Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Trevliga hojar, kanske med något för slöa motorer och det är väl bara bränslepumpen som brukar paja på dem. Resten kalas. Till skillnad från Yamahas Super Tenere så har de dräglig bränsleförbrukning - till priset av +10hk mindre.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det är en samlarhoj.
... i ordets allra sämsta bemärkelse.

Den gör sig bäst på en hylla, säkrad med spindelväv som i sin tur är armerad med myten om vilken fantastisk ökenracer detta är.

Tips: det är det inte.
Den har inte ens varit i öknen. Inte i Hondas regi, i vart fall.

Jag hade en sådan tidigt/mitten åttiotal. Det är en av mina största tvåhjuliga besvikelser, och jag kunde inte göra mig av med den fort nog.
14 dagar tog det, och det var minst 10 dagar för mycket.

Sällan eller rentav aldrig har en hoj bedragit så många och så mycket med sitt utseende.
Den ser sååå rätt ut, redo att ta sig an världen.

I själva verket mår den bäst hemma. På en hylla, där det krävs att man ringer in truckhjälp för att få ner den.
Så man tänker sig för innan man tar en sväng, typ...

Motorrads bild från lanseringen säger det mesta:
View attachment 460012


Det fanns inget på hojen som funkade på det vis Hondas egen hype och Tricolorlackeringen antydde.
Det var en gris. En långryggad, ovillig, osmidig och o-hygglig gris.

Fjädringsvägen bak var kort, och stötdämparen gick knappt att justera.
Gaffeln fram var lite längre slag på, och "luftassisterad" som tidens mode föreskrev, men det resulterande bara i ett as med högt statiskt motstånd som inte ville fjädra in över små ojämnheter - men likförbannat small i bott när man stod på lite. Lägger man till det bisarra axelavståndet så fick man en planka som nickandes bockade sig fram över ojämnheter, men aldrig "kom till ro" och hittade sig själv.

Det var som om hojen var sammansatt av två olika delar, som aldrig kom överens, eller ens kommunicerade med varandra. Kardandriften hade så klart del i det hela.
Den var helt fri från reaktionsavlastning, mer än vad ProLink-fjädringen försökte hålla emot.
Och, well... ...nä, det blev inte bra.

Men, som väskbärare/touringhoj rakt fram då?
Nej, inte det heller. Tvingades den bära last så säckade den inte bara bak, den vart lätt och stirrig fram och tappade gaffelbensparallelliteten trots en ful brygga över hjulet - som förövrigt omöjliggjorde körning på klabbigt underlag.

Tveksamheten i framändan med last kunde till viss del dämpas med att kapa lite på styret.
Jag tog en tum på varje sida, och hade nog tagit en till om jag inte lyckats bli av med aset.

Det breda styret ihop med vingligheten vid last gjorde att man fick känslan av att ro en livbåt för 40 personer alldeles ensam - årpar man skulle sitta 4 vid, egentligen.

Tanken rymde inte ens 20 liter och, nej nej nej - det är ingen bra hoj.

Hänger man på Kåsalysen ser den ändå mer brutal ut...

View attachment 460015


...men det blir aldrig mer än grissminkning.

Brrr, vilken hoj.

För egen del gjorde XLV 750 R att jag missade hur kul Africa Twin kunde vara.
Det dröjde typ 2 decennier efter introduktionen innan jag provkörde en AT, efter att hela tiden dömt och dömt ut den efter mina erfarenheter från XLVn.

Min egen förlust, så klart - men jag har tagit igen det efteråt.

All show, no go.
Ett samlarobjekt bara för att visa hur illa det går om man blandar stekt salt sill med vaniljsås.

Lite synd på en hoj som ser så rätt ut.

Jag tycker Moto Guzzi's V85 har påminnande drag av den. Om det är medvetet, slump eller om det bara är jag som ser det låter jag vara osagt.

1618574997684.png
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så här skulle en Hondakille se din text... :banana
(expandera hela texten)

Det är en samlarhoj.
... i ordets allra sämsta bemärkelse.

Den gör sig bäst på en hylla, säkrad med spindelväv som i sin tur är armerad med myten om
vilken fantastisk ökenracer detta är.

Tips: det är det inte.
Den har inte ens varit i öknen. Inte i Hondas regi, i vart fall.

Jag hade en sådan tidigt/mitten åttiotal. Det är en av mina största tvåhjuliga besvikelser, och jag kunde inte göra mig av med den fort nog.
14 dagar tog det, och det var minst 10 dagar för mycket.


Sällan eller rentav aldrig har en hoj bedragit så många och så mycket med sitt utseende.
Den ser sååå rätt ut, redo att ta sig an världen.

I själva verket mår den bäst hemma. På en hylla, där det krävs att man ringer in truckhjälp för att få ner den.
Så man tänker sig för innan
man tar en sväng, typ...



