Anledning till SMC-medlemskap

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En fråga som förvånande nog ofta diskuteras är huruvida man som motorcyklist borde vara med i SMC eller inte.

Läs verksamhetsberättelsen i länk nedan (klicka på pdf-länk).


Jag tror att många som idag inte vet vad SMC arbetar för kommer att få nya insikter om vad SMC sysslar med egentligen, förutom att anordna skojiga utbildningar med hög kvalitet.

Vill vi fortsätta köra hoj så är en sak säker och det är att det finns något som företräder intresset inte bara gentemot politiken utan också mot statliga myndigheter, forskningsinstitut och andra, både nationella och internationella aktörer.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Man är med i SMC av solidaritet till framtida motorcyklister som ännu inte fått uppleva nöjet med att åka hoj under en relativt icke inskränkt variant. Det är min främsta anledning.
Men också för att hindra EU eller Sveriges inkompetenta beslutsfattare i alla dess instanser från att förstöra vad som egentligen är ett fullständigt dugligt transportmedel och inte bara ett nöjesfordon. Ett fordon som enligt mp-fjantar spyr ur sig onödiga avgaser för att ge föraren lite njutning och avslappning...

SMC är en självklarhet om man är Svensk motorcyklist. I år däremot är troligen sista året jag är med i BMW-klubben. SMC känns mer givande på alla sätt. ?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nästan så att man kastade sig platt på golvet där. :) Jag kommenderar mig själv, ÅTERGÅ!

On topic:
För egen del ser jag det som en självklarhet att vara med. Arbetet som genomförs är oslagbart och jag har haft så himla kul och givande dagar i form av allt mellan deltagare och funktionär på kurser mm.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Man är med i SMC av solidaritet till framtida motorcyklister som ännu inte fått uppleva nöjet med att åka hoj under en relativt icke inskränkt variant. Det är min främsta anledning.
Men också för att hindra EU eller Sveriges inkompetenta beslutsfattare i alla dess instanser från att förstöra vad som egentligen är ett fullständigt dugligt transportmedel och inte bara ett nöjesfordon. Ett fordon som enligt mp-fjantar spyr ur sig onödiga avgaser för att ge föraren lite njutning och avslappning...

SMC är en självklarhet om man är Svensk motorcyklist. I år däremot är troligen sista året jag är med i BMW-klubben. SMC känns mer givande på alla sätt. ?
Detta! Tänk att jag hoppas att min son ska få glädjen, om han vill, att köra mc.

Jag vill ta det ännu längre. Det är ok att mc är ett nöjesfordon. Åtminstone så länge religion, ridsport, fotboll, ishockey osv osv är nöjen och särintressen som inte tillför någon egentlig bruksnytta.

Är det en galen gissning att Co2-utsläppen är större i all trafik kring fotbollen enkom, än vad hojåkandet står för under ett år i Sverige? För att inte tala om alla föroreningar från konstgräsplanerna, jag gissar hej vilt på att det innebär mer plast i naturen än våra däcksrester.

Vad vill jag säga? Sluta sila mygg och svälja kameler. Nu är det hög tid att vi säger ifrån och visar att vi inte är ett jävla boskap som politikerna tror sig kunna lura hur som helst!

Edit: SMC är bra på att framföra rim och reson åt politiker och beslutsfattare.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kanske skall göra ett tillägg till mitt inlägg, det var en blinkning till en tråd om SMC som spårade ur lite för någon månad sedan. Jag är själv med i SMC, mycket av rent själviska anledningar man får rabatter som vida överstiger medlemsavgiften eftersom jag tycker om att köra knix bl.a.
Bara att det finns utbildning där man lär sig hantera hojen är suveränt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En fråga som förvånande nog ofta diskuteras är huruvida man som motorcyklist borde vara med i SMC eller inte.

Läs verksamhetsberättelsen i länk nedan (klicka på pdf-länk).


Jag tror att många som idag inte vet vad SMC arbetar för kommer att få nya insikter om vad SMC sysslar med egentligen, förutom att anordna skojiga utbildningar med hög kvalitet.

