Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det verkar vara delade meningar om vem som är skyldig. Lucky Goldstar säger att Hyundai laddar för hårt och Hyundai säger att cellerna inte är vad de ska.
Jag skulle gissa att det är ett fall av att läsa specifikationer olika. Det vore inte första gången någon har nyttjat komponenter över specen i labbmiljö och sen tror att det är ok att fortsätta göra så.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det verkar vara delade meningar om vem som är skyldig. Lucky Goldstar säger att Hyundai laddar för hårt och Hyundai säger att cellerna inte är vad de ska.
Jag skulle gissa att det är ett fall av att läsa specifikationer olika. Det vore inte första gången någon har nyttjat komponenter över specen i labbmiljö och sen tror att det är ok att fortsätta göra så.

Jo, men "Uppdateringen" som släpptes för att minska stressen på cellerna (och räckvidden samt förlängde laddtiden) verkar ju inte ha hjälpt på Cheva Volten, dom fortsätter att spontanantända....

Visst kan det vara så att i kampen om att ha bästa produkten finslipar man systemen mot topprestanda, kan man kapa laddtiden genom att trycka på lite hårdare så ser det ju bra ut i jämförande tester, kan man ladda i lite mer och tömma lite mer ur cellerna så ger det ju bättre räckvidd än konkurrenterna osv...

Men jag har svårt att tro att någon pressar cellerna utanför spec, då celltilverkarna omedelbart skulle neka alla reklamationer, däremot lägger man sig nog olika nära specen från celltillverkarna...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skvaller om våra grannar, citat: "Var tredje registrerad elbil finns i antingen Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger enligt statistik från Norges Automobilforbund. Totalt rullar det omkring 111 000 elbilar i Norge, vilket motsvarar 20 procent av den totala bilparken i städerna. Elbilar uppfattas av många på landsbygden som en ofärdig teknik och varken utbud, pris eller räckvidd motsvarar de behov man har, säger kommunikationschefen Camilla Ryste."
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Rolig fakta:


I Norge, där elbilar är mångdubbelt fler än i Sverige förbrukar de 0,42% av den totala produktionen. Räknar man in alla laddhybrider också ökar andelen till 0,53%.

Det känns som om Bensinupproret 2.0 behöver släppa sargen nu vad gäller att "elen räcker inte till alla elbilar".

Särskilt detta var ju skoj:

Utvinning av råolje og naturgass, og tilknyttede tjenester:
8402 GWh, tilsvarende nær 5,2 millioner elbiler.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Rolig fakta:


I Norge, där elbilar är mångdubbelt fler än i Sverige förbrukar de 0,42% av den totala produktionen. Räknar man in alla laddhybrider också ökar andelen till 0,53%.

Det känns som om Bensinupproret 2.0 behöver släppa sargen nu vad gäller att "elen räcker inte till alla elbilar".

Särskilt detta var ju skoj:

Låter ju fint tills man inser att det finns fortfarande "bara" 200000 elbilar i Norge av 2 miljoner personbilar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Vätgas är en återvändsgränd, jag har själv trott på tekniken, men dels är det bara en omväg med elen, dels blir fordonen livsfarliga vid en brand.
(busskrashen i stockholm, någon? Sopbilar som får brinna ut i villakvarter för att räddningstjänsten vägrar närma sig dom, osv...)

Ska man spjälka vätgas ur vatten åtgår en jäkla massa el, sedan ska den Komprimeras,förvaras, transporteras, förvaras igen, tankas, förvaras i fordonet. (med massvis av förluster)
Sedan ska vätgasen omvandlas i en bräslecell som är dyr, komplicerad och ytterst känslig för föroreningar, och har en verkningsgrad på 50%
Bränclecellen (i vettig storlek) är jättebra på att ge en konstant (men inte så hög) ström.
Ett fordon som ska dra igång från stillastående vill ha en momentant hög ström, så då behövs en batteribank eller superkondensatorer som kan hjälpa till med momentanlasten.

