Hifi-tråden

jens__E

Mjao!
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Hedesunda
Hoj
X-JELL
Ja den va lite för dyr för mig..

4500 är max vad jag kan lägga på en förstärkare och 6000 är max för högtalarna.

Jag jobbar bara lördagar så det blir inte mycket i lön varje månad..
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
köp ett par Monitpr Audio RS6 beggat för runt 6000:-, bättre ljud för dom pengarna finns inte!!!!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Denon har ju fått bättre betyg än Marantz på biosidan;)

Som sagt så funderar jag på att köpa Denon även på biosidan :rolleyes: Men när jag köpta mina stärkare senast så stod det mellan Onkyo, Marantz och Denon och det var Marantzen som helt enkelt lät bäst med Denon tätt efter. Onkyo vet jag inte ens varför de hade i butiken, min gamla klockradio gjorde jobbet bättre :D
Detta var dock snart 4-5 år sedan, jag har inte bytt ut dem än tack vare att de låter så jäkla bra. Nu behöver jag däremot mer kraft och därför ska jag uppgradera.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Har nu äntligen bestämt mig till 95 % för dessa Canton Karat "High gloss white" 6500kr billigare i Tyskland än i Svergie. 9600kr inkl. frakt ska det visst vara.

Men det finns 5% chans att jag köper ett par Audiovector K3 Signature högtalare oxå. Jaja, är nere på 2 högtalare nu, jämfört med 10st när jag började leta nya

189506.jpg
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
köp ett par Monitpr Audio RS6 beggat för runt 6000:-, bättre ljud för dom pengarna finns inte!!!!

Låter sjukt jävla bra :fakta

Jag kör Infinity Kappa 6.2i, har haft dem några år men är toknöjd! Inte riktigt så snabba i basen som man skulle vilja när man spelar hårdrock men diskanten är obeskrivligt ren.
En HK640 står för krämen och Pioneer PD-S06 snurrar skivorna, duger fint i ett normalstort vardagsrum :)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Regniga dagar är som gjorda för att skaka lov i gamla trådar...

Tyvärr har väl enkelheten med streaming, kompakthögtalare och mobilen gjort att ett riktigt HiFi-system tyvärr inte får det tidsuttymme det egentligen förtjänar.

Hursomhelst,
Onkyo DV-SP800 SACD/DVD-A-spelare
Rotel RSX-1055 reciever
Bower & Wilkins högtalarsystem.
En välproducerad DVD-A-skiva.
Sweet spot i soffan med en kopp espresso.

Makalöst vad ljud kan låta bra när man ger det vad det behöver...
4794455727d19411549a8a7e1dd198f5.jpg
db15e30eff58aa2505d3eb06f1c193c7.jpg
eff5e31be2441ff4f344589dc38631b5.jpg
b0798082629d13e507e379d6b668de65.jpg
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag har en NAD C375BEE som numera behagar stänga av sig efter nån minut eller så. Köpte den ny för ganska många år sedan och de första dryga fem åren fungerade den klanderfritt. Att det är en skyddskrets som slår ifrån har jag förstått men varför?
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Regniga dagar är som gjorda för att skaka lov i gamla trådar...

Tyvärr har väl enkelheten med streaming, kompakthögtalare och mobilen gjort att ett riktigt HiFi-system tyvärr inte får det tidsuttymme det egentligen förtjänar.

Hursomhelst,
Onkyo DV-SP800 SACD/DVD-A-spelare
Rotel RSX-1055 reciever
Bower & Wilkins högtalarsystem.
En välproducerad DVD-A-skiva.
Sweet spot i soffan med en kopp espresso.

Makalöst vad ljud kan låta bra när man ger det vad det behöver...
4794455727d19411549a8a7e1dd198f5.jpg
db15e30eff58aa2505d3eb06f1c193c7.jpg
eff5e31be2441ff4f344589dc38631b5.jpg
b0798082629d13e507e379d6b668de65.jpg


Jepp, man kan aldrig få nog välljud. Jag har ägt sådana här amerikanska Audio Research, rörhybrider (för- och slutsteg), sedan slutet av 80-talet och de lirar nästan lika bra idag som då de var nya. Har inte ens bytt rör i dem fast de egentligen borde bytts för 20 år sedan. Kvalitet lönar sig fasicken alltid...

1620164996157.png
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har en NAD C375BEE som numera behagar stänga av sig efter nån minut eller så. Köpte den ny för ganska många år sedan och de första dryga fem åren fungerade den klanderfritt. Att det är en skyddskrets som slår ifrån har jag förstått men varför?
Pissiga kondensatorer är det mest vanliga. Relativt enkelt att åtgärda själv. Finns bättre fora att fråga på, t.ex.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Sparkar liv i denna gråa och regniga morgon med lite högupplöst hårdrock.