Vill vi fortsätta köra hoj så är en sak säker och det är att det finns något som företräder intresset inte bara gentemot politiken utan också mot statliga myndigheter, forskningsinstitut och andra, både nationella och internationella aktörer.
Att vara med i SMC är för mig självklart. Dom gör ganska mycket för oss som vill köra motorcykel. Som att lobba mot korkade lagförslag och grejor och arbeta för sånt som är bra för oss.

Dessutom är det ju så att med medlemsskapet ger en massa rabatter. Bara rabatten på MC försäkringen är ungefär lika stor som avgiften för medlemsskap vilket gör att det är gratis att vara med i stort sett.
Nu kostar min hoj bara knappt 3000 om året Hel/hel vilket gör att det bara går jämnt upp men dom flesta får gissningsvis så stor rabatt att man sparar mer pengar på försäkringen än man betalar för medlemsskapet.

På förra hojen så har jag för mig att rabatten på försäkringen var dubellt så stor som medlemsavgiften i SMC. Och då är det ju bara korkat att inte vara med.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
.. som en fackförening, för motorcyklister?

Tog mitt A-kort förra september, och funderar sedan dess lagom lite på att gå med i SMC. Jag har kollat en del på deras hemsida, läste nyss senaste mötesprotokollet, kollat en del youtube-klipp på "knix" och "avrostningen" osv. Men jag velar fortfarande!

Samma sak när jag gick med i Miata-klubben för några år sen, man får olika rabatter, vara med på roliga tillställningar. Wenngarn Slott var kul ett par år sen, tror det kom 150 olika Miator. Men jag är av den karaktären som inte gärna umgås, hellre åker jag ensam ut på vägarna på mina viltsafarin. Ska det umgås och snackas blir det bäst på en grillkväll här i området, eller i forum. Visst är historier och fortbildningskurser intressanta, och förmodligen nyttiga, men jag lär mig bäst av mina egna misstag och på egna vilkor. Vet inte om jag skulle känna mig hemma hos SMC.

Jag menar att det jag behöver för att köra MC säkert *på vägarna* fick jag lära mig hos Tullinge Trafikskola av dom hårda men rättvisa grabbarna Per och Mats. Samt den mentala träning man behöver när en växellåda pajar ute i landsbyggden, av en kompis som inte riktigt haft sitt A-kort länge nog. Men något jag behöver 'träna på' dessa dagar är att ta mig fram i olika slags terräng, med packning och i olika väderförhållanden. "Safarkörning" kanske man kan kalla det.

Sedan, att kottplockarna skulle ta hojen från mig, vare sig som transportmedel eller nöjesfordon, är inte realistiskt. Dom får ta traktorn från bonden innan, och chevan från raggarna. Se hur det går .. ;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
@uncletom:
Enkel lösning på ditt dilemma:
Strunta i att delta i aktiviteterna om du inte känner dig tilltalad. Men betala in årsavgiften.

SMC behöver varenda medlem (och varenda medlemsavgift) i ryggen när man tar striden mot klåfingriga politiker, mot vajerräckesprofeter och hastighetstalibaner på Trafikverket och mot andra som riskerar påverka vårt mc-körande på ett för oss negativt sätt.

Ekonomiskt är det knappt någon kostnad, rentav lönsamt för den som tar del av rabatterna lite här och där (försäkringen är väl den mest påtagliga för många).

Skulle du sedan vilja gå en fortbildning eller hänga med på en tur med andra - så varsågod!
Eller låt bli om du inte vill. Det är helt ok det med. Men, betala in!
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tänker inte ge mig in i debatten igen men det finns en ganska ny tråd som behandlar ämnet.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har varit medlem i många år och tycker summan är en bagatell av alla pengar som jag lägger på min hobby varje år kör både landsväg och enduro.

Sen att jag gör vinst på att vara med när jag får rabatt på mina mc försäkring. Utnyttjar även rabatten på besiktningen har bil/släpvagn/husvagn/mc. Har även användt rabatten när åker färja på semestern åker normalt minst 2 resor i Europa när inte corona ställer till det.

