Servicebok

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Köpte en hoj idag. Funderar på när man ser tidigare service i boken om det görs service efter milen och schemat som ska göras eller om det görs efter dom verkliga milen hojen gått. Här har det bara matats på vad jag kan se med tex. 2400 mila där ventiler ska ingå trots hojen då gått bara runt 900 mil. Hoppas ni fattar vad jag menar. Fick inga kvitton alls på utförd service. Finns det något sätt få fram vad som gjorts tidigare som det går att göra med bilar? Evigt tacksam i flera minuter för svar ?

received_332473104759086.jpegreceived_918903045523420.jpeg
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Hmm, förmodligen är de flesta årsservice som förts in i "fel" ruta. Sulas mc borde ju kunna svara på vad som gjorts kan jag tycka.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Gissningsvis är det sk "årsservice" dvs världens dyraste oljebyte. ;) Men du kan ju ringa sulas och fråga hur dom brukar göra?
Vad blev det för hoj?
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Vet att aukt. Yamaha verkstäder matar in all service i datorn, är det likadant för din hoj borde du kunna få fram det via SulasMC eller annan aukt.verkstad. Har du pratat med dem?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tackar för svar ? Får höra med Sulas vad dom gjort (även om det kanske inte är gjort) ifall dom är så serviceminded att dom lämnar ut det. Misstänker också världens dyraste oljebyte. Blev nästan en likadan jag har, en GSX1250F (också röd/svart). Men är så fåfäng att jag tycker att den här (bilden) är lite snyggare men värmeskölden måste väck och ersättas till svart och ja, behövs då jag brände upp tre par brallor och ett par boots förra året. Så nu står jag med två hojar igen men den andra ute på annons.

FB_IMG_1613234023147.jpg
 
Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Har sett att många svensk-översatta serviceböcker brukar ha körsträckan "redan ifylld" på detta sätt vilket rör till det en del.

Min gissning är att denna hoj haft service så här:
  1. 1:a service 1000 km (olja + filter)
  2. 1 års-service (olja + filter samt årsbaserade kontrollpunkter)
  3. 2 års-service (årsbaserade kontrollpunkter samt byte bromsvätska)
  4. 1200-mils service (olja + filter samt milbaserade kontrollpunkter)
  5. 3 års-service (olja + filter, årsbaserade kontrollpunkter samt byte kylvätska)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Har sett att många svensk-översatta serviceböcker brukar ha körsträckan "redan ifylld" på detta sätt vilket rör till det en del.

Min gissning är att denna hoj haft service så här:
  1. 1:a service 1000 km (olja + filter)
  2. 1 års-service (olja + filter samt årsbaserade kontrollpunkter)
  3. 2 års-service (årsbaserade kontrollpunkter samt byte bromsvätska)
  4. 1200-mils service (olja + filter samt milbaserade kontrollpunkter)
  5. 3 års-service (olja + filter, årsbaserade kontrollpunkter samt byte kylvätska)
Tack! ?
 

ulpe

Ny medlem
Gick med
26 May 2017
Ort
08
Hoj
NC700X-12 Tidigare: Skyteam Dax125-12, MT07-14, GSXS1000-17
Garanterat årsservice, att ventilerna inte är kollade. Dessutom minst 1 årsservice "i onödan" iom att service 2 var efter 14 månader, dvs den 5åriga garantin tappades redan 2018. Så ser ingen anledning till att du ska lämna in för årsservice av den anledningen iaf, utan ist köra till 2400 och göra stora servicen med ventiler.

Här kan du få köpa mina fina strålkastarskydd:
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tack för tips och svar. Gör iofs servicen själv och även ventiler. Så gammal är jag (och fattig) ? Nu ska jag förmodligen bli fattigare gå in på Tradera köpa något jag inte trodde att jag behövde ?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är därför jag anser att kvittona på servicen är viktigare än stämpeln. På en seriös verkstad står ju specat vad som är gjort. Alternativt hemmaservat med anteckningar och kvitto på inköpt material.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Ventiler är först vid 24000km och serviceboken(servicarna) är nog för att 5-års garantin ska fortsätta gälla. Den enda servicen som känns lite onödig är den 4:e men den kan vara för att det är tändstiftbyte på 12000 km
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det är därför jag anser att kvittona på servicen är viktigare än stämpeln. På en seriös verkstad står ju specat vad som är gjort. Alternativt hemmaservat med anteckningar och kvitto på inköpt material.
Anser jag också. Själv för jag bok på när jag gör servicen på mina hojar. Litar själv mer på vad en ägare gjort än vad en servicebok säger "vad som förmodligen har gjorts" ?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ventiler är först vid 24000km och serviceboken(servicarna) är nog för att 5-års garantin ska fortsätta gälla. Den enda servicen som känns lite onödig är den 4:e men den kan vara för att det är tändstiftbyte på 12000 km
Precis... ? Garantin är ju väck nu så gör som vanligt och lyssnar när det är dags för ventilerna.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag för bok på alla servicar och reparationer jag gör. Dock sparar jag aldrig kvitton, köper alla oljor och liknande på bulk så det blir konstigt att klippa kvittona i 2,8 tjugondelar för oljan t.ex.

