Ducati Multistrada V4 S

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ja den är oerhört överprisad... Förstår inte heller det här med adaptiv radar på en mc. Det tillför bara en onödig pryl till som ska betalas av kunden på ett eller annat sätt och tar bort hela grejen med att åka hoj dvs enkelheten. Farthållare i sig är en bra sak som tillför något positivt på långa sträckor där man vill kunna mata mil men att börja med radar och skit. Fasen så löjligt. Hoppas BMW håller sig borta från det där.

Sen måste jag fundera på att när de nu ändå gått en bit ifrån möjligheten med sticky tires för banåka och gått mer åt adventure. Varför envisas med kedja? En kedja ska ju underhållas och skitar ner något oerhört. En duglig kardan och de hade helt plötsligt börja konkurrera med BMW på ett helt annat plan. För om jag står i valet mellan en prismässigt likvärdig affär på V4S eller en maxutrustad GS med sin telelever mm. så är ju inte valet så svårt. :dummer:jisses

De kunde ju gärna fått göra något åt grenrören i fram också. Fan vad de ser ut och den där hojen är ju knappt använd.


Ja Duccen är en snygg hoj totalt sett. Helt klart! Har de missat målet lite? Ja faktiskt, tyvärr. :rolleyes:
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är väl bra att de inte kopierar BMW. Såna finns ju redan. Man åstadkommer inget genom att imitera.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Alla är vi olika och alla tycker vi olika. Den är inte värd samma summa pengar som man får betala för en maxad GS. Det antyder att den är lika bra vilket jag tvivlar på. Visst den kanske är bättre... Sen att olika företag skulle imitera varandra spelar ju ingen roll. Det sker ju hela tiden. Är ju många ducatister som är galna för de lämnat twin för V4 och tagit bort desmon.

I det stora adventure-programmet så står det ju främst mellan BMW, KTM och Ducati. De andra försöker men för mig så är detta kungaklassen. Varför inte försöka göra det enkelt för sina kunder och fixa en snygg kardanlösning på duccen då? De kanske tycker att effekten dippar för mycket med en kardan men om man är ute efter effekt i en adventure/tourer så köp en sporttourer då?

Alltså Duccen är en snygg hoj och den har sina kunder absolut. Jag menar bara att en kardanlösning idag är vägen att gå på adventure-hojar. Problemfritt ägande helt enkelt. Det är ingen Panigale detta eller SF V4S.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Som sagt så är vi alla olika och premierar olika saker. Kan bara konstatera att för mig är den nya Multistradan ett jättekliv. Har tidigare haft både KTM 1290 SA och BMW R1250GS och var mycket nöjd med båda, även om GS:n var ett strå vassare på det mesta, förutom ren effekt. För mig är nya Multin ganska överlägsen kung på äventyrstronen, trots kedja. Ni måste prova för att inse att detta är något helt nytt:fakta
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
På äventyrstronen är väl alla dom uppradade för tunga och kubikstinna , över tenere 700 ktm 790/890 adventure är milslukare av rang ja men adventure njae inte i mina ögon iallafall
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
På äventyrstronen är väl alla dom uppradade för tunga och kubikstinna , över tenere 700 ktm 790/890 adventure är milslukare av rang ja men adventure njae inte i mina ögon iallafall
Beroende på vad man väger in i begreppet äventyrshoj/adventure, så håller jag med dig. Tyskarnas "reiseenduro" eller italienarnas "maxienduro" är bättre benämningar på de stora hojarna inom detta segment.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Precis det är detta jag menar Hixman. Alla tre hojar i toppen är suveräna motorcyklar, inget snack och alla gillar vi olika. Jag har bara svårt att förstå valet av kedja när kardan är så pass dugligt både funktionellt och underhållsmässigt. För mig så är ju äventyrshoj inte effekt utan just funktionalitet och användarvänliget. Man ska kunna sitta och åka bekvämt under längre sträckor. Tycker Neeves hade mycket goda tankar och input utan att ta i och det är säkert några punkter som Ducati kommer åtgärda med tiden som hojen utvecklas. =)
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Har svårt att förstå att man hakar upp sig på kedja eller kardan, hur mycket jobb är det med moderna kedjor, egentligen, inte särskilt om ni frågar mig. Jag har 22 med kedja och 3 med kardan, tycker det funkar bra vilket som.
Men nog om det, som redan nämnts i tråden prioriterar man olika saker med en mc, men när Multi 1200 S kom 2010 köpte jag en utan att blinka, precis den cykel jag själv skulle bygga om jag kunde. Älskade cykeln, men då den också tjänstgjorde som touring & skjutscykel blev det lite bekymmer, min sambo tyckte det blev för hetsig körning och ville inte åka med längre?
För mina solokörningar har jag ju ett antal sportcyklar så jag vek mig och köpte en fullutrustad GS1200 2011 och allt va frid o fröjd, den här va ju inte så svår att hålla sig i skinnet på. Redan lång i histora kort så kom jag på efter några år att den enda cykel i garaget jag aldrig hade ”lust” att köra va BMWn, det va en ren brukscykel, så den fick ge vika och Multin 1200 gjorde comeback. Till motsvarande ändamål idag har jag en Multi 1260 Enduro -19 vilken jag älskar och den fyller alla krav jag har på den typen av cykel.
Jag kommer att följa nya Multi V4 med stort intresse, det blir inget byte i år, men håller den måttet är det inte omöjligt till 2022?
Om någon fortfarande läser så ska inte detta tolkas som ett BMW vs Ducati inlägg , jag kör fortfarande BMW också, en HP2 Sport och en R nine T Racer?????
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag sitter fortfarande och väntar på en mellanviktare offroad/adv från Ducati :gnissla Men hur som helst så är den här otroligt ball! Nästan lite för fin för att våga kasta runt ordentligt offroad dock.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag förstår mig inte riktigt på effekthetsen i storoffroadträsket. Även med 100 häst så crusar man komfortabelt på autobahn med fru och packning. Nu har normen blivit 160+ häst dvs mer än vad extrema sporthojar hade för 15 år sedan. Och det med avsikten att köra grusväg inte roadracing....