Har även åkt till iom 2 gånger genom smc och det var riktigt smidigt upplägg. Och för många år sedan kört några kurser på bana.

Sen att det finns någon som tycker dom är skit och lurar folk på pengar för att göra vinst och sko sig med höga löner. Det tycker jag är enkelt. Strunta i att vara med istället för att spy galla och prata skit om dom.
Det är frivilligt att vara medlem. Bara kolla vad vi får för våra skattepengar där finns mycket mer att bli upprörd över och må dåligt av.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
.. som en fackförening, för motorcyklister?
...eller som Svenska ArbetsgivareFöreningen om du är antifacklig! ;)

Ensam är inte stark! :fakta

Arbetsgivarna har förstått det och kallar sin förening Svenskt Näringsliv som låter snällare än SAF gjorde men har fortfarande till uppgift att sprida det de vill ska komma ut.

Därför behöver vi motorcyklister gå samman för att inte bli överkörda.
 

Albasvea

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
2018 Yamaha MT10
.. som en fackförening, för motorcyklister?

Tog mitt A-kort förra september, och funderar sedan dess lagom lite på att gå med i SMC. Jag har kollat en del på deras hemsida, läste nyss senaste mötesprotokollet, kollat en del youtube-klipp på "knix" och "avrostningen" osv. Men jag velar fortfarande!

Samma sak när jag gick med i Miata-klubben för några år sen, man får olika rabatter, vara med på roliga tillställningar. Wenngarn Slott var kul ett par år sen, tror det kom 150 olika Miator. Men jag är av den karaktären som inte gärna umgås, hellre åker jag ensam ut på vägarna på mina viltsafarin. Ska det umgås och snackas blir det bäst på en grillkväll här i området, eller i forum. Visst är historier och fortbildningskurser intressanta, och förmodligen nyttiga, men jag lär mig bäst av mina egna misstag och på egna vilkor. Vet inte om jag skulle känna mig hemma hos SMC.

Jag menar att det jag behöver för att köra MC säkert *på vägarna* fick jag lära mig hos Tullinge Trafikskola av dom hårda men rättvisa grabbarna Per och Mats. Samt den mentala träning man behöver när en växellåda pajar ute i landsbyggden, av en kompis som inte riktigt haft sitt A-kort länge nog. Men något jag behöver 'träna på' dessa dagar är att ta mig fram i olika slags terräng, med packning och i olika väderförhållanden. "Safarkörning" kanske man kan kalla det.

Sedan, att kottplockarna skulle ta hojen från mig, vare sig som transportmedel eller nöjesfordon, är inte realistiskt. Dom får ta traktorn från bonden innan, och chevan från raggarna. Se hur det går .. ;)
Det man lära på trafikskolan är att ta sig fram på allmän vägar på ett säkert sätt. Häng med på en avrostning eller KNIX då lära man att hantera hojen på ett helt annat sätt. Det man lära kanske låter lite tråkigt men kan var livräddande i en nod situation t ex broms teknik, sittställning, blick osv. Och det är roligt med.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Prio 1 för smc borde vara att lobba för att flytta personskademomentet från trafikförsäkringen till stadsbudgeten. Då skulle våra kära sporthojar få en rimlig försäkringskostnad, som i de flesta andra länder.
Obegripligt att vi har ett sånt system, trots världens högsta skatter. ?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Prio 1 för smc borde vara att lobba för att flytta personskademomentet från trafikförsäkringen till stadsbudgeten. Då skulle våra kära sporthojar få en rimlig försäkringskostnad, som i de flesta andra länder.
Obegripligt att vi har ett sånt system, trots världens högsta skatter. ?
Det innebär ju bara högre skattetryck, för alla. Pengarna dyker inte magiskt upp, även om varenda sosse verkar tro det. Det är du och jag och alla andra som arbetar och/eller driver företag som betalar in.

Jag är väldigt glad att slippa försäkringar såsom de är i exempelvis UK, där en liten incident kan hamna framför drottningens domstol - och du har bevisbördan i många fall. Det finns en anledning till att det finns flertalet juristbyråer i UK som bara arbetar med mc-relaterad juridik, exempelvis White Dalton: https://www.whitedalton.co.uk. Vårat system är inte så tokigt när man jämför.