Hittills har ingen knorrat eller velat pruta pga saknade kvitton.

Brukar ta lite kort under processen. Bra för det egna minnet också.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Precis... ? Garantin är ju väck nu så gör som vanligt och lyssnar när det är dags för ventilerna.
Jag tror inte att 5 års garantin är väck. 14 mån på service 2 borde vara inom rimlig tid (kolla med KGKsuzuki innan du dömer ut den) 2 månaders överdrag borde inte cancellera garanti. Då hojen är uttagen 17 borde garantin gälla till 2022. Jag ska i sommar göra 24000km service och tänkte lämna in trots att garantin gått ut(bekväm)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag tror inte att 5 års garantin är väck. 14 mån på service 2 borde vara inom rimlig tid (kolla med KGKsuzuki innan du dömer ut den) 2 månaders överdrag borde inte cancellera garanti. Då hojen är uttagen 17 borde garantin gälla till 2022. Jag ska i sommar göra 24000km service och tänkte lämna in trots att garantin gått ut(bekväm)
Hoppsan, är den uttagen 2017? Tack! Jag har dålig pejl när jag köper MC och senaste två osedda. Så stort tack för infon ? Edit: Står ju i serviceboken ser jag nu. Snacka om att inte läsa...

CW0mE6fWUAANerG.jpeg
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hoppsan, är den uttagen 2017? Tack! Jag har dålig pejl när jag köper MC och senaste två osedda. Så stort tack för infon ? Edit: Står ju i serviceboken ser jag nu. Snacka om att inte läsa...

View attachment 458799
Bra att också kolla är maskinskada i försäkringen, vilken ofta löper 6000 mil / 6 år. På vissa märkesförsäkringar längre. IF för BMW ger 10000 mil / 10 år tex.

Maskinskademomentet täcker i regel i princip allt på hojen som kan fallera, och till skillnad mot garanti täcker den så klart olyckshändelser också (punkterad kylare tex).

Fullständig service och underhåll är en självklarhet för att försäkringen ska gälla, och det är enklast att påvisa genom ifylld servicebok och kvitton.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Bra att också kolla är maskinskada i försäkringen, vilken ofta löper 6000 mil / 6 år. På vissa märkesförsäkringar längre. IF för BMW ger 10000 mil / 10 år tex.

Maskinskademomentet täcker i regel i princip allt på hojen som kan fallera, och till skillnad mot garanti täcker den så klart olyckshändelser också (punkterad kylare tex).

Fullständig service och underhåll är en självklarhet för att försäkringen ska gälla, och det är enklast att påvisa genom ifylld servicebok och kvitton.
Tack. Fasiken va jobbigt ha fordon lite nyare. Många grejer tänka på. Min GSX1250 klotade jag med förra året, nästan "mysvurpa". Hade glömt sätta helförsäkring på den då jag köpte den på hösten året innan så snålade tog halvförsäkring och tänkte ändra till jag tog ut den. Med kåpor, kylare etc. Panikköpa hoj att ha medans jag fixade hojen som jag lossade på när den såldes kostade det "kalaset" nästan 40K sammanlagt. Klantigt,? -Jupp...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tack. Fasiken va jobbigt ha fordon lite nyare. Många grejer tänka på. Min GSX1250 klotade jag med förra året, nästan "mysvurpa". Hade glömt sätta helförsäkring på den då jag köpte den på hösten året innan så snålade tog halvförsäkring och tänkte ändra till jag tog ut den. Med kåpor, kylare etc. Panikköpa hoj att ha medans jag fixade hojen som jag lossade på när den såldes kostade det "kalaset" nästan 40K sammanlagt. Klantigt,? -Jupp...
Ett misstag man bara gör EN gång. :)

Spara alla papper på nyare hoj. Du kan inte ha för mycket dokumentation vid ett försäkringsärende.

Alla skadereglerare har en enda primär rädsla, och det stavas internrevision. Så desto fler mer eller mindre relevanta dokument handläggaren kan bilägga ärendet (som sparas i minst tio år) som styrker hans eller hennes beslut desto bättre. Har skaderegleraren fullt förtroende för att ärendet enkelt glider igenom en revision trycker han eller hon gladeligen på ersättningsknappen.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ett misstag man bara gör EN gång. :)

Spara alla papper på nyare hoj. Du kan inte ha för mycket dokumentation vid ett försäkringsärende.

Alla skadereglerare har en enda primär rädsla, och det stavas internrevision. Så desto fler mer eller mindre relevanta dokument handläggaren kan bilägga ärendet (som sparas i minst tio år) som styrker hans eller hennes beslut desto bättre. Har skaderegleraren fullt förtroende för att ärendet enkelt glider igenom en revision trycker han eller hon gladeligen på ersättningsknappen.
Tack för din tid och ett mycket trevligt och bra svar som jag ska ha i åtanke ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top