Ännu en nybörjare med färskt kort :-)

Brasco

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2021
Hoj
2003 Yamaha XJ600s
Har haft (alla andra) körkort i många år och aldrig tänkt på det här med hoj, men under pandemin så bestämde jag mig för att ta A-kort också. Till saken hör att jag aldrig har kört moppe eller nåt sånt innan alls. Så för att lära mig grunderna så fick jag låna en gammal 125 från en polare som jag övade med under senhösten o vintern för att få kläm på grunderna. Det vart ju rätt komiskt, insåg innan uppkörningen att jag aldrig hade kört motorcykel i bra väder förrän lektionerna precis före uppkörningen :LOL: Men regn, rusk, snö, hagel, you name it, I've done it, haha.

Sen köpte jag en Yamaha Xj600s 2003 i april för att få känsla för en tyngre hoj. Har övningsskört privat / själv på inhägnat område men tog 2 lektioner så fort skolorna öppnande i mars för att lära mig "rätt handhavande" från början. Körde lite grann nästan varje dag. Sen tog jag ytterligare 3 lektioner veckorna före uppkörningen. Två lektioner veckan före midsommar och en måndagen efter midsommar med fullt fokus på manöverbanorna.

Uppkörning veckan efter midsommar. Fyra pers skulle köra upp, jag var nummer två i ordningen och först fick alla köra manöverproven, jag bommande lågfartsbanan första gången (satte ner foten) men fick en chans till efter högfartsbanan och bromsningen, vilket gick bättre och jag skulle få en sista chans att bevisa mig i trafiken.

Person nummer tre av oss fyra fick avbryta provet efter högfartsbanan och fick inte fortsätta med bromsning eller trafik.

Så till trafiken då, det var det enklaste då jag känner mig trygg i trafiken generellt så den satte jag utan problem.

Provförrättaren var grym, så jäkla bra alltså. Stenhård och tydlig, inget utrymme för missförstånd eller halvmesyrer, men ändå med bra känsla för vad man kunde eller inte. Jag fick öva skarpt under trafikkörningen på det hon tyckte jag var dålig på under manöverbanan, så det blev tre vändningar på smala gator / vändplaner och en sjujäkla massa krypkörning i långsam stadstrafik med parkerande, svängande och stannande bilar, fotgängare, cyklister och sparkcyklister.

Fick massa tips och uppmaningar men fick också kortet på första försöket.

Är sjukt stolt över mig själv, bestämde mig helt själv för att göra detta, pluggade själv, körde själv, tog mina lektioner och försökte ta till mig så mycket som bara gick, ställde 1000 frågor och övade övade övade. Fan det gick!! Så jäkla grymt!

Ses på vägarna i sommar! (fråga: finns det nån tråd här för samåkning? tänkte köra till Göteborg från Stockholm i sommar men har ingen lust att ge mig ut i 50 mil själv det första jag gör)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Grattis, bra jobbat !
Låter som du bor nära Göteborg. Med tanke på trippen Göteborg- Stockholm.
Förstår du inte vill ge dig ut på 50 mil det 1a du gör.
Men du kan ju öva på lite kortare turer.
Tex Göteborg, Gråbo , Sollebrunn, St Melby, Främmestad, St. Levene och hem igen
eller Göteborg, Gråbo , Sollebrunn, St Melby, Främmestad, St. Levene, Lidköping, Källby, Blomberg, Hällekis, Österäng, Årnäs, Lugnås, och hem igen eller fortsätt E20 och E26 upp till Sjötorp, Degerfors Karlskoga och hem igen.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Grattis, bra jobbat !
Låter som du bor nära Göteborg. Med tanke på trippen Göteborg- Stockholm.
Förstår du inte vill ge dig ut på 50 mil det 1a du gör.
Men du kan ju öva på lite kortare turer.
Tex Göteborg, Gråbo , Sollebrunn, St Melby, Främmestad, St. Levene och hem igen
eller Göteborg, Gråbo , Sollebrunn, St Melby, Främmestad, St. Levene, Lidköping, Källby, Blomberg, Hällekis, Österäng, Årnäs, Lugnås, och hem igen eller fortsätt E20 och E26 upp till Sjötorp, Degerfors Karlskoga och hem igen.
Jag tror snarare han bor nära eller i Sthlm ;) om man läser näst sista raden.
Däremot bor jag i Gbg så tack för förslagen hur man kunde åka ;)
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Vill även passa på att säga grattis till körkortet ;) grymt jobbat!
Hojta till om du kommer till Gbg!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror snarare han bor nära eller i Sthlm ;) om man läser näst sista raden.
Däremot bor jag i Gbg så tack för förslagen hur man kunde åka ;)
Du har rätt. Jag missade det.
Men du bor ju i Mölndal och vill du träna är ju småvägarna INNE i området Hällesåkers, Hällingsjö, Hyssna Kinna , Svenljunga, Ullared, Kungssäter, Horred, Fjärås att rekommendera. Tycker jag.
Undviker själv Göteborg. Usch.
Om man inte ser det som en övning att i att köra MC i trafikkaos !
Där inget är sig likt från en månad till nästa !
Bara fina överraskningar !
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Du har rätt. Jag missade det.
Men du bor ju i Mölndal och vill du träna är ju småvägarna INNE i området Hällesåkers, Hällingsjö, Hyssna Kinna , Svenljunga, Ullared, Kungssäter, Horred, Fjärås att rekommendera. Tycker jag.
Undviker själv Göteborg. Usch.
Om man inte ser det som en övning att i att köra MC i trafikkaos !
Där inget är sig likt från en månad till nästa !
Bara fina överraskningar !
Du har helt rätt bor i Mölndal och inte i Gbg. Nej Gbg är absolut inget roligt att köra runt i. Försöker hitta roliga vägar överallt men lokalsinne= badboll. Är dessutom inte från Gbg utan Sthlm från början. Har testat åka ut mot Hällesåker, eskilsby osv, fina slingor.
ska inte kapa denna tråden mer men har du fler tips så får du gärna pm:a mig ;)
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Var inte rädd för dagsutflykter på egen hand, att bara dra ut ett par timmar, köra småvägar och sitta på en mack och dricka en cola eller äta en glass och glo på folk är underskattat. Det behöver inte vara märkvärdigare.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top