Produkter ni rekommenderar för tvätt?

• Thread starter Thread starter Sgt Liberia
  • Start date Start date

Sgt Liberia

Guest
Hur tvättar ni hojen egentligen. Kör ni med schampo? vax? polish?

Vilka produkter kan ni rekommendera vid tvätt?

YES Orginal och sedan Turtle "Wax-It-Wet" innan torkning. Till fälgbanorna brukar jag ta lite petroleumavfettning på en svamp.

Själv så kör jag vid normal tvätt med turtles vanliga bilshampo, torkar med sämsskinn och vaxar med Turtles 'Extreme' vax eftersom det är så lättarbetat och ger ett bra resultat.

När det är grundligare tvätt så kör jag som Zopilote, först yes och sedan vanligt shampo och efter det vax. Kör också avfettning på svamp på fälgarna.

Yes och varmt vatten funkar lika bra som alla Turtles mirakelmedel a 200 spänn flaskan (Platinum wheel cleaner är dock grymt bra). Vax använder jag Sonax flytande hårdvax alt Lahega.

Polish är jag försiktig med men Ultraglozz Superpolish fixar det mesta...dock måste man ha maskin för att få ett 100%-igt resultat.

Yes och varmt vatten funkar lika bra som alla Turtles mirakelmedel a 200 spänn flaskan (Platinum wheel cleaner är dock grymt bra). Vax använder jag Sonax flytande hårdvax alt Lahega.

Polish är jag försiktig med men Ultraglozz Superpolish fixar det mesta...dock måste man ha maskin för att få ett 100%-igt resultat.

Varför försiktig med Polish?

Funkar Yes bra mot att lösa flyger å liknande?
Såg nåt test i nån tidning förra sommaren med lite olika sådana medel som skulle lösa sånt bra. Minns inte vad dock.
Har någon testat sånt medel?

Hur lägger du på vaxen? Kör du maskin eller gnuggar du in den med en trasa eller svamp?

Hur lägger du på vaxen? Kör du maskin eller gnuggar du in den med en trasa eller svamp?

Maskin + polersvamp med Lahegan men då är det knullputs som är målet. :tummenupp Sonax är så lätt att jobba med så det blir för hand med ren frotté och resultatet blir helt ok.

Visst är yes bra, men om jag bara skall tvätta hojen lite snabbt så föredrar jag vanligt bilshampo då yes tar bort vaxet.

Just därför jag oftast använder "Wax-It-Wet" efteråt, inbillar mig att det ger ett visst skydd iallafall och det tar ju ingen extra tid.
Givetvis får hojen ett "riktigt" vaxlager då och då också, då är det oftast Sonax som gäller.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back