Så SMC's arbete med att få försäkringsbolagen att låta alla momenten gälla på Knix och Storbanekurs - det är det viktiga jobbet anser jag.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det innebär ju bara högre skattetryck, för alla. Pengarna dyker inte magiskt upp, även om varenda sosse verkar tro det. Det är du och jag och alla andra som arbetar och/eller driver företag som betalar in.
Ja, det är såklart sant. Men det innebär också att incitamenten att bygga säkrare vägar, utan tex vajerräcken, hamnar hos staten. Idag lönar det sig för staten att bygga billigt, eftersom försäkringsbolagen får ta kostnaden.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det innebär ju bara högre skattetryck, för alla. Pengarna dyker inte magiskt upp, även om varenda sosse verkar tro det. Det är du och jag och alla andra som arbetar och/eller driver företag som betalar in.

Jag är väldigt glad att slippa försäkringar såsom de är i exempelvis UK, där en liten incident kan hamna framför drottningens domstol - och du har bevisbördan i många fall. Det finns en anledning till att det finns flertalet juristbyråer i UK som bara arbetar med mc-relaterad juridik, exempelvis White Dalton: https://www.whitedalton.co.uk. Vårat system är inte så tokigt när man jämför.

Så SMC's arbete med att få försäkringsbolagen att låta alla momenten gälla på Knix och Storbanekurs - det är det viktiga jobbet anser jag.
Nix, skattetrycket kan öka men i slutändan blir det nödvändigtvis inte dyrare för alla. :fakta
Jag betalar 32% extra på varje fordon medans jag bara skulle betala en gång för mitt körkort. Jag kan ändå inte köra fler än ett fordon i taget.

Jag är inte sosse så jag vet att det handlar om fördelning. Frågan är bara hur vi vill att det ska delas.
Inte ens en miljardär kan betala alla sjukkostnader om det vill sig riktigt illa.

Den som stjäl mina skidor och bryter benen behandlas likadant på sjukhuset som den som stjäl min SportHoj och bryter benen. Men hur det ska betalas är inte lika.
Skidskadan hjälps alla åt att betala via skatten medans tjyven på SportHoj eller annan "motorcykeltyp" belastar oss som försäkrar...

Men tillhör man majoriteten på SportHoj som inte kör SportHoj och bara har en motorcykel som, än så länge, är billig, så tycker man kanske inte man berörs...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Alba för din promotion om SMC, jag är ju lite nyfiken, borde kanske prova gå med nåt år eller två och köra Knixen och avrostningen. Hur är det nu med coronat och allt sånt? Blir det nån Knix i år? (.. måste kolla på SMCs hemsida)

Sen det där ni pratar om försäkringar osv, har ni kollat på dom riktigt stora MC-nationerna Frankrike, Grekland, Spanien och Italien? Hur har dom det? Verkar som om alla där kör hej vilt i sina småbilar, och på skootrar och hojar ev. andra konstiga fordon. Har dom ens försäkring? Verkar som att enda som räknas är att du druckit ditt kaffe så du har huvet på skaft i trafiken! Försäkring .. vad är det?? Och hjälmen är bara utsmyckning, "säkerheten" sitter i näven.

Jag har sällan sett motorister så avslappnade och sköna som i Paris, där rullar det ner en VanVan200 för trapporna, svänger på trottoaren och dimper mjukt ner på kullerstenarna och ut på stora vägen. Kring triumfbågen kör vesporna med bilar och lastbilar liksom radiobilarna på Gröna Lund, det tutas och skriks och vinkas, men allt verkar funka.

I Rom, Milano och Florens kör man som i sandlådan, först fram vinner! Rödljus? Grönljus? Solljus! WTF, ingen kommer KÖR!! Vi här i norden skulle kalla det "kaos", men faktum är att dom kör mycket mer på instikt där nere, och det funkar.

... och skulle det hända nåt, typ en olycka, så är det väl bättre att ha en släkting i maffian än en bra försäkring?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top