Second opinion felaktigt bedömd uppkörning

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
jag tror ni alla missupfattat vad jag menar. är rätt sur att han bad mig göra om när den första gången var helt perfekt. gubbkuken tyckte att min vändning gick för långsam, vilket inte ska spela någon roll.

Med den attityd du visar upp så tror jag minsann att ”gubbkuken” fattade helt rätt beslut…

Om du nu är så jävla bra som du tror så ska du väl för h-vete lyckas med manöverprovet tio gånger av tio om så krävs, eller varför inte hundra gånger av hundra…?

Att gnälla för att man själv anser att man lyckades första gången men sedan kör rakt på en kona den andra gången låter minst sagt kärringaktigt…
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
jag tror ni alla missupfattat vad jag menar. är rätt sur att han bad mig göra om när den första gången var helt perfekt. gubbkuken tyckte att min vändning gick för långsam, vilket inte ska spela någon roll.
Så du menar att det räcker med att hålla sig på vägen i varannan kurva, bara krocka med varannan bil och komma ihåg stödet varannan gång man parkerar?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Gör om gör rätt o lär dej av det som blev fel. Du kommer lära dej resten av livet varje gång du kör hoj o du kommer vurpa så småningom.
Gubben har rätt han bedömer ca 10-20 Pers om dagen o vet hundrafallt mer än dej om hur det bör genomföras för att du skall få fortsätta övningsköra själv i trafik.
 

Boofer

Medlem
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Jag identifierar mig själv som gubbkuk, ni andra som gör det samma, visst var det en annan typ av garagevändning när vi tog kortet? jag vill minnas att man körde in vid ena linjen, gjorde en vanlig sväng med nerlägg och stöttade med gasen ut efter andra linjen.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag identifierar mig själv som gubbkuk, ni andra som gör det samma, visst var det en annan typ av garagevändning när vi tog kortet? jag vill minnas att man körde in vid ena linjen, gjorde en vanlig sväng med nerlägg och stöttade med gasen ut efter andra linjen.
Vill minnas att det var som du säger och med ett "knyck" med styret ut andra linjen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag identifierar mig själv som gubbkuk, ni andra som gör det samma, visst var det en annan typ av garagevändning när vi tog kortet? jag vill minnas att man körde in vid ena linjen, gjorde en vanlig sväng med nerlägg och stöttade med gasen ut efter andra linjen.
Min uppkörning var bromsprov från 30kmh, garagevändning i en träram stor nog att leda hojen runt i och slalom med en vinkel på mitten.
Därefter en runda i trafiken.
Körde upp för A på en Honda XL125.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är ju inte FÖRSTA gången frågan kommer upp på SH. :mattias

Jo, det känns onekligen som att det här är en tråd som återkommer flera gånger varje sommar. Folk som har övat för lite eller helt enkelt inte är tillräckligt bra motorcykelförare gnäller och vill ha medlidande för att de blir genomskådade av uppkörningsförrättaren...

Varför då...? Har det samlade SH-kollektivet något slags veto mot uppkörningsförrättaren...?

För h-vete - åk ut och öva istället för att lägga tiden på snyftarhistorier.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag är visserligen gammal, men tog mc-kortet i mogen ålder. Jag missade på första försöket för att jag nyttjade ABS vid bromsning. Han som bedömde det frågade vad jag hade för cykel hemma och sa att om jag bromsar likadant med den så hamnar jag på backen.
Det hade han förstås rätt i.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Bryt ihop.

Bit ihop.

På't igen.

PPPPPP. Proper preparations prevents piss poor performance.

Med floskler ovan sagt så önskar jag TS lycka till på kommande uppkörning. Samt rekommenderar likt andra SMC och deras utbud av fortbildning.

Kör snyggt och ha kul!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
När jag tog körkort för lätt MC för en herrans massa år sedan blev jag underkänd på lågfartsbanan. Jag tyckte själv att provförrättaren var överdrivet nitisk, men jag la inte så mycket vikt vid det utan åkte tillbaka till körskolan, berättade för min lärare och bad om ett par ytterligare lektioner för att verkligen nöta in momenten.

Uppkörning nummer två, underkänd igen. Tyckte definitivt att provförrättaren var onödigt tuff just mot mig, de andra som var där (som var äldre än jag) godkände han utan att knappt ens titta på deras körning men mig underkände han lika fort. Åkte tillbaka till körskolan, till och med min lärare var förvånad. Vi bokade in en sista lektion, "nu kan du inte gärna bli underkänd" tyckte läraren. Provförrättaren tyckte annorlunda och underkände mig en tredje gång utan att jag ens fått påbörja körning i trafik.

Pratade med min lärare som rådde mig att boka en ny uppkörning på annan ort, jag gjorde så och blev godkänd direkt. Med det facit i hand så känner jag ju inte direkt att det nödvändigtvis var min körning det var fel på...

Det kan absolut vara så att du behöver öva mer. Det kan också vara så att du fått en surgubbe till uppkörare som bestämt redan på förhand att du inte ska bli godkänd. Finns tyvärr den varianten också. Känner du att du gjort allt rätt och att det inte finns några legitima skäl att underkänna dig, testa att boka nästa prov i grannbyn istället och se om det ger något. Kan funka, men kan också vara så att du får samma besked där.

Lycka till!
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: GUE

Raderad medlem 51742

Guest
Det löser sig. Ge det något decennium eller två, sen kommer du också sitta här på forumet, nostalgiskt tänka tillbaka på din egen uppkörning och känna oförmåga att leva dig in i den frustration du nu känner.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag är gammal nog att ha rätt att vara gnällig. Dessutom har jag kört som en idiot i många år efter att körkortet togs. I mitt fall har "nära döden"-upplevelserna mest räddats av en medioker motocross-karriär, men som ändå gett mig lite känsla.