Man skulle kunna spjälka vätgas med vindkraftöverskottet (dom dagar vi har ett sådant) istället för att ge bort ström till grannländerna som har planerbar elförsörjning, men då använda vätgasen i kraftverk här när vi har underskott på el för att vindmöllorna står stilla.
(då får man igen ca en tredjedel av elen som har gått åt till att spjälka/komprimera/lagra vätgas)

Fortfarande en dyr lösning, men alla lösningar för att stötta vindkraften med lagring är dyra, och den kostnaden kan vindkraftsbolagen få ta.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ett fordon som ska dra igång från stillastående vill ha en momentant hög ström, så då behövs en batteribank eller superkondensatorer som kan hjälpa till med momentanlasten.

Det är så de fungerar. De är hybrider. De har ett litet batteripack som kan ge hög ström kortvarigt, och sedan en bränslecell som laddar batteriet med medelströmmen.

Ett alternativt till vätgastanken är att använda något flytande bränsle, som metanol eller ammoniak, vilka kan omvandlas till vätgas under drift .
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Såg att volvo visat upp sin nya XC40 Recharge P8 AWD. Såg ju riktigt nice ut. Även om jag misstänker att prislappen hamnar närmare miljonen...

Sen har visst Volvo ändrat lite åsikt och tycker att elbilar inte behöver vinterdäck. Det duger gott och väl med året-runt däck på elbilar....

"Sen kommer alla elbilar också med nyutvecklade däck som innebär att man kan använda det däcket året runt utan att behöva byta till sommar- och vinterdäck som jag tror är ytterligare en funktion som gör bilägandet enklare."
"Det är ett speciellt utvecklat däck som kommer att vara standard på våra två elbilar. Vi kallar det Recharge-däck, speciellt utvecklat för att vara säkrare under alla realistiska kombinationer"

 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Inte den enda nyheten som kom från Volvo i rappet. Från 2025 kommer det bara gå att köpa elektrifierade bilar (hybrider+rena BEV). Det är om 4 år..
Från 2030 kommer de sluta helt med förbränningsmotorer och bara erbjuda BEV.
Sen kommer de gå över till endast online-försäljning. Fanns tydligen en underliggande anledning att säga upp samarbetet med Bilia.
https://www.cnn.com/2021/03/02/tech/volvo-electric-cars/index.html
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Såg att volvo visat upp sin nya XC40 Recharge P8 AWD. Såg ju riktigt nice ut. Även om jag misstänker att prislappen hamnar närmare miljonen...
XC40 Recharge har funnits ett tag. Det var C40 Recharge som dom visade upp i dagarna. Som dock är förvånansvärt lik en XC40, så det är lätt att blanda ihop dom.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
XC40 Recharge har funnits ett tag. Det var C40 Recharge som dom visade upp i dagarna. Som dock är förvånansvärt lik en XC40, så det är lätt att blanda ihop dom.
De har bara snott taklinjen från SsangYong Actyon till den nya.:zpy
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
De har bara snott taklinjen från SsangYong Actyon till den nya.:zpy
Något måste dom ju göra för att skilja de från XC40, men frågan är vad ska modellen tillföra.

C brukar i Volvo-sammanhang betyda cupé, inte SUV som brukar heta XC.

SUV och Cupé är två olika biltyper. Det funkar inte att slå ihop dom vilket BMW bevisade redan med första version av X6. Merca har väl gjort någon som åtminstone inte gav kräkreflexer, men biltypen kommer ändå alltid med tilläggsfrågan varför? Cupé ska vara slank och vacker, SUV stor och svulstig.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Inte helt oväntat? Eller? Batterierna som sitter i bilarna (dvs tanken, med alla påfyllningar) finns ju kvar när den tekniska livslängden är slut. Till skillnad från konventionella förbränningsmotorer där tanken förbrukas kontinuerligt..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Något måste dom ju göra för att skilja de från XC40, men frågan är vad ska modellen tillföra.

C brukar i Volvo-sammanhang betyda cupé, inte SUV som brukar heta XC.

SUV och Cupé är två olika biltyper. Det funkar inte att slå ihop dom vilket BMW bevisade redan med första version av X6. Merca har väl gjort någon som åtminstone inte gav kräkreflexer, men biltypen kommer ändå alltid med tilläggsfrågan varför? Cupé ska vara slank och vacker, SUV stor och svulstig.
Säljer bra. Folk som vill sitta högt men inte intresserade av stor ryggsäck?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top