Bra bekväm sporthoj?

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Hej, jag är en äldre kille, nyligen sextio fyllda. Jag är återfallsknutte som har haft en del hojar till o från, bara Honda faktiskt, förutom en Suzuki ett kort tag. Mest radfyror som CB750 och CB900F2 och CBR1000F, men hade som första tunga hoj en ”plastgris” dvs. en CX500, en trevlig förstahoj med vattenkyld tvärställd V-twin på 50 hästar. Hade dessutom kardan och eftermonterad toppkåpa. Härlig hoj, jag hängde lätt med brorsan som körde ”Blyvinge”. Han ville faktiskt byta emellanåt för att slippa brottas med kilona.
Ursäkta nostalgin, men det är lätt att bli sentimental när man kommer ihåg hojarna, ni vet själva.?
Nu till den egentliga frågan.
Tänkte skaffa hoj till sommaren men är lite fundersam. Har klart läst Bike och följt tester på nätet t.ex youtube som är en alldeles utmärkt källa till info. Ja känner inte för en ”gubbracer” a la boxer-BMW. Vill ha en sportigare hoj som ändå har hyfsad körställning, helst radfyra, naken eller med kåpa. Jag är 187 cm och väger 83 kg, så jag vill ha en stor hoj. Jag vet att man ska provköra, men vill ändå ha en fingervisning. Kommer så mycket nya hojar hela tiden, men det blir en begagnad. Budget upp till 30-40 tusen.
Har sneglat och är nyfiken på KTM och Aprilia, hur är kvalitet och 2:a handsvärde?
Dela med er av er erfarenhet, men snöa inte in på ert eget märke

.D5226CED-1FDF-43F6-B45C-3AC599C9F91E.jpeg
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Prova en äldre RSV Mille eller Tuono. Förvånansvärt bekväma i förhållande till och generellt väldigt driftsäkra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Upp till 30-40 fyrcylindrig japan med hyfsad komfort för återfallsknutte i mogen/rätt ålder, tja varför inte Yamaha FJR1300? Du hittar en med ABS för de pengarna. Mer än hyfsad körställning, snabb så det räcker och gör inte bort sig på något område. Motsvarande hojar (och oftast lite mer fartbetonade) från övriga japsmärken har också lite generösare chassimått - Hayabusa, ZZR och Blackbird. BMW har ju sin K1200S/1300S som kanske går över din budget lite grann men är förstås modernare med mycket mer lull-lull. Alla hojar har effekt = tillräckligt och bra egenskaper på de flesta sätt.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Provkör en Kawasaki Z1000SX. Tycker det är väldigt bra hoj för pengarna. Hur man upplever bekvämlighet är ju individuellt men har kunnat köra genom Europa med en extra mjuk sadel. Sportig för en sporttouring, bra vindskydd och i ett snyggt paket.

Äsch, missade budget. Där faller det nog

Sent from my SM-A715F using Tapatalk
 
  • Gilla
Reaktioner: RWN

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Köp den som är snyggast och vibrerar minst, dvs du ska provköra exakt den du skall köpa. Jag har tre GSF1200 där det är den som vibrerar minst som körs mest. De tre vibrerar i helt olika varvtalsområden så jag brukar välja den som vibrerar minst mellan 70-140. Den som vibrerar och låter mest körs bara till kiosken för att impa på brudarna.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Jag ser inte att nån nämnt Honda CBR1100xx Super Blackbird? Inte för att jag kört nån, men jag har funderat på den flera ggr som bekvämt men hyffsat sportig långfärdskompis på asfalt.

Känns inte heller som en modell som körts sönder av gasglada racerknuttar ( de köpte väl CBR900RR om de gillade Honda )

Honda VTR1000 Firestorm kan du också hitta till rätt pris. Kanske lite ballare ändå med V-twin på 1000cc :)

Ah, nu såg jag att det var KTM och Aprilia som var på tapeten.
Köp en Pegaso!! Billig och rolig nästan överallt.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: RWN

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Yamaha yzf1000r thunderace snabb går billigt 0-100 snabbare än många andra, billig försäkring, stort chassie jag väger 100/186 o åker oförskämt bekvämt 40 mil på en tank går fint.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Honda CBR1100xx Super Blackbird (Radfyra)
Honda VFR800 (V4)
Honda VTR1000 Firestorm (V2)
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Varken KTM eller Aprilia har några radfyror vad jag vet. Aprilias V4-or är väldigt trevliga, men över din budget. Aprilias V2 som du hittar i Mille, Falco, Tuono och Futura är väldigt trevliga att köra.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Brukar inte lägga mig i val av MC då det kommer tretton på dussinet med förslag på hojar så att det är lätt att bli villrådig. Jag passar dock väldigt bra in på dig gällande ålder, storlek, krämpor med ålderns rätt etc. :)

Jag har Bandit och måste säga att Suzuki GSF1200 eller GSX1250 har allt för mig. Bra priser och en outslitlig motor. Råkar ha två GSX1250 just nu då jag klotade med den ena och köpte redan dan efter en 1250 att ha tills jag repade upp min kraschade. Den kan du få köpa om du vill då min kraschade har jag lagat, en 2009 med 1500 mil. Hur som haver så är det maskiner jag aldrig hört någon varit besviken på. Lycka till!