Varje år dyker det upp nyreggade personer på ett forum och lipar om att de minsann borde klarat sin uppkörning för de första stapplande stegen i sina MC-liv. Och de gör det på ett forum, vars syfte från början mest var en klubb för inbördes beundran bland oss som gillade att köra som idioter. Ni får nog mer sympati och förståelse på familjeliv. Här blir svaret: Träna mer och kör bättre.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu upplever jag att tonen i inläggen är på ett sluttande plan och det anser jag är rätt onödigt, vi ska inte gnida in skadeglädje i våra "prospects", återväxten är dålig som den är.

Det finns ett visst mått av anspänning när man blir bedömd och effekten av det ska inte underskattas. När jag själv tog körkort och garagevändningen var det svåra momentet så övade jag som en idiot på det, jag har t.om lyckats trycka igång motorn vid ett tjyvstopp utan att sätta ner foten men när det var skarpt läge så kändes ändå lite osnyggt. Men min gissning är att det varit ännu osnyggare ifall jag inte tränat som jag gjorde.

Det är inte otänkbart att första försöket gav ett väldigt svajigt intryck och att av ren vänlighet ville han ge dig en chans till efter att du samlat dig men att det istället gick åt andra hållet?

Jag tillhör den tråkiga skara som försöker se vilken nytta IRL de olika momenten i framför allt manöverprovet försöker addressera och tycker det är väldigt bra att det ska sitta ordentligt innan man får ut och öva vidare på egen hand.

Men att det känns bittert just i stunden köper jag absolut. Det är ju inte direkt gratis heller.
Sedan tycker jag mig ha anat att man bedöms hårdare ju yngre man är och det är kanske inte helt dumt att sätta ett högre "värde" på en klarad uppkörning för att balansera upp det något sämre konsekvenstänket vi alla hade när vi var yngre. Kanske.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att ett stort fel är att många faktiskt tror att det handlar om att ta sig runt koner på ett visst sätt. Det är liksom målet med uppkörningen och det skall bedömaren fokusera på.

Konerna finns där enbart av anledningen att utgöra en standardiserad miljö för att den prövande skall visa att hen klarar av att manövrera ett tvåhjuligt fordon i en standardiserad miljö.

Det som faktiskt bedöms är snarare saker som balans, sittställning, blick, bromsteknik, gas/kopplingskontroll och framförhållning. Körvana.

Följaktligen spelar det ju ingen som helst roll om någon sätter ned foten vid ett förargligt motorstopp eller rentav råkar välta så länge som provförrättaren ser att det viktiga sitter där. Blick, balans, teknik.

Frågan som ställs är hela tiden ”är denna person mogen att på egen hand släppas ut med MC i trafiken?”
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det löser sig. Ge det något decennium eller två, sen kommer du också sitta här på forumet, nostalgiskt tänka tillbaka på din egen uppkörning och känna oförmåga att leva dig in i den frustration du nu känner.

Med åldern kommer också en erfarenhet av frustrationer av alla möjliga slag, och förhoppningsvis också insikterna om att man inte kommer förbi dem så länge man fokuserar på faktorer som ligger utanför en själv.

Dvs när jag misslyckas med någonting så måste jag själv träna mer/bättre eller byta angreppssätt, svårare är det inte.

På’t igen bara!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tycker att dagens konbanor är bättre ur verklighetsperspektivet, garagevändningen i all ära, men dom olika konbanorna idag ger en bättre helhetsbild.

Nackdelen är ju just att dom är standardiserade, du har fördel av att ha vissa typer av hojar, med vissa modeller blir det jobbigt på riktigt, och några tar sig inte runt alls (jaja, jag har också sett japaner med guldvingar och polishojar som man nästan behöver lastbilskort för). I garagevändningen så var det det styrutslag som gav störst svängradie + 2 dm, så det spelade ingen roll om du hade en motard med 3 grader gaffelvinkel eller en Trajja långgaffel som har svårt att vända på en fotbollsplan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker att dagens konbanor är bättre ur verklighetsperspektivet, garagevändningen i all ära, men dom olika konbanorna idag ger en bättre helhetsbild.

Nackdelen är ju just att dom är standardiserade, du har fördel av att ha vissa typer av hojar, med vissa modeller blir det jobbigt på riktigt, och några tar sig inte runt alls (jaja, jag har också sett japaner med guldvingar och polishojar som man nästan behöver lastbilskort för). I garagevändningen så var det det styrutslag som gav störst svängradie + 2 dm, så det spelade ingen roll om du hade en motard med 3 grader gaffelvinkel eller en Trajja långgaffel som har svårt att vända på en fotbollsplan.

Nja, +2dm på en hoj som vänder på 2m och +2dm på en hoj som vänder på 5m är skillnad
Det är också skillnad på att garagevända med 110kg hoj och nästan 400kg hoj
Det är en jävla skillnad på att garagevända med en 5000:- hoj som du äger eller en 125000:- hoj som du har lånat.

Jag såg en biffig kille lägga sin risiga endurohoj strax före en tjej skulle köra sin pappas nya Harley.
Hon nästan grät av nervositet.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag tror att TS har lite dålig självinsikt ,,,
Han är nog inte " kompetent" att ge sig ut i trafiken på egenhand.
Det är inte värre än att träna mer och klara uppkörningen vid nästa tillfälle.

Livet är fullt av motgångar, bara bita ihop och kämpa vidare.
Livet ät hårt, -men orättvist :fakta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top