna att miljöpartiet kommer att få igenom sina idéer,

Vad är ett nästan nytt fossilt fordon värt om man inte får/kan tanka detta o därmed ej kunna köra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
För vem vågar idag gå o köpa en ny bil/hoj när alla borde veta att får miljöpartiet 4% så är sossarna så makt galna att miljöpartiet kommer att få igenom sina idéer,

Vad är ett nästan nytt fossilt fordon värt om man inte får/kan tank

Jag tänker likadant om elfordon, funderade lite på dessa.

Vågar man köpa en elbil för mitt som det är kommer det fram att dessa eller produktionen av dessa är miljöfarliga och ska då straffskattas bort trots att vi blev lurade att dessa skulle vara vägen himmelriket.

Är ju inte så länge sen dieselbilarna var miljövänliga och skattebefriade och det uppmuntrade att köpa såna. Sen tvärvänder man och då ska dom vanliga människorna som försökte vara miljövänliga straffas för detta.

Nu ska jag i alla fall gå ut och försöka handla miljövänligt kött, tillsammans med Jämthunden och min 308W. Dock anses väl detta säker också väldigt fel mot miljön av de flesta miljöpartister.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tänker likadant om elfordon, funderade lite på dessa.

Vågar man köpa en elbil för mitt som det är kommer det fram att dessa eller produktionen av dessa är miljöfarliga och ska då straffskattas bort trots att vi blev lurade att dessa skulle vara vägen himmelriket.

Är ju inte så länge sen dieselbilarna var miljövänliga och skattebefriade och det uppmuntrade att köpa såna. Sen tvärvänder man och då ska dom vanliga människorna som försökte vara miljövänliga straffas för detta.

Nu ska jag i alla fall gå ut och försöka handla miljövänligt kött, tillsammans med Jämthunden och min 308W. Dock anses väl detta säker också väldigt fel mot miljön av de flesta miljöpartister.
Beror väl lite på hur länge man planerar på att behålla en bil.
Normaltiden är ju någonstans mellan 3-6 år.
3 år på en elbil är ingen fara någonstans. Samma sak med 6 år eller till och med på ett 10-års perspektiv.
Elbilen kommer inte skattas bort eller förbjudas inom våran livstid.
Vi har ju ingen annan revolutionerande drivmedelsteknik som kan skalas upp till den nivån som behövs.

Däremot skulle man förbjuda bensin och diesel 2030 så har du 8 år på dig tills ditt inköp som drivs av dessa drivmedel blir i princip värdelöst.
Du vill köpa en ny hoj för 250 000 och köra med den i 3 år. När du vill sälja den så är det 5 år kvar tills den är nästintill okörbar (tänker även om man skulle tillåta syntetiskt drivmedel med pris på 30-40+ kr/L). Försök hitta någon som vill köpa din hoj med de förutsättningarna.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Elbilar är bara ett politiskt jippo.
Kan rekommendera denna 5 år gamla föreläsning av Mika Anttonen, grundare av ST1, om man är intresserad av problemen kring co2 och global energiförsörjning.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Beror väl lite på hur länge man planerar på att behålla en bil.
Normaltiden är ju någonstans mellan 3-6 år.
3 år på en elbil är ingen fara någonstans. Samma sak med 6 år eller till och med på ett 10-års perspektiv.
Elbilen kommer inte skattas bort eller förbjudas inom våran livstid.
Vi har ju ingen annan revolutionerande drivmedelsteknik som kan skalas upp till den nivån som behövs.