And dont get me started med elektroniken. Använder man radarstyrd farthållare på en reisenduro så borde man köra Volvo på semestern istället för hoj....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag förstår mig inte riktigt på effekthetsen i storoffroadträsket. Även med 100 häst så crusar man komfortabelt på autobahn med fru och packning. Nu har normen blivit 160+ häst dvs mer än vad extrema sporthojar hade för 15 år sedan. Och det med avsikten att köra grusväg inte roadracing....

And dont get me started med elektroniken. Använder man radarstyrd farthållare på en reisenduro så borde man köra Volvo på semestern istället för hoj....
Det handlar väl hela tiden om att sticka ut och vara lite bättre/ha lite mer finesser än alla andra? Och det gäller ju både effekt och elektronik. Vad händer den dagen radarn, eller någon annan elektronik för den delen, packar ihop, blir det limp home-mode dom sista 200 milen då?

Hur ser det ut med mjukvaruuppgraderingar på hojar? Finns det, och är det bara auktoriserade ÅF/verkstäder som gör sånt? För den där mjukvaran lär ju vara lika fylld med buggar och fel som allt annat numer :huvet Det blir mer och mer lockande att köpa en 80-talare och gå off grid :fakta
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Radarn är väl extrautrustning som är tillval? Känns som en "vi var först!"-grej. Av Ducati av alla märken...
Jag hade inte valt denna utrustning. Men det går ju avaktivera på bilar iaf.

Jobbar mycket med liknande utrustning på bilsidan och det är verkligen "buggfest galore" i mjukvarorna. Nya volvos lämnar ju fabriken med felkoder som ingen kan ta bort t ex. Detta har pågått i flera år. Opålitliga system.
Kul när alla strävar efter självkörande bilar av någon anledning. Kommer att sluta skitbra... :D

Angående effekthysterin ligger det i väl den allmänna opinionen att man ska ha mer effekt än man behöver/klarar av. Kör ju själv den "gamla" enduron och har aldrig nyttjat de ca 155 pållarna i den. Har inte kört den mer än absolut nödvändigt utanför asfalten heller. Så jag är nog den typiske köparen av dylika hojar... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
And dont get me started med elektroniken. Använder man radarstyrd farthållare på en reisenduro så borde man köra Volvo på semestern istället för hoj....
Nu förstår jag inte vad du menar? Jag har farthållare (inte radarstyrd) på min 790 Adv Rally och det är det bästa som finns! Rejsa grus med gasrullen, transport på asfalt med farthållare, rejsa grus med gasrullen, transport på asfalt med farthållare, repeat! :yoparty?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Farthållare är guds gåva till hojåkaren, det är en sak som är helt säker.

Grymt skönt att tex kunna byta handskar utan att behöva stanna.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top