Nya Bötesbelop På Motorväg

• Thread starter Thread starter Gabor
  • Start date Start date
Man kan ju bara undra vart alla pengarna går, det blir ju en slant.
Det går iallfall inte till våra vägar som ser ut som kostigar i Botswana.

De har redan plockat 80.000 fortkörare detta året.

Man kan ju bara undra vart alla pengarna går, det blir ju en slant.
Det går iallfall inte till våra vägar som ser ut som kostigar i Botswana.

De har redan plockat 80.000 fortkörare detta året.

Kanske finns svaret på frågan i den första raden att finna i den andra raden.

Tolkar jag det rätt att man alltså får behålla körkortet upp till 49 km/h för fort?
I så fall går det ju att räkna hem. Så bra.

Tolkar jag det rätt att man alltså får behålla körkortet upp till 49 km/h för fort?
I så fall går det ju att räkna hem. Så bra.

du kan fortfarande bli av med kortet utan att åklagare kopplas in, räcker med fortskörnings böter för ofta så kommer Länstyrelsen å tar de för dig!

Verkar vara samma oavsett om det är motorväg eller inte.
Snitt på 131 på 110 väg gav 2800 i utdelning.

du kan fortfarande bli av med kortet utan att åklagare kopplas in, räcker med fortskörnings böter för ofta så kommer Länstyrelsen å tar de för dig!

Jo, men om man är vit som snö från början, mannen?

Fortkörning

Det löjliga är ju att den ända vinsten gör staten ........

Det blir inte färre döda och man kommer inte från att hur mycket skyltar och skåp det än står ute på i ,vid mm så är den mänskliga faktorn som avgör om det blir en olycka eller ej............

Det var tre onödiga krascher igår med lastbila bilar och MC med flera döda men
Vad skulle en vägskyllt eller en nollvission göra åt det.??????????

I England så börjar man besinna sig till den milda grad, och nyktert konstatera att fartkameror inte hjälper mot trafikdöden...
Under femton år av studier finns det ingen indikation på att det skulle bli färre döda med dom..

Som vanligt så har Vägvärket (Jaaaa man får ont av att åka på deras vägar.....)och bängsnuten en helt annan åsikt precis som wireräcken och andra tilltag........:huvet

Vägen till färre döda, är bättre vägar och bättre förare INGET annat

Var rädda om er
Roffe:tummenupp

Det löjliga är ju att den ända vinsten gör staten ........

Det blir inte färre döda och man kommer inte från att hur mycket skyltar och skåp det än står ute på i ,vid mm så är den mänskliga faktorn som avgör om det blir en olycka eller ej............

Det var tre onödiga krascher igår med lastbila bilar och MC med flera döda men
Vad skulle en vägskyllt eller en nollvission göra åt det.??????????

I England så börjar man besinna sig till den milda grad, och nyktert konstatera att fartkameror inte hjälper mot trafikdöden...
Under femton år av studier finns det ingen indikation på att det skulle bli färre döda med dom..

Som vanligt så har Vägvärket (Jaaaa man får ont av att åka på deras vägar.....)och bängsnuten en helt annan åsikt precis som wireräcken och andra tilltag........:huvet

Vägen till färre döda, är bättre vägar och bättre förare INGET annat

Var rädda om er
Roffe:tummenupp

håller helt med!

Tja, jag undviker iaf att köra fortare än bötesbeloppshastighet i klart mycket större utsträckning efter min bot på 2400 (106 på 90-väg) som jag fick med bilen för några månader sen.
Och lägre hastighet innebär defenitivt färre döda i trafiken, går knappast att argumentera mot det.
Så för min del så verkar ju högre böter funka för att göra mig säkrare i trafiken.
Dessutom använder jag backspeglarna klart mer för att kolla så jag inte har snuten bakom mig. =)