Det fanns inget på
hojen som funkade på det vis Hondas egen hype och Tricolorlackeringen antydde.
Det var en gris. En långryggad, ovillig, osmidig och o-hygglig gris.

Fjädringsvägen bak var kort, och stötdämparen gick knappt att justera.
Gaffeln fram var lite längre slag på, och "luftassisterad" som tidens mode föreskrev, men det resulterande bara i ett as med högt statiskt motstånd som inte ville fjädra in över små ojämnheter - men likförbannat small i bott när man stod på lite. Lägger man till det bisarra axelavståndet så fick man en planka som nickandes bockade sig fram över ojämnheter, men aldrig "kom till ro" och hittade sig själv.

Det var som om hojen var sammansatt av två olika delar, som aldrig kom överens, eller ens kommunicerade med varandra. Kardandriften hade så klart del i det hela.
Den var helt fri från reaktionsavlastning, mer än vad ProLink-fjädringen försökte hålla emot.
Och, well... ...nä, det blev inte bra.

Men, som
väskbärare/touringhoj rakt fram då?
Nej, inte det heller. Tvingades den bära last så säckade den inte bara bak, den vart lätt och stirrig fram och tappade gaffelbensparallelliteten trots en ful brygga över hjulet - som förövrigt omöjliggjorde körning på klabbigt underlag.

Tveksamheten i framändan med last kunde till viss del dämpas med att kapa lite på styret.
Jag tog en tum på varje sida, och hade nog tagit en till om jag inte lyckats bli av med aset.

Det breda styret ihop med vingligheten vid last gjorde att man fick känslan av att ro en livbåt för 40 personer alldeles ensam - årpar man skulle sitta 4 vid, egentligen.


Tanken rymde inte ens 20 liter och, nej nej nej - det är ingen bra hoj.


...men det blir aldrig mer än grissminkning.

Brrr,
vilken hoj.

För egen del gjorde XLV 750 R att jag missade hur kul Africa Twin kunde vara.
Det dröjde typ 2 decennier efter introduktionen innan jag provkörde en AT, efter att hela tiden dömt och dömt ut den efter mina erfarenheter från XLVn.

Min egen förlust, så klart - men jag har tagit igen det efteråt.

All show, no go.

Ett samlarobjekt bara för att visa hur illa det går om man blandar stekt salt sill med vaniljsås.
 
Last edited:

Selinder

Medlem
Gick med
28 Aug 2009
Ort
Tranås
Hoj
Ninja 400,RGV 250 VJ23
Oskruvad original! yeah sure. 200 mil? kanske om den tävlades 2 säsonger.

Framskärm i fel färg, inregistrerad sent vilket har gjort att den troligtvis stått i garage längre tid eller tävlats i 250 cupen, vet ej när den slutade köras.

Som info, Suzuki tog in 27 st till Sverige för racing vilket inte fungerade pga låg motoreffekt. Alla fick det s.k. exportkittet med undantaget att de aldrig exporterades till Europa eller US.
Suzuki Sverige visste eller ville aldrig hjälpa folk med att utröna varför effekt saknades
Vi fick modellen med tändbox och pipor dock ligger strypningen även i hastighetsmätaren som varvstoppar och stoppar hastighet vid 180 km/h vilket var standard i Japan.

För full effekt krävs 240 km/h mätaren monterad på hojen.

Motorn i sig är en produkt från Suzukis GP era med 70´twin istället för gamla 90´ motorn. Tämligen svår att få ur hög effekt för privatpersoner, dock 17 år sedan jag var i kontakt med personer som skruvade dessa och framsteg kan ha skett.
I dagsläget är det lättare att hitta delar till dessa hojar med tanke på ebay, själv fick jag gå bakvägen via Suzuki Holland för att hitta delar och direktnummer till Suzuki Sverige som hjälpte till så mycket de kunde.

Jämför jag med min är motornummer endast 3 ifrån vilket gör den till en svensk hoj, men information från registreringsbesiktningen liknar inte min då för mycket är utlämnat.

Såg att hojen har sadel monterad bak, smäckrare utan. Utseendemässigt i stort sett liknande det Suzuki tävlade med i GP 1996.

Men 100,000 kr, då hade jag hellre valt en RG500.
Den har gått SO -97 6 tävlingar plus ca 100 mil efter det helt oskruvad i nyskick. org framskärm finns
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Tja, säljaren är ju från Varrberg såatte...?

Ärligt talat så skrattade jag rätt ut när jag såg bilden.
Så ful! Så omöjligt onödig. Så mycket jobb som lagts ner, till ingen nytta.
Estoril blue/silver...inte värt nåt?:fyllisar

notrightrider you are back...after corona?
Gillat dina inlägg ..way back keep up the work!!!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top