Däremot skulle man förbjuda bensin och diesel 2030 så har du 8 år på dig tills ditt inköp som drivs av dessa drivmedel blir i princip värdelöst.
Du vill köpa en ny hoj för 250 000 och köra med den i 3 år. När du vill sälja den så är det 5 år kvar tills den är nästintill okörbar (tänker även om man skulle tillåta syntetiskt drivmedel med pris på 30-40+ kr/L). Försök hitta någon som vill köpa din hoj med de förutsättningarna.
Om man följer det sluttande planet så är väl nästa steg då att tydligare motarbeta själva transporten av rövfläsk.
En bil per hushåll räcker väl(bor du i tätort så behöver du ingen bil alls, då blir det bilpool/kollektivtrafik)?
Max tillåtna körda mil per vecka/månad/år?
Endast tillåtet köra bil 200 dagar om året, får till en början fördelas fritt.
Kilometerskatt from hell?
Ett nytt ben hos polisen inrättas, kallat transportsadistera i folkmun. Deras arbetsuppgift alena är att se till att den nya gröna transportlagen efterlevs. Den lagen säger att ska du transportera din röv mellan två punkter(ditt hem och mataffären tex) och det är <5 km enkel väg dem emellan så är det förbjudet att köra bil. Då får du ta dig dit och hem bäst fan du vill, bil kan du dock glömma. Lådcykel har väl alla sanna gröna själar redan tex?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Även om Birger Schlaug är extrem på sitt sätt så har han ju 100% rätt - bara en dumskalle tror att vi räddar världen genom att ersätta förbränningsmotorn med elmotorn…!

Skillnaden i emissioner kommer i slutändan att vara en fis i rymden, samtidigt som produktionen av alla elfordon blir en mångdubbelt större miljöbelastning på många andra områden. Detta är dock inga nyheter och detta förstår alla utom möjligtvis Bolund och internets elbilslobbyister…

Det är också uppenbart att gamla gardet MP’are inte har mycket till övers för sådana som Bolund, Tovatt och Hellden. Nästan synd att denna splittring inte fått större mediautrymme nu när de har partikonvent och allt…
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om man följer det sluttande planet så är väl nästa steg då att tydligare motarbeta själva transporten av rövfläsk.
En bil per hushåll räcker väl(bor du i tätort så behöver du ingen bil alls, då blir det bilpool/kollektivtrafik)?
Max tillåtna körda mil per vecka/månad/år?
Endast tillåtet köra bil 200 dagar om året, får till en början fördelas fritt.
Kilometerskatt from hell?
Ett nytt ben hos polisen inrättas, kallat transportsadistera i folkmun. Deras arbetsuppgift alena är att se till att den nya gröna transportlagen efterlevs. Den lagen säger att ska du transportera din röv mellan två punkter(ditt hem och mataffären tex) och det är <5 km enkel väg dem emellan så är det förbjudet att köra bil. Då får du ta dig dit och hem bäst fan du vill, bil kan du dock glömma. Lådcykel har väl alla sanna gröna själar redan tex?
Din dystopi kommer inte att inträffa även om en del av det kan nog komma som t.ex. km-skatt.
Men det kommar aldrig bli begränsningar på antal fordon, dagar man får köra mil per hushåll.
Det krävs ett väpnat övertagande av ett facistiskt parti för att göra dylika förändringar i samhället och MP är inte facistiska. Inte ens innaför-tullarna-falangen även om de kläcker ur sig så idiotiska förslag som önskan att styra oberoende medier (De är ju iofs inte första parti att uttrycka viljan att göra det)

Jag tror inte heller MP kommer att lyckas förbjuda bensinen/dieseln helt. De är inget stort parti även om de har medvind för tillfället. När konsekvenserna blir för stora för individen så tänker folket på det som är närmast en själv.
Vad man däremot bör vara uppmärksam på är när de gör smygändringar i agendan. t.ex. har de ju gått från förbjuda fossilabränslen till att förbjuda bensin/diesel helt på ganska kort tid.
De har medvind och springer på för fullt för att komma så långt de kan utan någon som helst eftertanke på att det är bättre att alla var med i racet och man som samlad trupp tog sig mot målet.
Sverige behöver inte vara världsbäst. Vi kan göra nytta ändå. Det är t.ex. bättre om vi skulle kunna sålt billig kärkrafts el till Europa än att de behövde elda gas, olja och kol.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Din dystopi kommer inte att inträffa även om en del av det kan nog komma som t.ex. km-skatt.
Men det kommar aldrig bli begränsningar på antal fordon, dagar man får köra mil per hushåll.
Det krävs ett väpnat övertagande av ett facistiskt parti för att göra dylika förändringar i samhället och MP är inte facistiska.
Nej det är väl inget jag tror direkt, jag bara spånar lite, hoppas du har rätt. En mans dystopi är en annan mans utopi.
Väpnat övertagande eller bara små små förändringar över långa tidsperspektiv, sluttande plan helt enkelt med samma slutresultat.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Din dystopi kommer inte att inträffa även om en del av det kan nog komma som t.ex. km-skatt.
Men det kommar aldrig bli begränsningar på antal fordon, dagar man får köra mil per hushåll.
Det krävs ett väpnat övertagande av ett facistiskt parti för att göra dylika förändringar i samhället och MP är inte facistiska. Inte ens innaför-tullarna-falangen även om de kläcker ur sig så idiotiska förslag som önskan att styra oberoende medier (De är ju iofs inte första parti att uttrycka viljan att göra det)

