Frågor man vågar ställa

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Hur länge får jag stå här om jag parkerade 1800 fredag kväll? Måste den flyttas innan 18 på lördagen eller får den då stå kvar iom dag före söndag? #ovanparkerare :va

"På en gata eller allmän väg får du inom tättbebyggt område parkera högst 24 timmar i följd på vardagar utom vardag före sön- och helgdag."
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hur länge får jag stå här om jag parkerade 1800 fredag kväll? Måste den flyttas innan 18 på lördagen eller får den då stå kvar iom dag före söndag? #ovanparkerare :va

"På en gata eller allmän väg får du inom tättbebyggt område parkera högst 24 timmar i följd på vardagar utom vardag före sön- och helgdag."
Jag är 90% säker på att du får stå där till midnatt, natten mellan mån/tis.
Som jag kommer ihåg det: 24h-regeln "nollas" när lördagen börjar. Alltså är det som om du började parkeringen midnatt, natten till måndag. Fan, jag skrev nyligen upp för BE.. Det där borde jag kunna :brynad
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag är 90% säker på att du får stå där till midnatt, natten mellan mån/tis.
Som jag kommer ihåg det: 24h-regeln "nollas" när lördagen börjar. Alltså är det som om du började parkeringen midnatt, natten till måndag. Fan, jag skrev nyligen upp för BE.. Det där borde jag kunna :brynad
Japp, det verkar som att du har rätt. Kollade på lite andra kommuners hemsidor och bla Växjö skriver såhär, "Undantag gäller dag före söndag och helgdag, vilket innebär att du till exempel kan parkera från fredag till måndag.".

Samt wikipedia säger " du kan till exempel parkera din bil på fredagen vid lunch och behöver inte flytta den förrän midnatt mellan påföljande måndag till tisdag."

Är halft omöjligt att hitta en plats här så bara en tur runt kvarteret gör att platsen lätt blir upptagen.. :gnissla
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ska säsongspremiären ske på XTn eller BMWn, i morgon, det är frågan...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är 90% säker på att du får stå där till midnatt, natten mellan mån/tis.
Som jag kommer ihåg det: 24h-regeln "nollas" när lördagen börjar. Alltså är det som om du började parkeringen midnatt, natten till måndag. Fan, jag skrev nyligen upp för BE.. Det där borde jag kunna :brynad

Just parkeringsfrågorna var nog det första man glömde efter att ha gjort körkortsprovet.

Jag fick på uppskrivningen en fråga om hur man får parkera vid spårvagnsspår, jag har aldrig haft det behovet på dom snart 35 år jag har haft körkort, och kommer jag till ett spårvagnsspår så parkerar jag inte i det kvarteret... :va

Som boendes i den norra landsänden är parkeringar sällan ett problem, det finns gott om dom (utom i julrushen inne i stan) så är man tveksam väljer man en annan plats, men i den överbefolkade landsänden är det antagligen ett dagligt problem så kunskapen hålls vid liv.

Min bil går ju dessutom inte in i många parkeringshus, så jag gatuparkerar ofta.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
"Minsta tillåtna volym 2 liter"

Om man tankar 1,5 liter, hur beivras det från bensinmacksföreståndarens sida?
c3ea03a70ad2be240a8be7ee1484e848.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
"Minsta tillåtna volym 2 liter"

Om man tankar 1,5 liter, hur beivras det från bensinmacksföreståndarens sida?
c3ea03a70ad2be240a8be7ee1484e848.jpg
Jag har handlat mindre än minsta tillåtna någon gång men det är aldrig någon som sagt ett ljud. Dom har nog förståelse ifall man kommer inrullande med nåt fordon som uppenbarligen har väldigt liten tank.

