Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skitenkelt, enligt media idag kan man anmäla någon som avliden utan någon form av bevis bara genom att skicka in en blankett.
Har du någon länk ! Det verkar ju inte riktigt klokt ! Har sett om en del fall där det skett förväxlingar av personnummer / namn på sjukhus.
Men att vem som helst skulle kunna göra det verkar ju rätt häftigt ?!
Då skulle man ju själv kunna anmäla sig som avliden och sedan inte dyka upp på rättegång t.ex.
För att sedan när fallet nerlagt konstatera att det var fel och anmäla att man minsann lever.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mitt svar var inte ett försök att varken avfärda eller framhålla socioekonomiska faktorer som förklaringsmodell (jag tror det är ett perspektiv bland många som kan vara relevant, beroende på sammanhang), utan enbart att förklara varför en typisk högerskribent skriver på detta sätt med adress till en typisk vänsterskribent ;)
Synd när det är så för varken höger eller vänster vinner poäng mer än hos de som tycker samma...
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har du någon länk ! Det verkar ju inte riktigt klokt ! Har sett om en del fall där det skett förväxlingar av personnummer /namn på sjukhus.
Men att vem som helst skulle kunna göra det verkar ju rätt häftigt ?!
Då skulle man ju själv kunna anmäla sig som avliden och sedsn inte dyka upp på rättegång tex.
För att sedan när fallet nerlagt konstatera att det var fel och anmäla att man minsann lever.
Sen ska man försöka få tillbaka alla tillgångar från sina arvingar eller allmänna arvsfonden. ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det verkar komma från numbeo.com, vilket drivs av en tidigare Google-ingenjör och bygger på data som besökare på hemsidan rapporterar in.
Här beskrivs hur det fungerar: https://www.numbeo.com/crime/indices_explained.jsp
Med andra ord ingen som helst kontroll på vem som rapporterar in siffrorna. Lite som när kvällstidningarna skriver "Svenska folket: fel låt vann" när någon mailat dem om att Melodifestivalen gått knas.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Svensk nyhetsrapportering och Norsk nyhetsrapportering.
Det är ingen tillfällighet att jag redan för flera år sedan började med att läsa Danska, Norska och Finska tidningar.
https://www.internetstart.se/tidningar.asp
För att få reda på vad som händer i Sverige.
https://www.dn.se/sverige/sju-skadade-i-attack-i-vetlanda-terrormotiv-utreds/
https://www.aftenposten.no/verden/i/eKqaGO/tre-livstruende-skadet-etter-knivangrepene-i-sverige
Vad är det du tycker saknas eller inte stämmer i den svenska rapporteringen?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag orkar inte läsa flashbackdravlet, och SVT Aftonljuget/Expressen ger sin filtrerade version (någonstan bland mellodravlet och skvallret)

Fan, tänk om det funnits en mediakanal som man kände förtroende för.

Typ en statlig politiskt oberoende media som torrt rapporterade sanningen, utan politisk färgning och utan att undanhålla saker som känns obekväma.

Jag vill veta VEM personen är, VARIFRÅN han härstammar (oavsett om det är Ullared eller Kabul), VARFÖR han har begått brottet (och troliga spekulationer om VARFÖR, tex "Han knivade sin fru, troligtvis för att hon ville skiljas, eller han knivade random personer och skrek slagord för IRA), TIDIGARE BROTTSLIGHET som personen har sysslat med, om personen befann sig i landet ILLEGALT osv...

Näe, då ska man läsa 18 olika nyhetsrapporteringar och slaskällor, sortera bort rena felaktigheter, ogrundade spekulationer, dåliga spekulationer, och sedan rangordna övriga spekulationer och fakta som man har lyckats inhämta

Många lägger dessutom all relevant information bakom Betalvägg och har bara dravlet gratis
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
media som torrt rapporterade sanningen
Dit lär vi aldrig nå. Respekt och tillit är något man får över tid och är inget man kan köpa eller kräva. T.ex. Ebba, är det någon som känner tillit och respekt för hennes agerande senaste tiden? Hur jämra svårt skall det vara att säga "mja, det här kan jag stå över, jag backar ur".
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Uppgifterna om gärningsmannen, bakgrund, tid i Sverige, tidigare i Sverige begångna brott.
Frågan är ju vilka uppgifter media ska delge innan det är klarlagt. Att han kommit till Sverige 2018 och flyttat till Vetlanda för ett år sedan läste jag på Twitter i morse och jag tror att det var Wolodarski som skrivit det. Polisen uppgav inte initialt varför han var känd av dem, men säger nu att det är ringa narkotikabrott. Spekulation, haschrökning?
Påverkar man vittnen om man säger att det var en afghan? Media i Norge har inte samma genomslagskraft bland vittnen i Vetlanda.
Polisen fick ju kritik redan igår när de hade sagt att det utreds som terrorbrott. Än så länge är det väl inget som pekar på mer än en psykos?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Dit lär vi aldrig nå. Respekt och tillit är något man får över tid och är inget man kan köpa eller kräva. T.ex. Ebba, är det någon som känner tillit och respekt för hennes agerande senaste tiden? Hur jämra svårt skall det vara att säga "mja, det här kan jag stå över, jag backar ur".
Tänker du på huset? Varför ska hon backa ur en bra affär? Nånting ska väl ett uppgjort avtal vara värt?
Jag litar aldrig på människor som hänvisar till låtsaskompisar och tjocka gamla böcker för hur de lever.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tänker du på huset? Varför ska hon backa ur en bra affär? Nånting ska väl ett uppgjort avtal vara värt?
Det spelar ingen roll än hur mycket laglig rätt hon har. Moraliskt (för mig) har hon nått ett lågvattenmärke. Resursmässigt är det David mot Goliat och kan man "stjäla" från en tossigt gammal gubbe är det inte långt till att "stjäla godis" från barn - om du förstår liknelsen. Bara för att man har rätt så har man inte alltid rätt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tänker du på huset? Varför ska hon backa ur en bra affär? Nånting ska väl ett uppgjort avtal vara värt?
Jag litar aldrig på människor som hänvisar till låtsaskompisar och tjocka gamla böcker för hur de lever.
Kanske för att hon är partiledare och visste vilken skitstorm det skulle dra upp?
Och för att enligt den "kristna moralen" ska man vända andra kinden till?
Och kanske mest för att hon inte ska "hjälpa" en gamling bli av med huset på samma sätt som Irländska markarbetare "hjälpte" min kompis senila pappa med sitt tak?
Säger inte att det är så men kanske behöver utredas iaf.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top