Triumph Thruxton-tråden.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bra fråga. Om man kan svetsa eller känner någon som kan så skulle jag nog hellre gå den rutten av estetiska skäl.

Det borde man kunna, men det knepiga blir att kunna varva ut på alla växlar. Min komfortzon slutar vid typ 140 km/h, innan maxhastigheten. :p Det finns en tråd på TRAT-forumet med en aussie(?) som bytte till spjällhus från en Daytona och han gjorde mappningen på egen hand med bredbandiga lambdasonder.

Frågan är bara hur det blir med kromet på rören, det lär ju bli bränna och kanske börjar flagna av. Hade det varit rostfritt hade det ju bara varit att svetsa eller löda med silverlod.

Håller med om det där med att fullgasköra är ju sådär speciellt om man ska varva ut på 5:an. Jag har ju problem med att det börjar gå för fort i förhållande till vägstandarden då jag nu håller med mitt bygge och ska försöka kolla bestyckningen på fullgas,
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
d2947f8ab136d5fc60333c96afb276a1.jpg
p
Slirande koppling hit å safestart dit....tacka vet jag separatmagnitiserade likströmsmotorer. 5000hp.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du provat att installera dem i ett hojchassi? Jag behövde både koppling och safestart för att det skulle fungera, men det gick som tåget..?
Kul att det är lite liv i tråden, jag har mest kört med min Thruxton övriga hojar är det som det mixtrats med.

Jag kör OK SBK oljan i samtliga hojar och köper den på OK macken, tror jag betalde 1700 kr för en 20 l dunk.

En fundering, är det nån som monterat svetsmutter för bredandslambda på originalrören? Går det att svetsa eller silverlöda in muttrar utan att förstöra kornet? Skulle vara intressant att testa hur AFR ligger till på hojen efter att man rensat luftburken, tagit bort SAI och O2 sonderna och mappat, jag är lite lur på att hojen går lite fett. Hade varit intressant att veta om Arrow eller aftermarket silencer mappen är bäst?
Rören är i 304, bränner du bort kromet har du rostfritt under. Och ja. Krom brinner bort av svetsning! Mitt krom brände bort av att sitta fast i bilkö lite för länge..
Två vuxna och ett (snart två) barn i en trea på 79 kvm? Med falkenbergsmått så är vi galna, med stockholmsmått så är vi tämligen normala. :p En tanke med att lämna storstan var mer överkomliga huspriser, men pandemin har drivit upp dem ordentligt (antagligen nycket tack vare att politikerna var inne och klabbade i amorteringskravet), och jag behöver ha rimlig pendlingstid till både Halmstad och Göteborg, så vi kan inte bosätta oss inne i skogarna heller. Nåväl, det går ingen nöd på oss, men jag är trött på efterblivna hyresvärdar (kommunala bostadsbolag alltså...).
Jag är också trött på min efterblivna hyresvärd. Pillar bara med annat och blir aldrig klar med nåt husrelaterat..?
 
Last edited:

Jorce

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2021
Hoj
2013 Triumph Thruxton
Funderar på att skaffa Michelin Road Classic till min Thruxton 900, nån som hunnit testat dom än?
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Funderar på att skaffa Michelin Road Classic till min Thruxton 900, nån som hunnit testat dom än?
Nope, men kör med sulor som har snarlikt mönster: Dunlop Arrowmax Streetsmart. De verkar vettiga, kört 400 mil. Hittar dock inga tester eller nåt på dem så de kanske var ett dåligt val? Nästa set blir nog Pirelli Phantom eller Conti road attack 3. Känns rejsigare ?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nej, kör Pilot Road 3 än så länge. Men jag är nyfiken på dem. Verkar ju finnas de i rätta dimensionerna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Usch och tvi vad jag avskyr slipning och polering.. men det blev mycket snyggare än den flagnande svarta färgen åtminstone.

Var dina rör svarta? Det har väl funnits en variant av Thruxton med svart detaljer istället för aluminium och krom. Är dom kromade rören rostfria under vore det ju nästan värt att slipa dom och montera svetsmutter för lambdan.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Var dina rör svarta? Det har väl funnits en variant av Thruxton med svart detaljer istället för aluminium och krom. Är dom kromade rören rostfria under vore det ju nästan värt att slipa dom och montera svetsmutter för lambdan.
Nä, mina är krompläterat rostfritt 304.
Har för mig jag läste i haynes handboken att förgasar-thruxtons genomgående hade kromade rostfria rör. Vågar inte uttala mig om resten av bonneville varianterna.. du kan lugnt svetsa rätt i kromet annars. Det bränner bara bort precis där du svetsar, knappt alls utanför själva fogen ens. Om du svetsar tig vill säga. Mig kommer se för jävligt ut! Jag hade ändå satt o2 muttrarna relativt dolt. Typ där det redan sitter skruv på mina.
 

