MC död, Generator eller laddningsregulator

TKMS

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2016
Ort
Tullinge
Hoj
Honda CBR600F '99
Hej.

Råkade idag ut för ngt man inte vill ska hända en solig dag.
Motorcykeln bara tvärdog.
Inga lampor fungerade, min första tanke var att generatorn är kass.
En liten backe fanns som tur och väll där den dog så försökte rulla igång den ett par(läs 7) gånger. Den hoppade igång men dog direkt iallafall.
Efter lång väntan fick jag hjälp vid vägen, starthjälp.
Motorcykeln startade galant med startboxen inkopplad men så fort jag tog bort plussen så dog den.
Så jag fick ta bärgaren hem tyvärr.

Så min fråga egentligen är, hur vet man om det är laddningsregulator, om det ens kan vara den) eller generatorn?
För att slippa köpa den ena för att sedan visa sig vara den andra.

Visst motorcykeln startar inte, men om jag laddar batteriet fullt så kanske jag hinner med att få igång den ett litet tag.

Men om jag mäter, var ska mäta och vad ska värdet ligga på?

En sidonot motorykeln verkar också äta hel-o-halvljus lampor, kanske är ett symtom på något?

Jag löste det problemet genom att inte ha lampan igång ;)

Tacksam för svar.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Starta och mät över+ och- på batteriet. Skall ligga ca 13v på tomgång. Gasa och se att volten inte skenar iväg. Kan vara så simpelt som dålig kontakt på + eller - sidan. Men troligen har väl regulatorn tröttnat och kokat ditt batteri.
 

TKMS

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2016
Ort
Tullinge
Hoj
Honda CBR600F '99
Batteriet var väldigt varmt när jag kände på det, men hade ingen erfarenhet att jämföra med + solig dag och 30 min färd.

Men ska mäta lite och se.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Det mest sannolika är laddningsregulatorn. Honda, samt de flesta tillverkare, använder billigare regulatorer som förr eller senare pajar. Finns mer påkostade MOSFET-modeller som har längre livslängd.

* Testa att ladda batteriet med batteriladdare för att se om batteriet mår bra. Om laddningsregulatorn har kastat in handduken är det stor risk att den tog med sig batteriet i fallet pga överladdning.
* Starta hojen med fulladdat batteri (eller nytt, om det gamla var kasst), mät spänningen över polerna vid gaspåslag så att den inte skenar iväg för mycket. Ska som 3 cl skrev inte ligga för högt/lågt. Om den ligger för högt så är regulatorn troligtvis paj. Exakta värden för spänning samt varvtal vid mätning framgår av verkstadsmanual. Min ska tex ligga på 14,0V vid 5000 RPM.
* Generatorn mäter du genom att mäta isolationsvärden mellan kontaktdonen. Framgår av verkstadsmanual vilka värden du ska ha. Fel färden = generatorn paj.

Felsökningsåtgärderna är garanterat väl beskrivna i en Haynes-manual.
 

TKMS

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2016
Ort
Tullinge
Hoj
Honda CBR600F '99
Tror det är laddningsregulatorn då den har en fin spricka i sig och batteriet ser ut som ett russin.

Tack för svar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mina hojar, både Triumph Sprint RS och Suzuki GSX1300R håller 14,3 Volt över batteriet på tomgång med tänd belysning.
Och omkring 14,3 Volt ligger spänningen också när varvtalet ökar.
Du skriver att hojen funkar med släckt belysning.
Det är ingen garanti men på min Suzuki SV650S med samma, gick att köra med släckt belysning så var det laddningsregulatorn.
Det finns flera trådar på SH med beskrivningar på hur man skiljer på generatorfel och laddningsregulator fel.
Lycka till med sökandet med hjälp av google.
 

TKMS

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2016
Ort
Tullinge
Hoj
Honda CBR600F '99
Du skriver att hojen funkar med släckt belysning.

Nej den funkade inte alls, släckte ljuset gjorde jag för att den åt glödlampor. Bytt 3 ggr denna säsong innan jag fick nog :)

Men batteriet gick att lyfta ut med två fingrar nu, och innan fick man hålla på en bra stund för den var exakt passform. Så batteriet hade krympt rätt mycket ;)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej den funkade inte alls, släckte ljuset gjorde jag för att den åt glödlampor. Bytt 3 ggr denna säsong innan jag fick nog :)

Men batteriet gick att lyfta ut med två fingrar nu, och innan fick man hålla på en bra stund för den var exakt passform. Så batteriet hade krympt rätt mycket ;)

Glödlampor kan gå sönder pga av överspänning eller vibrationer.
Men 4 -cylindriga Honda är inte kända för vibrationer.
Så jag tippar på kass laddningsregulator.
För hade generatorn varit kass hade du inte fått nån överspänning.

Är det en laddningsregulator av "standardtyp= 3 sladdar IN från generator / 2 sladdar UT till batteriet" så ska det inte vara några problem hitta en som duger till rimlig peng (dvs ej original utan "kinakopia")

Googla på
ebay cbr600F voltage regulator

Exempel (utan någon form av rekommendation)
http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-...ash=item2109b863a7:g:xR0AAOSw--1Wtc46&vxp=mtr
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top