FB_IMG_1611582037563.jpg
 

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Kanon! Tack för alla svar, och snabbt dessutom. Har ni Covid-19 och är hemma allihop????
Nej, skämt åsido.
Jag har faktiskt funderat på nästan alla förslag, men den jag hört mest lovord om är faktiskt Honda BB, tvåa är FJR,
men man ska ju inte snöa in på ett märke som jag själv skrev. Men Honda har enligt mitt tycke legat före andra japps när det gäller kvalitet och andrahandsvärde. Återstår BMW, hade gärna köpt en K1200S men de är alldeles för dyra, framförallt med tanke på ålder och miltal, men en gul/svart -08....ja, tack ???.
Tyvärr har många handlare blivit mer ovilliga att låna ut för provkörning, speciellt stinna sport-maskiner, tråkig utveckling.
Beror väl på buskörning, man kan väl ha omdöme nog att inte dra på för fullt ut från säljaren. Inte ens på första rakan utan kommit en bit ifrån, ofta står ju någon utanför och hör vederbörande idiot.
Såg förresten en idiot på youtube dra ut från en firma på en GSX , fullt ös nedför en liten slänt, lägger cykeln lite i vänstersväng, drar på för fullt vilket slutar med en katastrof naturligtvis. Dessutom var det lite fuktigt och grus efter vintern....
Keep up your good mood, det kommer en vår!
Ha det....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tyvärr har många handlare blivit mer ovilliga att låna ut för provkörning, speciellt stinna sport-maskiner, tråkig utveckling.
Beror väl på buskörning, man kan väl ha omdöme nog att inte dra på för fullt ut från säljaren. Inte ens på första rakan utan kommit en bit ifrån, ofta står ju någon utanför och hör vederbörande idiot.

Brorsan överraskade mig en dag när jag var ute på gården med att komma förbi på en sprillans ny Harley, han frågade om jag ville provköra, så jag puttrade iväg en sväng genom kvarteren där jag bodde, 5 kvarter senare svängde jag ut på en lite större väg, så jag kranade på lite.

Brorsan hade dock köpt till avgassystem från Vansinnes Hans, så när jag kom tillbaka frågade han om jag inte vågade dra på för'n jag var utom hörhåll, han hade hört mig bra länge efter det också...

Han hade dock köpt den i södra Sverige och kört nästan ända hem när jag lånade den, så den var inkörd...
 

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Du GuW, den var bra. Känner igen det. Brukar fundera på det, eftersom min granne har HD och rörstumpar till ljuddämpare i vanliga fall men har även originaldämpare kvar eftersom han köpte den ny.
I somras frågade jag honom varför han inte körde eftersom jag inte hört något, i vanliga fall får man byta kallsingar när han startat, men icke denna sommaren. Han förklarade då att han hade besiktigat och sedan inte blivit färdig att sätta tillbaka ”toa-rullarna” som vi kallar dem. Liknar ändrör för personbil. Verkar förstärka och inte dämpa. ?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Tyvärr har många handlare blivit mer ovilliga att låna ut för provkörning, speciellt stinna sport-maskiner, tråkig utveckling.
Beror väl på buskörning, man kan väl ha omdöme nog att inte dra på för fullt ut från säljaren. Inte ens på första rakan utan kommit en bit ifrån, ofta står ju någon utanför och hör vederbörande idiot.
Såg förresten en idiot på youtube dra ut från en firma på en GSX , fullt ös nedför en liten slänt, lägger cykeln lite i vänstersväng, drar på för fullt vilket slutar med en katastrof naturligtvis. Dessutom var det lite fuktigt och grus efter vintern....
Som handlare måste det var svårt att avgöra vilka "provkörare" som verkligen är kunder, och vilka som bara är ute efter att ha lite kul. Kunna skryta för polarna att man "har kört värsta hojen. MV Agusta på 208 hk och toppar 300km/t". Kommer tillbaka efter en timma och lämnar tillbaka en rykande trehundratusenkronors hoj med blankslitna däck...
 

Raderad medlem 61114

Guest
Aldrig upplevt att säljare varit kinkiga vid provkörning. Jag brukar oftast testa olika hojar på provkörningsdagar men även annars ibland också, och då är det mer ”Ha skoj! Du behöver väl inte dra gärnet precis här utanför, grannarna klagar...”

klart att man testar att ladda fullt, klappa hejdarna max), bra nedlägg med lagom gas osv... Ska man testköra måste man ju testa, det är ju inte en pendlarvespa man tittar på. Ska man fisköra kan man väl lika gärna låta bli.
 

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Visst, det handlar ju om omdöme, att veta sin egen begränsning. Sen kan ju hålla med Tammer att det är svårt att veta vem som kör hur. Sen är det ju ett bra tips att som 4Life säger passa på och testa på provkörningsdagarna. Lillemans i Lund t.ex har ”Honda-dagar” när man kan testa deras nya modeller. Det är då Honda som ställer upp med hojarna, återförsäljaren riskerar inget mer än att få en ny hoj såld. Kanon. Säkert fler märken som har det. Någon som vet? Brukar vara i mars-april.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top