Men det har nog varit 5 liter som varit minsta accepterade nivå då.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hade 3 liters tank på moppen, och minsta tillåtna mängd var 5 liter på den lokala macken.
Den lokale mackföreståndaren var dock en hyvens gubbe och nekade aldrig att tanka små mängder, grejen var att pumpen inte kunde mäta så små mängder tillräckligt korrekt för att kröningen skulle stämma, så man kunde få 10% mer eller mindre än vad pumpen sa...
(förmodligen alltid mera eftersom mäthjulet skulle snurra igång först)
ÅAS så hände det att han bjöd på 2 liter soppa ena gången för att ta betalt nästa...
Jag garanterar att jag gick plus på affären.

Nu tankade jag ytterst sällan på macken, jag hade en kompis som hade ett fat med bensin hemma, där man tankade för en dosa snus eller en folköl, eller så slangade man en skvätt ur pappas bil hemma i garaget.....
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Dimide clamp var något jag såg någon grovis på youtube använda, verkar smidigt. Någon som vet om de eller motsvarande går att få tag på inom eu? Specad för skruvmutterknackdragare.

Screenshot-20210302-221122-You-Tube.jpg


Screenshot-20210302-221150-You-Tube.jpg


Screenshot-20210302-221207-You-Tube.jpg
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Nu blir ju dethär MC-relaterat å det grövsta men jag vågar inte säga det i större forum.
Behöver man mycket hk i en "äventyrshoj"? Funderar på att byta p.g.a. vägskick och faktumet att jag gillar att köra lite överallt och... Kan man faktiskt klara sig på bara drygt 100hk? Det är ju inte jättekul att köra skitfort på en hoj var man sitter så upprätt..

Jag borde nog skriva in mig på psyket.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag körde nästan 9000 mil med min gamla XT660. Klarade mig utmärkt. Och min XT600 har bara 42. Och GS800an är ju inte heller någor effektmonster med 87hk. Så svar "ja". Fast det kan man ju bara avgöra själv.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag körde nästan 9000 mil med min gamla XT660. Klarade mig utmärkt. Och min XT600 har bara 42. Och GS800an är ju inte heller någor effektmonster med 87hk. Så svar "ja". Fast det kan man ju bara avgöra själv.
Var du tvungen att komma med ett förnuftigt svar så fort? :fatta!

Men jo, körde ju en gammal F650 några säsonger och det var ju som inget problem. Den var tråkigt som f-n på E4an men det är väl inte så konstigt..
 

Mrevil

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2021
Hoj
Yamaha bobber
Provar här med!

någon som vet vad dämparna är till för hoj?

tack på förhand!1A9416B0-5081-40BB-A4E8-D190A1CD24C3.jpeg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Angående barnvagnar, och även bilbarnstolar och annat dylikt, så undrar jag vad det är för universalpucko som hittat på att det skall vara (minst) två knappar /reglage som skall aktiveras simultant för alla funktioner, lossa delar, justera handtag, sittpositioner, allt egentligen.

Två fria händer är ju precis exakt vad man aldrig någonsin har när man släpar på en unge!

Vår emmaljunga har någon härrejössesspärr där man skall ha tre(!) händer för att fälla ihop den, tex för att få in aset i bilen eller så.

Vilket medför att den dagliga rutinen innehåller att stå barfota på ett ben balanserande utanför blöjbutiken i snöstorm - 22 med ungen som turban och försöka göra lös en fjäderbelastad hakdjävul med lilltån samtidigt som man försöker fånga en fallande napp med rövaskåran....

Kanske detta hör hemma i förbannat - tråden istället? :va

Det är för att barnet inte skall fälla ihop barnvagnen med sig själv mellan två rör... säkerhetsfunktion.

Fixar man det inte som förälder skall man inte ha barn. ;)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är för att barnet inte skall fälla ihop barnvagnen med sig själv mellan två rör... säkerhetsfunktion.

Fixar man det inte som förälder skall man inte ha barn. ;)
Tror inte ett jota på det, av samma anledning som att de enda som någonsin öpnat en "barnsäker" behållare utan att använda sig av en moska är personer under 3år.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top