Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Förhoppningsvis så kommer folks vilja att röra på sig och uppvisande av att man är vaccinerad vid resor att tvinga dom anti-vaxxers som finns att vaccinera sig.
När vinsten är tillräckligt stor (som en utlandsresa) så kommer det hända.
Vaccin ska inte vara frivillig/utan konsekvens?
Europarådet skriver:
7.3 with respect to ensuring a high vaccine uptake:
7.3.1 ensure that citizens are informed that the vaccination is not mandatory and that no one is under political, social or other pressure to be vaccinated if they do not wish to do so;
7.3.2 ensure that no one is discriminated against for not having been vaccinated, due to possible health risks or not wanting to be vaccinated;
7.3.3 take early effective measures to counter misinformation, disinformation and hesitancy regarding Covid-19 vaccines;
7.3.4 distribute transparent information on the safety and possible side effects of vaccines, working with and regulating social media platforms to prevent the spread of misinformation;
7.3.5 communicate transparently the contents of contracts with vaccine producers and make them publicly available for parliamentary and public scrutiny;
7.3.6 collaborate with non-governmental organisations and/or other local initiatives to reach out to marginalised groups;
7.3.7 engage with local communities in developing and implementing tailored strategies to support vaccine uptake;
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det klassiska "spårvagnsproblemet" - skall man rädda ett stort antal människor även om man vet att det val man gör på samhällsnivå då kommer att innebära att ett fåtal får sätta livet till. Ett på sätt och vis olösligt problem som i sina extremer har olika svar om man har en utilitaristisk eller moralfilosofisk utgångspunkt. Resonemanget utgår då ifrån att det är samhället som skall göra valet åt individen.

För egen del föredrar jag att se det med en individuell utgångspunkt. Det skall vara frivilligt att vaccinera sig. Trots att jag löper liten risk att drabbas allvarligt om jag blir smittad av Covid-19 har jag för egen del väldigt lätt att motivera en vaccination. Det handlar bara om att se till helheten och inte bara tänka kortsiktigt utan också långsiktigt. Risken att få en allvarlig biverkan av vaccinet är extremt låg i förhållande till alla andra risker jag frivilligt utsätter mig för. På lång sikt och även om jag ser på det rent egoistiskt är det dock väldigt negativt att ha ett samhälle där vi inte kan leva som vanligt. En fortsatt smittspridning är också negativ eftersom det ger upphov till fler mutationer och mer långdraget elände. Dessa saker drabbar i slutändan mig också. Därför blir det för mig självklart att utsätta mig för den lilla risk det innebär att ta vaccinet.

Sedan har naturligtvis staten och andra aktörer i samhället en väldigt viktig uppgift att se till att medborgarna får korrekt information om risker, nyttor m.m., inte minst med tanke på hur vanligt det idag är med konspirationsteorier osv, så att var och en kan fatta sitt individuella beslut om vaccination på rätt grunder.
Jag har läst första inlägget i denna tråd och följer den naturligtvis! :tummenupp
1619954855093.png
Men "alla" vet ju att det är livsfarligt att köra SportHoj och gör man fel så stämmer det även på annan "motorcykeltyp". :fakta

Den här vägen tog jag på väg hem efter första sticket.
Skylten sitter där ifall man inte känner vägen. :fakta

Det man inte ser är att det även är en busshållsplats efter krönet. :fakta

Så även om det är en gammal 90-väg "håller" jag inte skyltad hastighet utan anpassar min hastighet efter förhållandena som man ska köra när det är "Fri fart" och inte åker med Noll Vision.

Här svängde en vit Vo..o ut trots att föraren borde sett mig. Gasade föraren? Naturligtvis inte och hade jag varit nybörjare kanske jag setat i högerdörren och blivit en siffra i statistiken. Som vista att det var "motorcykeltypen" inte föraren som gjort fel. Nu blev det bara en lätt inbromsning och konstaterande att det som oftast inte händer ändå hände och jag var förberedd. :)

Som språkintresserad måste väl födseln ha döden som biverkan där risken för denna biverkan är 100% frågan är inte om utan när man får denna biverkan...;)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Den definitionen känner jag inte till.
Vilken effekt är det du söker genom att inte vaccinera dig?
Slippa gynna Soros? Vara annorlunda? Slippa biverkningar?
Jag vet inte hur man tänker när man gör det valet. Man kanske bara vill ha en anledning att gnälla på att man inte får göra det alla vaccinerade får.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Folk tar ju alla tillfällen som finns för att trängas och klumpa ihop sig som finns.

Såg dock en som inte ville träffa nån i helgen :hihi

Han ställde civilbilen mitt i rondell och stod o lasra folk i ryggen som passerat han
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Inte?
Om man inte får åka buss som ovaccinerad så är det inte dikriminerande?
Om muslimer inte får åka buss så är det inte heller diskriminerande?
Man är ingen folkgrupp för att man väljer bort vaccin och de fördelar det kan ha.
Man kan inte åka vart man vill i världen utan andra vaccin.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte?
Om man inte får åka buss som ovaccinerad så är det inte dikriminerande?
Om muslimer inte får åka buss så är det inte heller diskriminerande?