Har nästan glömt hur fantastiskt DVD-audio faktiskt låter på en vettig utrustning.
36cbff4ec51a9e05f9f30b3fb4c4dd6c.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ljudbonanzan fortsätter.
DVD-audio och Super Audio-CD var två format som hade sin storhetstidför 20 år sedan. Olika utvecklare men med liknande mål. Båda bygger på vidareutveckling av den vanliga CD-skivan. Fast i fler kanaler och mycket högre upplösning.
Fritt ur minnet med reservation för felaktiga detaljer spelar de musik i 5.1 kanaler med dubbel upplösning mot vanlig CD-skiva, det vill säga dubbelt så många detaljer i ljudet. Vidare kunde de även spela bara i två kanaler, typ i 4 gånger upplösningen.

Hursomhelst, om CD-skivan som mainstream musikformat är marginalliserad är super formaten stendöda på marknaden sedan mer än 10 år.
När de väl släpptes var det väldigt begränsat. Jag har för mig att det släpptes mindre än 5000 album på SACD exemplevis. Till stor del klassiskt.
Jag har ett 20-tal album i superljudsformat. Och de spelar fantastiskt...
917db352c2063ec86d88bf452574b4e4.jpg
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ljudbonanzan fortsätter.
DVD-audio och Super Audio-CD var två format som hade sin storhetstidför 20 år sedan. Olika utvecklare men med liknande mål. Båda bygger på vidareutveckling av den vanliga CD-skivan. Fast i fler kanaler och mycket högre upplösning.
Fritt ur minnet med reservation för felaktiga detaljer spelar de musik i 5.1 kanaler med dubbel upplösning mot vanlig CD-skiva, det vill säga dubbelt så många detaljer i ljudet. Vidare kunde de även spela bara i två kanaler, typ i 4 gånger upplösningen.

Hursomhelst, om CD-skivan som mainstream musikformat är marginalliserad är super formaten stendöda på marknaden sedan mer än 10 år.
När de väl släpptes var det väldigt begränsat. Jag har för mig att det släpptes mindre än 5000 album på SACD exemplevis. Till stor del klassiskt.
Jag har ett 20-tal album i superljudsformat. Och de spelar fantastiskt...
917db352c2063ec86d88bf452574b4e4.jpg
Det finns ju flera delar i det. Dels är ju CD skivan mer eller mindre död eftersom den absoluta majoriteten värderar enkelheten hos streaming mer än den eventuella försämring i ljudkvalitet man får från streamingtjänster som spotify och liknande.
Dels är det ju så att med högsta kvalitet idag så är det extremt små skillnader mellan CD och Spotify. Så små att i stort sett ingen faktiskt hör skillnad.
Att SACD och DVDA inte fick något större genomslag är för att det egentligen inte blev någon större vinst i ljudkvalitet. Dubblad samplingfrekvens är inte värt något när du redan med CD är uppe på 44,1 kHz eftersom vi inte kan höra över 20 kHz ljud. Det är dessutom endast 20 åringar som kan höra dom frekvenserna. En genomsnittlig 40 åring hör bara upp till ca 15 000 Hz och en 60 åring hör bara upp till ca 10 000 Hz.
Nyqvist-Shannons samplingsteorem bevisade att för att kunna återskapa en ljudvåg perfekt så krävs en samplingfrekvens på dubbla ljudfrekvensen. Dvs 44 kHz sampling räcker för att återskapa ljudvågor upp till 22 kHz vilket är över vad till och med en 20 åring hör.
Förutsatt att man har en tillräckligt bra D/A omvandlare så blir återskapandet perfekt.
Dock är långt ifrån alla D/A omvandlare perfekta.

Den skillnad i ljudkvalitet som man eventuellt upplevde med SACD och DVDA är troligen för att dessa enheter var bestyckade med bättre D/A omvandlare än dom flesta CD spelare. Jag bortser då från fallet där man använder den ökade bandbredden för att få fler ljudkanaler då en CD under inga omständigheter kan återskapa 5.1 ljud.

Så SACD och DVDA fick aldrig något större genomslag då det inte fanns några direkta vinster ljudmässigt som var i en storleksordning som specielt många var villiga att betala priset för.
CD dog ut för att folk värderar enkelheten mer och det stora flertalet har såpass dåliga ljudanläggningar att dom i alla fall inte hör skillnad på ljudkvaliteten.

