"Det här köpte jag idag!"-tråden

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
07eb1f7341f34b707fb09755ee3ad69d.jpg


En ny hjälm då den gamla fick kasseras...
Coolt det där med Koroyd, aldrig hört talas om tidigare.
Fattar det som att det bla ska vara lättare men hittar inen specifik vikt på hjälmen. Hur upplevs den, är det "märkbar" skillnad viktmässigt?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Coolt det där med Koroyd, aldrig hört talas om tidigare.
Fattar det som att det bla ska vara lättare men hittar inen specifik vikt på hjälmen. Hur upplevs den, är det "märkbar" skillnad viktmässigt?

Jo, mer än jag trodde.

Att gå från 1500 gram till 1000 gram på huvudet är en gigantisk skillnad.

Nu är det ju två olika typer av hjälmar och jag har en Schuberth C3Pro liggandes på hyllan också, den är min tredje i rak följd av samma sort. Brukar finnas på REA och jag byter när den är så sliten att jag ändå måste byta visir, pinlock och solvisir samt tvätta igenom inredningen. Då är det attraktivt att köpa en ny istället och på höstarna kan man göra bra affärer. C3Pro är tyst och bekväm för landsvägskörning och har bra ventilation även i regn. Viktigt om man kör mycket i alla väder.

Nästan samma hjälm som Krios är Nishua nånting. Det som skiljer är smådetaljer och inredning men vikten är lika låg och visir osv passar emellan. Kostar 200€-300€ ibland och Micke på Event-Mc säljer dessa för 3595:-

Hade inte försäkringsbolaget köpt en ny hjälm till mig hade jag nog köpt en sådan istället.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jo, mer än jag trodde.

Att gå från 1500 gram till 1000 gram på huvudet är en gigantisk skillnad.

Nu är det ju två olika typer av hjälmar och jag har en Schuberth C3Pro liggandes på hyllan också, den är min tredje i rak följd av samma sort. Brukar finnas på REA och jag byter när den är så sliten att jag ändå måste byta visir, pinlock och solvisir samt tvätta igenom inredningen. Då är det attraktivt att köpa en ny istället och på höstarna kan man göra bra affärer. C3Pro är tyst och bekväm för landsvägskörning och har bra ventilation även i regn. Viktigt om man kör mycket i alla väder.

Nästan samma hjälm som Krios är Nishua nånting. Det som skiljer är smådetaljer och inredning men vikten är lika låg och visir osv passar emellan. Kostar 200€-300€ ibland och Micke på Event-Mc säljer dessa för 3595:-

Hade inte försäkringsbolaget köpt en ny hjälm till mig hade jag nog köpt en sådan istället.
Jäklar ja. https://eventmc.weebly.com/hjaumllmar.html 1150 gram med skärmen på.

Synd att det inte verkar vara invändigt solvisir. Jag som kör med brillor tycker att det är bra. Återkom gärna hur det är med vindbrus & ljud om man kör utan skärm. Känns som att det skulle kunna vara så att fästpunkerna för skärmen är mumma för vinden att greppa tag i?
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Jäklar ja. https://eventmc.weebly.com/hjaumllmar.html 1150 gram med skärmen på.

Synd att det inte verkar vara invändigt solvisir. Jag som kör med brillor tycker att det är bra. Återkom gärna hur det är med vindbrus & ljud om man kör utan skärm. Känns som att det skulle kunna vara så att fästpunkerna för skärmen är mumma för vinden att greppa tag i?
Louis.de säljer den också lite billigare. De brukar med jämna mellanrum köra en drive på den för 200 eur. Har den själv, trevlig hjälm

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jäklar ja. https://eventmc.weebly.com/hjaumllmar.html 1150 gram med skärmen på.

Synd att det inte verkar vara invändigt solvisir. Jag som kör med brillor tycker att det är bra. Återkom gärna hur det är med vindbrus & ljud om man kör utan skärm. Känns som att det skulle kunna vara så att fästpunkerna för skärmen är mumma för vinden att greppa tag i?
Fästpunkterna är visirmekanismen och en liten plastskruv mitt på huvudet. Skall prova med och utan skärm vad det lider.

Inget invändigt solvisir, något jag alltid ansett vara ett måste på en hojhjälm. Men istället fotokromatiskt solvisir som standard. :) Kostar typ 2 papp annars...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Louis.de säljer den också lite billigare. De brukar med jämna mellanrum köra en drive på den för 200 eur. Har den själv, trevlig hjälm

Japp, en kamrat köpte nyss en Nishua därifrån för 200€. Jag kollade veckan efter och då stod den i 315€... morr. Men det var den som gjorde mig intresserad av konceptet och som sagt är vikten otroligt låg.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fästpunkterna är visirmekanismen och en liten plastskruv mitt på huvudet. Skall prova med och utan skärm vad det lider.

Inget invändigt solvisir, något jag alltid ansett vara ett måste på en hojhjälm. Men istället fotokromatiskt solvisir som standard. :) Kostar typ 2 papp annars...
Yes tack gör så.