Jag tror inte heller MP kommer att lyckas förbjuda bensinen/dieseln helt. De är inget stort parti även om de har medvind för tillfället. När konsekvenserna blir för stora för individen så tänker folket på det som är närmast en själv.
Vad man däremot bör vara uppmärksam på är när de gör smygändringar i agendan. t.ex. har de ju gått från förbjuda fossilabränslen till att förbjuda bensin/diesel helt på ganska kort tid.
De har medvind och springer på för fullt för att komma så långt de kan utan någon som helst eftertanke på att det är bättre att alla var med i racet och man som samlad trupp tog sig mot målet.
Sverige behöver inte vara världsbäst. Vi kan göra nytta ändå. Det är t.ex. bättre om vi skulle kunna sålt billig kärkrafts el till Europa än att de behövde elda gas, olja och kol.
Öööh what? Är det något som svenskar älskar mer än att göra som dem blir tillsagda, och betala skatt!. Eller har jag missat något? ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
det är utsläpp till följd att det konsumtionssamhälle vi har.
Telenors reklam, "Du får byta telefon varje år". Jag har fem gamla mobiler jag inte orkat gå med till återvinningen. Fullt fungerande. Hur många kilo CO2 är det? Min Xcover 4 från 2017 har fortfarande väldigt bra batteri men firmware har inte uppdateras på över ett år så den är officiellt artificiellt "död". Min Nokia E51 från 2006 har också bra batteri och har fem gånger längre batteritid än dagens mubiler. Tyvärr håller man på att skrota gsm och 3g till förmån för 5g så även E51'an lär återvinnas. Vem fan vill titta på 8k HD i en jävla mobiltelefon! :mad:
 

Raderad medlem 51742

Guest
Din dystopi kommer inte att inträffa även om en del av det kan nog komma som t.ex. km-skatt.
Men det kommar aldrig bli begränsningar på antal fordon, dagar man får köra mil per hushåll.
Det krävs ett väpnat övertagande av ett facistiskt parti för att göra dylika förändringar i samhället och MP är inte facistiska. Inte ens innaför-tullarna-falangen även om de kläcker ur sig så idiotiska förslag som önskan att styra oberoende medier (De är ju iofs inte första parti att uttrycka viljan att göra det)

Jag tror inte heller MP kommer att lyckas förbjuda bensinen/dieseln helt. De är inget stort parti även om de har medvind för tillfället. När konsekvenserna blir för stora för individen så tänker folket på det som är närmast en själv.
Vad man däremot bör vara uppmärksam på är när de gör smygändringar i agendan. t.ex. har de ju gått från förbjuda fossilabränslen till att förbjuda bensin/diesel helt på ganska kort tid.
De har medvind och springer på för fullt för att komma så långt de kan utan någon som helst eftertanke på att det är bättre att alla var med i racet och man som samlad trupp tog sig mot målet.
Sverige behöver inte vara världsbäst. Vi kan göra nytta ändå. Det är t.ex. bättre om vi skulle kunna sålt billig kärkrafts el till Europa än att de behövde elda gas, olja och kol.
Inget kommer behöva förbjudas. Det kommer ske en gradvis beteendeförändring steg för steg som människor kommer gå med på alldeles frivilligt utan att ens reflektera så mycket över det. Försäkringspremier som blir dyrare, skatter som höjs osv. Styrmedel som på olika sätt påverkar oss varje dag.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top