Om man är scientolog och inte får ta medicin och därmed inte får åka buss?

Men religion är ju iofs en åsikt/tro och inte en en ras så om muslimer nekas åka buss så är det ju inte en biologisk ras som nekats utan bara några med en viss religiös övertygelse.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fattar inte vad som är så svårt. EU säger att de som inte är vaccinerade inte ska bli diskriminerade.

Här är diskrimineringslagen. https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/diskrimineringslag-2008567_sfs-2008-567

Lägg till typ "vaccinationsstatus map Covid" i första kapitlet första paragrafen så är det i princip klart.
1 § Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
Lag (2014:958).
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vet ej. Spelar det någon roll vad jag tycker i den frågan?
Eftersom du verkar tycka att det är diskriminering vill jag veta vilken diskriminerad grupp i lagen ovan du tycker "icke vaccinerade" hör till?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Eftersom du verkar tycka att det är diskriminering vill jag veta vilken diskriminerad grupp i lagen ovan du tycker "icke vaccinerade" hör till?
Tycka att vad är diskriminering?
EU säger att man inte ska bli diskriminerad som icke-vaccinerad. De behöver inte tillhöra någon grupp.
Diskrimineringslagstiftning finns. Nu ska den omfatta icke-vaccinerade också. Så - kortfattad och enkelt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tycka att vad är diskriminering?
EU säger att man inte ska bli diskriminerad som icke-vaccinerad. De behöver inte tillhöra någon grupp.
Diskrimineringslagstiftning finns. Nu ska den omfatta icke-vaccinerade också. Så - kortfattad och enkelt.
Tycker du fastnar i den klassiska libertarianska "egoist fällan".
Ingen på får påtvinga sin vilja mot mig. Jag får påtvinga min vilja på alla.
Dvs
Du vill inte bli tvingad att ta vaccin.
Du vill ändå kunna gå ombord på ett flygplan trots att varken bolaget eller de andra passagerarna vill det.
Varför ska du sätta regler för bolaget och tvinga din vilja på de andra passagerarna?

OM nu vaccinet är så effektivt som man säger, vilket jag tror, så spelar det ingen roll för full-vaccinerade att ovaccinerade är ombord.
Så för mig personligen hade dessa regler ej behövts.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Du vill ändå kunna gå ombord på ett flygplan trots att varken bolaget eller de andra passagerarna vill det.
Varför ska du sätta regler för bolaget och tvinga din vilja på de andra passagerarna?
Nej. Lägg inte ord i min mun.
Jag ska inte sätta några regler öht. Diskrimineringslagstiftning finns reda och nu har Europarådet sagt att icke-vaccinerade ska slippa att bli just diskriminerade. Det här är inget jag hittat på, jag har inte vädrat min åsikt. Det jag gjort är att meddela det i denna tråd.'

Vaccinationspassen är ett statligt/överstatligt påhitt.

Edit.
OM nu vaccinet är så effektivt som man säger, vilket jag tror, så spelar det ingen roll för full-vaccinerade att ovaccinerade är ombord
Det är också en poäng i det hela. Behövs passen? För vem?
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nej. Lägg inte ord i min mun.
Jag ska inte sätta några regler öht. Diskrimineringslagstiftning finns reda och nu har Europarådet sagt att icke-vaccinerade ska slippa att bli just diskriminerade. Det här är inget jag hittat på, jag har inte vädrat min åsikt.
Vaccinationspassen är ett statligt påhitt.
Så förvånande att någon på nätet inte håller med.
Vad är det jag lägger för ord i din mun?
Vill du att man ska tvingas ta vaccin?
Vill du att ovaccinerade ska stoppas från att flyga?
Isf har jag läst dina inlägg dåligt.
Och när du tydligen inte skriver det du skriver eller iaf inte tycker vad du skriver så tror jag inte denna utväxling kommer leda något vidare heller.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Så förvånande att någon på nätet inte håller med.
Vad är det jag lägger för ord i din mun?
Vill du att man ska tvingas ta vaccin?
Vill du att ovaccinerade ska stoppas från att flyga?
Isf har jag läst dina inlägg dåligt.
Och när du tydligen inte skriver det du skriver eller iaf inte tycker vad du skriver så tror jag inte denna utväxling kommer leda något vidare heller.
Här. I första meningen gör du ett påstående om vad jag vill. Men det kanske var mer som en fråga bara att du missade frågetecknet iofs?
Svaren är som i min ovan post.
Nej.
Det ska jag inte.
Du vill ändå kunna gå ombord på ett flygplan trots att varken bolaget eller de andra passagerarna vill det.
Varför ska du sätta regler för bolaget och tvinga din vilja på de andra passagerarna?
Nej jag vill inte att man ska tvingas ta vaccin. Jag vill inte att man ska tvingas till något öht. Aldrig.
Nej inte av staten iaf. Det löser marknaden helt automatiskt. Flygbolag som vill stoppa/villkora flygning för ovaccinerade borde ha rätt att göra det om de vill. Så får vi helt enkelt se hur det tas emot.
Detta har inte en pappersvändande politiker med att göra öht. Aldrig.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top