Soulfighter

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2021
Hoj
2009, Triumph Thruxton 900
Hej gott folk.

Har precis köpt en 2009 Thruxton 900 i superfint skick. Undrade hur ni gjort med depåstöd för bakhjulet angående bobbins? Finns inget förborrat för bobbins, eller har ni alla ett centerstand (vill undvika behöva göra det) ?

Jag letade runt och hittade denna sköna lösning från England, dock lite saftigt med 600+ kr med frakt o allt. Kanske värt det? https://www.tecbikeparts.com/produc...-scrambler-900cc-up-to-2016-aircooled-models/

Hur har ni löst det?
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Hej gott folk.

Har precis köpt en 2009 Thruxton 900 i superfint skick. Undrade hur ni gjort med depåstöd för bakhjulet angående bobbins? Finns inget förborrat för bobbins, eller har ni alla ett centerstand (vill undvika behöva göra det) ?

Jag letade runt och hittade denna sköna lösning från England, dock lite saftigt med 600+ kr med frakt o allt. Kanske värt det? https://www.tecbikeparts.com/produc...-scrambler-900cc-up-to-2016-aircooled-models/

Hur har ni löst det?
Den lösningen fixar du enkelt själv..köp passande gängstång, muttrar, tror 6 mm, och bobiner med rätt håldiameter på Biltema. Kapa till rätt längd och montera. Kostar nästan gratis jämfört med englandsalternativet. https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/depastod/lyftbobiner-2000022242
 
Last edited:

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Hej gott folk.

Har precis köpt en 2009 Thruxton 900 i superfint skick. Undrade hur ni gjort med depåstöd för bakhjulet angående bobbins? Finns inget förborrat för bobbins, eller har ni alla ett centerstand (vill undvika behöva göra det) ?

Jag letade runt och hittade denna sköna lösning från England, dock lite saftigt med 600+ kr med frakt o allt. Kanske värt det? https://www.tecbikeparts.com/produc...-scrambler-900cc-up-to-2016-aircooled-models/

Hur har ni löst det?
Tjena, grattis till en härlig hoj!
Jag köpte depåstöd på Xlmoto.se för ca 300 spänn. Det följde med olika ”fästen”, både sådana krokar som man har till bobiner och en sorts gummiklädda vinklar som passar bra under svingen för oss som inte har bobiner.

Helt rätt av dig att inte montera centralstöd. Det vore en skymf ?. Sporthojar ska inte ha centralstöd.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu har jag fått tummen ur och provkört efter lamellbytet. Rakt av direkt missnöjd! Uppskattade verkligen att kopplingen var så lätt med originalfjädrarna, onödigt tung nu. Blir nog att byta tillbaks då jag inte har i närheten av nog med trim för grova fjädrar. Och lådan låter mer, samt är lite trögare att växla. Kan inte rekommendera vare sig ebc's lameller eller heavy duty fjädrar. Men jag kanske får en lite grövre vänsterarm, alltid nåt.
Jaja. Den slirar åtminstone inte längre.
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Nu har jag fått tummen ur och provkört efter lamellbytet. Rakt av direkt missnöjd! Uppskattade verkligen att kopplingen var så lätt med originalfjädrarna, onödigt tung nu. Blir nog att byta tillbaks då jag inte har i närheten av nog med trim för grova fjädrar. Och lådan låter mer, samt är lite trögare att växla. Kan inte rekommendera vare sig ebc's lameller eller heavy duty fjädrar. Men jag kanske får en lite grövre vänsterarm, alltid nåt.
Jaja. Den slirar åtminstone inte längre.
Trist. Jag skulle byta häromveckan och plockade isär allt men det visade sig att kitet jag köpt inte passade. Dessutom såg befintliga lameller och skivor skapliga ut fortfarande. Slirandet berodde kanske på att två av fyra skruvar till kopplingsfjädrarna satt löst? Det är ju ett rent helvete att dra åt de fyra skruvarna så grejen i mitten löper fritt! Bytte således ingenting men skruvade förhoppningsvis ihop grejerna bättre än senast. Nu funkar det iaf bra och kitet är returnerat till Louis.eu. Bra service hos dem!

När kopplingen ska bytas på riktigt framöver så kommer jag nog lämna in den hos auktoriserad så nämnda kopplingsskruvar dras korrekt.

