Stor o köra hoj, Går det?

PiT

Bilförare
Gick med
25 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 258a
Jag hade tänkt att köpa mig en Kawa Ninja sexa i sommar. Men jag har aldrig kört någon sporthoj förut så hur är det att vara nästan 2 meter och väga över 100 kg o köra?
Någon som har en erfarenhet?
 

JN

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Brevid grannen..
Hoj
Får se.....
En 600 kan nog bli lite väl liten.. Är själv 1.95 och trivs bättre på en större maskin..
 

PiT

Bilförare
Gick med
25 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 258a
Men jag får ändå bara ha 25 KW på den :va
Ja så det känns dumt att köpa större motor. men skiljer strl på hojarna något?
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
JN skrev:
En 600 kan nog bli lite väl liten.. Är själv 1.95 och trivs bättre på en större maskin..

Tänkte just rekommendera honom en GSXR1000....

Köp en literhoj. De är lite större oftast(inte alltid) och har lite mer, kanske behövande, vrid.

Min ninja 400 hade inte varit rolig för dig iaf o den e inte många millimetrar mindre än en ninja 600 :rolleyes:
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
PiT skrev:
Men jag får ändå bara ha 25 KW på den :va
Ja så det känns dumt att köpa större motor. men skiljer strl på hojarna något?

Hur ofta har polisen en bromsbänk med sig till sina fikastopp?

Aldrig.
Jag körde med över 100kW i min "mellanbåge" och jag blev tagen massor med gånger - men de fällde mig inte för att ajg hade för mycket effekt ;)

Storleken skiljer på hojarna ja.
 

JN

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Brevid grannen..
Hoj
Får se.....
Jadå, det skiljer i storlek.. Hade en R1:a förrut och polarn har en R6:a och det känns åtminstone som det är ganska stor skillnad på dom storleksmässigt.. En 600 går nog så det räcker men den känns lite väl liten när man sitter på den.. Men du får prova dig fram så hittar du säkert nån som passar!!!
 

*DIABLO*

Guest
PiT skrev:
Jag hade tänkt att köpa mig en Kawa Ninja sexa i sommar. Men jag har aldrig kört någon sporthoj förut så hur är det att vara nästan 2 meter och väga över 100 kg o köra?
Någon som har en erfarenhet?

att du väger 100 kg spelar absolut ingen roll, väger själv 106kg o de går så bra ändå, anda pråblemet är att min kompis har en likadan hoj o väger typ 35kg mindra o han kör om mig på raksträckan :mad:
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
MMmm, den erkänt snälla och bra nybörjarhojen gsxr1000....... Var smart och köp tex en Dominator eller Africa Twin och stryp, de får du plats på dessutom. Annars kanske en Zrx1200 eller liknande. Håll dig ifrån gsxr1000, Fireblade, R1, zx9 och sånt, en nybörjare har inget att göra på sådana hojar.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
MMmm, den erkänt snälla och bra nybörjarhojen gsxr1000....... Var smart och köp tex en Dominator eller Africa Twin och stryp, de får du plats på dessutom. Annars kanske en Zrx1200 eller liknande. Håll dig ifrån gsxr1000, Fireblade, R1, zx9 och sånt, en nybörjare har inget att göra på sådana hojar.
 

PiT

Bilförare
Gick med
25 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 258a
Mavve skrev:
Hur ofta har polisen en bromsbänk med sig till sina fikastopp?

Aldrig.
Jag körde med över 100kW i min "mellanbåge" och jag blev tagen massor med gånger - men de fällde mig inte för att ajg hade för mycket effekt ;)

Men om man smäler hojen. Kan de bevisa att man har haft mer KW då på något sätt o inte få några pengar för den?
Det ska såklart stå i regbeviset att den har 25KW iaf.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
PiT skrev:
Jag hade tänkt att köpa mig en Kawa Ninja sexa i sommar. Men jag har aldrig kört någon sporthoj förut så hur är det att vara nästan 2 meter och väga över 100 kg o köra?
Någon som har en erfarenhet?


Det går alldeles utmärkt...jag är ingen liten kille och jag trivs bra med min FZR1000.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
går alldeles utmärkt MEN, vad ska du ha hojen till?? åka bana=r6,zx6r,cbr600 od
åka landsväg mest (som jag tror du kommer o göra), zx9r, r1 gsx r 1000 od OCH som någon sa, är du nybörjare så välj nåt snällare är mitt tips!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Har en polare me samma mått, å min hoj ser ut som en moppe när han sitter på :D Klagar på att inte rymmas på den å så ;]

Däremot har jag som är hälften så tung och 40cm kortare väldiga problem med Africa twin osv ;]
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Va fan ska du köpa hoj för??? Du har ju redan en Ford Sierra!!! :hihi

PiT skrev:
Jag hade tänkt att köpa mig en Kawa Ninja sexa i sommar. Men jag har aldrig kört någon sporthoj förut så hur är det att vara nästan 2 meter och väga över 100 kg o köra?
Någon som har en erfarenhet?
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
100kg!?
räknas du som smal om man jäåmnför med tjockisarna här på forumet ;)

...men sattsa på en 1000cc med lite mer vrid :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Rodentboy skrev:
Det går alldeles utmärkt...jag är ingen liten kille och jag trivs bra med min FZR1000.
Inte för att vara grinig men en FZR1000 är ju inte direkt någon liten hoj, eller hur? Den här snubben funderade ju på en liten 600:a trots att han är rätt lång.

Jag har polare som är (uppskattar) 1,85 eller 1,95, väger säkert bortåt 90-100 pannor eller så, han åkte ibland på sin flickväns gamla RD500, det såg ut som rena våldtäkten! :D

Edit:
Kajlyl: "...men sattsa på en 1000cc med lite mer vrid "
Just det, som min TLR enligt ovan! :tummenupp
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Jag tycker du gör ett bra val PiT, det är inget fel att köra ZX-6R som mellanhojj. Avverkningen av mellanklasstiden kommer bli lätt och rolig. Dessutom är det svårare att hitta strypta gsxr1000 osv osv. Djävligt stabil och underhållande hoj också, bergis en av de vänligaste nybörjarhojjarna. Chassit suger upp wobbel som inget annat... :)

Ninjor är dessutom kända för att ha bättre komfort, så oavsett hur du är byggd så kommer du nog passa bäst där.

Finns nog inte mycket att klaga på ditt val, börja på en 600:a och sen arbeta upp. Det är ändå över 100 hästar vi snackar om...

/a
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Robban_C skrev:
Inte för att vara grinig men en FZR1000 är ju inte direkt någon liten hoj, eller hur? Den här snubben funderade ju på en liten 600:a trots att han är rätt lång.

Det har du helt rätt i. Det är inte helt omöjligt att jag missförstod frågan men som jag fattade det så undrade han hur det gick att köra sporthoj när man är storlek större och det var det jag svarade på och upptäcker han att en 600 är för litet så har han ju ett gratistips redan nu..;)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top