Ahaa perfekt isf. Funderar bara iom att det står såhär på Events-MCs hemsida: "Levereras med klart visir med Pinlock + mörkt visir förberett för Pinlock"
Är det klara visiret fotokromatiskt som standard eller fattar jag dig fel?

Behöver mina vanliga brillor under. Mörk visir upplever jag antingen som för mörka när det är mörkt ute och för att undvika det så har jag provat mindre toning men då upplever jag det som för ljust när det är riklig sol ist.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Yes tack gör så.

Ahaa perfekt isf. Funderar bara iom att det står såhär på Events-MCs hemsida: "Levereras med klart visir med Pinlock + mörkt visir förberett för Pinlock"
Är det klara visiret fotokromatiskt som standard eller fattar jag dig fel?

Behöver mina vanliga brillor under. Mörk visir upplever jag antingen som för mörka när det är mörkt ute och för att undvika det så har jag provat mindre toning men då upplever jag det som för ljust när det är riklig sol ist.
Ah, nä det är dyrhjälmen Klim Krios Pro som har det visiret som standard... Nishua kostar mindre än hälften, men är samma hjälm i grunden!

Visiret kan förstås köpas i efterhand och passar då även till Nishua (har jag läst mig till på advrider.com...)

Vi/jag pratar om två olika hjälmar här, sorry. :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Svärfar önskade utöka sin begynnande samling och jag fick återigen agera ombud. Denna gång inhandlades 2x Norton, en P11A och en Commando :tummenupp


Norton 1.jpgNorton 2.jpgNorton 3.jpgNorton 4.jpg
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Något stämmer inte. här står det 1300 gram som large, och 150 grams skillnad på M & L det är väldigt mycket.
Klim och Nishua är ju inte exakt samma hjälm. Utan att veta säkert så kan man ju tänka sig att Klim har satt i lite mer påkostad inredning som kan ge lite mer vikt? Något skall de väl ha ändrat för merkostnaden...kanske
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
En butik hade gett upp på dessa, förståligt då överprisade men en bra produkt ändå. Försökte få fatt på någon beslutsfattare om mängdrabbatt men gick inte att få tag på kvart i stängning. Drog iväg ett mejl ändå, riktigt billigt skulle man kunna göra en slant

20210514-193315.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ni som följt mig och min aktivitet på detta forum vet att jag redan har ungefär en miljon icke färdigställda projekt och alldeles för mycket annat tids- och orkeskrävande i livet just nu för att knappt ens mäkta med att hålla de absolut mest nödvändiga på minsta möjliga sparlåga rent underhållsmässigt... Men ikväll fick jag chansen att förverkliga Barndomsdrömmen med stort B och kunde bara inte motstå, alldeles för bra tillfälle för att tveka och det var bara att slå till.

När jag var 12 så såg jag en bil som förändrade mitt liv. Det var det absolut häftigaste jag någonsin sett, en mullrande best klädd i mörkröd metallic med en stor svart örn på huven och vars frustande V8 gav mig gåshud. Den bilen var vad som fick mig motorintresserad på allvar, jag visste direkt att förbränningsmotorer var något av det bästa livet hade att ge och jag svor där och då att en dag äga en sån bil. Och nu gör jag det!! :yoparty :tummenupp

Firebird.jpg

Pontiac Firebird/Trans Am kanske inte är den allra mest upphetsande modellen av bil enligt många, men för mig är det det absolut mest nostalgiska och något av det coolaste som går att få i motorväg. Även om just mitt exemplar behöver en del fix för att bli lika fin som den jag såg där på macken i min ungdoms dagar så är den körklar och besiktigad kan användas utan problem, till skillnad från många av mina andra projekt. Men Nu ska jag bara köra och njuta, och någon gång när orken och gnistan till slut infinner sig så blir det hög prioritet på att få denna i finare skick :tummenupp Men ja, tekniskt sett är det ytterligare ett långtidsprojekt som sällar sig till de övriga... :gnissla Men det skiter jag faktiskt i för såhär glad har jag inte varit på länge!! :banana :yoparty :tummenupp :rock
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad är det för årsmodell? 74-75?
75 :) Egentligen tycker jag att 77:ans front är snyggare och jag funderar på att försöka hitta en sån och montera istället, men det var denna tidigare modellen som jag blev kär i som barn så... Där är jag extremt kluven. Måste dock få fatt i bakspoilern, den är ett rent måste då baken ser alldeles för naken ut utan den :fakta
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Själv är jag helt insnöad på 4th gen Firebird. Drömmen vore en svart WS6 men det finns bara en gul till salu i hela sverige just nu. Den knallröda sur-6'an (med fungerade AC) är billig. Mörkröda behåller jag.
View attachment 460860
Ser nice ut båda två :tummenupp Jag är svag för de flesta jänkejärn men framförallt 60/70-talet med alla Muscle-/Ponycars :rock
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top