Visa RSS-flöde

KTM 400 EXC blir hämningslös Motard

Prylgalen och motorintresserad gammal crossåkare som man är så har det alltid varit en dröm att äga en kraftig och snygg Motard. Slanga fram på gatan en sommarkväll, vilken grej!

Sommaren 2013 inköptes en KTM 400 EXC 2002. Hojen hade gått 130h och en del extra motardgodis var installerat. Endast efter ett par åk på gatan började det dock klia i fingrarna...

Pedant vill vara säker på skicket hos varenda del! Varför inte byta ut lite grejer och sätta sin prägel på hojen? Att skruva är nästan roligare än att åka? Eller? =)

Så var man igång på ett projekt som aldrig kommer ta slut och definitivt kommer ruinera mig.

Nåväl,
För att hålla ordning på alla modifikationer som görs, få inspiration längs vägen och finna ett mål med det hela, blir det därför en blygsam liten blogg av projektet.

Bygget pågår när tid finnes, så håll till godo.
Tar gärna emot idéer, tips och förslag för jag är definitivt novis!

1. Vinterns vila

av , 2014-01-26 klockan 11:48 (KTM 400 EXC blir hämningslös Motard)
    Inläggen börjar närma sig den faktiska tidpunkten på tidslinjen och status på arbetet, kanske blir detta det sista inlägget i retroperspektiv.

Avställning av hojen får markeras med en bild tagen från ett oljebyte tidigare i höst. Då upptäcktes det att oljebultarna var i riktigt dåligt skick. KTM hade på denna tid för sig att en insexbult är bästa lösningen för en oljebytes-bult. Som många fått erfara slits denna snabbt och lämnar ett rund-draget hål med mycket ...
    Kategorier
    Okategoriserat
  2. Gasrespons kass. Hur lösa?

av , 2014-01-26 klockan 11:25 (KTM 400 EXC blir hämningslös Motard)
    Jag tycker motorn hade en viss tveksamhet vid gaspådrag. På tomgång och snabbt gaspådrag dog motorn direkt. Vid lågfart och snabbt gaspådrag hostar/blöddrar motorn under kort ögonblick för att sen rusa iväg på höga varv.

Mina första tankar och referenser till tvåtaktare var att motorn fick för mycket luft. Efter långa nätter på forum börjar jag lära mig skillnaden på konstruktion och funktion av förgasare mellan 2-takts och 4-takts motorer.

...
    Kategorier
    Okategoriserat
  3. Drivpaket

av , 2014-01-24 klockan 23:35 (KTM 400 EXC blir hämningslös Motard)
    Drivpaket skall ju bytas, så varför inte välja lite kulör?

Däckpenna från Jula löste även jobbet med däcktexten.

Kedja i liknande kulör, tyvärr inte helt exakt match. Färgen är mer orange än KTM-elox-färgen.
    Kedjestyrare poleras upp, jag gillar blank aluminium även om det kräver sitt tålamod.

Bingo!

Rim-stickers på gång!

...
    Kategorier
    Okategoriserat
  4. Startmaterialet - Potential att bli något?

av , 2014-01-24 klockan 23:13 (KTM 400 EXC blir hämningslös Motard)
    Bloggens första inlägg börjar med en bild tagen strax efter nyförvärvet av min KTM. Valet av en KTM var av den enkla anledningen att jag ägt 2st innan, fast i crossutförande (450sx och 125sx), och helt enkelt som så många andra fastnat för märket och det stora utbudet av eftermarknadsprylat och OEM-bling.

Spec vid köp:

- 17" KTM Behr fälgar svarta, nytt Pirelli Diablo däck bak.
    - Svarlackad ram
    - 320mm bromsskiva fram med 4-kolvsok ...
    Kategorier
    Okategoriserat

barnen växt upp??? Vad ska du då fly ifrån? 2034 lär det vara en el-Cub som gäller. I bästa fall.

Josef
Vill du annonsera ovan? Klicka här