Jag kan förvisso höra skillnad på en CD och Spotify även med högsta kvalitetsinställning på min anläggning men eftersom jag även hör skillnad på om jag spelar Spotify genom min chromecast via HDMI till receivern och om jag spelar spotify på den i receivern inbyggda spotifyklienten (bättre ljud i spotifyklienten som är inbyggd i receivern) så misstänker jag att det inte är frågan om att det faktiskt är själva samplingen som har betydelse utan snarare att det är olika kretsar som omvandlar ljudet som helt enkelt är olika bra.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det finns ju flera delar i det. Dels är ju CD skivan mer eller mindre död eftersom den absoluta majoriteten värderar enkelheten hos streaming mer än den eventuella försämring i ljudkvalitet man får från streamingtjänster som spotify och liknande.
Dels är det ju så att med högsta kvalitet idag så är det extremt små skillnader mellan CD och Spotify. Så små att i stort sett ingen faktiskt hör skillnad.
Att SACD och DVDA inte fick något större genomslag är för att det egentligen inte blev någon större vinst i ljudkvalitet. Dubblad samplingfrekvens är inte värt något när du redan med CD är uppe på 44,1 kHz eftersom vi inte kan höra över 20 kHz ljud. Det är dessutom endast 20 åringar som kan höra dom frekvenserna. En genomsnittlig 40 åring hör bara upp till ca 15 000 Hz och en 60 åring hör bara upp till ca 10 000 Hz.
Nyqvist-Shannons samplingsteorem bevisade att för att kunna återskapa en ljudvåg perfekt så krävs en samplingfrekvens på dubbla ljudfrekvensen. Dvs 44 kHz sampling räcker för att återskapa ljudvågor upp till 22 kHz vilket är över vad till och med en 20 åring hör.
Förutsatt att man har en tillräckligt bra D/A omvandlare så blir återskapandet perfekt.
Dock är långt ifrån alla D/A omvandlare perfekta.

Den skillnad i ljudkvalitet som man eventuellt upplevde med SACD och DVDA är troligen för att dessa enheter var bestyckade med bättre D/A omvandlare än dom flesta CD spelare. Jag bortser då från fallet där man använder den ökade bandbredden för att få fler ljudkanaler då en CD under inga omständigheter kan återskapa 5.1 ljud.

Så SACD och DVDA fick aldrig något större genomslag då det inte fanns några direkta vinster ljudmässigt som var i en storleksordning som specielt många var villiga att betala priset för.
CD dog ut för att folk värderar enkelheten mer och det stora flertalet har såpass dåliga ljudanläggningar att dom i alla fall inte hör skillnad på ljudkvaliteten.

Jag kan förvisso höra skillnad på en CD och Spotify även med högsta kvalitetsinställning på min anläggning men eftersom jag även hör skillnad på om jag spelar Spotify genom min chromecast via HDMI till receivern och om jag spelar spotify på den i receivern inbyggda spotifyklienten (bättre ljud i spotifyklienten som är inbyggd i receivern) så misstänker jag att det inte är frågan om att det faktiskt är själva samplingen som har betydelse utan snarare att det är olika kretsar som omvandlar ljudet som helt enkelt är olika bra.
SKillnaden i ljudkvalitet mellan vanlig CD och SACD eller DVD-audio-inspelningarna är oftast att man lagt ordentligt med tid påjust ljudkvalitén vid framställandet. En vanlig CD ska låta så bra som möjligt hos en vanlig användare (med en pissig stereo), medan segmentet som köpte SACD hade utrustning som kunde hantera större dynamiskt omfång och djupare bas etc, så därför anpassades mixningen till detta. Det är iallafall vad jag har läst. Själv äger jag väl kanske 2-3 SACD, och kan inte påstå att det låter bättre eller sämre än sina vanliga motsvarigheter. Vad som däremot är extremt tydligt, är hur mycket det kan skilja mellan olika CD-skivor, dvs olika album. Vissa låter platt och tunt som torkade höstlöv, medan andra är fylliga, djupa och lena som bomber av siden.

Jag har också en riktigt bra stereo och köper fortfarande allt jag vill äga på CD och eller vinyl, men mindre vinyl sedan jag uppgraderade stereon och insåg att allt som vinylen tidigare lät bättre på berodde på min tidigare DAC.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det en välsingnelse eller förbannelse att man inte längre kan höra skillnad mellan ett par Stax och PortaPro lurar utan lär istället spendera pengarna på MC-delar? Allt ljud över 8k är numera som bortblåst för mig.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är det är par 604 s3? Hade ett par 603 och drömde länge om 604. Men när jag väl köpte nya blev det 683 s2. Dom drivs av Atolls minsta monoblock och innan dess en Nad avr av "kanske inte hifi-klass". Den matas i alla fall av hdmi från datorn.
Så om källan är viktigast har jag lite att fixa med. Men utrymmet jag lyssar i är ganska bra i mitt tycke och jag får till mycket tryck utan att höra någon försämring trots skadlig volym så det får duga för nu.
Har 5.0 system i samma serie men musik kör jag bara i 2 kanaler.

