A2 - hur ska jag göra?

PMD_55

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2021
Hoj
Ingen.
Jag vill gärna ta A2 men alla körlektioner här är konstant fullbokade. Hur långt kommer man med att öva lågfartsbanor och bromsning hemma? Jag har enbart kört moped och bil förut, bara ett fåtal gånger med växlar på mopeden. Det var ungefär tre år sedan som jag körde moped, men jag har kört bil i strax över tre år nu så jag är van att köra i trafiken. Jag har äntligen tillräckligt bra ekonomi och självständighet för att det ska fungera att ta kortet, men det är min oerfarenhet som hindrar mig. Jag kanske gnäller för mycket men jag blir verkligen trött på att det alltid är något som blir fel efter att man har väntat i flera år.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Köp en billig hoj som säkert uppfyller kraven vid förarprovet.
Välj inte efter häftighet utan lättkördhet, kolla vad körskolorna har.
Köp billigt så det inte gör något om du tappar den.
Du får igen dina pengar när du säljer efter provet.
Det går utmärkt att fixa kortet med hjälp av en handledare, du får muta någon med fika och räkmackor.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Bromsning är kanske svårare än lågfarten själv kan jag tänka mig, men ta det med en skeppslast salt...
Vet inte hur mycket förankring och sånt man går loss med på en moppe, eftersom jag aldrig haft en, men balansen kan du mycket väl ha fått in.
 

PMD_55

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2021
Hoj
Ingen.
Köp en billig hoj som säkert uppfyller kraven vid förarprovet.
Välj inte efter häftighet utan lättkördhet, kolla vad körskolorna har.
Köp billigt så det inte gör något om du tappar den.
Du får igen dina pengar när du säljer efter provet.
Det går utmärkt att fixa kortet med hjälp av en handledare, du får muta någon med fika och räkmackor.
Det är två av problemen. Det finns inte enormt många motorcyklar till salu här. Det blir förmodligen svårt att hitta någon som vill hjälpa mig. Det finns verkligen ingen annan i mitt umgänge som har något intresse av motorcyklar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om du bor på gottland så finns det ju stora mängder beg mc endast 1 färjetur bort, i stor Stockholm finns 100 tals hojar på Blocket /mc handlare.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Hoppas någon vit riddare dyker upp där ute på Sveriges Sardinien. Åtminstone sommartid är det härligt där:) Lycka till med ditt projekt och hoppas du går i mål.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag vill gärna ta A2 men alla körlektioner här är konstant fullbokade. Hur långt kommer man med att öva lågfartsbanor och bromsning hemma? Jag har enbart kört moped och bil förut, bara ett fåtal gånger med växlar på mopeden. Det var ungefär tre år sedan som jag körde moped, men jag har kört bil i strax över tre år nu så jag är van att köra i trafiken. Jag har äntligen tillräckligt bra ekonomi och självständighet för att det ska fungera att ta kortet, men det är min oerfarenhet som hindrar mig. Jag kanske gnäller för mycket men jag blir verkligen trött på att det alltid är något som blir fel efter att man har väntat i flera år.
För det första; ta det lugnt, du hinner. Säsongen är så gott som slut så det blir att rikta in sig på 2022 i vilket fall. Planera in körlektioner redan nu så är du först i kön i vår. Det ska inte vara några problem att hinna ta kortet till midsommar.

Det är rätt ovanligt att ta kortet som 100 % privatist, ska man lyckas med det så lär man nog ha rätt mycket backning av någon/några som kan ta sig tid. Du hinner jaga rätt på någon/några under tiden. Testa t.ex. att få tag på nån genom SMC, där brukar reflexväst-gubbarna samlas. Hoj köper du nu. Exakt modell är inte så viktigt, du kommer vilja byta efter nåt år ändå.

Jag vet inte hur det ser ut med trafikskolor och uppkörning på Gotland men är det dåligt med tider så är ju ett alternativ att ta en intensivkurs på fastlandet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du har ju även gottland ring där bör finnas möjlighet att övningsköra på godkänt inhägnat område.

Bara att slå en signal o fråga.

På kinnekulle ring kör dom både moped o mc i utbildningssyfte på en mindre slinga.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top