Stanna vid strandad mc?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En gång körde jag förbi en skitsnygg lifterska...

Jag och kompisen på väg mot Sweden Rock hade tröskat 100mil med bilen proppfull av prylar inkl baksätet var fullastat. Därefter fick vi låna ett släpvagn, flyttade över allt från bilen och rullade vidare mot nästa delmål när den här skitsnygga tjejen står vid vägkanten och liftar.
Mentalt i våra huvuden var bilen fortfarande proppfull så vi släpper inte gasen en sekund utan bara skrattar och tramsar åt varandra om vems knä hon kan sitta i.
Och det tar väl nåt hundratal meter efter vi passerat henne innan vi kommer ihåg att bilen faktiskt nu var tom.
Ytterligare en bit bort har vi kommit överens om att vända om men naturligtvis var hon borta innan vi hunnit tillbaka.

Skitsnygga lifterskor behöver väl antagligen inte vänta många minuter gissar jag.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag stannar och kollar, det kan ju vara något enkelt eller så kan jag erbjuda skjuts någonstans.

En gång så stannade jag på vägen mot Enköping, det var en kille på en Suzuki av någon sort.
Hojen hade ingen laddning så den hade stannat. Jag kollade litet, hittade en multiplugg i elsystemet som gått isär, tryckte ihop den och hjälpte honom att skjuta i gång den.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det var ganska många som inte vill ha hjälp när de får problem om man dömer efter hur många som passerade Scramblern.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tror oviljan att stanna delvis hör ihop med att det var bilstöldligor som jobbade genom att låtsas ha problem och när folk stannade drog de pistol och stal bilen.

/R
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tror oviljan att stanna delvis hör ihop med att det var bilstöldligor som jobbade genom att låtsas ha problem och när folk stannade drog de pistol och stal bilen.

/R

Kan så vara, men jag själv är inte orolig för de då, mina bilar jag har å haft är ingen intresserad av att stjäla ...
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Stannar om ingen hunnit före. En gång fick jag skjutsa en Österrikare fram och tillbaka till en mack, han var väldigt glad :)
Inte för att jag brukar ha några verktyg med men.. Känns som bättre att hjälpa nån annan på hoj.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kör man förbi nån förort i Sthlm och ser nån i adidasbyxor som står med en cross utan reggskylt. Jag stannar inte för att hjälpa honom.Ursäkta att jag är fördomsfull

Äh, jag ser inga problem me de... Bara veva ner rutan å fråga...... Öh bruschan, behöver du hjälp.. ;)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jo klart jag stannar, även om moderna fordon gjort att det är sällan någon står vid vägkanten.
Kan så vara, men jag själv är inte orolig för de då, mina bilar jag har å haft är ingen intresserad av att stjäla ...
De ligorna, iaf zigenarligorna, var inte ute efter din bil. De försökte med hot/vädjande/lurendrejeri skinna dig. Exempelvis, de stannar dig, och säger att de fått soppatorsk eller fel på bilen. Ska hem och familjen sitter och gråter i värmen. "Så kan du inte köpa lite guld för ett bra pris, så kan vi använda pengarna att laga bilen och åka hem?" Det "guldet" är såklart inget guld.

Om man säger nej eller står och snackar så är risken stor att bli hotad, ficktjuvad, eller få bilen länsad medan du inte ser. Riktiga vägpirater alltså. Jag har sett färre och färre av dem, tror de flesta svenskar lärt sig nu.

Det gör ju tyvärr att jag inte väljer att stanna för vem som helst, när som helst. Nu är det ju tack vare moderna bilar och hojar väldigt sällan någon blir ståendes, men jag gör en noga avvägning innan. Dessutom är ju knappt någon verkligen strandsatt i dag, då mobilen fungerar i princip överallt. I inlandet/på landet finns det ju ställen utan täckning - och där skulle jag nog stannat oavsett. Men längs E6:an utanför Helsingborg? Nä förmodligen inte, ring en bärgare/kompis/morsan (förutom för en hojåkare såklart, då stannar jag!).
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Stanna för bilar gör jag i princip inte. Inte nedanför Norrland i alla fall.
Stannade iofs under en långtur i Norrland och hjälpte en ensam dam att byta hennes punkterade bakdäck när jag körde med hojen.
Hon bjöd in mig på fika påvägen ned sen när jag åkte förbi. Hon sa vad hon hette och något ortsnamn på någon liten by. Jag har inte så där jättelångt minne när det gäller varesig namn och orter. Så några timmar senare så kom jag ihåg varken hennes namn eller orten hon bodde på :crash
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
En gång körde jag förbi en skitsnygg lifterska...

Jag och kompisen på väg mot Sweden Rock hade tröskat 100mil med bilen proppfull av prylar inkl baksätet var fullastat. Därefter fick vi låna ett släpvagn, flyttade över allt från bilen och rullade vidare mot nästa delmål när den här skitsnygga tjejen står vid vägkanten och liftar.
Mentalt i våra huvuden var bilen fortfarande proppfull så vi släpper inte gasen en sekund utan bara skrattar och tramsar åt varandra om vems knä hon kan sitta i.
Och det tar väl nåt hundratal meter efter vi passerat henne innan vi kommer ihåg att bilen faktiskt nu var tom.
Ytterligare en bit bort har vi kommit överens om att vända om men naturligtvis var hon borta innan vi hunnit tillbaka.

Skitsnygga lifterskor behöver väl antagligen inte vänta många minuter gissar jag.
Haha.
Påminner lite om:
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag är förvånad över frågeställningen "hur man brukar göra" när man ser en strandad MC.
Jag vet inte hur många tusentals mil jag kört och jag kan inte påminna mig om att jag sett en enda strandad hoj någonsin.

Edit: Kom på att Ducati inte har någon återförsäljare i norra Sverige så det kan ha en naturlig förklaring.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Nu för tiden har folk mobiltelefon och kan ringa efter hjälp, och dessutom: vem har kunnande och verktyg att laga en hoj vid vägkanten? Stå och humma och klia sig i huvudet är inte till stor hjälp...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vissa verkar vara okamratliga, men jag antar att det är samma individer som inte hälsar på andra motorcyklister.
Jag får skylla på att mina föräldrar har väluppfostrat mig.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vissa verkar vara okamratliga, men jag antar att det är samma individer som inte hälsar på andra motorcyklister.
Jag får skylla på att mina föräldrar har väluppfostrat mig.
Lite grann som att man på SportHoj inte kör SportHoj och är glad att försäkringsbolag inte försäkrar SportHoj. :hihi
Vi andra både hälsar och stannar, oavsett vilken motorcykeltyp vi kör... ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu för tiden har folk mobiltelefon och kan ringa efter hjälp, och dessutom: vem har kunnande och verktyg att laga en hoj vid vägkanten? Stå och humma och klia sig i huvudet är inte till stor hjälp...

Det är nog snarast brist på reservdelar som sätter stopp. Men nog har man väl nödfixsaker med sig? Som ståltråd, kåpa-på-rulle och buntband? Och ett däcklagningskit. Så kan man fixa iaf enkla problem lite nödmässigt längs vägen.
Sedan är man väl kanske inte så värst sugen på att klyva en motor längs motorvägen. :hihi
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag skulle stanna o höra om läget. Inte för att det är en mc, utan för att det är en så liten ansträngning att åtminstone höra sig för. Samma om det är en bilist i trubbel, om situationen känns safe.

Stannade en gång vid en gubbe som cyklat omkull i en rondell o frågade om jag skulle hjälpa till och/eller ringa efter hjälp. Hans ödmjuka svar var: "stick för fan".
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top