Apropå att kopplingen går trögt; det gjorde min också efter byte till EBC-fjädrar, men nu går den smidigt trots samma fjädrar. Jag gissar att det beror på hur man drar åt de där jobbiga skruvarna?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Trist. Jag skulle byta häromveckan och plockade isär allt men det visade sig att kitet jag köpt inte passade. Dessutom såg befintliga lameller och skivor skapliga ut fortfarande. Slirandet berodde kanske på att två av fyra skruvar till kopplingsfjädrarna satt löst? Det är ju ett rent helvete att dra åt de fyra skruvarna så grejen i mitten löper fritt! Bytte således ingenting men skruvade förhoppningsvis ihop grejerna bättre än senast. Nu funkar det iaf bra och kitet är returnerat till Louis.eu. Bra service hos dem!

När kopplingen ska bytas på riktigt framöver så kommer jag nog lämna in den hos auktoriserad så nämnda kopplingsskruvar dras korrekt.

Apropå att kopplingen går trögt; det gjorde min också efter byte till EBC-fjädrar, men nu går den smidigt trots samma fjädrar. Jag gissar att det beror på hur man drar åt de där jobbiga skruvarna?
Ja det var det enda som var stönigt, tog ett tag att få till. Man får absolut inte sätta ihop och köra om inte aktuatorn löper fritt i lagret. Det blir skrot.. Var inte dina skruvar loctitade bör du fundera på att göra det, väldigt trist om dom lossnar. Nöp åt mina med en droppe 290 på, gillar inte att chansa. Gängorna kändes mjuka?
Justerade spelet på vajern så kopplingen tar längre in, nu känns det helt ok.
Som en sidonot körde jag triumph choppern en sväng igår och kopplingen började jävlas på den med, fast den ville inte frikoppla! ? Lätt fall av svartsjuka tippar jag på, så jag fick justera in den lite också, haha..
 

Soulfighter

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2021
Hoj
2009, Triumph Thruxton 900
Den lösningen fixar du enkelt själv..köp passande gängstång, muttrar, tror 6 mm, och bobiner med rätt håldiameter på Biltema. Kapa till rätt längd och montera. Kostar nästan gratis jämfört med englandsalternativet. https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/depastod/lyftbobiner-2000022242
Tack för tipsen, löjligt enkel grej att sätta ihop såklart :) Så här blev resultatet efter en snabb tripp till Biltema. Nu i efterhand så kunde jag gått på en fetare gängstång men denna höll för ett par timmar service, tvätt och kedjefix så borde funkar fint framöver också. (Hojjen är inte längre så smutsig :))

PaddockStandBuild_1.jpegPaddockStandBuild_2.jpegPaddockStandBuild_3.jpeg
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Tack för tipsen, löjligt enkel grej att sätta ihop såklart :) Så här blev resultatet efter en snabb tripp till Biltema. Nu i efterhand så kunde jag gått på en fetare gängstång men denna höll för ett par timmar service, tvätt och kedjefix så borde funkar fint framöver också. (Hojjen är inte längre så smutsig :))

View attachment 460993View attachment 460994View attachment 460995
Bra där!
Jag förstod dock inte den där lösningen? Lät ju asbökigt.

Nu är min i behov av tvätt igen däremot. Överraskades av regn idag ?
 

Soulfighter

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2021
Hoj
2009, Triumph Thruxton 900
Bra där!
Jag förstod dock inte den där lösningen? Lät ju asbökigt.

Nu är min i behov av tvätt igen däremot. Överraskades av regn idag ?
Inte bökigt alls. Jag köpte en gängstång och lyftbobiner (bägge M6 storlek) från Biltema och även två låsmuttrar. Trädde genom ihåliga axeln och sen kapade gängstågen till rätt längd. På med bobinen och mutter, klart! Kolla bilderna ovan. Som sagt, kanske skulle gått med M8 i storlek men detta funkade också.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har tips på som kan orsaka ryckig gång på Thruxtonen? Efter vintervilan i varmgaraget så vill min hoj rycka och ha sig kall på lägre varv. Har tankat i ny soppa men det är nåt små skumt.

Har inte sök så mycket om det är nåt vanligt fel men lite irriterande är det då hojen hackar och har sig kall. Nån som har tips på vad det kan vara?
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Nån som har tips på som kan orsaka ryckig gång på Thruxtonen? Efter vintervilan i varmgaraget så vill min hoj rycka och ha sig kall på lägre varv. Har tankat i ny soppa men det är nåt små skumt.

Har inte sök så mycket om det är nåt vanligt fel men lite irriterande är det då hojen hackar och har sig kall. Nån som har tips på vad det kan vara?
Har du kommit underfund med det?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top