Tja, jag undviker iaf att köra fortare än bötesbeloppshastighet i klart mycket större utsträckning efter min bot på 2400 (106 på 90-väg) som jag fick med bilen för några månader sen.
Och lägre hastighet innebär defenitivt färre döda i trafiken, går knappast att argumentera mot det.
Så för min del så verkar ju högre böter funka för att göra mig säkrare i trafiken.
Dessutom använder jag backspeglarna klart mer för att kolla så jag inte har snuten bakom mig. =)

Jaaaa Vi har fått en till ögontjänare som är rädd i trafiken...
När du och plånboken har glömt bort den där avhyvlingen så kommer du köra lika fort igen..........:pannkyss

Mycket möjligt, men även om det är sk ögontjäneri så gör det ju nån nytta iaf.
Vad anbelangar bötes-beloppet så spelar det inte så stor roll, har nog bara blivit mer paranoid, det var ett bra tag sen nu, nån gång i januari och känslan av att polisen ska materialisera sig ur tomma intet i närheten sitter kvar.

Oavsett om jag är ögontjänare eller inte så tycker jag polisen gör ett bra jobb, helt rätt att böta folk som kör för fort, det gör trafiken säkrare i nån mån iaf.
Var dessutom en mycket trevlig polis utan dom vanliga moral-dängorna som stoppade mig, jag tackade tom för boten, vilket överaskade honom något. =D

Surpoliser som ska stå o klaga på en i 10 min som om man inte visste att man kört för fort kan man dock vara utan, klart att jag vet att jag körde för fort, och gjorde jag inte det så hade jag för dålig uppmärksamhet hursomhelst.

Högre böter drar bara in mer pengar tills statskassan, fartminskningen på vägarna ser man inte skymten av. Snarare en ryckig körning när alla ögotjänare saktar ner till laglig hastighet vid fartkameror, för att sen gasa ikap förlorad tid...:rolleyes: ... eller motorväg, 130-140 tempo, för att vägen bitvis är ok. Ända tills blå lampor står vid vägkanten, då bromsas det fan igen.

Men fartkamerorna sitter ju där för att det hänt mycket olyckor där.
iom att dom sitter där kör ju folk långsammare vilket minskar olycksrisken.
Tror inte att meningen med dom är att sänka farten generellt, det vore ju rent av naivt att tro. ;)

Att folk saktar ner till lagligt hastighet vid kamerakylten/kameran är väl inte konstigare än att man saktar ner vid en fartskylt som anger lägre hastighet?

Ska man "gasa ikapp förlorad tid" så har man inte planerat sin körning tillräckligt bra.
Om jag skulle köra för fort är det för att jag tycker det är skoj, inte för att vinna tid (etfersom vi alla vet att tidsvinsten på några km/h mer är marginell)

Har snuten mätt eller sett en när man kört i olaglig hastighet är det ju försent redan, ingen ide att bromsa/släppa av mer än behagligt ner till laglig hastighet.

Folk som tvärbromsar i tid och otid utan att tänka på konsekvenserna gör fel och det är inte polisens fel att dom gör det, dom behöver lära sig köra vettigt.

Kör man för snabbt för det är roligt åker man på en bot emellanåt, det får man räkna med, bara att försöka undvika att bli av med lappen.

Jag har haft turen att klara mig sen jag tog bilkort -97 tills i våras, vi får väl se hur det går nu iom att jag klara A-delen förra torsdagen.

Man ska stå för vad man gör. It's the name of the game, boys and girls. Fega pojkar får aldrig kyssa vackra brudar, yadayada...

Nu kanske jag inte låter speciellt seriös men jag är ändå tvungen att fråga. Många av oss har hojar som gör 185 km/h i 2:an (i.o.f.s mätarfart men ändå), sedan finns det som bekant 4 växlar till att begagna sig av om man är på det humöret och omständigheterna tillåter det.

Låt oss ponera att man i ett svagt ögonblick glömmer av sig och kör så fort som väg och rådande omständigheter tillåter och kör typ 150 km/h för fort vid en kontroll. Blir det giljotinen direkt eller låter polisen en säga hej till familjen och skriva testamente.....nej men allvarligt, vad händer om man hamnar i en sådan sits och har en prickfri historia?

/D.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back