Oklart vilken högtalarklass jag ska upp till för att höra en tydlig förbättring.


Regniga dagar är som gjorda för att skaka lov i gamla trådar...

Tyvärr har väl enkelheten med streaming, kompakthögtalare och mobilen gjort att ett riktigt HiFi-system tyvärr inte får det tidsuttymme det egentligen förtjänar.

Hursomhelst,
Onkyo DV-SP800 SACD/DVD-A-spelare
Rotel RSX-1055 reciever
Bower & Wilkins högtalarsystem.
En välproducerad DVD-A-skiva.
Sweet spot i soffan med en kopp espresso.

Makalöst vad ljud kan låta bra när man ger det vad det behöver...
4794455727d19411549a8a7e1dd198f5.jpg
db15e30eff58aa2505d3eb06f1c193c7.jpg
eff5e31be2441ff4f344589dc38631b5.jpg
b0798082629d13e507e379d6b668de65.jpg
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Det finns ju flera delar i det. Dels är ju CD skivan mer eller mindre död eftersom den absoluta majoriteten värderar enkelheten hos streaming mer än den eventuella försämring i ljudkvalitet man får från streamingtjänster som spotify och liknande.
Dels är det ju så att med högsta kvalitet idag så är det extremt små skillnader mellan CD och Spotify. Så små att i stort sett ingen faktiskt hör skillnad.
Att SACD och DVDA inte fick något större genomslag är för att det egentligen inte blev någon större vinst i ljudkvalitet. Dubblad samplingfrekvens är inte värt något när du redan med CD är uppe på 44,1 kHz eftersom vi inte kan höra över 20 kHz ljud. Det är dessutom endast 20 åringar som kan höra dom frekvenserna. En genomsnittlig 40 åring hör bara upp till ca 15 000 Hz och en 60 åring hör bara upp till ca 10 000 Hz.
Nyqvist-Shannons samplingsteorem bevisade att för att kunna återskapa en ljudvåg perfekt så krävs en samplingfrekvens på dubbla ljudfrekvensen. Dvs 44 kHz sampling räcker för att återskapa ljudvågor upp till 22 kHz vilket är över vad till och med en 20 åring hör.
Förutsatt att man har en tillräckligt bra D/A omvandlare så blir återskapandet perfekt.
Dock är långt ifrån alla D/A omvandlare perfekta.

Den skillnad i ljudkvalitet som man eventuellt upplevde med SACD och DVDA är troligen för att dessa enheter var bestyckade med bättre D/A omvandlare än dom flesta CD spelare. Jag bortser då från fallet där man använder den ökade bandbredden för att få fler ljudkanaler då en CD under inga omständigheter kan återskapa 5.1 ljud.

Så SACD och DVDA fick aldrig något större genomslag då det inte fanns några direkta vinster ljudmässigt som var i en storleksordning som specielt många var villiga att betala priset för.
CD dog ut för att folk värderar enkelheten mer och det stora flertalet har såpass dåliga ljudanläggningar att dom i alla fall inte hör skillnad på ljudkvaliteten.

Jag kan förvisso höra skillnad på en CD och Spotify även med högsta kvalitetsinställning på min anläggning men eftersom jag även hör skillnad på om jag spelar Spotify genom min chromecast via HDMI till receivern och om jag spelar spotify på den i receivern inbyggda spotifyklienten (bättre ljud i spotifyklienten som är inbyggd i receivern) så misstänker jag att det inte är frågan om att det faktiskt är själva samplingen som har betydelse utan snarare att det är olika kretsar som omvandlar ljudet som helt enkelt är olika bra.


Well...precis som med mc, ska man inte stirra sig blind på teknik eller specifikationer. Jag ägde en gång i tiden en rörbestyckad cd-spelare från California Audio Labs. Mekaniken (från Philips) var kass, men underbart ljud... då den väl lät, alltså. Och, ja - den mätte nog sämre än vilken dussin-spelare som helst på varuhuset?

Gamla svenska (numer tyska?) skivbolaget BIS återupptäckte någonstans på 90-talet en rörbestyckad mikrofon från Neumann (U67?), som då - för länge sedan - ansågs ha tjänat ut i inspelningssammanhang. Magiskt ljud. Inte fullt så magisk spec.

Och så där kan man nog forsätta att rabbla exempel i all evighet...?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Vad har ni för favoritlåtar när ni ska dema/testa en anläggning?
För mig har det varierat över tid men just nu är den här en favorit
Knorriga basar som slår en i magen och en bra låt dessutom
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top